[H]hengst voor mijn Gelderse merie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cath

Re: [H]hengst voor mijn Gelderse merie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:20

Een Gelder valt ook gewoon onder het KWPN. ;)

Niet iedereen hoeft ook zulke grote paarden, ik wou juist dat mijn paard die maat nog had.
Dus voor een wat kleiner paard is er ook heus wel markt. En als je gewoon de minpunten van de merrie verbeterd is er toch niks aan de hand? Ze houdt het veulen trouwens gewoon voor zichzelf.

Ezelinetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 22:41

hey!

Dank jullie voor alle reacties! Het is idd de bedoeling dat ik het veulen zelf hou! En aangezien ik klein ben maar wel met de paarden mee moet rijden hoeft het echt geen dressuurkasteel van 1.80m!
Waarom zou ik een jaarling van een ander kopen terwijl het mij om een nakomelijk van mijn eigen, vertrouwde en superfijne merrie gaat? Maar nogmaals bedankt voor de reacties!!

scientifica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:07

Als je binnen het Gelderse wil blijven zou ik zeker Vitens zeggen qua lengte in hals + rug en hoogtemaat.
Hardstikke leuk voor jou en je merrie dat je wil fokken, succes met het maken van een keuze!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 23:11

Wij hebben een hele mooie Laurentz staan!
Vader heeft er een heel goede galop en sterk beenwerk in mee gegeven!!!
Mijn merrie heeft dezelfde kleur als die van jou en het veulen van Laurentz is vos met blonde manen!!!
Een geweldig dier... Check Hyves m3tty of Metty Padding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:21

Volgens mij heeft Aimee hier op bokt een hele mooie Elegant uit jullie Tendance....maar dat is off topic...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 19:56

NatasjavE schreef:
Volgens mij heeft Aimee hier op bokt een hele mooie Elegant uit jullie Tendance....maar dat is off topic...

I know! En voor zover ik weet had die de galop van nature beter mogen hebben, sorry als ik het mis heb, maar dit is juist wat laurentz wel verbeterd heeft op dance.
En cip is nu 1,78, dus misschien geeft laurentz niet op alle paarden groot maar wel op die van mij!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:00

Alexandro p vind ik ook een goede veelzijdige hengst.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:03

Ts: Wat vind je van Sander? :o

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:43

Sander is ook behoorlijk tuigtypisch en zal ook niet direct de galop behouden. Souplesse vraag ik me ook af of hij dat verbetert.

Ezelinetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 21:57

hey!

bedankt! tendence: die chipo is het toch?! is zeker een gaaf dier! Sander wordt hem niet; iets te rechthoekig model,,, maar das natuurlijk je eigen smaak!
Ga deze week wel even bij alexandro p kijken, ben benieuwd!

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:24

Ik zou idd de hengsten Parcival, Alexandro P en Vitens aanraden. Vitens heeft op onze merrie van slechts 1.61m een mooie hengst gefokt die op 3-jarige leeftijd 1.59m meette (dus voor de maat...). Qua lijnen wat je aangeeft zou ik idd Vitens overwegen.
Ik zou als ik jou was ook nakomelingen bekijken van de hengsten. Zelf ben ik helemaal weg van de nakomelingen van Parcival. Vind dit de meest veelzijdige paarden. Maar achter elk veulen zit een hensgt en een merrie. Dus ga voor de hengst die volgens jou je merrie het meeste zou kunnen aanvullen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:53

Alexandro is echt een fijne hengst! Goed keuringsrapport op dressuur springen en in tuig, dus heel veelzijdig.
Veel Gelderse hengsten vind ik behoorlijk ouderwets, maar dat is deze niet!
De galop wordt door hem zeker verbeterd! Tenzij de merrie natuurlijk sterke genen op de galop heeft zitten, maar dan kun je alleen maar hopen, dat de genen van de hengst nog beter zijn.
Mijn merrie kan bijvoorbeeld makkelijk een hengst met een lelijke kop krijgen! Die geeft toch mooie hoofden.

650 euro volgens mij (alexandro P)
Nakomelingen deden het geweldig op de keuring

Kampioen liep bij Ria Hekkert!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:56

Parcival fokt niet heel groot.. Brengt er in ieder geval geen maat in...
Moet dan al in de merrie zitten.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 15:42

Ik heb zelf ook een Laurentz staan, die binnenkort 5 jaar wordt. Het was een echte laatbloeier, vorig jaar meette hij nog 1.55m, maar nu is hij zeker 1.65m (zijn moeder is 1.65m)

Persoonlijk zie ik niet veel 'grote' Laurentznakomelingen, maar ze zijn allemaal wel imposant en ogen groter. Als maat geen grote rol speelt, zou ik hem toch wel overwegen. Hij geeft mooie, veelzijdige nakomelingen, voor zover ik natuurlijk gezien heb.

Ik heb ook elegant gebruikt op mijn merrie, hij geeft ook degelijke paarden. Meestal wel ietwat hogere.

Ik weet niet wat je uiteindelijk echte doel is, aanhouden of verkopen ? misschien nog eens met een merrie fokken in de toekomst ? Want wanneer je denkt om bijvoorbeeld een merrietje aan te houden en er eventueel later nog mee te fokken, dan zou ik toch liever voor een kossvrije hengst kiezen. Je lijstje is dan eigenlijk zoveel langer om later weer uit te kiezen.

Dus voor jou merrie zou ik kiezen voor Laurentz of Elegant. Ook rubus b zou een optie kunnen zijn.

Heb je zelf al een idee welke hengst er meer uitspringt ? Mocht je meer willen weten over mijn Laurentz nakomeling, dan hoor ik het graag ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 00:04

En als je Laurentz neemt, dan zou ik dat dit jaar doen, want zijn zaad wordt minder, dus....
Ik heb ook een Laurentz nakomeling, deze is 1,78 maar maat komt bij merrie weg...
Fokt zeer groot!

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:57

Wordt zijn zaad minder ?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:56

Ik heb zelf nu twee keer met vitens gefokt en ben helemaal weg van deze gelderse hengst. Geeft grote veulens met zeer goede bewegingen en een heel fijn karakter.

Veulen van dit jaar:
Afbeelding
Afbeelding

Veulen van vorig jaar
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb voor vitens bij mijn merrie gekozen omdat haar bewegingen niet super waren (ze kan wel fantastisch springen) en omdat ze wat lengte en luxe mist. Dit compenseert vitens heel goed. Fijn pluspunt is dat hij een fijn werkkarakter doorgeeft, iets dat mijn merrie niet altijd heeft, die is namelijk behoorlijk lui. Mijn merrie heeft het bazuin karakter, ontzettend lief, maar lang niet altijd willen lopen. Vitens compenseert dat heel mooi.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:58

Leuke foto's van Hengelo. Ik heb jullie gezien vorig jaar :D

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:00

Ja klopt, was jammer dat het veulen geen premie haalde. Hopelijk dit jaar beter, alhoewel dit veulen ook wel weer te luxe bevonden zal worden. Maakt mij niets uit, ik hou van de wat luxere geldersen. Die hebben zo'n leuke uitstraling :D

edit: Veulen van dit jaar staat trouwens wel beter in het rechthoeksmodel. Misschien dat er dit jaar toch een kansje in zit. Kleintje is nu nog te jong om veel van te zeggen, krap twee weken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:02

Ik vind haar niet te luxe hoor....mooi type.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:04

Als je voor een groter veulen wil gaan kan je altijd Rubus kiezen, dan krijg je zeker een groot veulen. Alleen schiet je daar niet veel mee op met lengte in de lichaam, iig niet als de merrie dat niet voldoende heeft.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:05

Ik ga dit jaar gewoon kijken wat ze zeggen op de keuring. Deze kleine blijft bij me, ben er namelijk helemaal verliefd op. Ze kan zo eng goed bewegen, veel beter dan fàe vorig jaar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:05

Rubus gaat geen souplesse en lengte in het lijf geven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:07

InekeH87 schreef:
Ik ga dit jaar gewoon kijken wat ze zeggen op de keuring. Deze kleine blijft bij me, ben er namelijk helemaal verliefd op. Ze kan zo eng goed bewegen, veel beter dan fàe vorig jaar.

Ohhh volgens mij heb ik je zelfs gesproken....

Leuk. Helaas ben ik er dit jaar in Hengelo zelf niet bij...... ;(

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:10

Ik zou voor Vitens gaat.

Hij heeft een goede stap, mooi voorbeen in de draf en de galop is ruim. Nadeel is wel dat hij achter wat traag is af en toe. Daarnaast geeft hij meer maat en heeft hij een goede dragende hals :)