Hoe Haflinger slank krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Hoe Haflinger slank krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:16

Ik vind de haflinger die je op de foto toont niet te dik. De hangbuik is er wel, maar waarschijnlijk is het meer een kwestie van (buik)spieren trainen, dan minder voeren.
Als ik bijvoorbeeld naar het kruis kijk, zie ik daar ook niet overdreven veel bespiering, maar ook niet te veel vet.

Dus toch een kwestie van consequent blijven trainen en daarin geduld opbrengen. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om heuveltjes te rijden tijdens buitenrit? Daar heeft die van mij zijn buik- en broekspieren aardig mee aan het werk gezet, en sindsdien treedt hij van achteren makkelijker onder, gebruikt buikspieren meer, ontspant rugspieren en is in het geheel beter over de rug te rijden.
Snijdt het mes dus aan meerdere kanten!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 14:40

Hmm veel heuvels rijden gaat niet echt.. er is wel een heuvelachtig bos in de buurt maar hier zou ik met trailer heen moeten en dan moet ik weer een chauffeur enzo hebben..

Ze ontspant de rug al wel goed maar makkelijk ondertreden is inderdaad nog een moeilijk punt..

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:56

volgens mij maakt het niet echt uit hoor, maar ik denk dat als je goed op/af bouwende oefeningen doet, dat je ook al een goede kans van slagen hebt!

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:09

Goh, ik heb ook een verzorg hafliger die een hangbuik heeft het is inderdaad al minder geworden maar dat gaat heel langzaam we zijn er al een heel tijd mee bezig met meer bewegen! ze word nu 5 a 6 keer in de week gereden of gelongeerd.
Dat van die heuveltjes rijden is een goede tip! Ik weet niet hoe ik foto's moet plaatsen ben nog een groentje hier :P Anders had ik een fotootje van haar geplaatst! ;)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:54

Laurahh schreef:
Hmm veel heuvels rijden gaat niet echt.. er is wel een heuvelachtig bos in de buurt maar hier zou ik met trailer heen moeten en dan moet ik weer een chauffeur enzo hebben..

Ze ontspant de rug al wel goed maar makkelijk ondertreden is inderdaad nog een moeilijk punt..

Je kunt ook balkjes lopen, achterwaarts trainen en veel schakelen vanuit de hoeken en op de voltes.. Daar krijgen ze ook goede bil/buikspieren van..
Ook ik vind de pony niet te dik..

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 16:54

Hmm vreemd dat jullie haar niet te dik vinden..
Heb al meerdere instructeurs gehad die mij er afkeurend over aanspreken dat ze te dik is.

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:56

hm ik heb een halve haf met erg veel aanleg om dik te worden. zodra het gras maar een beetje voedzaam wordt staat meneer alweer met een bolle buik!
binnekort gaat hij op het 'schraalste''weiland hoop ik, en veel beweging..

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:34

Laurahh schreef:
Heb al meerdere instructeurs gehad die mij er afkeurend over aanspreken dat ze te dik is.

Misschien moeten die zich wat meer in het fenomeen 'verschillende type's van de haflinger' verdiepen?
Zag net een foto van haar aan de dubb. longe en daarop vind ik haar al helemaal niet dik.. :o

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 17:38

In het haflingers ITP?
Die foto speelt vals.. want hij is uitgerekt :P
Mijn mobiel maakt wel eens vreemde foto's, waarbij ie de verhoudingen verandert. Zo ook bij die foto :P

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:40

Ja, deze..
Afbeelding

Jammer dat ie vals speelt.. _O-

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 17:43

Haha ja die foto inderdaad.. kan je zien aan het hek, die is ook uit verhouding :D
dat is de buik zoals ik 'm wil hebben!

Deze foto is wat eerlijker;
Afbeelding

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:56

als ik eerlijk ben vind ik floor ook niet te dik, op sommige foto's is de manenkam goed tre zien en die moet je idd in de gaten houden, maar dat kan ook aan het type haf liggen.
over de pavo koeken; in pavo koeken zit juist heel weinig suiker, maar wel aardig wat zetmeel en zetmeel word weer omgezet in suiker in het lijf, dus ongebruikt kan het zijn dat het niet zo goed is (maar let op, in al het paardevoer zit zetmeel, waar je naar moet kijken is hoeveel, in sportbrok zit bijv veel meer dan in basisbrok), trouwens in granen zit nog veel meer zetmeel (granen=zetmeel)
en dan over het schuren; paarden die door sommig voer schuren doen dat niet alleen op de koeken maar eigenlijk op al het voer van pavo.
ik kan me voorstellen dat je die koeken niet wilt proberen, het was ook maar een sugestie omdat het bij veel paarden juist heel goed werkt, ik geef ze ook niet ivb het zetmeel (ik heb een HB paard).
maar goed je pony is zo te zien niet te dik, door het trainen raakt ze die buikt uiteindelijk ook wel kwijt.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:57

Laurahh schreef:

Heb geen Haf, maar ik kom het met mijn Tinkerman ook wel tegen. Dat er mensen zijn die hem voor het eerst zien, hem te dik vinden. Dat gaat bij mij dan ene oor in andere oor uit. Hij is redelijk rondgeribt waardoor hij ook wel wat dik lijkt... Wel vervelend dat je er zo op aangesproken wordt.
Moet zeggen dat ik je Haf ook niet echt dik vind hoor.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 17:59

Ook op de laatste foto die ik heb gepost niet?

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:04

Voor zover ik kan zien is ze van zichzelf ook wat robuuster of niet? Ik vind haar op die foto ook niet echt veel te dik, beetje minder zou wel kunnen maar ik denk dat je met trainen al een eind komt.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 18:06

Ze is van zichzelf heel stevig gebouwd ja.. het is echt een oud type Haflinger.
Maar toch ben ik van mening dat die buiklijn ook strak kan zijn ;) En vanwege die bolle buiklijn noem ik haar te dik. En vanwege haar ontzettend dikke manenkam (wat ook deels komt van zomereczeem)..

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:08

Ik vind jouw Haf ook niet dik!
Die van mij staat ook op een eczeemdieet van Nicolette Hebing en ze is al wat kilo's kwijt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:30

Het is een haflinger van een ouder type en ze heeft idd een hangbuik. Maar als je de bespiering op kruis (billen) valt reuze mee.

Maar een hangbuik/buikig, maakt een paard niet zomaar dik. Je schreef volgens mij ook dat ze veulens gehad heeft, dat kan er gewoon op duiden dat de buikspieren slap zijn en dan tonen ze al snel buikiger.
Op die laatste foto die je plaatst, zie je wel dat ze iets slanker zou mogen zijn, maar ik denk dat je op de goede weg bent met fanatiek trainen/rijden. Probeer de onderlijn aan te laten spannen, dat de buikspieren weer aan het werk komen.

marietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:46

@ Laurahh, ouder type of niet. Je geeft zelf aan dat de ribben niet volbaar zijn. Ook al is het een wat robuustertype, ribben moeten toch makkelijk voelbaar zijn. Hangbuik is wel iets anders als vet op de ribben.
Hangbuik krijg je meestal wel met kleinere porties voer en balkjes training. zoals hier boven al gezegt is.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 18:51

Ik ontken ook nergens dat ze niet dik is ;)
Ik zeg alleen dat ze inderdaad een ouderwets type is en wel breder is dan de tegenwoordige andere haflingers. Maar ik zeg ook dat de ribben niet voelbaar zijn en de manenkam te dik is.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:01

Ik begrijp echt niet waarom iedereen met voedings suplementen bezig is
Als je paard en hele dag op een korte weide loopt en 3 plakken goed hooi krijgt
Heeft het aan vitamine en mineralen al ruim voldoende
het enige wat ze te kort komen is zout
Al die dure vitamines etc is over voeren
En een zware training is wel met ongeveer een paard op zz-zwaar niveau en hoger
wij hier zijn gewoon lekker aan het trainen en beweging aan het geven

De pony is wel stevig waarom voer je de training niet op
hoelang ben je met draven en galoperen bezig in een uur bv
balkjes lopen etc

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 19:05

Als we in onze eigen bak kunnen rijden is het 10 minuten instappen.. half uur draven en galopperen en andere oefeningen.. en 10 minuten uitstappen.

Als onze eigen bak niet beschikbaar is moet ik naar een andere bak. Daar moet ik een kwartier heen rijden (stap, draf en galop) daar rijd ik dan hetzelfde als thuis (die 50 min.) en vervolgens een kwartier terug. Dan rijd ik dus bijna anderhalfuur...

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:39

Eigen lijk is dit een gewone beweging en geen intensive training
dus kun je er ook nog wat meer mee berijken

balkjes lopen doet veel met buikspieren onze merries moeten na het veulen
ook aan de bak
heel veel snelle overgangen maken
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:44

Mijne heeft 2 veulens gehad en krijgt onbeperkt hooi en 2x een halve kilo biks per dag (basis brok)
verder train ik haar bijna dagelijks. ZIj word ook snel dik maar valt ook weer goed af.. de wei is niet te vol nu, zodra ie dat wel wordt gaatze 3u op de wei en verder in de paddock..

dus ik zou zeggen gewoon goed trainen en dieet in de gaten houden dan duurt het misschien even maar het werkt toch het beste i.m.o.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:38

ik zou met onbeperkt hooi ook op passen
of je moet het via een slow feeder aan bieden