welsh cob vraagjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 20:14

ArwenLune"]
[quote="ik+pambri schreef:
rowan lijkt me ook aan de grote kant, of vergis ik me dan ?

1.48, dus dat valt mee. Of hij moet nog een een centimetertje gegroeid zijn (kan best natuurlijk) en onderhand 1.50 zijn, maar daar houd het echt bij op...
[/quote]

goh, dan zou 't wel aan mij liggen Bloos Haha!

wechelshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:25

Heike schreef:
De ideale maat voor Welsh Cobs is 1.48m (las ik het goed heb)
Een Cob hoort gewoon niet echt veel groter te zijn. 1.54 is echt wel de max vind ik.
Als je een paard zoekt van 1.60 ga dan niet op zoek naar een welsh Cob maar koop een ander ras.
Ik vind ook dat ze echt niet groot moeten zijn. Het is een ponyras. Laten we dat dus ook zo houden!

hoi,

onze goedgekeurde dekhengst is 1.61m en is afkomstig uit Engelse ouders met engelse papieren en VOLLEDIG "D" gefokt (geen A'jes of B'tjes of C'tjes erin (want dat vind ik nu net geen "echte" cob)
sommige lijnen in Wales fokken specifiek grote stokmaat o.a. Llannarth & Maesmynach (zit in onze hengst)

En sommige cobmerries die te klein gebleven zijn (vooral omdat er "Ctjes" in de lijn zitten) kunnen wel degelijk profiteren van zo'n grote stokmaat

dus ieder wat hij wil.....
aan zijn dekboek te zien valt hij in ieder geval wel in de smaak

groetjes

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:54

wechelshof"]
[quote="Heike schreef:
De ideale maat voor Welsh Cobs is 1.48m (las ik het goed heb)
Een Cob hoort gewoon niet echt veel groter te zijn. 1.54 is echt wel de max vind ik.
Als je een paard zoekt van 1.60 ga dan niet op zoek naar een welsh Cob maar koop een ander ras.
Ik vind ook dat ze echt niet groot moeten zijn. Het is een ponyras. Laten we dat dus ook zo houden!

hoi,

onze goedgekeurde dekhengst is 1.61m en is afkomstig uit Engelse ouders met engelse papieren en VOLLEDIG "D" gefokt (geen A'jes of B'tjes of C'tjes erin (want dat vind ik nu net geen "echte" cob)
sommige lijnen in Wales fokken specifiek grote stokmaat o.a. Llannarth & Maesmynach (zit in onze hengst)

En sommige cobmerries die te klein gebleven zijn (vooral omdat er "Ctjes" in de lijn zitten) kunnen wel degelijk profiteren van zo'n grote stokmaat

dus ieder wat hij wil.....
aan zijn dekboek te zien valt hij in ieder geval wel in de smaak

groetjes
[/quote]
Sorry maar ik denk dat je bij een welsh cob van 1.61m niet meer kan spreken over rastypisch (volgens de rasbeschrijving).
Wat overigens niet betekent dat je er niet prima gebruikspony's mee kan fokken. Juist vooral Llanarth en Maesmynach staan bekend om hun goede hunters en ze doen het in Engeland vaak heel goed in de zadelrubrieken en jachten enz. Ook fokken zij veel partbreds.
Llanarth fokt ook een beetje met 2 "soorten" cobs, de rastypische en de grote cobs. Die laatste gebruiken ze vaak voor de fokkerij van partbreds.

A en C bloed in een cob vind ik zelf nog niet eens zo'n groot bezwaar als dat in de 3e generatie (C) of verder weg zit.
B bloed zouden ze eigenlijk niet toe moeten staan binnen de cobs. Daar verlies je ook teveel rastype mee.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:17

Ik vind zelf idd 1.61m echt te groot voor een Cob, misschien voor gebruik wel handig, maar niet echt Cob meer. Je moet geen Cob nemen als je zo'n grote wil.
Ik houd het op 1.40m tot 1.50m, een paar cm groter vind ik niet echt een probleem, maar toch liever onder de 1.50m, dat vind ik mooi. En die zijn ook rastypischer over het algemeen.
En A en C bloed kunnen idd geen kwaad in het rastypische! Mijn verzorgpony bevat verder weg ook A en C bloed, maar is toch echt een mooie rastypische Cob. Ze is niet zo groot, maar dat kan ook toeval zijn, haar familie is wat groter.

Naira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:10

Nu hier toch zo'n mooi topic is, heb ik ook nog even een vraagje: weet iemand van jullie (van degene die zelf een welsh cob hebben misschien?) een aantal sites waar meer foto's & informatie van Cobs te zien zijn??? Of waar ze te koop staan....dus van fokkers/stoeterijen etc. Ik ben namelijk nog steeds een beetje onderzoek aan het doen over wat voor paard/pony ik precies wil (en ik kan zo slecht beslissen: ze zijn allemaal leuk...) en een Cob vind ik toch ook helemaal geen slecht idee..... Alle hulp/suggesties etc. is welkom!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:40

http://stalnesses.cjb.net is de site van mijn verzorgpony's.
Op http://www.stalrephartox.nl kun je in de database erg veel Cobs vinden, en staan ze ook weleens te koop.
Op http://www.nwpcs.nl vind je soms ook wat te koop en wat algemene info.
En op http://www.welshcob.nl vind je ook veel info.

Ik wil niet anders meer als een Cob, dus mocht je een Cob kiezen, erg leuk!!
Ik weet niet waar je woont, maar 13 september is de Cobdag in Leersum, daar is dus ook veel van de Cobs te zien, en hun veelzijdigheid, verder ook wel een hoop info te krijgen.