Shetlander x Ijslander, HELP!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Shetlander x Ijslander, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:32

als je hier een hengst voor vind, zal dit naar alle waarschijnlijkheid een ongekeurde htk ijs zijn waarvan je maar moet afwachten of de beoogde pluspunten opwegen tegen de binnenzijde (spat gevoeligheid etc waar hengsten voor op de foto moeten ) dus zal het toch een risico blijven , de meeste gekeurde hengsten zullen niet beschikbaar zijn voor kruisingsprojecten

maar mocht je er 1 vinden die voldoet, sja, als ie voor jezelf is, waarom niet

persoonlijk zou ik gewoon een veulen kopen ipv fokken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:34

K ga met sonja mee, de meeste ijslander hengstenhouders zetten hun hengst niet beschikbaar voor andere rassen

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:57

Shetlanders zijn niet onhandelbaar, je moet ze gewoon opvoeden! Ook worden ze echt niet zomaar hoefbevangen, ze horen gewoon van nature schraal te staan en veel mensen doen dit niet.

Leuk idee hoor!
Ik heb gehoord dat wat voor grootte je er ook op zet, het veulen gewoon aan de ruimte van de merrie aanpast. (Al heb ik wel een keer gehoord dat het bij kruizing haflingerx belg wel fout ging, maar dat ik natuurlijk ook wel te verklaren, brede hengst).

Wat ik vaak wel jammer vind bij kruizingen, dat je toch vaak ziet dat het veulen een groot hoofd krijgt. Maargoed, als jou merrie in verhouding klopt en de hengst ook, dan hoef je je vast geen zorgen te maken. ;) Succes! :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:14

ze zijn niet onhandelbaar, maar wel stronteigenwijs :+ ;)
met een goede opvoeding kom je een eind en ja, als je gewoon werkt met een shet en ze niet als grasmaaier maar wat laat aanklooien dan zijn het hele leuke ponies
maar er zijn helaas aardig wat shet kruisingen die net even de moeilijke kanten extra verankert lijken te hebben
zeker de eigenwijsheid van een shet met het werkvuur van een ijs kan nog wle eens verassend uitpakken :=
en dan spreek ik helaas uit ervaring uit eerste hand (tijdlang 1 voor de kar gehad)
en uit directe omgeving

ik zeg niet dat het gevaarlijke dieren zijn, maar wel wat meer werk om het recht te breien en te houden

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:32

shets zijn ook niet stonteigenwijs, das ook opvoeding :j

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:31

Even op het profiel kijken van LovingTweety.
Zij heeft een pony die waarscheinlijk ShetxIjslanderx? is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:44

Sonja_vR schreef:
als je hier een hengst voor vind, zal dit naar alle waarschijnlijkheid een ongekeurde htk ijs zijn waarvan je maar moet afwachten of de beoogde pluspunten opwegen tegen de binnenzijde (spat gevoeligheid etc waar hengsten voor op de foto moeten ) dus zal het toch een risico blijven , de meeste gekeurde hengsten zullen niet beschikbaar zijn voor kruisingsprojecten

maar mocht je er 1 vinden die voldoet, sja, als ie voor jezelf is, waarom niet

persoonlijk zou ik gewoon een veulen kopen ipv fokken

Ja dit is wel ongeveer wat ik ook had willen schrijven ja.

Als je uit je shet een pony met wat meer maat wil fokken om mee te mennen en die ook nog eens een niet al te kolossaal hoofd heeft waarom dan geen welshje? Welsh/shet zijn leuke kruisingen, en als ik even mag generaliseren :Y) vind ik een welshje ook geschikter voor een kind dan een IJslander.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:07

persoonlijk vind ik dan ijslander kindvriendelijker hoor,

welsh zit heel wat pit in, en zijn zeker niet altijd even makkelijk, naar mijn weten zijn ijslanders iets vriendelijker.
dus mijn keuze zou dan ook eerder een ijslander zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:20

Ik ken inderdaad maar heel weinig niet-vriendelijke IJslanders. Welgeteld 2 stuks. Alleen is de gemiddelde welsh wat handzamer en minder onafhankelijk dan een IJslander. Kijk, ik heb een extreem lieve IJslander. Maar zodra je hem een vinger geeft rukt hij wel je arm uit de kom. Met een welsh moet je ook wel opletten en consequent zijn maar naar mijn idee toch net in een lichtere gradatie.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:30

1) Je zal geen hengstenhouder vinden die zijn ggk hengst op jouw shet wil zetten, ook als ze (nog) niet ggk zijn is die kans nihil.
2) Ijslanders zijn over het algemeen niet geschikt als pony's voor kleinere kinderen (om op te rijden) daarvoor zit er veel te veel vuur in. Ze zijn vaak aan de hand wel heel rustig, knuffelig en vriendelijk, maar de meesten weten dat ze erg sterk zijn (zie hestejente).

Welshjes zijn inderdaad handzamer dan de gemiddelde ijsco (ik heb ze allebei dus ik weet waar ik over praat). Daarnaast vind ik de combo welshxshet wat beter dan een ijsxshet, omdat welshjes iets fijner zijn en je dus minder kans hebt op complicaties.

Wil je wel een ijslander op je shet, dan heb je de beste kans dat de eigenaar wil als je er een kan vinden zonder papieren (grijslander) maar die zijn heel erg zeldzaam. En ALS je er een vind, zorg dan dat je zeker bent dat hij volledig gekeurd is (medisch en röntgenologisch), voor jij straks met de brokken zit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:52

Shahazai schreef:
1) Je zal geen hengstenhouder vinden die zijn ggk hengst op jouw shet wil zetten, ook als ze (nog) niet ggk zijn is die kans nihil.
2) Ijslanders zijn over het algemeen niet geschikt als pony's voor kleinere kinderen (om op te rijden) daarvoor zit er veel te veel vuur in. Ze zijn vaak aan de hand wel heel rustig, knuffelig en vriendelijk, maar de meesten weten dat ze erg sterk zijn (zie hestejente).

Ook aan de hand valt 't niet altijd even goed mee. Van de week was mijn ijs losgebroken en reken maar dat ze 'm niet te pakken kregen. Toen ik 'm net had had ik daar ook moeite mee. Het is een heel lief paard. Maar hij vereist, net zoals de meeste IJslanders, wel dat jijzelf nog veel koppiger en slimmer bent en vooral dat je een lange adem hebt. Nou is dit exemplaar toevallig bij zijn vorige eigenaar nogal verwend. Het is dat hij zo lief is want hij is soms echt onuitstaanbaar. Shetjes en welshjes kunnen ook draken, om mij heen in pension maak ik ze wel mee. Maar die geven het gewoon eerder op dan een IJslander.

palla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:32

Ik denk dat je ook geen hengstenhouderij kan vinden die zijn ijslander daarvoor gebruikt en maakt dan niet uit of deze hengst wel of niet gekeurd is.
Ik vindt het ook een beetje een gek idee want als het alleen maar om de maat gaat zijn er denk ik genoeg andere pony's.