Contract veulen fokken voor een ander.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 14:31

eline_di schreef:
De waarde van een paard beoordelen, zeker voor zoiets, is heel moeilijk.
Als jij tevreden zou zijn (naar woord in dit verband) met het krijgen van dit bedrag bij overlijden of blijvend ongeschikt is het prima. Maar ga dat even voor jezelf na.
Ik kan me zo voorstellen dat je verzorgster niet het geld heeft om jou in zo'n situatie €1.500,- te betalen, maar als jij dat er voor zou willen hebben is dat wat op papier moet komen. En niet het bedrag wat je verzorgster eventueel zou kunnen betalen.

Volg je me nog? :)

Ik volg je nog helemaal :)
Als ik op papier 750,- zet om het haar (koper van het veulen) te besparen en als het puntje bij paaltje komt dat eigenlijk maar een miserabel bedrag vind dat is dat flink zuur ;)
Maar er is geen bedrag ter wereld wat mijn merrie zou kunnen vervangen, dat is ook een risico wat ik zal nemen.
Ik moet eerlijk zeggen dat als ik er echt over nadenk ik het liever andersom heb.

Als mijn merrie overlijd dan heb ik alleen de kosten van de Rendac (even hard gezegd) en zou ik klaar zijn.
Maar als mijn merrie blijvend ongeschikt word maar te goed om in te laten slapen heb ik meer kosten aan dierenarts en fysio om haar wel goed op de been te houden en zou ik graag een hogere vergoeding willen hebben om dat te bekostigen.
Dus 500,- bij overlijden en 750,- bij blijvend ongeschikt.
En als je dan nog meer beren op de weg wil tegen komen dan krijg je ook het gedoe "wat is blijvend ongeschikt?" als ik straks misschien wel een recreatief bosritje kan maken dat zij d'r geld terug eist omdat ik er toch op zit haha

eline_di

Re: Contract veulen fokken voor een ander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:42

Dat zijn inderdaad wel dingen waar je naar zult moeten kijken.
Zet goed op papier wat je onder blijvend ongeschikt verstaat.

Meestal is de vergoeding bij dood hoger zodat je er een vervangend paard voor kunt kopen. Maar ik kan me goed voorstellen dat je het liever andersom ziet.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 14:55

Ja, dat is idd een goede waar we ook al wel over nagedacht hebben en van de week dan even goed zullen doorspreken :) thanx!

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:00

No thnx :)
Succes en veel plezier beide!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:14

Wij hebben dat jaren geleden ook al eens gedaan voor een bevriende hengstenhouder. Ook toen vonden we het allemaal prettig dat het vast lag en dat er geen vergissingen ergens over kunnen ontstaan. Voor het contract wat we destijds hebben gebruikt kun je Marion71 wel een pbtje sturen. Zij heeft het namelijk wel digitaal en dan kun je hem zo ombouwen naar wat voor jou van toepassing is.

Succes en ik hoop voor jullie op een mooi veulen.

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:15

ik heb dit toen op papier gezet als "koopcontract ongeboren veulen" en heb ook een lease overeenkomst voor een fokmerrie. als je die wilt hebben stuur even een pb met je e-mail adres.

Lotusmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:28

Ik vind zo'n verzekering voor een ongeboren vrucht wel een goed idee op zich, dat kan al een deel ellende besparen als het helemaal fout mocht gaan. Moeten we maar eens goed uitzoeken! :) Wat betreft Marny, ik denk dat je emotionele waarde maar moeilijk in geld kunt uitdrukken. Geen geld ter wereld gaat haar ooit vervangen mocht ze komen te overlijden tijdens het hele proces. Ik vind het dan het meest redelijk om inderdaad een bedrag af te spreken, wat je in zo'n geval doet, en je daar gewoon aan te houden.
Wat ik moeilijkere zaken vind, is bijvoorbeeld er zijn meerdere bijrijdsters. De verantwoordelijkheid voor de merrie ligt bij de eigenaresse, de verantwoordelijkheid voor het veulen bij mij. Maar wat als er een bijrijdster mee het bos in gaat, valt en de merrie werpt daardoor haar veulen af? Wat doe je met al die situaties die je niet kunt voorzien? Is daar een soort algemenen noemer voor, of een simpelere afspraak voor te maken? Ben benieuwd wat jullie denken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:03

Lotusmama schreef:
En een heel extreem voorbeeld: we zorgen dat Marny drachtig raakt, rijden terug vanaf de hengst, en krijgen een ontzettend ongeluk?

Het eerste wat ik me bedenk: hoe zit het met de verzekering van de trailer? En de auto? Krijg jij die kosten er ook nog bij? Verder lijkt mij dat ook in dit prille stadium al geldt dat de merrie overlijdt of (blijvend) ongeschikt is als rijpaard. Maar wat nou als Succubi achter het stuur zit en zelf letsel oploopt?

Succubi schreef:
Maar als mijn merrie blijvend ongeschikt word maar te goed om in te laten slapen heb ik meer kosten aan dierenarts en fysio om haar wel goed op de been te houden en zou ik graag een hogere vergoeding willen hebben om dat te bekostigen.
Dus 500,- bij overlijden en 750,- bij blijvend ongeschikt.
En als je dan nog meer beren op de weg wil tegen komen dan krijg je ook het gedoe "wat is blijvend ongeschikt?" als ik straks misschien wel een recreatief bosritje kan maken dat zij d'r geld terug eist omdat ik er toch op zit haha

Het bedrag op zich lijkt me inderdaad makkelijker om vast te stellen dan wanneer de merrie blijvend ongeschikt zou zijn. Je kunt in een contract onmogelijk alle beren op die wegen opnemen, dan zou je een soort veterinaire encyclopedie krijgen :D Wat denk ik zinvol zou zijn is van tevoren vastleggen dat bijvoorbeeld de bijrijder meebetaalt aan de kosten van herstel (fysio, chiropractor, veearts) en als herstel niet of niet volledig mogelijk is dat je dan die 500 (of ander vastgesteld bedrag) krijgt.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 23:04

@eline_di: Dank je! :)

@Alani: Thanx! Ik zal haar een pbtje sturen :)

@chexy: Ik stuur je mijn mail adres via pb :)

@Lotusmama: Het veulen en Marny is niet van suiker ;). De kans is er dat ze het vrucht zou kunnen afwerpen, maar de kans is miniem dat het door het afvallen van een ruiter zou zijn ;). Eerder door droes, of omdat het lichaam het gewoon afstoot, de reden is niet altijd te achterhalen, dat is gewoon het risico dat je neemt.

Marny hebben wij tot de dag van de bevalling gewoon gereden, zij geeft zelf aan wat ze wel en niet aankan (weet nog dat ze met die dikke pens wilde gaan springen, als een gek ging ze op die hindernis af :') nou ja... Prima, wat jij wil... Na de 2e keer over de hindernis was ze er zelf al helemaal klaar mee _O- )
Qua bijrijders is het gewoon een kwestie van begeleiden. Duidelijk zijn wat je wel en wat je niet wilt. Maar niemand in Marny's leven doet rare dingen ;) (en jij en ik zijn zowat de enige die het bos in gaan := )

@Hestejente: Vervoer naar en van de hengst is mijn verantwoordelijkheid. Ik rij, ik ben de hoofdverantwoordelijke voor de auto, trailer en paard.
Dat komt dus ook op mijn WA verzekering (als ik een ongeluk veroorzaak) en als wij worden aangereden op de WA van de andere bestuurder.

Ik denk dat qua overlijden en blijvend ongeschikt het verstandigst is om 1 vast bedrag te houden.
Want anders krijg je gezeur dat ik beslis dat ik fysio wil en de andere partij vind het te duur etc etc...
Dat is gewoon het risico dat ik als merrie houder neem.