Hengstenshow cru?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:29

niet teveel wand dat gaat ten koste van zijn winst
het is 9 van de 10 keer meer een tijd probleem

hoe vaak zie je nu die paarden lekker dagelijks buiten lopen ??
lekker een lange bosrit maken waar ie stukken vol gas mag ??
nee risico dat ie gewond raakt is te groot
dat kost geld en tijd ;)
ik heb nog maar weinig hengsten houders dit anders zien doen

dan heb ik het niet over al het voer wat er in gestoken word en het uurtje buiten zijn box waar ie onder het zadel getraind word of die korte tijd in een paddok en of bak

maar goed het hele topic dwaalt af
de ts vraagt om geruk en pluk tijdens een show

mijn menig is duidelijk

urielle nee helaas dekt hij niet maar loopt wel demo's ed

Anoniem

Re: Hengstenshow cru?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:33

Ach, de hele paardensport draait om geld en kan idd weleens cru zijn :)
Maar je moet weten dat zo'n hengst van 600 kilo best wat schade toe kan richten, dus dat je afentoe inderdaad wat harder mag zijn om in te grijpen voordat er iets mis gaat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:37

Rommulus: Ik geloof niet dat het veel zin heeft om mijn argumenten er door heen te drammen, daar ik, met alle respect, niet echt het idee krijg dat je echt weet wat de business inhoudt of begrijpt. Denk dat met name dat laatste wel eens van belang zijn in dergelijke discussie.

Er zullen zeker verbeterpunten zijn, ben ik van overtuigd, maar dan moet het wel een redelijke discussie zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:39

kyrkelover schreef:
Ik denk dat de discussie hier de andere kant op moet.
De hengstenhouders doen dit omdat het PUBLIEK het wil zien.
De vraag is dus eerder moeten wij dit als publiek wel willen zien, daar bedoel ik mee wat is nu eigenlijk belangrijker het ECHTE karakter van een hengst of het opgepompte fake karakter tijdens een show.
En wat vinden wij belangrijker voor onze nafok om te zien op een keuring.

Tsjaah...
En slappe zak hoef ik niet te zien... Denk dat het toch iets menselijks is, afgaan op het spektakel. Kijken richting het maximale kunnen. Door een slappe zak kijk ik niet heen, daar heb ik m'n mening wel over klaar.
Als het echte karakter gaat meewegen, door bijvoorbeeld een merrie die geen goed karakter heeft, zal ik kijken of ik de hengst eens kan bekijken op stal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:43

Maar ik probeer juist duidelijk te maken dat ze in de aanloop naar de hengstenkeuring met opzet zo opgefokt worden. Dat hun gedrag op de shows NIKS zegt over wat ze thuis doen, wat ze met het rijden doen, hoe ze op wedstrijd zijn,..

Het eerste jaar dat ik Dev heb voorbereid stond hij er super voor qua conditie en beweging maar het is van nature gewoon een brave sukkel met zijn Forestbloed. Dus die bewegingen komen er dan niet uit.
Kreeg je dit: http://i7.photobucket.com/albums/y300/D ... 989px7.jpg
Dat is gewoon niet wat mensen willen zien en nog geen fractie van wat die hengst kan. :n

Jaar erop hem op het randje gezet. Tja, toen kregen we dit.
http://lh6.ggpht.com/_bkcrHl5Woro/S1wYc ... 815%29.jpg
(let ook op de plaats van de voorbrenger tussen paard en wand!)

Het blijft lastig om te balanceren tussen show- en wangedrag.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:48

Tjee, wat een verschillende reacties. Blijkbaar zijn de meningen erg verdeeld. Mensen die hun irritatie willen uiten omdat ik dit cru vind, zuchten of vinden dat ik niet naar eeen show moet gaan worden vriendelijk verzocht om niet te reageren. Ik stel een simpele vraag, als mensen ze zich daaraan storen mogen ze dat lekker ergens anders doen.

Ik vind het opvallend hoe men het pijn doen van dieren goed praat. Omdat hij anders over de bak heen vliegt ed kan je ook anders oplossen...

Ik vraag me ook af of dit is wat het publiek wil zien. Als mensen elkaar slaan is het niet goed, maar als ik er een show van maak mag het opeens wel?
Ik mijn beleving laat je niet zien hoe mooi of goed een paard is door m op te fokken en daarnaast te vragen zich in te houden.

Voor mij geen hengstenshows meer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:50

Jotoma: Ook voor jou geldt, jij ziet het dier op een show... Niet zoals het op stal is... Kijk eens op een aantal stallen met hengsten. Kijk eens of het dan nog zo gaat. Ik kan je op een briefje geven dat het heel anders er uit zal zien.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:51

_O- Wat een heisa om hengsten zeg:=
Geen doetjes .. nee idd maar dat is mijn merrie ook niet :=
Die kan net zo dansen als sommige hengsten daar dus alsjeblieft het ligt echt niet alleen aan het hengst zijn ,maar gewoon het opgefokte , het drukke etc..

Paardjes worden daar zelf zo opgefokt := mijn merrie zou daar ook zo gaan dansen ;) als die hengsten daar doen.

Het zijn ook maar paarden hoor geen ''woeste'' stieren :=

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:52

Janine1990 schreef:
kyrkelover schreef:
Ik denk dat de discussie hier de andere kant op moet.
De hengstenhouders doen dit omdat het PUBLIEK het wil zien.
De vraag is dus eerder moeten wij dit als publiek wel willen zien, daar bedoel ik mee wat is nu eigenlijk belangrijker het ECHTE karakter van een hengst of het opgepompte fake karakter tijdens een show.
En wat vinden wij belangrijker voor onze nafok om te zien op een keuring.

Tsjaah...
En slappe zak hoef ik niet te zien... Denk dat het toch iets menselijks is, afgaan op het spektakel. Kijken richting het maximale kunnen. Door een slappe zak kijk ik niet heen, daar heb ik m'n mening wel over klaar.
Als het echte karakter gaat meewegen, door bijvoorbeeld een merrie die geen goed karakter heeft, zal ik kijken of ik de hengst eens kan bekijken op stal.

Er zijn geen andere manier om een hengst te showen dan op deze manier?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:54

Janine1990 schreef:
Jotoma: Ook voor jou geldt, jij ziet het dier op een show... Niet zoals het op stal is... Kijk eens op een aantal stallen met hengsten. Kijk eens of het dan nog zo gaat. Ik kan je op een briefje geven dat het heel anders er uit zal zien.

Ik heb ook geen oordeel over hoe de paarden op stal behandelt worden, dat is vast erg goed. Ik kan me gewoon niet vinden in deze manier van presenteren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:56

Jotoma schreef:
Er zijn geen andere manier om een hengst te showen dan op deze manier?

Onder het zadel in de sport, maar dan hebben we het al niet meer over de jonkies en de fokkers moeten dan ook al rekening houden met de invloed van de ruiter op het paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:59

Jotoma schreef:
Tsjaah...

Er zijn geen andere manier om een hengst te showen dan op deze manier?[/quote]

Het bewegen aan de hand mag ik graag zien, daarbij exterieur. Ik wil het liefst het maximale zien. En hoe het paard daarin 'natuurlijk' beweegt. Natuurlijk tussen aanhalingstekens aangezien het waarschijnlijk anders opgevat zal worden dan ik bedoel. Wat ik bedoel is de natuurlijke aanleg terug zien in het bewegen aan de hand. En ja, dan wel in die conditie.
Onder het zadel kan je de rijdbaarheid beoordelen, voor zover mogelijk. En natuurlijk het bewegen onder het zadel.

Laat je een slappe zak zien aan de hand, loopt je publiek weg, is de hengst niet interessant. Hoe zie je de kwaliteiten van een slappe zak? Ik zie ze niet... Een hengst moet geld in het laatje brengen, moet laten zien wat hij kan. Moet door het publiek positief beoordeeld kunnen worden. Moet anders zijn, moet bijzonder zijn... Niet de shetlander van de buurman.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:03

Eens met Urielle en Janine.
En dan is de vraag wat het publiek op een show wil zien, waar voor de tak van de sport naar gekeken wordt. Een dressuurhengst voorstellen gaat anders dan een springhengst voorstellen.
En een paar honderd kilo met opgefokte hormonen (en daar een paar van in de bak) is geen pretje om in bedwang te houden.

En als ik zie hoe over dit filmpje gedacht wordt

[LN] Is dit normaal?

...ach....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-03-11 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:03

Jotoma schreef:
Ik vraag me ook af of dit is wat het publiek wil zien. Als mensen elkaar slaan is het niet goed, maar als ik er een show van maak mag het opeens wel?

Dat heet boksen...

Maar goed, een paard is een krachtpatser en nee, als het niet nodig is zullen ze hem niet in z'n muil trekken. Zo'n beest kan je wel als een veertje meetrekken als hij daar zin in heeft en als hij niet luistert als je zegt dat hij stout is, moet je wat.

Wat wil je zien? Ik zou niet naar een hengstenshow gaan om een hengst uit te kiezen, ik zou naar de hengstenboer gaan en hem daar bekijken zonder tierelantijntjes, juist om te kijken hoe ze dan bewegen, maar als iedereen dat deed was het een grote hengstenshow het hele jaar door, is ook weer zowat hè..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 23:05

@uriele: maar zou jij een hengst die gewoon braaf mee loopt en drie nette basisgangen laat zien niet meer zeggen, dan een hengst die niet een ronde fatsoenlijk uit kan lopen en continu in strijd is met zijn mannetje die er naast loopt.

@janine: snap ik, maar laten zien hoe een paard zonder ruiter loopt kan ook echt wel diervriendelijker.

@kemsei: boksers kiezen daar vrijwillig voor, welke hengst mag ervoor kiezen om zo in zn mond getrokken te worden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:06

Als je een hengst gaat uitkiezen alleen op dat wat je op een hengstenshow te zien krijgt...tja....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:06

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:08

Jotoma schreef:
Ik vind het opvallend hoe men het pijn doen van dieren goed praat. Omdat hij anders over de bak heen vliegt ed kan je ook anders oplossen...

Vertel maar, je bent 1.65 groot, hebt een tweejarige KWPNer van dik 1.80 opgefokt naast je staan pingpongen aan een touwtje en jij gaat oefenen met monsteren voor de eerste bezichtiging straks. Hoe hou je de controle, laat je hem wel lopen en toon je ondertussen zijn beste kunnen. Let wel: ik heb het niet over het opstellen enzo, hij moet dus ook in draf naast je blijven!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:10

Jotoma: Zie uitleg van Urielle nog eens...

Cassidy: Dat topic had ik nog niet gezien, maar inderdaad ongelooflijk hoe er over gedacht wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:11

Cassidy schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=jedEPvJIYVQ&NR=1

Graag jullie mening over de manier van hanteren van deze hengst...

Normaal...
Kan er alleen niet goed uit opmaken wat die man doet. Is hij het paard aan het opstellen? Of wacht hij het praatje af? Nouja, dat doet er ook niet zo heel veel toe.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:13

Jotoma schreef:
@uriele: maar zou jij een hengst die gewoon braaf mee loopt en drie nette basisgangen laat zien niet meer zeggen, dan een hengst die niet een ronde fatsoenlijk uit kan lopen en continu in strijd is met zijn mannetje die er naast loopt.

Nee, drie 'nette' basisgangen zeggen mij niks. Dan kan ik de hengst van de buren er ook op zetten. Ik wil niet gewoon maar correct, ik wil het gouden randje bij een hengst zien, heeft hij 'het' waardoor hij icm mijn merrie een topveulen op de wereld kan zetten? Karakter testen ze wel in de aanlegtesten en je kunt 'm ook later bij de hengstenhouderij nog gaan bekijken later. Maar tijdens de hengstenshow moet hij 'het' hebben waardoor ik besluit dat DAT de hengst is tussen die twintig andere die op het lijstje stonden.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:14

Over dat hengsten niet naar buiten komen, ben ik het niet mee eens.
ik werk elke zomer op hengstenhouderij Oldenhoff.
De hengsten daar hebben trouwens een hele goede opvoeding gehad.
Komen elke dag in de wei zomer´s. Swinters in de bak, of paddock.
zeker 4 uur per dag en ze gaan ook elke dag in de stapmolen
of worden gereden. ze hebben ook rustdagen en zeker als ze ook
moeten dekken.
deze paarden zijn goed gemanierd,en dat moet ook wel, als je ze allemaal naast elkaar hebt staan en niet wil dat ze elkaar aanvliegen ,voor de hengstenkeuring worden ze echt niet minder beweging gegund!
ze worden wel wat hoger in voer gezet. maar het zijn hengsten die gepresenteerd worden.
Nee hengsten kunnen bullebakken zijn, en zeker met onbekende hengsten ernaast in 1 bak.
Een hengstenketting is een goed middel om net dat beetje meer controle te hebben die je nodig zult hebben

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:14

Urielle schreef:
Wat heeft GP te maken met de dekdienst :? De ene hengst springt Z, de tweede dressuurt net L, nummer drie loopt LT en nummer vier staat er alleen voor het dekken en doet helemaal niks in de sport?

Kyrelover: een merriehouder die als enige criterium het karakter heeft, kan beter ergens een manegepaard op de kop tikken. Je wilt toch ook zien hoe een hengst beweegt?

Rommulus, nogmaals de vraag: Dekt jouw hengst en loopt hij shows?

Ik vindt als ze opgefokt zijn, ze niet bewegen zoals ze werkelijk doen sorry.
Mijn god wat kan een paard anders bewegen tijdens een show als gewoon tijdens een training of in de dressuur ring.
Ok je ziet of ze totaal niet kunnen bewegen maar ja die paarden komen niet op de show.
Paarden die normaal al sloffend door de baan lopen kunnen op een show in een keer zowat met hun knieën tegen de neus lopen zeker na wat training.
Wat ik bedoel is dat een hoop allemaal show is en niet meer netjes voorgesteld hoe moet ik het zeggen hoe meer toeters en bellen hoe gekker het publiek en hoe meer dekkingen. (Dit geldt niet voor iedereen natuurlijk)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:15

Winxz_Bas schreef:
Over dat hengsten niet naar buiten komen, ben ik het niet mee eens.
ik werk elke zomer op hengstenhouderij Oldenhoff.
De hengsten daar hebben trouwens een hele goede opvoeding gehad.
Komen elke dag in de wei zomer´s. Swinters in de bak, of paddock.
zeker 4 uur per dag en ze gaan ook elke dag in de stapmolen
of worden gereden. ze hebben ook rustdagen en zeker als ze ook
moeten dekken.
deze paarden zijn goed gemanierd,en dat moet ook wel, als je ze allemaal naast elkaar hebt staan en niet wil dat ze elkaar aanvliegen ,voor de hengstenkeuring worden ze echt niet minder beweging gegund!
ze worden wel wat hoger in voer gezet. maar het zijn hengsten die gepresenteerd worden.
Nee hengsten kunnen bullebakken zijn, en zeker met onbekende hengsten ernaast in 1 bak.
Een hengstenketting is een goed middel om net dat beetje meer controle te hebben die je nodig zult hebben

Team Nijhof ook. :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:16

kyrkelover schreef:
Ik vindt als ze opgefokt zijn, ze niet bewegen zoals ze werkelijk doen sorry.
Mijn god wat kan een paard anders bewegen tijdens een show als gewoon tijdens een training of in de dressuur ring.
Ok je ziet of ze totaal niet kunnen bewegen maar ja die paarden komen niet op de show.
Paarden die normaal al sloffend door de baan lopen kunnen op een show in een keer zowat met hun knieën tegen de neus lopen zeker na wat training.
Wat ik bedoel is dat een hoop allemaal show is en niet meer netjes voorgesteld hoe moet ik het zeggen hoe meer toeters en bellen hoe gekker het publiek en hoe meer dekkingen. (Dit geldt niet voor iedereen natuurlijk)

Daarom moet je ze aan de hand zien, niet in training of in de ring. Ruiter maakt zo vaak het verschil. Natuurlijke aanleg, en dan wel richting het maximale.