[TI] hersenspinsels Tinker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dentes

Re: hersenspinsels Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 14:06

Bij jou in de buurt is denk ik ook veel meer weide te vinden dan hier. Ik zag wel dat de manege hier ook een stuk weiland heeft dus ik ga eens vragen of hij daarop zou kunnen staan. Dan kan ik toch gebruik maken van het natuurgebied hier en het strand.

Groetjes,
Dentes.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:54

Ik vind sommige mensen wel erg kortzichtig met gelijk te roepen dat het veel te klein is voor een paard, tuurlijk zeg ik niet dat het optimaal is maar hoeveel paarden staan er in een box van 3 bij 3m en komen er maar 1 uurtje uit! Dan zie ik liever dat een paard in een paddock staat van 12 bij 19m en hij altijd de stal in kan. Mijn overburen hebben 2 kwpn paarden op een stukje zand van ongeveer 6 bij 20m staan.
Wel moet je heel regelmatig de drollen weghalen en zorgen dat er genoeg zand in ligt tegen de stank enz. Het alleen staan van een paard zie ik ook niet als een heel groot probleem zolang het paard maar meer dan genoeg aandacht krijgt van mensen en het ene paard kan hier makkelijker tegen dan de andere. mijn ene paard kan nml heel goed alleen staan en de andere niet.
Heel veel succes met je besluit!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:58

Misschien is het een optie om voor de zomermaanden (van april/mei t/m oktober/november) een weide te zoeken en je paardje in de wintermaanden in een goed gedraineerde zandpaddock met schuilstal bij huis te houden? Voorwaarde is dan wel dat ze samen met minstens een ander paardje komt te staan.

Dentes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 19:15

Toevallig heb ik misschien (ben nog niet wezen kijken) een plekje gevonden waar hij zomers 24 uur in de wei zou kunnen staan samen met andere paarden, maar in de winter alleen in een paddock die net zo groot is als het stuk hier. Dus ik zat ook al te denken van: nou, dan kan hij in de winter net zo goed hier staan.

Ik denk dat ik zomers het meest last zal hebben van geuroverlast en vliegen e.d. en dan staat hij hier niet dus is dat opgelost.

Ik wil wel een shetje erbij voor de gezelligheid, alleen moet die dan ook zomers weer mee kunnen naar het land en dat was geloof ik weer lastig... Ik zat te denken dat ik ook geen shetje kan aanschaffen en de buurman kan vragen of mijn paard in zijn stal mag in de winter, maar dan staat hij overdag wel alleen in mijn paddock want dat is klein, zeker voor 3 paarden.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:24

annelot schreef:
Ik vind sommige mensen wel erg kortzichtig met gelijk te roepen dat het veel te klein is voor een paard, tuurlijk zeg ik niet dat het optimaal is maar hoeveel paarden staan er in een box van 3 bij 3m en komen er maar 1 uurtje uit! Dan zie ik liever dat een paard in een paddock staat van 12 bij 19m en hij altijd de stal in kan. Mijn overburen hebben 2 kwpn paarden op een stukje zand van ongeveer 6 bij 20m staan.
Wel moet je heel regelmatig de drollen weghalen en zorgen dat er genoeg zand in ligt tegen de stank enz. Het alleen staan van een paard zie ik ook niet als een heel groot probleem zolang het paard maar meer dan genoeg aandacht krijgt van mensen en het ene paard kan hier makkelijker tegen dan de andere. mijn ene paard kan nml heel goed alleen staan en de andere niet.
Heel veel succes met je besluit!

ik heb paarden er geestelijk dood op zien gaan

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:52

Stonden die dan alleen?

Er zijn nog zo veel paarden die geen wei zien het hele jaar,of hoog uit een uurtje een stukje moeten delen met 40 andere pension paarden.
Vind die afmeting 12 bij 19 helemaal zo gek nog niet.
Das gewoon een flinke paddock.
En als ze dan voor de zomer maanden een lekker stukje wei kan vinden ,moet dat prima lukken.
Die van mij staan in de winter ook op zo,n stukje.
Goed zand er in,kan je makkelijk drolletjes zeven.
Lekker pak hooi,en je hoort ze niet ;)
En op pension stallen moet je helemaal in je handen knijpen als je je paard in de winter in een paddock kwijt kan.
Laat staan de gehele dag in de buitenlucht.

Zou wel een vriendje nemen!
Das toch wel erg belangrijk hoor,een kriebel maatje.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 03:43

@ Rommulus, dat kan idd, ik schreef ook dat mijn merrie idd niet alleen kan staan maar Ryon vind het prima hoor, Ryon is ook een heel zeker paard en Eve hangt heel erg op andere paarden.

Bij mij staan de paarden ook in de winter in een paddock van 20 x 20m die in 2en gedeeld is, ruimte zat!

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:58

Als ik in jouw situtie zat, zou ik niet zelf een paard nemen maar een bijrijdpaard nemen (er zijn volgens mij genoeg tinkerliefhebbers die het heerlijk vinden om een bijrijder te hebben), dan kan je ook zien of de tinker inderdaad aan je verwachtingen voldoet (voor zover je alle tinkers over 1 kam kan scheren ;) )

Je geeft zelf al aan geen tijd te hebben om iedere dag iets met je paard te doen en dat je vriend niet op de 3e plaats wil komen (ik voorzie hier nu al problemen mee want naast het longeren/rijden van je paard is het toch vrij arbeidsintensief om je paard alleen al te verzorgen), longeren in een bakje van 19 x 12 is veel te belastend voor de benen (tenzij je dat af en toe eens doet).

Als je als uitgangspunt neemt dat veel paarden de hele dag in een box staan (wat jij zelf niet doet maar een aantal anderen hier wel zeggen) dan ga je denk ik van een verkeerd uitgangspunt uit, aangezien dat een van de ergste dingen is die je een paard kan aandoen en dan is een paddock van 12 x 19 inderdaad beter, maar het is verreweg van de ideale situatie. Je paard kan zich bijvoorbeeld nooit eens even lekker uitleven in zo'n kleine paddock, op het moment dat hij net tempo heeft gemaakt, staat hij al weer aan de andere kant en ik kan me voorstellen dat het ook niet echt prettig zou vinden als hij zich echt uitleeft met jou op zijn rug :D, iets waar een paard zo nu en dan toch behoefte aan heeft (naast inderdaad gezelschap van een ander paardje)

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar waarom wil jouw vriend niet dat jouw paard op een pensionstal staat?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:07

ik vind het eigenlijk al helemaal niet 'nodig' dat je elke dag wat met je paard doet.
Ook gewoon eens borstelen is fijn, dat hoeft niet altijd rijden te zijn.

de optie die annelot geeft vind ik ook een prima idee

Dentes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 20:31

Hoi, hoi,

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben een stuk wijzer geworden.

Vandaag is de grondbewerker begonnen en hij vertelde dat het met ons soort grond sowieso beter is om de bak op de aarde te maken en niet bovenop de drainage. Dus hogen we de tuin nu niet voor niets op.

Verder had ik er gisteren toch geen goed gevoel bij. Ik ben bang dat ik als ik nu een paard koop ik iedereen te weinig aandacht kan geven en dat vind ik voor niemand eerlijk. Dus een paard kopen is voorlopig uitgesteld. Jammer voor mij, maar ik ben nu eenmaal niet de enige in het gezin en zeker niet de belangrijkste.

Over 2,5 jaar als mijn jongste kind vier is en naar school gaat is het waarschijnlijk weer een ander verhaal en ga ik kijken hoe de zaken er dan voorstaan.

Groetjes,
Dentes.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:13

Ik denkm dat de afmeting voor een tinker niet verkeerd ios. Maar je zal idd wel heel goed moeten gaan kijken naar de bodem bedekking die je gaat leggen. De urine moet goed weg kunnen. Je moet wel rekeing houden dat je idd je mest moet kunnen afvoeren. Of je buren aan de andere kant geen problemen hebben met dat je er een paard zet. En persoonlijk vind ik dat je hem goed aleen kan houden, als je buren toch paarden hebben. Een shetje erbij klinkt leuk, maar is wel dubbel in kosten. Ook een shetje moet een hoefsmit beurd krijgen, kan ook ziet worden en moet ook gevaccineerd worden etc. Je kan er een geitje bij zetten ook. Bedenk ook even hoe je het gaat doen als je bijvoorbeeld op vakantie gaat of een weekendje weg. Wie doet dan je paardje? Misschien idd een goed plan om te zien of je met iemand een weide kan huren. Ik denk niet dat je ruimte een probleem hoeft te zijn, maar meer je mestoverlast en hoeveelheid urine (wat opgelost kan worden met een goede bodem bedekking).

Dentes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 20:58

Hoi LecyTinker,

Ik zou mijn paard sowieso in de zomer een paar maanden op het land willen zetten. Misschien in de warmste maanden zodat je ook minder last hebt van geuroverlast. Hier in de buurt kan ik de mest dumpen. Ik begreep van een vriendin dat hier in de buurt veel mensen graag de mest willen hebben voor hun tuin, maar er is dus ook een officieel punt om het te dumpen.

Ik zal eens goed bekijken wat de beste bodembedekking is voor deze soort grond.

Bedankt voor je reactie!

Groetjes,
Dentes.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:09

Je hebt ook best pensionstallen waar je dingen gezamelijk kunt doen hoor!
Persoonlijk vind ik de afmetingen achter in je te tuin te klein. :o

Ik run een pensionstal en helemaal perfect krijg ik het voor niemand. Maar de meiden doen hier veel gezamelijk, heb van alles rond lopen, jong (10 jaar) tot ouder (52 jaar). Moeders met baby's, die het helemaal heerlijk vinden om een paar keer in de week naar stal te komen. Ze doen veel onderling regelen, de 1 zet buiten, de ander zet binnen of de 1 doet het op de ene dag en de ander op de andere dag.

Mijn ervaring is wel dat als de klanten gelukkig zijn, zijn de paarden dat ook. Ook al staan ze soms wat langer op stal dan dat goed voor ze zou zijn.
Het is onzin als men zegt dat paarden ongelukkig zijn op stal! Er zijn er ook zeker wel gelukkig op stal, ook tinkers! Maar het is wel zo dat voor gezondheid en conditie van paarden het heel goed is als ze overdag zoveel mogelijk buiten komen.

Heb hier ook een pensionklant die met een pittige studie is begonnen. Ze heeft nu wat minder tijd voor haar paard en ze heeft een bijrijdster gezocht. Gaat harstikke goed ook. Ze heeft daar wel de tijd voor moeten nemen, want een goede bijrijdster vinden valt niet mee. Een ander heeft een jong kind. Ze komt bijna elke dag naar stal, maar woensdagavond en vrijdagavond is voor haar man. Dan is ze er niet. Tussen door met mooi weer komt ze ook wel langs en neemt ze de kleine mee. Dan is ze 's avonds gewoon thuis. Dan zet ik ze buiten en een andere pensionklant haalt ze weer binnen.

Een penionstal kan ook rust geven zeker thuis als je kinderen hebt. Als ze ziek zijn gaat de zorg van het paard gewoon door, als er een keer iets tussen komt gaat de zorg ook gewoon door... Maar als je verlangen hebt naar een eigen paard, laat het niet de kop indrukken door anderen. Meningen is leuk, maar van iedereen anders.
Jij weet wat je wilt en ga ervoor! Je leeft maar 1x en niemand garandeerd dat je oud wordt! Waarom niet genieten als het kan van je gezin en een paard er naast?
Een eigen paard kan je ook rust geven en je opladen om voor je gezin weer fit en vrolijk te zijn.

Overleg goed met je man! 3 verschillende plaatsen is niet erg, maar het ligt er aan hoe je het indeelt en hoe je er mee om gaat. Ik kan me voorstellen als jij naar je paard gaat, dat je man het ook lekker vind om zijn sport te beoefenen of langs een vriend te gaan! Dat moet je goed op elkaar afstemmen, krijg je geen onenigheid over ook.
Ga kijken bij een pensionstal en houd er rekening mee dat jij er je thuis moet voelen en vertrouwen moet hebben in degene die de stal daar runnen.

Niet te lang wachten met verwezenlijken van je dromen... Dromen zijn er om waar te maken! ;)

Dentes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 21:27

Hoi Lucy,

Bedankt voor je reactie! Ik was er een paar dagen tussenuit, vandaar de late reactie.
Dromen zijn er inderdaad om waar te maken. Vooral nu er afgelopen tijd veel in mijn omgeving (jonge) mensen onverwacht zijn overleden is het confronterend dat het zomaar opeens voorbij kan zijn...

Paardrijden is voor mij inderdaad één van de weinige manieren om mijn hoofd leeg te maken en op te laden. Het lijkt me heerlijk om een paard van mezelf te hebben!

Ik heb om me heen gekeken naar pensionstallen en er zijn een aantal die mij aanspreken. Inderdaad ook met de systemen van buitenzetten die jij opnoemt. Zo heb je nog wat vrijheid qua dagen.

Ik ga nu rustig op zoek naar een Tinker of een Quarter en wil daar de tijd voor nemen.

Bedankt voor je nuttige tips!

Groetjes,
Dentes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:42

Een box van 3x3 is ook niets nee, maar maakt dit er niet veel beter op.
Voor de wintertijd is het misschien wat, mits er een vriendje is. In de zomer vind ik het persoonlijk niets.

Mijn tinker verveelt zich de ziekte in een paddock met vriendje. Is ook weer totaal verschillend per paard.

Mag je van de gemeente een paard in je tuin houden?
Voordeel van paard op pension zetten, dat je de verzorging wordt gedaan en je meer tijd overhoudt voor je vriend, is die ook tevreden.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:38

Dentes... Ik weet niet waar je woont, maar je bent welkom om hier een keer te komen kijken en mijn paarden en stal te ontmoeten! ;)