en nu nog de bevalling.... foalkit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Re: en nu nog de bevalling.... foalkit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:28

Ze zal er wel last van hebben, maar dat hebben de meeste merrie's tegen het eind van de dracht.
Ben benieuwd wat eruit komt..

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:30

ja ik ook! ik weet niet wie de vader is...
heb vernomen dat het ook een arabier is, heb een beetje een beschrijving gekregen, maar weet geen naam of zo.. ben op zoek gegaan maar zit op een dood spoor... ach ja een verassing is ook leuk! :D

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:32

Ooh.. das ook handig.
Hoop dat er wel een arabier of iets in die maat opgezeten heeft, anders is het wel heel zielig voor je merrie :=

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:41

ja zeg, hoop ik ook!

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 08:00

Ik had ook nog een vraag over de veulenspuit wel of niet, ik las dat sommige dierenartsen het standaard geven, andere soms en andere nooit. Weet iemand waarom niet of soms wel?

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:11

Onze veearts zegt dat de veulenspuit echt weggooien van geld is; tenminste als de merrie goed geent is.
Volgens mij gaat het voornamelijk om de tetanus die in de veulenspuit zit en die krijgt het veulen ook mee als de merrie geent wordt.
Voor het mooie moet de merrie dan ongeveer een maand voordat het veulen komt geent zijn.

Wat betreft de jodium waar je het over had. Dit is om de bloedvaatjes in de navelstomp te laten schrikken, zodat ze goed samentrekken waardoor het navelstompje snel opdroogt. Vooral niet schoonmaken dus en ook niet aankomen. Gewoon vanuit het flesje (of plantenspuit) erop spuiten.

Als het veulen niet goed ligt, merk je dat waarschijnlijk snel (de geboorte schiet dan niet op) en dan is het heel verstandig om gelijk je veearts te bellen en niet zelf eraan gaan trekken. Misschien de merrie in de benen helpen en wat gaan stappen, zodat er niets inwendig beschadigd.
Als alles goed gaat redt de merrie zichzelf. Als ze het erg zwaar heeft kun je de pootjes vasthouden, zodat ze niet steeds weer terugschieten, maar zeker niet hard trekken.

Veel succes met wachten. Wij zitten in dezelfde situatie, dachten vanmorgen dat het begonnen was, maar bleek een valse start.....

laffayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:12

Mooi beestje arabs!!!

Is ze maiden? Je kunt er geen pijl op trekken dan. Dacht dat het vannacht zo ver was bij ons, maar helaas... Denk voor het aankomende weekend..

ze heeft wel al slappe banden, dat kun je zien.

@ arabs: Ik laat de veulenspuit WEL geven!! Ze is er niet voor niks... En altijd een beetje extra weerstand is nooit weg gegooid geld vind ik.. Maar ja ieder zijn mening.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:16

@laffayette: ik geef je groot gelijk hoor dat je de spuit wel geeft, maar toen ik het vroeg aan onze veearts kreeg ik bovenstaand antwoord.
Half februari kwam er bij ons (onverwacht en na 3 x scannen) een tweeling (beide levend, maar helaas heeft 1 het niet gered) en die heeft wel een veulenspuit gehad.......inderdaad om mee te geven wat we mee konden geven...

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 08:24

@ loontje, bedankt voor de tips. ok dus niet hard trekken dat wist ik nog niet... ik ga de dierenarts sowieso bellen vanaf dat het wat stropt... Mijn merrie heeft haar tetanusspuit iets voor de winter gehad, dus zal dan toch die veulenspuit moeten nemen. Ik wilde het misschien niet doen, omdat ik het veulen en mama wat met rust wilde laten, maar het moet dan maar...

@ lafayette, ja die foto's wilde ik je tonen met die slappe banden (maar ik kreeg ze niet gepost) en dat was een paar dagen geleden, nu is haar staart echt slap en haar billen worden zachter met de dag... eindelijk weet ik nu wat slappe banden zijn :D , het lijkt zo mysterieus als je niet weet wat het is en hoe het voelt... :+

Ik had ook ergens gelezen dat je de merrie best ontwormt drie weken voor ze veulent, ik wilde dit doen maar nu dat de geboorte zo dichtbij lijkt dacht ik dat het misschien gevaarlijk was voor het veulen? hoe doe ik dat nu best voor de ontworming? gewoon 4 dagen na het veulenen? en dan pyrantel? en de merrie ook pyrantel?
ik heb zoveel vragen en geraak een beetje in de war, met al wat ik heb gelezen... :?

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:30

Wat betreft ontwormen misschien gewoon even aan je veearts vragen.
Zelf laten wij de veearts altijd even komen als er een veulen geboren is, ook al wordt er niet altijd een veulenspuit gegeven. We bellen dan eventueel de volgende morgen (geen spoed) dat er een veulen geboren is en of ze die even komen nakijken. Ze checken dan gehemelte, navelstompje, hartslag, longen en de nageboorte, zodat we zeker weten dat alles van de merrie afgekomen is en dat er geen vreemde dingen te zien zijn in de nageboorte

Het kost je niet heel veel geld en je hebt toch een idee of alles er goed voor staat. Ook heb je dan gelijk even de kans om andere vragen te stellen....

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 08:32

oh het gaat me niet om het geld hoor, hij moet zeker komen
maar ik vroeg het me af, want anders zou ik haar nu alsnog ontwormen...
de DA had ik overlaatst op stal en heb hem gevraagd voor een ontworming, maar hij zei dat hij absoluut niet dacht dat het veulen zou komen voor de uitgerekende datum (4 mei) hij zou begin mei terug komen voor ontworming rhinospuit ed
ook gevraagd naar het enten, was niet extra nodig tot na de bevalling (ze heeft wel netjes haar rhinospuit altijd gehad)
maar ja ik weet zelf graag toch wat, omdat ik die DA nog maar pas heb (ben moeten verhuizen, en mis mijn vorige DA waar ik alles aan kon vragen... ;(
ik had ook liever gekozen voor het enten van mijn merrie dan het veulen zo vlak na de geboorte... tja da's nu te laat
Laatst bijgewerkt door arabs op 13-04-11 08:55, in het totaal 2 keer bewerkt

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 08:39

oh lafayette ze is geen maiden, ze heeft eerder (bij vorige eigenaars) al 2 veulens gehad maar beide verloren
één bij een vroeggeboorte en het ander van een week oud (door melkvergiftiging zeiden ze me)...
vandaar mijn stress een beetje

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:47

Mijn DA gaf het advies om de jodium in een borrelglaasje te doen en dan dopen, gaat ook prima. Ik heb dat ook een paar keer gedaan zodat het stompje goed opdroogd.

Veel succes met de bevalling!

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 20:54

bedankt! ik zal het proberen, als de dieren rustig zijn lukt dat wel...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:44

Melkvergiftiging? Bedoelen ze daarmee isoerythrolyse? Als het dit is, dan moet je heel goed opletten! Dan zou ik haar ook laten testen, want dat kan ze bij al haar volgende veulens hebben... Dan zitten er in het colostrum antistoffen die het bloed afbreken van het veulen. Ik ken zo een merrie en die moeten ze elk jaar het veulen een pot opzetten, zodat hij de eerste twee dagen niet bij haar kan drinken. Hij krijgt dan een plasmatransfusie in plaats daarvan en wordt met de fles gevoed. Na twee dagen kan hij dan zonder gevaar bij de merrie drinken. Informeer nog maar eens heel goed hiervoor, want het zou jammer zijn dat je je veulen verliest hieraan.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 19:00

Hey JaBa, bedankt voor je post want ik was daarnet aan het denken dit moet ik toch eens vragen...
ik heb geen idee of het dat was, ze zeiden me dat het weleens voorkomt bij een merrie...
ik ga het eens uitzoeken... bedankt!

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 19:11

oei ik denk dat ik een beetje in een benarde situatie zit, het lijkt me toch wel dat dit zou kunnen. het veulen was inderdaad gestorven na enkele dagen. Ik heb ook totaal geen idee wie de hengst is, dus kan die bloedgroep niet te weten komen... Ik lees wel: "Alleen bij de bloedgroepen Aa en Qa komt dit voor." dat kan ik nog laten checken, maar ik verwacht het veulen één van de dagen... dan maar hopen dat ze niet snel bevalt
en even checken bij de DA wat ik best doe
(ik weet pas sinds kort hoe ze haar eerste veulen verloren is anders had ik her zeker al eens gevraagd aan de DA)

love_luna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:47

arabs schreef:
oh lafayette ze is geen maiden, ze heeft eerder (bij vorige eigenaars) al 2 veulens gehad maar beide verloren
één bij een vroeggeboorte en het ander van een week oud (door melkvergiftiging zeiden ze me)...
vandaar mijn stress een beetje

oh jee ik hoop dat je een gezond veulen krijgt
en wat een stres zeg met de wetenschap dat het al een paar keer is mis gegaan pffff

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 21:52

hey wilde je er net over vertellen in jouw topic, is wel even lastig maar ben nu een to do lijst aan het maken en probeer mijn hoofd koel te houden, (ze zeggen zo baasje zo beestje, en ja ik kan ook snel verhit geraken gelijk die arabier van mij :D ), alleen zien dat ik er zeker ben bij de geboorte en als het nog kan bloed laten testen van Shamala...
en te hopen dat ze niet vannacht bevalt, want dan wordt het een iets ander verhaal denk ik...

love_luna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:57

arabs schreef:
hey wilde je er net over vertellen in jouw topic, is wel even lastig maar ben nu een to do lijst aan het maken en probeer mijn hoofd koel te houden, (ze zeggen zo baasje zo beestje, en ja ik kan ook snel verhit geraken gelijk die arabier van mij :D ), alleen zien dat ik er zeker ben bij de geboorte en als het nog kan bloed laten testen van Shamala...
en te hopen dat ze niet vannacht bevalt, want dan wordt het een iets ander verhaal denk ik...

ik slaap nooit voor 1 uur snachts dus ik lees mee zolang je blijft schrijven :)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:10

ARabs: als je op zeker wilt spelen, dan breng je haar best naar een kliniek, waar ze onder toezicht kan bevallen en het veulen direct plasma kan krijgen. Ik weet uit ervaring dat het goed te doen is thuis, maar je mag onder geen enkele voorwaarde de bevalling missen...

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 22:19

oei dat kan nog lang duren, ik ben op dreef
nee weet je wat nu heel lastig is, dat ik niet bij mijn paard ben. Ik zit thuis op een half uur verwijderd van de manège (met de auto), ik ga proberen morgen alles zo goed mogelijk voor te bereiden (net op zondag!) en vanaf dat ze begint te harsen kampeer ik op de manège
als ze nu bevalt kan ik er nooit op tijd zijn... op de manège houdt iemand het mee voor me in de gaten maar die komt ook pas 's morgens toe, en ik denk niet dat ze 's nachts een toertje doen in de stallen...
ik was er "redelijk" relaxed in maar nu vind ik het echt lastig worden...
duimen maar

Hey JaBa blij je te horen! ik heb een tijdje terug getwijfeld om mijn merrie ergens te laten bevallen, maar je moet weten dat zij heel veel heeft meegemaakt (zware trauma's bij vorige eigenaars) en nu sinds kort is ze pas een normaal paard en heeft ze een beetje vertrouwen in mij, ze hangt ook heel hard aan onze andere paarden die haar erdoor hebben geholpen en als ik maar iets verander aan de routine dan is dat voor haar heel moeilijk
als ik haar naar een kliniek had gedaan of nu nog doe dan strest ze zich te pletter en dan vrees ik het ergste, het is spijtig genoeg geen optie

ik moet daar gewoon gaan slapen, maar eerst alles organiseren: biest vinden, flesje ed

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 22:29

oei JaBa net je PB gelezen het is nog moeilijker dan ik dacht, ik weet niet zeker of het die ziekte is,maar het lijkt me toch de oorzaak. Goh en heb ik net een merrie die niet makkelijk is... (ze geeft zelfs nog geen voetjes van de achterbenen dus hoe ik haar moet melken is mij een raadsel... dat gaat echt een hele karwei worden, en dan moet ik het zeker zelf doen want naar vreemden haalt ze zeker uit) Misschien toch bloed laten trekken morgen en checken of het zou kunnen dat ze het heeft? Amai het gaat echt spannend worden
heb jij ook een voedingsschema of zou ik gewoon dat van pavo kunstbiest gebruiken?
ik weet niet of ik aan verse biest kan geraken, er zijn niet echt veulens of drachtige merries in de omgeving. ìk kan misschien een post doen...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:39

Als je veulen geen biest of plasma krijgt, dan overleeft hij het ZEKER niet. Kunstbiest is echt niet voldoende voor een veulen. Die antistoffen zijn onmisbaar. Bel je DA of hij plasma kan geven. Zal je wel een flinke duit kosten. En je merrie moet zeker gemolken worden! IS heel belangrijk. De meeste merries laten het wel goed doen als het veulen in de buurt is. En let goed op, biest is enkel hetgeen er vlak na de bevalling en de eerste 24u in de uier zit. Dus je moet echt die melk hebben. De biest die je van je eigen merrie weggemolken hebt, moet je onmiddellijk wegsmijten. Je kan het schema van PAVO zelf volgen. Een veulen moet veel en kleine beetjes drinken. Dat houdt in zeker om de drie uur, dag en nacht! Ik dacht dat de test om te zien of ze het heeft ook inhield om wat melk van haar te testen. Dat ben ik niet meer zeker. Bel gewoon een kliniek op om advies te krijgen. Zorg dat je een muilkorf in huis hebt (en een goede! veulen mag het onder geen enkele voorwaarde afkrijgen!), kunstmelk en verwittig je DA nu al dat het veulen plasma moet krijgen. Succes.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 22:44

ja ik heb al een afspraak met de DA, en andere DA heeft een kliniek op 3 minuten van de manège
ik ga het morgen checken, bedankt