shet die tolt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:30

tinker6 schreef:
lijkt mij ook idd, maar instructie zegt ook dat ie dan tölt.
maar verder nog nooit op een ijlander gezeten, dus weet niet precies hoe het voelt.

Een paard zou zijn complete gang aan moeten passen, dus het lijkt me erg onwaarschijnlijk. Zou eerder een snelle stap zijn of een dribbelig, onregelmatig drafje. Veel mensen die zich nooit hebben bezig gehouden met de extra gangen zien dit aan voor tölt.
Geloof me, tölt is heel duidelijk te zien :)

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:37

ik denk dat de meeste mensen hier gewoon telgang bedoelen dat kunnen alle paarden ( met of zonder moeite/aanleren)

Blossen1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:39

lovesSkippy schreef:
ik denk dat de meeste mensen hier gewoon telgang bedoelen dat kunnen alle paarden ( met of zonder moeite/aanleren)

Telgang kunnen ovlgens mij egt niet alle paarden hoor?

heb je dta wle is gezien of filpmjes? Dat leert een paard zichzelf tog niet aan of ben ik nou een sul?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:38

Blossen1995 schreef:
lovesSkippy schreef:

heb je dta wle is gezien of filpmjes? Dat leert een paard zichzelf tog niet aan of ben ik nou een sul?

Telgang is een gang die vaak wordt getoond vlak voordat een paard in galop aanspringt. Dit kunnen alle paarden, maar komt vaker voor bij IJslanders en dergelijke.

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:00

Blossen1995 schreef:
lovesSkippy schreef:

ik heb het zelf gezien, bij meerdere paarden. zelf heb ik een kwpn die het ook kan.

ik heb er zelfs ooit nog iets over gelezen dat het bij het prehistorische paard vandaan komt. weet niet meer waar ik heb gelezen heb

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:22

Het prehistorische paard kon ook tölten ;)

Telgang betekent gewoon: de linkerbenen tegelijk neerzetten en dan de rechterbenen tegelijk neerzetten. Telgang kan een te gespannen stap zijn, of schweinepass (zoals je dat ziet bij stijve vijfgangers) of rentelgang (zoals je ziet op de WKs) Telgang kan heel langzaam zijn (zelfs mijn vierganger krijgt er nog wel een soort zwijntje uit, in ongeveer staptempo) of heel snel, kijk maar naar de telgangraces voor pacende dravers in de VS.