Hey Kukkie,
Ik heb net contact met de kliniek gehad en er is een beetje ontlasting gekomen, ze heeft goed geslapen en gedronken en springt weer als een dartel veulentje door de stal, ze zwiept nog wel met haar staartje, maar de Dierenarts denkt dat ze er ze doorheen komt.
Over OWLS de meeste van mijn merries zijn allemaal frame overo´s en daarvan heb ik er twee laten testen die idd ook drager zijn.
daarna heb ik voor mijzelf besloten al mijn merries als drager te zien en daar totaal geen risico´s mee te nemen met de keuse van de hengst.
Toby (Painted For Gold) is een Tovero hengst uit een Tobiano moeder en Quarter vader, maar zelfs daar wou ik geen risico nemen en heb hem gelijk laten testen bij het dr. van Haeringen Laboratorium op OWLS, Herda, Gbed en Hypp Hij teste overal negatief voor.
Cisco is 8 dagen te vroeg geboren en de eerste pek kwam er wat traag af, ( wat trouwens bij de vorige veulens van deze merrie nooit tot problemen heeft gelijd) ik heb de dierenarts op de kliniek gevraagd naar wat de oorzaak van de koliek kon zijn en die zei dat in de moedermelk een natuurlijk laxeermiddel zit en dat dat om de een of andere manier bij dit veulen niet goed heeft gewerkt, en dat alles heeft waarschijnlijk tot de verstopping van de dikke darm gezorgd.
Op de rontgen beelden en ook op de echo zagen de darmpjes er verder allemaal goed uit, ook de bloedwaarden waren allemaal prima, ze heeft een volledig onderzoek gehad waarbij alles getest en onderzocht is.
Kukkie schreef:Een plaatje van een veulen. Maar wat een verdrietige situatie nu...
Omdat het diertje toch veel wit heeft, en koliekverschijnselen, moest ik denken aan OLWS.
In principe komt dat alleen voor bij frame overo x frame overo, maar er zijn uitzonderingen. En in principe hebben alleen helemaal witte veulens die f.o. x f.o. zijn OLWS. Maar ook daar zijn uitzonderingen van veulens die wel een medicine hat als aftekening hebben, en toch OLWS veulens zijn.
Ik zal voor je mooie veulentje duimen. Maar als toch blijkt dat het diertje het niet haalt, zou ik dit laten onderzoeken, ook de vader en moeder. Juist in verband met de dan genetische mogelijke aanwezigheid van het OLWS gen.