Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cassidy schreef:Ik heb twee merries, waar ik bij beiden een veulen mee heb gefokt.
De rug is na de dracht serieus verandert. Zo verandert dat het voorheen goed passende en aangemeten zadel niet meer past.
Beide merries zijn drachtig geweest op hun zevende en achtste levensjaar.
Beide merries moesten na de dracht een ander zadel.
Dus een dracht voor een driejarige moet wel kunnen en heeft geen blijvende gevolgen?
Omdat iets in de natuur mogelijk is, betekend dat nog niet dat je dat ook echt moet doen.
Een meisje gaat ook menstrueren rond haar 12de levensjaar.
Het lichaam is echter absoluut nog niet klaar voor een zwangerschap.
Jetta schreef:Wat heeft men weinig geduld tegenwoordig.... Het zadelmak maken moet zeker niet voor het vierde levensjaar gebeuren. En het inrijden komt daarna. Het fokken van een veulen .... Gun een merrie de tijd om eerst zelf tegroeien. Ik ken wat jonge merries, stuk voor stuk mooie jonge dieren, maar nog niet aan een dekking toe. En het is ook echt een fenomeen om een een tijdelijk onberijdbare merrie ( door langdurige blessure) dan maar te laten dekken. Alsof zo'n dier niet eerst alle energie en vormkrachten nodig heeft om het eigen lichaam weer in orde te krijgen, oftewel te genezen van de blessure...
Duhelo schreef:weinig tijd tegenwoordig? ik vind het net een tendens dat alles nu zo laat mogelijk moet
pakweg 10 jaar geleden hoorde je niemand piepen om met een driejarige te springen, of een tweejarige in te rijden ...
(wilt niet zeggen dat ik het niet met je eens ben, maar het is niet zo tegenwoordig om geen geduld te hebben vrees ik)
Cassidy schreef:Ik heb twee merries, waar ik bij beiden een veulen mee heb gefokt.
De rug is na de dracht serieus verandert. Zo verandert dat het voorheen goed passende en aangemeten zadel niet meer past.
Beide merries zijn drachtig geweest op hun zevende en achtste levensjaar.
Beide merries moesten na de dracht een ander zadel.
Dus een dracht voor een driejarige moet wel kunnen en heeft geen blijvende gevolgen?
Omdat iets in de natuur mogelijk is, betekend dat nog niet dat je dat ook echt moet doen.
Een meisje gaat ook menstrueren rond haar 12de levensjaar.
Het lichaam is echter absoluut nog niet klaar voor een zwangerschap.
sarabande schreef:Duhelo schreef:weinig tijd tegenwoordig? ik vind het net een tendens dat alles nu zo laat mogelijk moet
pakweg 10 jaar geleden hoorde je niemand piepen om met een driejarige te springen, of een tweejarige in te rijden ...
(wilt niet zeggen dat ik het niet met je eens ben, maar het is niet zo tegenwoordig om geen geduld te hebben vrees ik)
Dat was toch niet het gebruik in Nederland hoor een 2 jarig rijpaard aanrijden onder het zadel is nooit gewoon geweest.
maai_ke schreef:een beetje offtopic maar daar wil ik even op in gaan!
wat jij nu zegt klopt niet. de meest ideale leeftijd voor ons vrouwen om een baby te krijgen is rond ons 12/13e jaar.
dat is omdat ons lichaam er dan klaar voor is mits je ongesteld bent en het op latere leeftijd minder soepel wordt.
hoe langer je wacht hoe meer kans op afwijkingen.
vanuit de natuur gezien is het dus beter om jong kinderen te krijgen. of dat ook zo voor paarden geld geen idee.
LaDonna75 schreef:maai_ke schreef:een beetje offtopic maar daar wil ik even op in gaan!
wat jij nu zegt klopt niet. de meest ideale leeftijd voor ons vrouwen om een baby te krijgen is rond ons 12/13e jaar.
dat is omdat ons lichaam er dan klaar voor is mits je ongesteld bent en het op latere leeftijd minder soepel wordt.
hoe langer je wacht hoe meer kans op afwijkingen.
vanuit de natuur gezien is het dus beter om jong kinderen te krijgen. of dat ook zo voor paarden geld geen idee.
En hier zeg jij dan weer iets dat niet klopt: een meisje van 12/13 jaar is juist helemaal nog niet klaar om een kind te krijgen, ondanks dat ze al vruchtbaar is. Pas vanaf 16 jaar is het lichaam min of meer uitgegroeid en "klaar" om een zwangerschap aan te kunnen. 18 tot 25 jaar is de meest ideale leeftijd om zwanger te worden.
En nu weer gauw on topic
maai_ke schreef:Hmm. daar wordt bij ons op de opleiding toch anders over gedacht.
Ik leer voor verpleegkundige en heb een lerares die op de kraamafdeling en neonathologie werkt. volgens haar is dit de beste leeftijd gezien vanuit het lichaam natuurlijk.
sarabande schreef:maai_ke schreef:Hmm. daar wordt bij ons op de opleiding toch anders over gedacht.
Ik leer voor verpleegkundige en heb een lerares die op de kraamafdeling en neonathologie werkt. volgens haar is dit de beste leeftijd gezien vanuit het lichaam natuurlijk.
Vraag haar eens wat ze er van vindt als haar 12 jarige dochters zwanger thuiskomen
Het feit dat mensen 2 jarige merries dekken betekent niet dat dat goed is omdat die dat doen.
Mensen plegen veel dingen te doen die niet goed of verstandig zijn, zeker ivm dierenwelzijn.