Lusitano

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:28

Dit is Rafael Soto, een Spanjaard die met een Anda rijdt. (Invasor om precies te zijn)
Rijdt mee in het Spaanse team die niet onverdienstelijk hebben gescoord in Jerez geloof ik. Maar vraag me nou niet hoe ze het er precies van hebben afgebracht. Verward (vergeten Schijnheilig )
Iemand anders?

Afbeelding

Afbeelding

En dit is de Lusitano hengst Machaquito van Terra Salva, rijdt Z2 dressuur.

Afbeelding

Zoek even op google afbeeldingen en je komt en hoop tegen Lachen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:41

Een Lusitano is niet bij uitstek geschikt voor de dressuursport, daarmee wil ik niet zeggen dat het kan. De gangen van een Lusitano zijn niet altijd even goed als van bijvoorbeeld een KWPN-er. Net als wat Lola zegt; ze zijn gefokt voor het stierenvechten en de klassieke dressuurkunst; verzamelen e.d. kunnen ze als de beste. Haha!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:42

Ik geloof dat Soto 5de individueel is geworden, en het Spaanse team derde??? Don't shoot me if I'm wrong...

Hmm... Invasor Lovers

Mijn Andalusier komt trouwens van een dressuurschool in Spanje, en is hier ook volledig voor geschoold. Het enige probleem zijn de uitgestrekte gangen, die zijn wat moeilijker, maar een appuyement of een galopwissel zet hij moeiteloos neer! Maar in zijn stal stonden verscheidene paarden die hier helemaal geen moeite mee hadden... (hing ook een hoger prijskaartje aan vast Haha! ).
Door een ander fokbeleid worden de Andalusiers (en Lusi's???? Verward ) nu ook op andere gangen gefokt om mee te kunnen in de sport, wat op zich wel jammer is, maar aan de andere kant ook wel een beetje goed... Scheve mond

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:21

Loolapelooza"]
[quote="QuijoSavan schreef:
Ik heb een poos een Lusitano gereden en zo in het wereldje beland. Je kan mij Pb-en voor alle dingen die je wil weten. Ook prijzen enzo....

Groetjes Tamara

Potverdorie check ik net je profiel, jij hebt de paps van mijn Lusi gereden! Haha!

Wat een kleine wereld is het toch *LOL*
[/quote]

Hahaha toevallig!!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:34

Ik zal ook eens even wat nadelen opnoemen na al die voordelen, hihi.

Als je altijd op een KWPN-er gereden heb of iets anders met minder bloed dan is de overgang heel zwaar!
Ik ging over van Radja (mijn profiel) naar Queijo (profiel) en dat viel zwaar tegen. In het begin was het lang leven de lol, maar totdat ik serieus aan het werk moest voor de wedstrijden viel het heel erg tegen, want ik kon niet boos zijn!!
Als Queijo voelde dat ik boos werd kon ik al afstappen, want stond hij op springen!
Na 4 maanden snapte ik alles en had ik de knoppen door. Het B ging nog wel (krijg nogal rare reacties op wedstrijden; hengst, Lus, schimmel, Brandmerk). Haalde zelfs prijzen binnen.
Toen ik L starten vond hij het toch wel moeilijk.
Rustig en recht lopen zat er niet bij... Ook de overgangen gingen te snel.
Heb dus elke keer maar net winstpunten gehaald in het L1.

Het nadeel is dus dat het heel moeilijk is (misschien niet bij alle hengsten) om de rust goed te vinden en te houden. Je moet wel streng zijn, maar niet met boosheid....
Je moet consuqent zijn, maar dat moet hij alleen denken in zijn hoofd en niet lichamelijk.
Het hogere werk gaat beter doordat ze daar juist die activiteit liever zien en ze zijn heel wendbaar. Ik kon al kwa wijkoefening M2 starten! Dat zat er binnen een maandje in, maarja dat was toch wel moeilijk, want de rust moet er zijn in de oefeningen.
Het zijn geen paarden waar je op gaat zitten zoals: Zo ik ga eens eff m lekker aanpakken en hem aan het werk zetten!
Je moet er zwaar de tijd voor nemen en alles op je dooie akkertje....

Maar voor het zware M2 of Z werk zijn ze een genot om te rijden en ook het harde gecross in het bos vinden ze totaaaaaaal geen probleem!! Haha!

Springen heb ik ook wel eens met hem gedaan, maar hij vond het allemaal te eng en koste hem natuurlijk moeite doordat hij het weinig heeft gedaan en zijn korte lichaam. Maar sprongetje van 50-60 cm kan makkelijk. Maar dit verscheelt ook bij elk paard....

Hopelijk heb je wa aan mijn ervaring... Tamara

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:32

Hmm... mijn hengst is integendeel tot jouw verhaal wel heel erg rustig in zijn hoofd. Hij is dan ook wel getraind onder zeer professionele begeleiding. Hij is heel erg beheersd in alles wat hij doet en niet snel gek te krijgen. Als ik hem bijvoorbeeld eens echt wil laten gaan in galop, blijft hij erg rustig en gaat niet erg veel sneller Haha!

Maar ik merk idd wel dat hij snel boos wordt (met een kreun erbij) als ik mijn geduld verlies.

Maar idd, het zal zijn wat je zegt, elk paard is verschillend!! En misschien zit daar ook het verschil tussen een Anda en een Lusi? Dat Lusi's toch wat hoger in het bloed staan, wat meer pit hebben? Ik weet het niet...

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:27

als een Lusitano ´nee´ zegt, dan zegt hij ook ´nee´. Dat is iets dat je verschrikkelijk goed moet onthouden als je met dergelijke paarden gaat werken. Ze doen in principe alles voor je, het zijn wat dat betreft ook echte werkpaarden (ook altijd zo gefokt!), maar staken komt voor. Als je daar niet mee om kunt gaan, dan moet je niet aan een Lusitano beginnen. Denk ook na over de bloedlijnen; de Veiga-lijn is bijvoorbeeld veel temperamentvoller (heter), dan de Andrade-lijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 01:15

Heb niet veel (lees érg weinig) ervaring en kennis van zaken met paarden, maar weet wel veel van trainen. Onze iberiërs zijn alle vier anders, maar allemaal hebben ze een hekel aan druk. Dan gaan ze in verzet tegen én de taak én de druk.
Ook reageren ze allemaal heel gevoelig op spanning bij de rijder. Je hoeft maar een beetje gespannen te gaan zitten en ze gaan al anticiperen op 'iets engs'.
Gaan ze verzetten, dan moet je echter wél doorzetten! Jij ben veel slimmer, dus ontspannen, rondje maken en op een andere manier opnieuw vragen zonder druk. Er als het ware 'vanuit gaan dat het naadloos zal gaan' en dat doet bij ons wonderen.
Ook moet hun opgaaf wat te bieden hebben, niet saai zijn en het liefst een beetje actief.
Het zijn wat dit betreft net BullMastiffs: Apporteren? Doe het zelf! Een boef vangen? Consider it done! Maar niet omdat het moét, maar omdat ik het zelf voor je wíl doen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:02

Huertecilla schreef:
Ook moet hun opgaaf wat te bieden hebben, niet saai zijn en het liefst een beetje actief.
Het zijn wat dit betreft net BullMastiffs: Apporteren? Doe het zelf! Een boef vangen? Consider it done! Maar niet omdat het moét, maar omdat ik het zelf voor je wíl doen.

Deze quote pak ik er even uit Knipoog

Als ik idd mijn training te saai maak is Piropo afgeleid, hij gaat zich vervelen en richten op andere dingen, aan het werk houden, lekker veelzijdig en werk waarbij ze moeten "denken".
Maar even lekker laten uitrazen op het strand kan hij erg waarderen, en dat is dus ook een afleiding.
Hij kan af en toe echt zijn dag niet hebben, trainen voor een wedstrijd of een verenigings kur op muziek kan bijzonder tegenvallen en als je op dat moment het gevoel niet hebt of je bent wat ongeduldig nou stap dan maar af want hij doet het echt niet hoor, MAAR.... de dag dat jij hem nodig hebt, op die wedstrijd, of tijdens die kur, geeft hij zich voor 200% hij doet het voor mij!!
Noem mij een watje, maar ik bedank hem altijd weer voor die inzet

Enne Huertecilla, zo zijn mijn honden idd ook *LOL* alleen dan alleen wanneer het vrouwtje of de baas gevaar loopt Knipoog

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:44

Naar wat ik gehoord heb, zijn barokke paarden niet zo geliefd bij veel juryleden. Het wordt geloof ik al wel wat beter.
Als je echt een dressuurpaard wil voor wedstrijden, kun je denk ik beter geen Lusitano nemen. Je kunt wel hoog komen, maar ik denk dat je er langer over doet.

Dat Lusitano's koppig/dwars worden als je je geduld verliest klopt wel (de mijne doet dat in ieder geval wel)
Mijne slingert ook nog een beetje, vooral als hij aan het opscheppen is. Zijn gangen zijn wel ruim voor een barok-paard.

Heeft iemand ervaring met Lusitano's/Andalusiers die gecastreerd zijn??
In het barokke wereldje wordt dat niet zo gauw gedaan, maar ik zit er aan te denken, zodat de mijne wat meer contact met andere paarden kan hebben (ik ga toch niet met hem dekken, hoewel hij wel een bijzondere kleur heeft -palomino- en er niet slecht uitziet..., maar hij is wel klein -momenteel 1.56m)

En Loolapalooza (sorry voor de typefout) ik bèn diegene uit Essen met de palomino.

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:32

Allereerst even over de keuring: de Nederlandse LVN-keuring is sept/okt 2004!! Dus er is in Nederland dit jaar geen keuring, misschien dat de ABEL wel een keuring organiseert maar daar weet ik niets van af.

Ik rijdt zelf momenteel op een 4-jarige goedgekeurde Lusitano-merrie, die ik zelf heb ingereden. Sommige dingen in eerdere posts herken ik heel erg, andere weer niet zo. Zo is de merrie waar ik mee werk niet bijzonder koppig, maar eigenlijk juist overal voor in. Alles wat we haar voorschotelen, probeert ze iig en eigenlijk is er niks dat ze per se weigert te doen. Ook merkte er iemand op dat de Veiga-lijn veel temperamentvoller en heter is, maar volgens mij klopt dat niet. Voor zover ik gelezen en gehoord heb is het Andrade-bloed juist het hete en temperamentvolle bloed. Iig heeft de eigenaar waar ik voor rijdt 3 Lusitano's, 2 rustige die 100% Veiga zijn en eentje met 25% Andrade-bloed die enorm heet is (en daar rijdt ik op Knipoog ).

Verder herken ik alle opmerkingen wat betreft werkwilligheid en ik moet idd mijn merrie ontzettend bezig houden en nieuwe uitdagingen blijven bieden. Ik moet echt ontzettend veel afwisselen, anders vindt ze het al heel snel saai. Wel kan ik soms een beetje boos op haar worden (is soms ook nodig Schijnheilig ) en dat levert geen problemen op, wel merk ik dat ik gewoon veel minder boos hoef te worden voordat ze zich aanpast, in vergelijking tot andere rassen. Ook is het zo dat ik wel het idee heb dat als ik me onredelijk boos zou maken, haar zelfvertrouwen in 1x aan flarden zou zijn.

Wat de geschiktheid voor de dressuursport betreft, kan ik me bij Dizzy en QuijoSavan aansluiten. De ruimte in de gangen en de rust in het bewegen zijn echt problemen, vooral in de lagere klassen. Ik haal wel wp, maar om verder te komen ga ik tijd en geduld nodig hebben. Wel verwacht ik dat hoe verder ik kom, het langzaam aan wat makkelijker gaat worden, omdat zoals QuijoSavan ook al opmerkt ze zich juist wel weer lenen voor de verzameling en de zijgangen.

Waar ik momenteel vooral mee zit: mijn 4,5-jarige merrie is nog hardstikke slap! Ik heb zelf het idee dat ik geduld moet hebben en de echte kracht zal komen als ze volwassener word. Heeft er iemand een idee of dat bij Lusitano's hoort, of is het waarschijnlijk dat ik gewoon toevallig een nog laatrijper en slapper exemplaar rijd??

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:45

Lusi's en Anda's zijn idd erg laat rijp, dus 'jouw' merrie zal nog wat moeten uitzwaren. Ip zijn ze in hun zevende jaar pas volgroeid.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:48

Okki is ook vrij slap hoor, ondanks dat hij al 8 jaar is. Met name z'n rug en z'n achterhand laat nog te wensen over, ondanks dat daar toch veel aan gewerkt wordt.

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:55

Ik wacht vooral op de achterhand, de rug lijkt niet het probleem te zijn. Ik werk er ook veel aan, maar probeer niks te forceren (alsjeblieft niet), het is meer rustig rijtechnisch sleutelen. Tot nu toe biedt ze steeds als ze weer wat sterker geworden is wat nieuws aan, hopelijk blijft dat zo want dat blijf ik bijzonder vinden.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:56

Hi Dickie,

De slapheid van jouw merrie is volgens mij normaal bij een Lusitano van die leeftijd.
Mijn hengst is ook 4,5 jaar en begint nu iets "body" te krijgen. Met name zijn achterhand vind ik erg slap. Zijn fokker vertelde dat hij pas vanaf 6 jaar voldoende "volgroeid" is. Dit is denk ik ook zo bij merries.
Vanaf welke leeftijd ben jij er op gaan rijden?
Ik ben er redelijk vroeg op gaan zitten (rond zijn 3e jaar), omdat hij problemen met zijn knie had. Ben wel met 1 minuut begonnen en veel buiten stappen (kwartier tot een half uur), zowel er op als er naast lopen.

Zo koppig is mijn hengst ook niet, tijdens dressuur vindt hij het juist leuk om iets nieuws te leren en hij wil graag goed zijn best doen.
Alleen tijdens bepaalde dingen is hij koppig, maar dat heeft denk met pubergedrag te maken (zijn fokker vertelde me dat hij met 4 jaar -nu dus-en met 8 jaar een moeilijke -lees: koppige- periode doormaakt).

Tijdens buitenritten is hij juist erg dapper. Hij is namelijk zo, als iets eng is gaat hij er meteen op af!! Hij kan supergoed door bochten crossen (in volle galop) en zijn stops zijn overweldigend (je vliegt er bijna af aan de voorkant).
Met dressuur zijn de overgangen juist geleidelijk, die doet hij perfect rustig. Dat is dus denk ik een kwestie van trainen.

Het is me trouwens gelukt om mijn eerste foto (bij mijn naam) te krijgen, hopelijk is 'ie niet te klein Verward
De rechter is mijn palomino Seraphino toen hij 1 jaar oud was en de linker is mijn Dartmoor pony Dizzy (ik ben zo trots op ze OK dan! )

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:10

Ik ben er een maand of 3 voordat ze 'echt' 4 werd op gaan zitten, omdat het als 3-jarige echt een ienimienie was. Dat dappere buiten is bij mij precies eender, wel is ze erg heet buiten maar ten eerste is ze bijna altijd heet (zoiets Extreme duivel Lachen ) dus ben ik eraan gewend, bovendien staat ze hoog in het voer (laag in de eiwitten trouwens) dus dan kun je dat verwachten natuurlijk.

De overgangen zijn bij mij niet abrupt oid, het probleem is meer dat het heel moeilijk is om temidden van alle hectiek degelijke overgangen te rijden. Op het moment dat ze een beetje rust in het lijf heeft, zijn de overgangen kwalitatief ineens veel beter. Maar ja probeer die rust maar eens te vinden op concours, waar alles mooi en spannend is Haha! .

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:34

Dickie schreef:
Allereerst even over de keuring: de Nederlandse LVN-keuring is sept/okt 2004!! Dus er is in Nederland dit jaar geen keuring, misschien dat de ABEL wel een keuring organiseert maar daar weet ik niets van af.

Dat Nederland geen keuring organiseert dit jaar weet ik, maar Belgie doet er dit jaar wel aan mee
Heb enkel geen idee wanneer ... (maar kan het van de week wel vragen aan de fokster van m'n Lusi Lachen )

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:39

De mijne is rustig buiten, behalve als het erg koel is, dan is hij ook "hot".
Hij staat niet hoog in het voer, dus daarom is hij denk ik wat rustiger.
Ik weet dat Lusitano's beter laat ingereden kunnen worden (rond hun 4/5e jaar. Maar na overleg met DA; hoefsmit en fokker ben ik er vroeger op gegaan. 'k heb het wel heel rustig opgebouwd en we doen nu nog rustig (ongeveer 1 uur per dag en weidegang)

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:59

Citaat:
Naar wat ik gehoord heb, zijn barokke paarden niet zo geliefd bij veel juryleden. Het wordt geloof ik al wel wat beter.
Als je echt een dressuurpaard wil voor wedstrijden, kun je denk ik beter geen Lusitano nemen. Je kunt wel hoog komen, maar ik denk dat je er langer over doet.

Dit is zeker waar. Ik kreeg vaak onbewust lage punten om allerlei redenen. Soms werd het zelfs afgereageerd op mijn punten! Ik heb 4 en 5en gehaald voor mijn houding en zit, terwijl ik op mijn eigen paard 8en haal! Beetje veel verschil!
Je zal er zeker langer over doen om hoog te komen.

En Queijo is ook wel een schijterd hoor vergeleken met andere hengsten (als ik de verhalen zo hoor).

Maar inderdaad als ze iets niet willen stoppen ze dr ook gewoon mee! En boos worden kan je niet! Daar kon ik maar moeilijk mee omgaan. Von het leuk om hem te rijden, maar ben blij dat hij niet van mij zelf is, want ik wil gewoon kunnen rijden en als het moet ook een paard eens een keer op zn flikker geven.

Smeken hou ik niet zo van....

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 13:07

Smeken doe ik ook niet. Hij krijgt gewoon zijn zin niet en als hij het beu is, doet 'ie het uiteindelijk toch. Je moet er in het begin gewoon meer tijd insteken (dat als ie staakt, je gewoon wacht tot ie 't weer doet), dan houdt dat staakgedrag in die situatie gauw op. Tot ie weer een nieuw truukje bedenkt, dan begin je weer van voren af aan.....
Ik ben er van overtuigd dat hij dit later niet minder wordt en weggaat.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:27

Je moet er in het begin gewoon meer tijd insteken (dat als ie staakt, je gewoon wacht tot ie 't WEL weer doet),
Oeps foutjes....... Clown

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:11

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:17

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 18:06

Hoi Tessebes,
Dat is nou echt iets voor mij!!
Toen ik het adres gevonden had, heb ik niet de andere berichten nagelezen.
Sorry!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:48

Dizzy schreef:
En Loolapalooza (sorry voor de typefout) ik bèn diegene uit Essen met de palomino.

Dat maakt niet uit hoor, je bent heus niet de enige. Tong uitsteken
Noem me in het vervolg maar gewoon Lola, kort maar krachtig en makkelijk te typen Haha!

Ik heb overigens een voornamelijk Andrade gefokt hengstje, hij is nog maar 4 maanden oud en natuurlijk ken ik hem nog niet zo goed, maar ik kan je wel vertellen dat het een eigenwijze brutale opdonder is met zo z'n eigen ideeën en een (over het algemeen) zachtaardig karakter. Zo is het gras bvb altijd groener in de andere weilanden en die schrikdraad die er hangt daar pas je perfect tussen ....

Er zit echter tot hoever ik weet geen greintje kwaad in, als hij schrikt van iets dat je doet ofzo gaat hij er wel even vandoor (om over het algemeen weer net zo snel terug te komen) maar hij trapt niet! Tong uitsteken
Als ik dat vergelijk met Vanta toen ze nog een veulen was, nou die trapte naar alles wat haar niet zinde en trapte dan nog is goed door ook!
Hoe bedoel je dominant? Haha!

Ik weet ook ongeveer wat jullie bedoelen als jullie spreken over spanning. Een Lusitano is zo ontzettend gevoelig!
Ik heb overlaatst op een Lusi gereden, het was meer als een dik jaar (lees haast 2) geleden dat ik nog eens op een paard had gezeten (of een pony). Als je dan nog eens van een "trabantje" in een sportauto terecht komt dan heb je flink moeite om de juiste knoppen te vinden ...
Bij die trabant moet je aan het steur sleuren, bij de sportwagen heb je servo en kun je het met de pink .... je moet enkel wel even wennen en dat gaat niet zo in 1,2,3 ...