haflinger gekte begonnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:55

ik heb niet bewust voor een haf gekozen hij is voor mij uitgekozen maar ik ben er nog steeds dol verliefd op
- ze hebben een zacht karakter
- niet super groot maar wel ijzersterk
- mooie vacht en manen
-kunnen buiten onder alle weersomstandigheden
-ze zijn zeunig op vlak van eten (hebben niet veel nodig)
-ze kunnen wel eens koppig zijn maar dat vind ik er net fijn aan
-ze hebben een enorm goed uithoudingsvermogen
-goede hoeven
-ze zijn heel veelzijdig
- ik weet niet of ze allemaal zo zijn maar de mijne knuffelt graag en is enorm aanhankelijk

elisedcl

Re: haflinger gekte begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 20:26

oke dankje!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:50

DDW1190 schreef:
doei schreef:
- Ik heb het niet op grote paarden, mij te groot :o
- De goudkleur van haflingers spreekt mij echt aan en de witte manen <3
- Bosrit, springen, voor de kar, zonder zadel, dressuur, crossen niks is te gek!
- Een sober ras wat makkelijk is in onderhoud
- De haflingers die ik in me buurt heb gehad zijn allemaal karakterpaarden
- Ze zitten lekker, zijn breed, zijn mooi
- Het stamboek organiseert heel veel leuke activiteiten er hangt een heerlijke sfeer rond de haflingermensen

Helemaal mee eens! :D
Alleen in onderhoud valt wel mee :+
Geef hem iedere dag zoiezo 1 kg basisbrok en vaak met aanvulling met wat anders

Ook eens behalve met dat ze lekker breed zitten.

En Asra staat nu op 1/4de brok, lucerne en halve dag wei.
Wintermaanden staat ie half brok of kilo per keer.
Pavo koeken ook af en toe.

Edit: Ik heb wel voor een haf gekozen terwijl ik er vroeger echt niet 1 wou, ook geen fjord/fries of tinker overigens, maar na mijn ongeluk wilde ik gewoon kansloos buitenrijden dus vandaar Haflinger, alleen toen ik Asra kocht was ie 1,5jaar , toen ik hem inreed bleek dat ie best erg goede gangen had, dus ben ik hem gaan starten.
Nooit spijt van Asra gehad :n Ben dol gelukkig met hem :D Hoewel ik wel een bont paardenveulen erbij heb, 1 haflinger vind ik genoeg , omdat ik toch het springen er weer bij wil oppakken.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:03

Ohh, vroeger (lees: 4 jaar geleden) had ik zo'n hekel aan haflingers. De haflingers op de manege vond ik altijd het stomste, ik was meer van de slanke, 'sport'paardjes. Totdat ik een aanbieding kreeg die ik niet kon afslaan: een paard verzorgen. Dat bleek een haflinger te zijn. Maarja, verzorgpaardjes waren bij mij in de buurt schaars en dus toch maar gedaan. En sindsdien ben ik verliefd op haffies. En zeker op Mette. Want ze is zelfs gekocht door mijn ouders :D
Maar waarom dus nu een haf:
- je kan er álles mee doen: mennen, dresuur, springen, 6 uur het bos in gaan, crossen etc, niks is te gek!
- ze zijn sterk, maar zeker niet sloom
- ontzettend zacht karakter (die van mij dan ;) ) met soms ook wel wat eigenwijs erdoor. Zeker niet verkeerd!
- zit als een huis
- kosten geen bergen met voer := (sterker nog, die van mij staat 24/7 buiten, krijgt kuil en wat brokjes na het rijden)
- kunnen alles heel lang volhouden, ik ga rustig uren met mijn haf het bos in en als ik terug kom staat ze nog steeds te kijken alsof ze zo weer kan gaan :D

Moet ik nog verder gaan? Natuurlijk geldt dit niet voor elke haf, maar toch zeker wel voor de haffies die ik ken!

lloesje97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:20

bij mij is het denk ik begonnen toen wij op stal een haf hadden waar haast niemand op kon rijden, en ik na heel veel moeite en gevechten zonder zadel op kon stappen af en toe ook zonder bit en ik sprong er op het laatst ook ong 80 cm zonder zadel mee :),
ook is het volgens iedereen die mij een beetje kent echt het karakter van de haflinger die bij mij past:).
lekker eigenwijs, en dat is toch echt wel een van de belangrijkste dingen voor mij ik wil een paardje waar wat inzit:D.

nanjaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:23

mijn opa had 3 haflingers . ben al van mijn kindertijd verliefd ophaflingers ik heb er zelf ook 2 echt super paardjes .

Fane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:01

Ikzelf hou ook van haffie''s <3.

#Ze zijn lekker breed.
#Je kan er vanalles mee doen, dressuur,springen, mennen, crossen...
#Niet alte groot.
#Je heb super veel lol met ze ;), e zijn meestal eigenwijs en koppig, net als mij
dus das mijn type :o.

sibobeestjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:09

Ik rij een hafje bij stal Het Jansveld alleen maar haflingers :')
Het zijn wel echt de moderne hafjes , smal gebouwd en schoft .
Die merrie dat ik rij is een vierjaarse , echt een schatje plooit soepel :)
En ook karakter , dat is net zo leuk aan haar . Ze krijgt soms eens van die hyperkinetische trekjes .
Binnekort ook lrv mee gaan rijden ben eens benieuwd :)
Maar toch blijft mijn kwpn sportpaardje ook mijn favoriet <3

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:51

Nou toen ik een paard ging kopen, heb ik als eerste gezegt ik wil geeen haflinger.
Maar toen hebben we zoveel "vervelende" paarden of paarden die niet werden goedgekeurd
gezien, dat ik het toch goed vond om haar de haflinger te kijken die mijn zusje had gezien.
En ja, toen we haar zagen waren we verkocht, en nu ben ik super blij met haar!
Ze had een lekkere dikke vacht, en er werd verteld dat ze bij de vorige mensen
heel onrustig was en bij ons was ze heel braaf en rustig, dat gekeurd en gekocht! :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:01

Mijn zusje en ik kregen een eigen pony en wisten nog niet wat. Uiteindelijk gekomen op fjord of haflinger en voor de haflinger gekozen.
Na 6 jaar te hebben gedeeld, ging dat niet meer zonder slag of stoot. Ik ging ook samenwonen uit de buurt en besloot dus een eigen pony te gaan kopen. Dat kon wat mij betreft van alles worden. Maar werd uiteraard weer een haflinger. Denk niet dat dat ook zo snel weer zal veranderen.

Het zijn vaak echte clowns met karakter. Eigenwijs maar lief en braaf en soms een beetje ongeduldig.
En als ze iets leuk vinden kunnen ze daar heel enthousiast in worden.

Daarbij ben ik ook echt een ponymens. Houdt niet zo van grote paarden. Alles boven de 1.50 is mij eigenlijk al te groot. :o

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:23

Ze zijn veelzijdig, sterk en vurig onder het zadel maar koel in de kop. Echte vriendjes en ook heel intelligent, met name als het om het verkrijgen van eten gaat :') Sober in onderhoud maar ook knetter eigenwijs, koppig en volhardend.

You love them or hate them :Y)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:06

Een paar jaar geleden ging ik een pony kopen, maar wilde er één die ik sober kon houden (wat goedkoper in onderhoud), toen ben ik bij de Haflinger uitgekomen.
Mijn merrie was erg braaf, superverkeersmak, heel sociaal. Wel eigenwijs af en toe en ze was soms liever lui dan moe. Zelf was ik altijd meer van de voorwaarste paardjes.
Sinds een paar maanden heb ik een ruin, maar hij is totaaaaal anders dan mijn merrie was. Hij schrikt zelfs als ik opsta uit mijn stoel. ;) Veel gevoeliger. Daarentegen is het wel een echte knuffel, mijn merrie was dat wat minder.
Enige wat ze echt overeen komen: Altijd willen eten. ;)

Maargoed, wat ik dus vooral vind is dat Haflingers onderling zoveel verschillen. Ik vind ze wel heel leuk hoor, maar die lompe, drammerige Haflingers hoeft van mij niet, alhoewel het natuurlijk ook een kwestie van opvoeden is. :) De moderne Haflinger past qua temperament denk ik wat meer bij mij. :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:18

Ik houd oo niet zo van grote paarden. Een haflinger / of een leuke tinker leek mij wel wat. Tinkers zijn een beetje modepaardjes de laatste jaren heb ik het idee, daarom ging mijn voorkeur daar niet naar uit.
Ik was een beetje aan het rondkijken en kwam mijn haflinger tegen. Ze is niet bruin met witte manen zoals de meeste maar net even anders dan anders. En juist dat vind ik zo leuk!!
Mijne is niet snel moddervet (beetje dikkig in de zomer maar och... niet buiten proportie denk ik) is super verkeersmak en is een echt knuffelkont die eigenlijk nooit ziek is. Soms rij ik 4 keer in een week, en dan 3 weken niet. Dat kan gewoon met haar en dat vind ik nou handig. als ik geen tijd heb houdt het op en mag mevrouw lekker in de wei blijven. allemaal blij!

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:06

Ik heb me nu gewoon een veulen gekocht omdat ik ze wel speciaal vond, ze heeft zo'n speciale aftekening op haar hoofd.. ik heb ze op men stage van vorig jaar weten geboren worden , was meteen verliefd op haar vanwege haar speciale aftekening en ik had gezegd tegen men stagegever dat ik ze niet naar de handelaar wil zien gaan, en de laatste dag van men stage heb ik dan besloten dat ik haar wil kopen :P

Ik vind haflingertjes wel mooie en toffe beestjes :)

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:54

De concourspony van mijn moeder van vroeger moesten we laten inslapen dus mijn paard stond vanaf toen alleen in de wei. Dat vonden mijn ouders zielig en hij vindt alleen staan niet leuk.
Toen via mijn opa & oma kregen mijn ouders te horen dat ze een kennis hadden met een drachtige merrie (bijna uitgerekend). We zijn dus gaan kijken.
Mijn moeder van: een haflinger?? Neeeee dacht het niet. (Ik had er ook niet veel mee, had bij de vorige pensionstalling paar gereden maar nee). Maar toen ze hoorde dat ze gedekt was door een vosje arabier, begon ze toch te denken.
En toen werd Cavella op 22-06-11 geboren. Meteen gaan kijken, toen twijfelde mijn moeder nog van wat zal het gaan worden. En toch maar de gok genomen. Beetje het arabieren hoofdje, geen enorme beharing aan de benen, donkere beentjes.
Als veulen ramp ramp, ondeugend, jaloers, nieuwsgierig, bijten, je omver lopen, draad slopen / erdoor heen lopen, als iets haar niet beviel dan wist je het ook meteen.
Ze werd wel elk jaar iets rustiger, nu is ze lief tenzij je haar geen aandacht geeft dan is ze boos :+ .
Met inrijden was ze ook lief, nu met rijden ook. Ik kan alles met haar, ze vertrouwd mij ook. Helaas komt niet echt het leuke arabier naar boven. Dat is nog altijd het enige min puntje. Dan moet ik mijn paard maar pakken, een echte crosser :P

Maar ik wil haar voor geen goud weg. Ze is dol op mij en ik op haar. Het is een knuffel en een echte dame!!

jolly_joyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:08

Toen ik 3 en een half jaar geleden om een paarje zocht, ging ik niet voor een bepaald ras was gewoon aan het rondkijken.
Ik wou het liefst wel een pony die beleerd was uiteindelijk wezen kijken naar een beleerde haflinger die sprak mij niet zo aan maar daar stond ze een 1,5 jarige haflinger merrie en dat koppie gelijk verkocht natuurlijk.
We hebben heel wat ups en downs gehad maar ze is nu inmiddels 5 en wil haar nooit meer kwijt, ze gaat voor me door het vuur en ik voor haar.
We rijden western en ze wil heel graag werken. kortom een vriendin voor het leven.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:27

WaldoTje schreef:
Hahaa !

dit is een leuke!.

Dat komt door t ras. Superstoer en lomp tegelijk.
Prachtig dier om te zien & tegelijk zo sukkelig.
Een lief, zacht, teddybeer karakter & maar ook zooo tegenstrijdig.

Een haflinger is net zo'n JING JANG.

Het is een Sober ras & super leergierig.

Dit ras doet alles.. Je kan heerlijke bosritten maken, je kan dressuur matig rijden, Ze zijn ontzettend makkelijk in de omgang en nogmaals, zo schattig.

Als ik dan nu naar de mijne kijk.. : Die gedraagt zich echt als een 5 jarige hengst, Hartstikke gek & kan van de domste dingen schrikken en dan ziet tie het ook niet meer zitten. Dan zit er maar 1 ding op. Goed in je zadel gaan zitten en blijven zitten. Eenmaal je zit tepakken. TERUGNEMEN ! :)*

Hahaa..

Barbiepaardjes .. * <3

Helemaal mee eens.

Bij mij lopen ze nu van 8.00/22.00 op de weide met een graaskorf. Mijn haf krijgt daarbij ook nog een halve kg Marstal sportmuslie.
De ander krijgt een pony mengsel.

Ik heb mijne laten dekken door een welsh cob. nu maar hpen dat het goed is gegaan en er vogend jaar een veulentje is met het karakter van mijn haf en de bewegingen van de hengst. Het wordt iig een vosje.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:50

Ik val op blond :') ...

Naja ben gewoon meer een pony (lees: my litle pony :+ )meisje!
Mooie lange manen en staart <3 ...
Ik vind fjorden niet zoveel aan om te zien.. Maar super Guus mag er van mij echt wel wezen :o .. Tinkers vind ik wel leuk maar niet die standaard bonte :P dan heb ik liever een witte of een schimmel :j ...
Maar ik vind lang niet alle haflingers zo leuk er zijn er maar een paar die aan mijn ideaal plaatje voldoen :o ...

Karakter van de haflinger trek me natuurlijk ook wel aan...! In de mijne zit echt karakter tis net een hond af en toe :P echt zo grappig haha.. Maar ze heeft ook haar mindere kanten haha ze is niet de makkelijkste..

Ik weet niet of mijn 2e pony weer een haflinger wordt soms vind ik welsh cobs ook verschrikkelijk mooi <3 of een andalusier <3 .. Of gewoon een hele leuke kruising ben ik ook niet vies van :)

Trouwens mijn haf sta gelukkig op een kaal stukkie land dus echt last van dikkebuike heb ik niet.. Wel vind ik het belangrijk dat ze de hele dag door kan knabbele :D

Macyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:26

Ik vind ze gewoon ontzettend mooi! (:
En ik houd niet zo van die grote paarden, laat mij maar op een ponytje hobbelen haha.
Mooie maat, en nouja.. je moet er van houden.
Veel mensen kappen al gauw af bij een haflinger/koudbloed omdat je er in hun ogen niet genoeg mee kan.
Denk aan wedstrijdgericht. Je komt er wel, maar het kost soms wat meer moeite, een KWPN'er rijd makkelijker een proef dan een haflinger, thats it.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:16

Ze zijn mooi en juist goed aan de maat voor mij haha :D

Ik vind enkel de term 'kinderpony' niet geschikt :n
Ik heb (onder andere mijn eigen haflinger) al véél draken van haflingers tegengekomen waar ik mijn kind niet op zou willen zetten.

Als ik wat kan rondstappen en draven is het voor mij al meer dan genoeg :')

natascha6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:44

ik had nooit zo stil gestaan bij dit ras
totdat mijn opa daar een eidne aan maakte!
ik kreeg namelijk van mijn opa een haflinger, om in te rijden etc.
en ik ben nu helemaal stapelgek op dit ras. *\o/* ze hebben zo'n puur karakter, en wat mij ook heel erg opvalt, is hoe intelligent dit ras is!
ook hebben ze een heel edel en sprekend hoofd. en die kleur combinatie is toch geweldig!! witte manen en dan zon goud vachtje <3
dit jaar heb ik mijn 1e eigen haflinger gefokt, stapel trots op dat kleine ventje! <3
ze kunnen gewoon ALLES! :D en ook voor de sport zijn ze heeeel leuk :D ookal denken veel mensen van niet, :n
het enigste wat ik nooit zo snap is de term kinderpony... thuis hebben we 4 haflingers, en geen een is echt een kinderpony...

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:27

ik had ook nooit iest met haflingers, tot die van mij om de hoek kwam kijken.. :D
kan alleen niet wennen aan die witte staart,
ik blijf die staart wassen..

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:09

die term snap ik inderdaad ook niet zo snel, dan zie ik toch liever een NF voor kinderpony's aan :+

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:19

Ik heb geen haflinger, maar als ik ooit tijd en geld voor een paard heb, wordt het er wel eentje. :j
Ik hou niet van grote paarden; ook niet van paarden die hoog opgooien; ik wil iets onder mijn kont hebben, haflingers voelen heel stevig en daardoor veilig aan; ik vind de dieren zelf heel mooi om te zien, zeker de ouderwetse; ze zijn héél erg veelzijdig... Ik kan nog wel even doorgaan en zal dan nog wel niks anders noemen dan de mensen op de pagina's hiervoor. :P

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:40

wel grappig wat ik hier zo lees, niet te groot , mijn haf is op de keuring gemeten op 1,56m
maar tis echt een schat van een dier en ik dur er een kind mee weg te sturen.