Een paard wat nog 3 moet worden dekken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Een paard wat nog 3 moet worden dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:59

Iedereen roept dat je een tweejarige absoluut niet in moet rijden, omdat de groeischijven in de rug pas op het zesde levensjaar sluiten.
Dus een zadel en lichtgewicht ruiter voor zijn derde levensjaar zijn absoluut taboe.
Maar een dracht kan ineens wel, omdat het "natuurlijk" is? Een veulen inclusief vruchtwater is ook tegen de honderd kilo hoor...en die belasting blijft langer dan een kleine 10 minuten zadel met ruiter op de rug...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:00

Cassidy schreef:
Ik heb twee merries, waar ik bij beiden een veulen mee heb gefokt.
De rug is na de dracht serieus verandert. Zo verandert dat het voorheen goed passende en aangemeten zadel niet meer past.
Beide merries zijn drachtig geweest op hun zevende en achtste levensjaar.
Beide merries moesten na de dracht een ander zadel.
Dus een dracht voor een driejarige moet wel kunnen en heeft geen blijvende gevolgen?
Omdat iets in de natuur mogelijk is, betekend dat nog niet dat je dat ook echt moet doen.
Een meisje gaat ook menstrueren rond haar 12de levensjaar.
Het lichaam is echter absoluut nog niet klaar voor een zwangerschap.

Wellicht beter fokken met paarden met betere ruggen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:02

Ach, ik heb gefokt voor eigen gebruik. IK heb geen ambities om een ander met mijn fokproducten te verblijden....mag een ander doen. :D
Ze zullen iig nooit weten wat ze missen :D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 09-04-11 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:05

ik denk dat je hetnet als met aanrijden echt per paard moet bekijken ;)
overgens, ik heb op een stoeterij gewerkt/gereden en pas bij de oudere merries die al meerdere veulens gehad hadden zag je dat de rug veranderde en dat ze andere zadels nodig hadden...
maar dit komt ook omdat die merries niet meer gerden werden ;)
ik ben van mening dat als je gaat dekken je better ook kunt doorrijgen tot ongeveer een week voor de geboorte of tot de merrie aangeeft het niet meer aan te kunnen...
zo houdt je de banden en de spieren stevig waardoor er ook al veel minder veranderd in de rug ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:06

En de oudere merries op de stoeterij waar jij gewerkt hebt, op welke leeftijd kregen ze hun eerste veulen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:08

ze werden met 2,5/3 jaar gedekt dus kregen hun veulen ook ronde de 3,5/4 jaar...
dus jaren later pas dat de rug begong in te zakken, maar nogmaals deze werden niet meer gereden :)
de oudere merrie die nog gereden werd(en met dezelfde leeftijd gedekt is) had hier dus geen last van :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:11

Ik ben niet voor dekken en rijden op 3 jarige leeftijd en doe dat eigenlijk ook zelden
Maar nu heb ik een merrie die heel gelijkelijk naar een mooie maat groeit, ze leek als veulen en jaarling eigenlijk klein.
Ze is qua type eigenlijk al helemaal af, gaat deze week naar de training voor de keuring aan de hand en ik ga haar ook laten dekken omdat ik denk dat ze dat makkelijk kan hebben.
Je moet het gewoon per merrie bekijken.
Een slungelige driejarige die haar eigen balans nog niet kan vinden, moet je nog niet dekken en zeker niet rijden

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:14

nee tuurlijk, maar dat is altijd zo met alles :))

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:07

Ik heb op een stage gewerkt waar ze ook met 2 jaar deden dekken.. Zelf werd mijn merrie kreupel toen ze 3 was en heb ik haar laten dekken en in de wei gegooid.. Helaas ontsteking in baarmoeder en veulen te vroeg en dus uiteindelijk dood..Ik heb haar een jaar met rust gelaten en nu moet binnen nu en hopelijk heel snel(overtijd) het veulen komen..

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:14

Ik heb mijn merrie ook met 3 jaar laten dekken en ze is nu net 4 en verwacht binnenkort (ongeveer 2 weken) haar eerste veulen. Ze geniet nu nog van haar rust en de dracht en gaat als straks het veulen er eenmaal is weer lekker aan het werk.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:56

Wat heeft men weinig geduld tegenwoordig.... Het zadelmak maken moet zeker niet voor het vierde levensjaar gebeuren. En het inrijden komt daarna. Het fokken van een veulen .... Gun een merrie de tijd om eerst zelf tegroeien. Ik ken wat jonge merries, stuk voor stuk mooie jonge dieren, maar nog niet aan een dekking toe. En het is ook echt een fenomeen om een een tijdelijk onberijdbare merrie ( door langdurige blessure) dan maar te laten dekken. Alsof zo'n dier niet eerst alle energie en vormkrachten nodig heeft om het eigen lichaam weer in orde te krijgen, oftewel te genezen van de blessure...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:15

Jetta schreef:
Wat heeft men weinig geduld tegenwoordig.... Het zadelmak maken moet zeker niet voor het vierde levensjaar gebeuren. En het inrijden komt daarna. Het fokken van een veulen .... Gun een merrie de tijd om eerst zelf tegroeien. Ik ken wat jonge merries, stuk voor stuk mooie jonge dieren, maar nog niet aan een dekking toe. En het is ook echt een fenomeen om een een tijdelijk onberijdbare merrie ( door langdurige blessure) dan maar te laten dekken. Alsof zo'n dier niet eerst alle energie en vormkrachten nodig heeft om het eigen lichaam weer in orde te krijgen, oftewel te genezen van de blessure...

weinig tijd tegenwoordig? ik vind het net een tendens dat alles nu zo laat mogelijk moet
pakweg 10 jaar geleden hoorde je niemand piepen om met een driejarige te springen, of een tweejarige in te rijden ...
(wilt niet zeggen dat ik het niet met je eens ben, maar het is niet zo tegenwoordig om geen geduld te hebben vrees ik)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:33

Duhelo schreef:
weinig tijd tegenwoordig? ik vind het net een tendens dat alles nu zo laat mogelijk moet
pakweg 10 jaar geleden hoorde je niemand piepen om met een driejarige te springen, of een tweejarige in te rijden ...
(wilt niet zeggen dat ik het niet met je eens ben, maar het is niet zo tegenwoordig om geen geduld te hebben vrees ik)

Dat was toch niet het gebruik in Nederland hoor een 2 jarig rijpaard aanrijden onder het zadel is nooit gewoon geweest.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:49

Ik laat ze ook lekker eerst eens paard worden. Een kleuter of puber krijgt normaal ook geen kind. Dus gewoon eerst eens uit laten groeien.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:04

Cassidy schreef:
Ik heb twee merries, waar ik bij beiden een veulen mee heb gefokt.
De rug is na de dracht serieus verandert. Zo verandert dat het voorheen goed passende en aangemeten zadel niet meer past.
Beide merries zijn drachtig geweest op hun zevende en achtste levensjaar.
Beide merries moesten na de dracht een ander zadel.
Dus een dracht voor een driejarige moet wel kunnen en heeft geen blijvende gevolgen?
Omdat iets in de natuur mogelijk is, betekend dat nog niet dat je dat ook echt moet doen.
Een meisje gaat ook menstrueren rond haar 12de levensjaar.
Het lichaam is echter absoluut nog niet klaar voor een zwangerschap.

een beetje offtopic maar daar wil ik even op in gaan!
wat jij nu zegt klopt niet. de meest ideale leeftijd voor ons vrouwen om een baby te krijgen is rond ons 12/13e jaar.
dat is omdat ons lichaam er dan klaar voor is mits je ongesteld bent en het op latere leeftijd minder soepel wordt.
hoe langer je wacht hoe meer kans op afwijkingen.
vanuit de natuur gezien is het dus beter om jong kinderen te krijgen. of dat ook zo voor paarden geld geen idee.

even nog ontopic. je kunt wel dekken met een paard van 3. we hadden er hier een van de buren die met twee drachtig was. wel heel perongelijk zo aangekocht maar het is allemaal goed gegaan. merrie is nog doorgegroeid maar wel wat breder geworden wat haar helemaal niet misstond. liever wat jonger drachtig dan al onder het zadel want dat is veel zwaarder en onnatuurlijker voor een paard.
in principe is zij hengstig dus is haar lichaam er klaar voor. zo werkt dat vanuit de natuur gezien!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:12

sarabande schreef:
Duhelo schreef:

Dat was toch niet het gebruik in Nederland hoor een 2 jarig rijpaard aanrijden onder het zadel is nooit gewoon geweest.

Misschien is belgie hier nog anders in dan nederland, hier heb ik het altijd geweten dat veulens op het land gingen, als net driejarige (of net geen driejarige) terug op stal kwamen, ingereden werden en uitgebracht op wedstrijd...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:14

De maat die er in zit komt er ook wel uit, ze zullen alleen later pas 'groot' worden.
Kan prima dekken, sommige doen het zelfs al bij 2jarige (ben ik zelf niet zo kapot van).
Als ze van de zomer 3 word kan over het algemeen wel gedekt worden, en inderdaad merrie 'breekt' dan meer, en krijgt meer body.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:03

maai_ke schreef:
wat jij nu zegt klopt niet. de meest ideale leeftijd voor ons vrouwen om een baby te krijgen is rond ons 12/13e jaar.
dat is omdat ons lichaam er dan klaar voor is mits je ongesteld bent en het op latere leeftijd minder soepel wordt.
vanuit de natuur gezien is het dus beter om jong kinderen te krijgen. of dat ook zo voor paarden geld geen idee.

En hier zeg jij dan weer iets dat niet klopt: een meisje van 12/13 jaar is juist helemaal nog niet klaar om een kind te krijgen, ondanks dat ze al vruchtbaar is. Pas vanaf 16 jaar is het lichaam min of meer uitgegroeid en "klaar" om een zwangerschap aan te kunnen. 18 tot 25 jaar is de meest ideale leeftijd om zwanger te worden.

En nu weer gauw on topic ;)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:28

LaDonna75 schreef:
maai_ke schreef:

En hier zeg jij dan weer iets dat niet klopt: een meisje van 12/13 jaar is juist helemaal nog niet klaar om een kind te krijgen, ondanks dat ze al vruchtbaar is. Pas vanaf 16 jaar is het lichaam min of meer uitgegroeid en "klaar" om een zwangerschap aan te kunnen. 18 tot 25 jaar is de meest ideale leeftijd om zwanger te worden.

En nu weer gauw on topic ;)

Hmm. daar wordt bij ons op de opleiding toch anders over gedacht. :)
Ik leer voor verpleegkundige en heb een lerares die op de kraamafdeling en neonathologie werkt. volgens haar is dit de beste leeftijd gezien vanuit het lichaam natuurlijk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:51

maai_ke schreef:
Ik leer voor verpleegkundige en heb een lerares die op de kraamafdeling en neonathologie werkt. volgens haar is dit de beste leeftijd gezien vanuit het lichaam natuurlijk.

Vraag haar eens wat ze er van vindt als haar 12 jarige dochters zwanger thuiskomen

Het feit dat mensen 2 jarige merries dekken betekent niet dat dat goed is omdat die dat doen.
Mensen plegen veel dingen te doen die niet goed of verstandig zijn, zeker ivm dierenwelzijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:55

sarabande schreef:
maai_ke schreef:

Vraag haar eens wat ze er van vindt als haar 12 jarige dochters zwanger thuiskomen

Het feit dat mensen 2 jarige merries dekken betekent niet dat dat goed is omdat die dat doen.
Mensen plegen veel dingen te doen die niet goed of verstandig zijn, zeker ivm dierenwelzijn.

als ouder het wel of niet goed vinden als je twaalfjarige zwanger is, of dat het lichaam er klaar voor is is een groot verschil
als het lichaam er niet klaar voor is, zal het ook de mogelijk niet geven om drachtig te raken.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:22

Mijn merrie is gedekt nét voor ze drie werd, en is op 17 maart bevallen van een prachtig GROOT en leuk veulen. Alles gaat prima hoor!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 00:58

Zowel een kind van 12/13 en een paardje van 2/3 zijn misschien lichamelijk al 'klaar'.. Maar mentaal/geestelijk (vaak) nog niet!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:46

Daar merk ik dan erg weinig van Klijntjuh, mijn merrie is op 26 april bevallen van haar 1e veulen (is op 7 april zelf net 4 geworden) en ze vind het moederschap heerlijk!!! Is helemaal verliefd op haar kleine vent.... Denk wel dat het per paard/pony verschilt dus als je denkt dat ze er klaar voor is zou ik het gewoon doen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:40

Ik zeg ook vaak ;)
Net als dat veel paardjes nog niet toe zijn aan volledig bereden te worden kwa koppie op die leeftijd.
Maar dit is ook per ras verschillend natuurlijk.

Je hebt altijd de snel-volwassenen ertussen ;)