P.R.E en P.R.M

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mienez

Re: P.R.E en P.R.M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 21:31

Ja precies. Wat ik wel leuk vind aan de mening van een ander is dat je dan ook soms weer nieuwe dingen hoort waar je zelf misschien niet zo snel aan denkt.

Sisco is van Soerhuis? Weet je misschien ook of het ergens mogelijk is om een keer op een PRE of PRM te rijden om te voelen hoe dat is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:34

Is het niet wat kort door de bocht om te stellen dat PRM's heter zijn dan PRE's? Je hebt toch bij ieder ras meer en minder hete en meer en minder nuchtere exemplaren?

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 21:39

Dat zal inderdaad kloppen, maar ik denk dat het een algemene uitspraak is over de PRM. Dat is eigenlijk net zo als wordt gezegt dat de gemiddelde PRE hengst 1.62 is/wordt. Er zijn er altijd een paar die de 1.65 of nog groter bereiken, maar ieder paardenras heeft bepaalde kenmerken die in meer of mindere mate aanwezig kunnen zijn

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:41

En dan is er ook nog verschil tussen menorquin en mallorquin , bij ons op het vaste land (Spanje) zie je ze niet veel zoals al gezegd werd worden ze vooral gefokt voor de feesten en het stijgeren , ik heb hier iig nog geen PRM in de sport gezien.

http://vimeo.com/5008661

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 21:52

Ze worden niet veel in de sport gezien indd. Ik heb ook al eens gehoord dat ze niet zo te spreken waren over andalusiers in de sport. In principe vind ik dat elk ras gewoon deel mag nemen aan wedstrijden/sport zonder afgerekend te worden op de mening van de jury. Helaas zie je soms toch nog dat die mening terug te zien is in de uitslag. Ieder zijn eigen smaak, ik vind niet dat daar een oordeel over gegeven wordt. Wel is het zo dat sommige rassen meer geschikt zijn voor dressuur of springen etc.. maar zolang jij gewoon meekomt met de oefeningen en je kunt aan de eisen van de proef voldoen vind ik dat er geen verschil moet zijn.

Verder vind ik andalusiers uitermate geschikt voor de dressuur. Naast een stuk gehoorzaamheid, ontspanning en beweeglijkheid is dressuur toch een soort dans van het paard. Welk paard kan dat nou beter waar maken als de elegantie, kracht, sierlijkheid van een andalusier:D
En we hebben natuurlijk die bekende spaanse dressuurruiter met zijn spaanse schimmel. Wie kan mij helpen met zijn naam? Ik ben het even kwijt;-)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:53

Juan Manuel Munoz Diaz met Fuego XII bedoel je zeker? :) Die naam vergeet ik nooit meer, schreef 'm eerst altijd fout en nu zit 'ie in mijn hoofd voor altijd denk ik zo. :')

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:58

Ik bedoelde dit niet als iets negatiefs maar meer om een mening te geven over het ras maar omdat ik er nog nooit een gezien hebt in de sport in Spanje kan ik niet mijn mening geven over gangen etc, hier in de sport PRE zat :D

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 22:04

jus: ja dat snap ik, het was ook een algemeen iets wat ik zelf even kwijt moest haha (schoot mij even te binnen.) Maar waarom er meer PRE's zijn als PRM weet ik eigenlijk ook niet. Heb geen idee hoe dat bij andere landen is? Ik ben wel benieuwd of de PRM nog wat meer opkomt in Nederland.
Wat is het verschil tussen de menorquin en de mallorquin? (behalve dat de een uit menorca en de ander waarschijnlijk uit mallorca komt;))

Fiffill: die bedoelde ik ja!! haha. Dat is ook een uitzonderlijke grote hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:06

Mienez schreef:
Verder vind ik andalusiers uitermate geschikt voor de dressuur. Naast een stuk gehoorzaamheid, ontspanning en beweeglijkheid is dressuur toch een soort dans van het paard. Welk paard kan dat nou beter waar maken als de elegantie, kracht, sierlijkheid van een andalusier:D

Helemaal mee eens. Als ik zie met hoe veel gemak mijn PRE passageert - soms zelfs om onder de "moeilijke" gewone draf uit te komen - vraag ik me werkelijk af hoe sommige mensen het ras ongeschikt voor de sport achten.

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 22:13

Ja klopt. Soms lijkt het als andere paardenrassen de bewegingen van de anda na doen. Neem nou de piaffe van Totilas waar zo over gesproken wordt. Deze wordt zo hoog geprezen. Dan denk ik... die sterke verzameling, die hoge knieactie e.d. dat is gewoon andalusier eigen!! Waarom wordt het talent van de kwpn-ers wel besproken, en de andalusier die het vaak vele malen beter kan niet eens genoemd. Ergens klopt dat niet.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:29

Mee eens stond hier een heel stuk een tijdje terug in een tijdschrift over de overeenkomsten van Toti met een PRE met tekeningen enzo.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:30

Ik denk dat er zo'n 5 prm's rondlopen bij andere mensen als het Soerhuis.

Gemiddeld zijn de prm's toch echt wat heter. Maar ik kan je er ook een paar opnoemen die niet zo heet zijn. Als je bij het soerhuis komt heb je grote kans dat je er wel even op mag (ook verschillende). Alleen de hengst denk ik niet. Tenminste ik raad je aan dat niet te doen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:52

Je hebt de PRE's ook heel heet. Mijn oudste hengst Taco is is echt een heel heet paard. Cantaor daarentegen niet, wel kun je hem makkelijk heet maken, maar dan is het echt op aanvraag zeg maar en niet constant. Ikzelf vind dit prettiger dat er toch wat nuance tussen zit. Daarentegen zijn ze allebij wle heel goed te handelen, ook Taco. Wat ik hierboven lees van hengsten die je echt uitproberen en overlopen is bij mijn beide heren echt geen sprake.

Mienez, je kunt natuurlijk ook altijd zelf een hengst laten castreren als je er 1 gevonden hebt die het helemaal is. dan is je keus wat groter dan dat je nu alleen naar ruinen gaat kijken. De ruin van de site die hier geplaatst is weet ik dat hij hier in Nederland gecastreerd is omdat hij erg onrustig was als hengst en dus niet omdat er wat mis met hem is, het is een heel leuk paard zelfs!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:03

Onze ruin is pas gecastreerd, maar ook super beschaafd in de omgang. Het is zelfs het eerste paard dat ik ken dat gewoon volledig geen aandacht heeft voor zijn voer als je nog met hem bezig bent terwijl er voer in zijn voerbak zit.

Onder het zadel zou hij wat mij betreft wat heter mogen zijn, maar aan de andere kant ook wat nuchterder. Hij kan nogal extreem reageren als hij iets raars ziet of hoort.

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 13:04

Ik heb geen hele sterke voorkeur voor geslacht maar ik zal inderdaad ook gewoon naar hengsten kijken en niet alleen naar ruinen. Een merrie vind ik zelf iets minder zoals ik al eerder aangaf maar het kan natuurlijk altijd zo zijn dat er een hele mooie tussen zit die mijn aandacht trekt.

Van mij mag hij best wat heet worden onder het zadel, en dat het een karaktereigenschap is vind ik ook niet zo heel erg als het maar te hanteren is en hij goed weet wie de baas is. Daarnaast moet het te controleren zijn (hij moet terug te halen zijn.) Een PRE mag van mij best wat arrogant zijn en een eigendunk hebben. Hij mag best laten zien dat hij mooi is;-) Maar je moet wel t.a.t de controle kunnen houden over het paard. En wat ik ook belangrijk vind is dat hij niet gemeen is.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:14

Nou..eigendunk hebben ze wel hoor, haha

Volgens mij zien ze mij soms als hun persoonlijke bediende en daar doen de merries zeker niet mee onder voor de hengsten.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:06

Ik bedoelde niet heet met het gedrag dat ze over je heen lopen. Ik bedoelde meer dat je er rekening mee houd dat die hengsten niet echt goed opgevoed zijn. Zo zijn ze dus niet allemaal ;)

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:05

Andalusiers hebben supper gangen ! Let maar eens goed op.
over een flinke aantal jaren, zie je mij op m'n andalusier in de dressuur sport !
het is trouwens een (PRE andalusier ) het is een hengst en zal ongeveer 1.63 worden ..
Hij is eind feb 2 jaar geworden!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:34

Ik hoop het voor je ;)
ik denk alleen niet dat de TS daar om vroeg...

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 22:37

Haha. Leuke berichtjes tussendoor mag van mij wel hoor. Ik ben benieuwd;) ik ga even rondneuzen en kijken of ik een leuke pre of prm zie met fantastische bewegingen, uiterlijk, en goed karakter voor een mooie prijs. Wordt het mij te duur om ( in mijn ogen) een mooi Spaans ras te kunnen kopen ga ik misschien toch voor de kwpn-er. Het ligt er een beetje aan wat er op dat moment beschikbaar is en hoe ik me er zelf bij voel.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:59

Ik denk dat als je enkel in Nederland/duitsland wil zoeken je beter voor een PRE kan gaan. Er zijn gewoon meer PRE's dan PRM's hier waardoor je meer keuze hebt. En daarbij, waarom zou je nu al de keuze voor ras maken? Ik zou de lusitano ook zeker niet uitsluiten, ken prachtige hengsten met een heel mooi recht profiel, hoewel ik het ramshoofd ook erg charmant vind tegenwoordig. Ga gewoon op veel plaatsen kijken en bij veel mensen contact maken met het ras. Baroquehorses, de link die al eerder geplaatst is, is een erg fijne stal om te gaan kijken. Ze halen regelmatig nieuwe paarden uit Spanje en ik denk dat ze ook best bereid zijn om mee te denken met je specifieke wensen. Naast hun eigen paarden bestand hebben ze ook een erg uitgebreidde kennissenkring.

Succes iig met het vinden van je droompaard!

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 19:35

Er zijn een aantal rassen waaruit ik een keuze zal maken. Ik neem niet alle rassen mee in mijn keuze. Degene die mij liggen zijn kwpn-er (oldenburger, trakehner) spaanse rassen (PRE, de PRM, de lusitano) en misschien de fries. Daaruit een sterke voorkeur heb ik nog niet en zal ik ook niet nemen voordat ik daadwerkelijk met de verschillende rassen kennis heb gemaakt. Het is gewoon niet mogelijk om al een oordeel te geven voordat je er mee in aanmerking bent gekomen. Ik kijk wel uit naar de tijd dat ik echt kennis ga maken met de spaanse paarden:D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:22

Waar ergens woon je? Misschien zijn er bokkers waar je alvast een keer kennis mag komen maken?

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 21:31

Ik woon in het oosten van Gelderland. Vlak bij Doetinchem. Ik zelf ken niemand in de buurt met spaanse paarden. Maar nou heb ik ook niet veel contacten op dat gebied. Ik meende wel dat de stoeterij van de prm in wilp zit. Opzich is dat niet zo ver vanaf hier. De prm is indd in de minderheid. Er zijn misschien wel wat veulens (of komen binnenkort weer) te koop of enters maar ik denk dat ik aan de ene kant beter voor wat oudere kan gaan. Je hebt dan toch iets meer zekerheid. Daarnaast is het mijn eerste paard. ( en nee, ook daar ga ik geen discussies over voeren;))

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:36

Nadeel van een jong paard is gewoon dat er nog niet mee kan rijden. En dat klinkt niet als een probleem, maar als je 3 a 4 jaar lang moet wachten ga je het rijden toch missen. En in die tijd een ander paard rijden lijkt leuk, maar kost ook veel tijd die je eigenlijk wel weer graag aan je eigen paardje besteed. Daardoor ga je ook een beetje het gevoel van het rijden verliezen, je verleert het niet, maar tegen de tijd dat je aan rijden toe komt moet je er zelf ook weer een beetje in komen. Daarom zou ik persoonlijk voor een volwassen dier gaan, of 1 waar je mee kan starten. Als het je 2de is, zoals in mijn geval, is het nog lang wachten ;) maar ik kan wel rijden met mijn andere paard.

Is Beekbergen niet redelijk in jouw richting? http://www.andalusiers.nu/