Lucky Boy: de basis van een nieuwe tijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:37

Wou nog beamen, Ramzes zit helemaal niet ver naar achter in die stambomen. En de Europees kampioen voert 7% Ramzes bloed, wat toch veel is als aandeel, vond ik toch opvallen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:45

Samsam"]
[quote="Anna42"][quote="Suzanne F. schreef:
Anna42: Welke hengsten voeren nu nog dat Shagya bloed? Ik weet dat Ramzes achter Ramiro zit toch??

En Is Anglo- arabisch ook zo invloedrijk geweest? En waarom geven de hedendaagse hengsten dan niet die eigenschappen door die dat Shagya-arabische bloed deed?

Gelukkig is het Arabisch bloed nog voorhanden. Ik mag je in dit verband misschien eerst verwijzen naar de volgende website
www.easpstamboek.nl
onder feiten en onderzoek: Equus orientalis
Amurath een genetisch wonder
Hier staan bijna alle lijnen in waar het Shagy Arabisch bloed voorkomt.
De Shagya Araber heeft het zelfdragend skelet met het lendenmechanisme. Als je die elementen niet in de fokkerij hanteert, maar het Volbloedskelet als uitgangspunten neemt daar nog allerlei criteria aan toevoegt die desastreus voor een sportpaard zijn, krijg je
verkeerde sportpaarden die fysiek en mentaal nietkunnen beantwoorden aan de verlangde eisen. Een sportpaard heeft een zelfdragend skelet nodig. De moderne sportpaardenfokkerijdeskundigen hebben, ondanks de gigantische positieve invloed van Ramzes, Amurath etc , het Arabisch bloed in de ban gedaan als zijn de onbruikbaar. Dat wreekt zich vroeg of laat. Inmiddels zijn we bij laat aangeland en plukken de fokkers nu de wrange vruchten van deze voortuitziende blik.
[/quote]

Beste Anna, als het easp wel hengsten met het juiste bloed en bouw heeft, waarom vinden we daar nog zo weing van terug op concours ed? Als die paard echt zoveel beter kunnen lopen, moet dat toch gaan opvallen?
[/quote]

Is een Europees Kampioen springen niet een mooi resultaat. Dat is de filosofie en sportpaardenfokkerij van het Europees Arabisch Stamboek voor Shagyapaarden, Sportpaarden en Sportpony's. Vorig jaar opgericht en prompt een Europees kampioen. Blijkbaar werkt deze systematische sportfokkerij wel!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:03

sarabande schreef:
De hele opzet van iedere reactie van Anna42 is het aansturen naar dit aesp stamboek waarvan de veulens bij het KWPN niet eens een blauw papier krijgen. Waarom zou je als KWPN fokker met een goed gezond paard in hemelsnaam voor zo'n stamboek moeten kiezen. Indien men echt met Arabisch bloed zou willen kruisen dan kan men prima bij het goed georganiseerde NRPS terecht.

Gelukkig maar dat de veulens een blauw papier krijgen. kunnen de fokkers gelijk zien dat dit de echte kwaliteit is. Het Koninklijk Huis rijdt ook met blauwe nummerborden inplaats van de gele van Jan en Alleman.

Het NRPS is nu net het stamboek dat, evenals het KWPN, het Arabisch bloed heeft afgezworen en is verworden tot een slap aftreksel van het KWPN. Bij monde van voorzitter en secretaris werden op de afdelingsvergaderingen hoe slecht het Arabisch bloed wel niet is. De statuten werden dienovereenkomstig aangepast en de bevordering van het Arabisch bloed werd uit de statuten gehaald. Achteraf misschien wel juist. Want enig onderlegde kennis m.b.t. het Arabisch bloed is bij het NRPS helaas niet meer voorhanden. Afdankertjes van het KWPN met 0.000001 % profileren het fokbeleid van het NRPS.
Als je de fokkers weer een van je deskundige adviezen wilt geven, doe het dan goed en zadel ze niet op met namaak. Zoals een oud spreekwoord zegt:
Hoedt U voor namaak.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:16

Samsam"]
[quote="Excuseme schreef:
Hoi Samsam

Je kunt op http://www.horsemagazine.com/BREEDINGBA ... amzes.html

lezen hoe groot de invloed van deze hengst was en is, zowel in dressuur als in springen. Tevens zul je verbaasd staan hoeveel goede paarden op dit moment, met name springpaarden, Ramzes bloed voeren, bijvoorbeeld dankzij Capitol I, die met zonen als Carthago, Cassini, Carolus, Calato en in Nederland bijv. Colino van Martin Liefhebber nog zeer veel invloed uitoefent. Ook een helaas te vroeg overleden hengst als Caretano Z zat er vol mee en levert nu nog goede nafok.

Kijk, het probleem bij paarden waar generaties geleden ramzes in voorkomt, is dat je niet echt kunt zeggen dat dat de reden is dat het zo'n goed paard is, deze paarden zijn mengkroezen van allerlei rassen.

Wat mij meer zou overtuigen is dat paarden waar echt een duidelijk aandeel, arabisch bloed inzit (easp, bojar bv) deze hengsten een duidelijke verbetering geven in vergelijking met kwpn gefokte paarden in de sport (m.i. kom je bij bijna alle paarden wel ergens arabisch bloed tegen, als je maar ver genoeg zoekt)
[/quote]

Als 57 hengsten met hun kinderen in de directe mannelijk lijn bij het springen en 22 hengsten met hun kinderen bij de dressuur vandaagdedag op het hoogste internationale niveau presteren, heeft dat met fokkerij te maken. Als in alle mondiale krachtpatsers (dressuur en springen) Amurath honderen keren voorkomt, heeft dat met genen te maken. Als je als fokker je ogen hiervoor sluit, krijg je Jazzen en Kracken die noch kunnen springen noch kunnen dressuren. Er staat nu al praktisch geen Nederlandse hengst bijde Top dertig hengsten en praktisch geen Nederlands paard bij de Top dertig dressuur en springpaarden. De paar die er wel in staan, voeren nu net dat onmisbare Arabisch bloed.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:31

sarabande"]
[quote="adriana schreef:
En ik vind Anna haar toevoeging wel van belang

Ja dat is intussen iedereen bekend.

Dit is echter een van de topics uit de serie stempelhengsten. Deze serie wordt door heel veel mensen hoogelijk gewaardeerd en Jenneke neemt veel moeite dit allemaal uit te tikken.
Het is daarom niet terecht om deze topics te misbruiken de inhoud om te draaien, alleen om je gelijk te bewijzen.
Doe dat gewoon in een eigen topic, waarbij eventueel teksten waar je het niet mee eens bent aangehaald kunnen worden.
[/quote]

Alle respect voor het werk van Jenneke. Ik heb er echter moeite mee als je mij betitelt van misbruik. Ik draai de inhoud niet om. Geef maar een expliciet voorbeeld. Ik heb alleen de inhoud en de feiten foktechnisch geanalyseerd en kom dan uit op 1.2% toegevoegde waarde. Wat is dan de werkelijke waarde van een stempelhengst. Is dat omdraaien? Dit is een discussieforum. Als je niet wilt dat mensen hierop reageren en de fokkers voor dom wilt verslijten, moet je ze mooi in IDS laten staan. Dan gaat de kwaliteit steeds verder achteruit en betalen de fokkers de rekening. Of betaal jij die voor alle misbaksels, die met dit fokkerijbeleid worden gebakken.
Overigens wie had er geen goed woord over voor de huidige leiding?
Was dat niet Sarabande?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:38

adriana schreef:
Ik geloof dat er maar een paar mensen die die haar toevoeging niet in die mate van waarde vinden, maar dat ter zijde.

De serie stempelhengsten is zeker informatief, maar het is zeker niet minder informatief dat er nog meer bruikbare informatie word geplaatst.

Het is geen informatie die de onderhavige informatie ondersteunt, integendeel.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 23:11

Ik heb mij laten vertellen dat het NRPS in Polen was, vraag mij eigenlijk af wat ze daar moesten. Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 23:11

Anna42 schreef:
Was dat niet Sarabande?

Al heel lang geleden heb ik duidelijk gesteld dat ik trots ben op het KWPN paard. Daar gaat mijn discussie ok niet over bestuurders.

Maar nogmaals deze discussie hoort niet thuis in dit topic.

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 23:13

ze waren er vast niet voor de lol denk ik althans weet ik wel zeker

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 23:33

sarabande schreef:

En hier ben ik het helemaal mee eens!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 23:36

sarabande"]
[quote="CGJ12 schreef:
Goedzo Anna.

Voor het eerst een goed leesbaar stuk, compleet met alinea's!
Bravo.
Over de inhoud kunnen we twisten, maar qua tekstopbouw en spelling ga je met GROTE sprongen vooruit!

Alleen jammer dat die al zo vaak geventileerde inhoud bij deze infomatieve serie geplaatst wordt Scheve mond
[/quote]

Hier begint het anders off topic te gaan hoor.
CGJ12 heeft nog een juiste inbreng.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 23:40

En dat jij grote fan van Anna42 bent, is inmiddels ook wel duidelijk...

Ben het overigens wel met CGJ12 eens, dat zijn/haar stukje nu wel wat leesbaarder is.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 23:44

Lijkt me dat de discussie's over 'of het nu on-topic is of off-topic' steeds ZEER off-topic zijn

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 23:55

Jan_VT schreef:
Lijkt me dat de discussie's over 'of het nu on-topic is of off-topic' steeds ZEER off-topic zijn

Gemakkelijk gezegd, verklaar je nader

vind je off topic gaan prima
of vind je on topic blijven prima

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 00:02

Citaat:
vind je off topic gaan prima
of vind je on topic blijven prima

Is maar zo als je het bekijkt! Wat jij on/off-topic vindt, kan voor een ander net het tegenovergestelde zijn.

En als het even off-topic gaat, dan moet het toch al over geheel andere dingen gaan niet?

Uiteindelijk gaat het hier in dit forum toch steeds over discussie's, en die leiden altijd naar ergens, vaak heb je ze niet in de hand... maar vaak zijn ze toch nog wel zeer interessant. De bijdrage van Anna42 ging tenminste nog over paarden (het onderwerp waarover op bokt wordt gepraat). Dat palaver over on/off-topic zijn, heeft zelfs in de verste verte daar nog niets mee te maken.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 08:57

sarabande"]
[quote="Anna42 schreef:
Was dat niet Sarabande?

Al heel lang geleden heb ik duidelijk gesteld dat ik trots ben op het KWPN paard. Daar gaat mijn discussie ok niet over bestuurders.

[/quote]

Ik, noch iemand anders voorzover ik kan nagaan, heeft ooit beweerd dat jij niet trots mag zijn op het KWPN paard. Ik heb bij herhaling verschillende KWPN paarden uitgebreid voor het voetlicht gehaald en aangegeven waarom deze paarden voortreffelijke sportpaarden zijn. Mijn reactie op dit topic gaat enkel en alleen over dit topic. Ik heb deze zgn 'mile stones' vanuit een fundamentele foktechnische invalshoek geanalyseerd en stuit dan op een paar opmerkelijke feiten. Die feiten tonen onomstotelijk aan dat de onfeilbaarheid van het Nederlandse fokbeleid aan alle kanten rammelt. Ook daar mag jij best trots op zijn. Ik zal je er niet van weerhouden. De door mij gesignaleerde feiten worden nog eens onderstreept als je mijn conclusies naast de huidige indexen legt. De "glijdende basis" in de indexen laat duidelijk zien dat de vererving in kwaliteit steeds verder afglijdt. Ook middels de eigen selectiesystemen wordt het elk jaar duidelijker dat de kwaliteit met sprongen achteruit gaat. Om van de 65 aangewezen hengsten slechts een handjevol hengsten, met marginale resultaten, over te houden, laat niet bepaald vooruitgang zien. Niet alleen de indexen signaleren deze situatie, op internationaal niveau begint de situatie rampzalig te worden. En dat nu is niet bepaald iets waar je met recht trots op kunt zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:05

Anna42 schreef:
Jazz en Krack die noch kunnen springen noch kunnen dressuren.

Ik vind het allemaal best interessant en wil best in discussie, maar op het moment dat je zegt dat zowel Krack als Jazz geen topdressuurpaarden zijn, houdt het nu voor me op!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:09

sarabande"]
[quote="adriana schreef:
Ik geloof dat er maar een paar mensen die die haar toevoeging niet in die mate van waarde vinden, maar dat ter zijde.

De serie stempelhengsten is zeker informatief, maar het is zeker niet minder informatief dat er nog meer bruikbare informatie word geplaatst.

Het is geen informatie die de onderhavige informatie ondersteunt, integendeel.
[/quote]

Waarom zou mijn informatie de onderhavige informatie moeten ondersteunen? Dat soort kadaverdiscipline mag je jezelf best opleggen. Maar ik heb er geen behoefte aan dat fokkers met een wat breder blikveld dezelfde kadaverdiscipline wordt opgelegd. Probeer nu eens voor het overige inhoudelijk op de door mij gesignaleerde feiten in te gaan en kom niet elke keer weer met je kadaverdiscipline aanzetten. Citaat van jezelf: 'Dit domme volk' laat zich niet meer klakkeloos
allerlei onzin op fokkerij- en sportpaardengebied aansmeren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:12

Zannekin schreef:
Wou nog beamen, Ramzes zit helemaal niet ver naar achter in die stambomen. En de Europees kampioen voert 7% Ramzes bloed, wat toch veel is als aandeel, vond ik toch opvallen.

Ik vind 5 generaties best ver! Meer dan 50 jaar geleden!

En 16 procent Cor de La Bryere! Waarom is iedereen er nou zo overtuigd van dat dit beest zo goed kan springen omdat er 7 % ramzes in zit (wat volgens mij toch ook een halve thoroughbred is) En niet met dus in dit geval Cor de La Bryere?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:18

Samsam"]
[quote="Anna42 schreef:

Ik vind het allemaal best interessant en wil best in discussie, maar op het moment dat je zegt dat zowel Krack als Jazz geen topdressuurpaarden zijn, houdt het nu voor me op!
[/quote]

Indexen geven een verwachtingswaarde. Dit is mijn harde maar aan de praktijk ontleende verwachtingswaarde; Een dressuurpaard dat niet kan springen, wordt nooit een topdressuurpaard. De tijd, die duurt in dit geval niet al te lang meer, zal leren of de indexverwachtingwaarde of de aan de praktijk ontleende verwachtingswaarde van een werkelijk goedgefokt sportpaard gelijk heeft.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:25

Anna42 schreef:

Een dressuurpaard dat niet kan springen, wordt nooit een topdressuurpaard

Dit zijn al topdressuurpaarden!!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:49

Samsam"]
[quote="Zannekin schreef:

Ik vind 5 generaties best ver! Meer dan 50 jaar geleden!

En 16 procent Cor de La Bryere! Waarom is iedereen er nou zo overtuigd van dat dit beest zo goed kan springen omdat er 7 % ramzes in zit (wat volgens mij toch ook een halve thoroughbred is) En niet met dus in dit geval Cor de La Bryere?
[/quote]

Omdat Ramzes met 57 hengsten en hun kinderen bij het springen in de directe mannelijke lijn in de WBFSH breeding guide staat genoteerd. Dit directe genen resultaat van zijn Shagya-Araber moeder Jordi wordt in de verste verte niet door een andere hengst benaderd. Als die genen elkaar weer vinden, leidt dit direct weer tot dezelfde topresultaten. Dan hebben we het nog niet eens over de nafok en de gigantische inbreng van Ramzes en Amurath in de vrouwelijke lijnen. Als deze inbreng ook nog eens in de WBFSH guide zou worden uitgemeten, zou deze guide meer dan verdubbeld worden. Het fokken van een sportpaard heeft met heel veel, maar vooral met genen, te maken. Als je als fokker die natuurlijke elementen negeert, krijgt dezelfde fokker de menselijke elementen gepresenteerd en dat is waar we ozo gevoelig zijn nl. de rekening. De natuur kent geen waarden van verwachtingswaarde toppers, indexen, commercie of economie maar wel van een gebalanceerd evenwicht. Het sportpaard heeft behoefte aan die elementen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:58

Samsam"]
[quote="Anna42 schreef:

Een dressuurpaard dat niet kan springen, wordt nooit een topdressuurpaard

Dit zijn al topdressuurpaarden!!
[/quote]

Tussen jouw Nederlandse en de werkelijke mondiale top zitten ettelijke paardenlengtes verschil. Vraag dat maar eens aan onze vriend Jacquezz...e. Die staat nl aan de kantlijn en kijkt er met een afgrijzende verwachtingswaarde naar. Of zal ik het voor je vragen?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:00

Samsam"]
[quote="Anna42 schreef:

[/quote]
Ik begrijp het niet: Ik heb nakomelingen gezien van krack die SUPER springen. Sja, dat hij nou toevallig bij een dressuurmuts terecht is gekomen.....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:20

Anna42"]
[quote="sarabande schreef:
De hele opzet van iedere reactie van Anna42 is het aansturen naar dit aesp stamboek Indien men echt met Arabisch bloed zou willen kruisen dan kan men prima bij het goed georganiseerde NRPS terecht.

Het NRPS is nu net het stamboek dat, evenals het KWPN, het Arabisch bloed heeft afgezworen
[/quote]

En bij het easp is het dan wel veel beter? Mij valt op dat Candy-surprice (jou vast niet onbekend! Lachen ) Twee keer zoveel engels dan arabisch volbloed bezit!