Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
moniquelief schreef:plat kruis, ik ben inderdaad echt op zoek naar kwpn of duits bloed met power en lieve karakters. het valt idd niet mee om wat te vinden met argentinus bloed. nou ja, morgenochtend ben ik de eerste in de rij bij Peter Bleeker in middenbeemster. Laten we eens kijken wat hij van mina vindt. ik heb een lijstje gemaakt met namen van hengsten met daarin bojengel maestro en misschien riccione of wie weltmeijer.
moniquelief schreef:ik denk dat t ouderwetse bloed weer helemaal terug gaat komen, we hebben tegenwoordig te maken met veel terugkerende namen achter de naam van een paard op paardenfokken.nl en ik vind de meeste hengsten zoo super super slank en fijntjes.. durf er zelf nouwelijks op te gaan zitten, ben bang dat ik door de rug heen zak :-p , dat echte sterke, t droge harde beenwerk, sterke hoeven, massa met lekker wat spier en bovenlijn.... dat zie je zo weinig meer. vindt ik errrrrug jammer. kost me ook veel moeite om wat te vinden.
ik denk dat een vleugje ouderwetse groninger of gelderlander echt wel goed zal doen. je moet natuurlijk wel t model in het oog houden, en ver terugkijken naar hoe de voorouders der uit zien.
ik zou t geweldig vinden als bevoorbeeld een oersterke gelderlander die een mooi rond model heeft en een vlotte kop, gecombineerd zou worden met een wat minder stevige moderne goede ster of keur merrie. als daar een mooie dekhengst uit komt ben ik zeker geinterreseerd. de moderne hengsten geven mijn inziens niet echt veel meerwaarde meer voor de toekomst. je ziet namen als jazz, flemming, enz enz al zovaak terugkomen, t zal steeds moeilijker worden nieuw bloed te vinden. ik denk dat er in de toekomst daarom wel weer meer gekeken gaat worden naar degelijke paarden uit t gelderse of groningse stamboek.
wat ook heel belangrijk is, is t karakter. vooral ivm de gewone ruiter. sommige nakomelingen van een bepaalde hengst zijn mijn inziens niet erg gemakkelijk voor de gewone ruiter. daar gaan we nog wel last van krijgen.