Hoe erfelijk is zomereczeem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

emrl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:42

Voor zo ver ik weet word het wel mee geërfd, Ik heb bij meerdere fokkers gelopen en bij allen zat er wel een zomereczeem geval bij en ze gaven het aan alle nakomelingen door. Er was geen nakomeling zonder eczeem. Maar of dit nou bij elk paard zo werkt dat weet ik niet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 21:44

Lusitana schreef:
Ja, precies.
Het lijkt erop dat je gewoon geduld hebt om meer zekerheden af te wachten, dus dat is dan het handigste.

Ja, zowiezo is het geen must, ik ben meer benieuwd naar de onderzoeken en/of feiten.
Want er zijn dus toch wel een aantal merries die geen zomereczeem vererven.
Het blijft toch nog een onduidelijk gegeven, die allergieën, ook bij mensen weten ze volgens mij nog niet eens hoe dat nu precies ontstaat...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:53

Heb ooit eens gelezen dat bij IJslanders vastgesteld is dat het tot 40% aan erfelijkheid te verdanken is...Is best veel...!

Lusitana

Re: Hoe erfelijk is zomereczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:01

De IJslander is natuurlijk wel een geisoleerd ras met haast geen toevoeging van buitenaf. De genenpoel is dus nauw.

@emrl, hadden die nakomelingen dat later dus ook als ze ergens anders stonden? Op een bedrijf staan paarden allemaal onder de zelfde omstandigheden...
Ik heb hier dus een merrie mee gemaakt waarvan maar 1 nakomeling het heeft en die is in dezelfde streek gebleven, de andere 8-9 hadden geen zomereczeem. Dat is beste en belangrijke score ivm omgevingsfactor.
Vandaar dat ik daar nieuwsgierig naar ben!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:31

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 12:41

Lusitana schreef:
De IJslander is natuurlijk wel een geisoleerd ras met haast geen toevoeging van buitenaf. De genenpoel is dus nauw.

@emrl, hadden die nakomelingen dat later dus ook als ze ergens anders stonden? Op een bedrijf staan paarden allemaal onder de zelfde omstandigheden...
Ik heb hier dus een merrie mee gemaakt waarvan maar 1 nakomeling het heeft en die is in dezelfde streek gebleven, de andere 8-9 hadden geen zomereczeem. Dat is beste en belangrijke score ivm omgevingsfactor.
Vandaar dat ik daar nieuwsgierig naar ben!

Maar als ze op een plaats staan waar de mugjes niet/nauwelijks zijn, kunnen ze wel zomereczeem hebben maar merk je het niet...
En als die paardjes dan later ergens terechtkomt waar wel mugjes zijn, kan het zich alsnog ontwikkelen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:55

Ja, daar heb je gelijk in, maar helaas zijn er weinig mensen die hun veulens hun hele leven volgen, dus hoe kom je er achter of ze het alsnog ontwikkelen?

Erfelijkheid lijkt wel logish als je bedenkt dat het tegenwoordige vele malen vaker voorkomt dan vroeger. Ik ben 50 jaar, heb honderden paarden gereden en nog meer gekend en alleen de laatste jaren gevallen van zomereczeem gezien...terwijl ik het wel kende van met namen engelse boeken. Ik geloof niet dat er oudere nederlandse boeken zijn waarin het zelfs genoemd wordt. Het is echt iets dat na de jaren 90 pas echt vlucht heeft genomen, als ik zo terug denk.
Met de toename, en vermenging, van rassen/types in Nederland is ook zomereczeem meer verspreid geraakt, lijkt het?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 13:47

Ik weet niet of erfelijkheid de hoofdzaak is voor de allergie.
Ik denk dat het ook komt door meer mugjes, dit zal o.a.te maken kunnen hebben met de veranderingen van het klimaat.
Ik denk dat er ook minder bedreiging is voor de mugjes door minder heftige stoffen in de landbouw en minder natuurlijke vijanden, ze gedijen te goed!
(Waren de mugjes maar allergisch voor paarden :P )
En doordat paarden aan meer vervuiling blootstaan, algehele vervuiling van de planeet en meststoffen op de weide enz. eigenlijk hetzelfde als bij mensen, het lichaam heeft zoveel troep te verwerken, wordt gewoon overgeprikkeld.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:08

Hetzelfde geldt toch voor mensen... Hoeveel hebben er nu hooikoorts, als je het vergelijkt met jaren geleden? Volgens mij is dat gigantisch toegenomen.

Bij ons zit het echt in de familie, de allergieën. Mijn vader heeft pas op zijn 50e hooikoorts ontwikkeld, terwijl hij de gevoeligheid altijd al bij zich moet hebben gehad. Blijkbaar is er in zijn omgeving iets veranderd waardoor hij het ontwikkelde.

En zo is het met de paarden ook. De gevoeligheid is gewoon erfelijk, klaar. Het is bij al aangetoond dat het autosomaal recessief vererfd wordt, ik dacht bij de Friezen of IJslanders? Dus dan zal dat voor de andere rassen ook gelden.
Een veulen met de gevoeligheid moet je niet willen fokken, want een paard zien dat echt schuurt is gewoon verschrikkelijk. Of het paard het ontwikkelt is ervan afhankelijk of hij in aanraking komt met de mugjes die de allergische reactie oproepen. Geen mugjes is geen reactie, en ook geen eczeem uiteraard, al heeft het paard dan wel de allergie / gevoeligheid voor mugjes.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 11:23

@GJ9:
Bij ijslanders is onderzoek gedaan, maar omdat dat nogal een éénzijdig beeld geeft wil ik er gewoon meer van weten!
En zeker hóeveel kans er is dat het vererft.
Er zijn namelijk verder nog helemaal geen onderzoeken met duidelijke uitslag!
Waar ik ook benieuwd naar ben is of er al goede testen zijn waarmee je kunt zien of je paard het heeft, ook al heeft deze geen verschijnselen.
Want dat kan ook beteken dat als je fokmerrie in een gunstige omgeving staat je gewoon eczemers fokt!
Over mijn eigen allergiën kan ik zeggen:
Die heb ik gekregen toen ik 18 was, mijn ouders zijn allebei niet allergisch en mijn dochter ook niet.
Haar vader wel.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:10

Ik heb laast aan de dierenarts gevraagd of zomerecxeem erfelijk was. (toen hij langs kwam voor een inenting.
Was wel eens nieuwschierig hoe dat zat met zomerecxeem.)
Maar volgens hem is het niet erfelijk.
Nouja,
Er is een heel klein deel dat wel erfelijk zou kunnen zijn,
Maar dat heeft de maken met de overgevoeligheidsfactor van je pony/paard. :j :Y)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:39

Hoe klein die kans ook mag zijn,ik zou nooit fokken met een eczemer

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:24

nou moet ik ook zeggen dat het vaak aangeleerd gedrag is ..als ze het zien ..doen degene die er mischien net iets gevoeliger aan zijn het ook ..
wij hebben sedert drie jaar een blok van 4 Hectare weide ter beschikking waar veel bomen in staan ..ideaal voor schaduw in de ( hete )zomer ..afspraak was wel dat hun paard mee in de groep mocht blijven staan ..en dat is een oude draver met verschrikkelijk exceem helaas ..
het eerste jaar nam mijn Namelus dat gedrag over ..op het einde van de zomer nam ik haar weer mee naar huis en er stond echt geen één haar meer op haar manenkam ..ok de staart was helemaal weg ... nu is ze sportpaard ( 5 jaar ) en heeft nooit geen last meer gehad en heeft een dik pak manen en een super mooie staart ..
het jaar erop had ik prijs met de Lord z merrie ..einde zomer hele manen kam kapot en staart was amper nog wat ..ze is nu 4 en heeft een veulen aan de voet en loopt gewoon bij me thuis en niks schuren en alle manen zijn gelukkig terug aangegroeid ..
dit jaar heb ik er 6 lopen ..en ja hoor ..de Ustinov van 2 jaar heeft al een heel stuk manen weg .. ;(
gewoon na-aap gedrag :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:39

Tja... een dierenarts weet helaas ook niet alles. Die hebben niet overal verstand van, zeker als het ook nog eens geen echte paardenarts is.
Ik denk trouwens eerder dat je het verkeerd uitlegt of hij legde het verkeert uit.
Als je binnen de aandoening zomerexceem verschillende redenen heb voor de uiting ervan, is een gedeelte ervan overgevoeligheid, een gedeelte is erfelijk. Dat laatste gedeelte is dus wel degelijk erfelijk en zal dus doorgegeven worden aan de volgende generatie (waarbij het misschien niet latijd zichtbaar is, dat ligt eraan of het dominant is of niet)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 18:28

Dierenartsten zijn zeker allemaal niet op de hoogte van de laatste nieuwtjes, ik moet mijn da regelmatig bijpraten :P
Ik ben dus benieuwd hoeveel kans je er op hebt.
Wij hebben zelf één merrie met zomereczeem, twee andere paarden die echt niet gaan schuren om het na te doen...
Wel hebben ze soms jeuk ook van de culicoïdemug, het zijn irritante stekertjes, maar dat is gewoon een beetje jeuk en geen eczeem, ze krabben zich nooit kaal of open, zoals een eczemer wel doet!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:34

Mijn dierenarts heeft wel zomerexceem bij mijn pony vastgesteld.
Nu twijfel ik alleen soms...

Hij heeft wel over zijn HELE lichaam jeuk.
En hij heeft bij zijn manen ook een Klein stukje weg geschuurd. (Maar dat is maar minimaal en meer gaat er niet af ofzo.)
En bij zijn staart iets, maar dat was met de luis ook al zo....
Hij heeft verder nergens op zijn huid allemaal open en kapotte stukjes ofzo.

Iemand zei tegen mij dat het ook te maken kan hebben met de voeding.(te weinig zouten etc.)?!
Ik ga er gewoon vanuit dat het ecxeem is, maar in een lichtere vorm. Maar toch vind ik het allemaal wat raar....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 19:28