[KG]Wordt mijn jaarling schimmel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:03

Mijn roan is in het voorjaar heel wit, in de zomer en winter juist bruin en in het najaar ook wel wittig, 4x per jaar heel anders dus. Zij is lichtbruin geboren en werd bij de eerste verharing roodbruinroan dus. En is in de zomer NIET wit, dat is alleen bij de wisseling van vacht in voor en najaar!

Je jaarling lijkt ook alleen maar op de een na laatste foto roan overigens!

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:00

Hoe oud is haar vader?

Soms verkleuren schimmels heel laat, en niemand weet dat het paard schimmel is...tenzij hij schimmels maakt.
En na een paar jaar wordt het inderdaad wel schimmel.

Ja, als de hengst 10 of 15 is, dan wel niet, maar als het 4-5 is...?
En wat zijn de kleuren van de ouders van de hengst? Als er daar een schimmel tussen zit, is de hengst misschien toch wel schimmel die laat verschimmeld...

Ik weet niet als ik goed begrepen wordt...
Ik neem bevoorbeeld de hengst Royal Diamond.

Die was tot 5 jaar helemaal zwart, maar zijn eerste veulens waren schimmels...en niemand had gezien dat de hengst ook schimmel was, is pas rond zijn 5 begonnen te verkleuren...

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:12

ik denk niet dat jou veulen schimmel wordt, maar het kan best nog wel komen als hij/zij 2 is. bij mijn buurvrouw ook het geval geweest. zwart geboren veulen, met zijn 2de jaar werd hij pas witter.
Met mijn eigen pony had ik dat ook, ik weet dat hij als veulen een vos was en dat hij uiteindelijk witter werd. ik kocht hem als 1 jarige. stond er met mijn verbazing roodschimmel in paspoort.. nu word hij in zomer licht van kleur en donker in de winter. ik weet niet meer wat voor kleur het is.
ik denk dat je pony, stekelharig is. maar durf ik niet met zekerheid te zeggen. wel een mooierd!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 11:50

Je hebt helemaal gelijk Peterina, en het is gewoon afwachten :) Toch kan ik het speculeren en gissen niet laten. En ik denk dat Roan toch wel een zekere mogelijkheid is. Hier nog een aantal foto's van vorige week:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze is nu nog lichter doordat er nog meer witte haren door haar vacht zitten. Bij haar oren begint ze weer bruiner te worden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:33

Ik 'zie' geen schimmel noch roan. Wat ik wel 'zie' is heel veel veulenhaar die nog uit moet vallen zodat de nieuwe zomer vacht kan door komen. Hebt je trouwens een foto van papa?

Nogmaals als geen van de ouders schimmel is of roan is, dan kan het veulen niet schimmel of roan zijn want deze twee genen erven alleen in directe lijn van ouder op kind en slaan nooit en nimmer een generatie over.

Waves

Re: [KG]Wordt mijn jaarling schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 02:12

Ik zie gewoon een bruin veulen dat aan het verharen is. Het kán ook niet veel anders zijn.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 02:31

mijn pony heeft tijdens het verharen ook altijd van die witte haren in haar vacht, ook net zoveel als op die laatste foto.. ze wordt daarna altijd weer gewoon bruin :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:41

Mijn inziens wordt ze echt geen schimmel..!

Is ze onlangs ziek geweest trouwens? Vind haar niet zo rijk in de conditie ogen....

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 12:43

KLopt ze is vorig jaar ernstig ziek geweest en is vorige maand geopereerd.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:45

Ah, kijk, vandaar! Wat had ze dan als ik vragen mag? :o

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 12:48

Longinfectie en daarna koliek omdat haar darmen hadden stilgelegen. Ze is vorige maand geopereerd aan haar oog. Haar traanbuis was niet volledig ontwikkelt, waardoor ze altijd een ontzettend vies oog had. Ik moest dagelijks schoonmaken, maar het had weinig nut want het was zo weer vies. Maar vorige week is de katheter eruit gehaald en ze heeft nergens last meer van. Eindelijk na een jaar ziet het er goed uit voor haar :) Ze is wel nog mager inderdaad maar niet zorgwekkend volgens de da. Ze krijgt nu ook weer jong hooi en ze heeft eindelijk speelmaatjes waar ze lekker mee rondrent.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:50

Nou, laten we hopen dat ze snel weer helemaal de oude is en lekker van de zomer kan gaan genieten :D