[KG]Een leuke veulentje voor mijn merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:21

spicegirl schreef:
niet op een appaloosa, waar ik weet niet wat achter zit.
splash x effen geeft 50 % kans op splash,

Een appaloossa is ook een los gen wat 50% doorgeeft (tenzij fewspot).
Dus krijg je de basis kleur + appie + splash, want inhoudt dat je kans hebt op een effen, splash, appaloossa of pintaloossa

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:23

spicegirl schreef:
een splash kopen valt ook niet mee..
bij de paints zijn het vaak afstammelingen van gunner, en die zijn erg duur...

Kortom, of fok een verbeterd veulen, of koop iets wat je mooi vind :-) (en geld voor hebt)

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:26

spicegirl schreef:
voor splash moet je bij de paints zijn.dat is denk ik een ander type als jouw appy.(rijpaard versus westernpaard)
weet wel, dat met splash je ook doofheid erbij krijgt. wil je dat wel ??
en ik zou niet zo gauw weten of hier in NL. een splash hengst staat...
ik zou gewoon kiezen voor een homozygote bonte hengst, en hopen op een mpooie pintaloosa !
hoe is jouw merrie gefokt, en de kleur van de ouders ??

de kleur van haar moeder is cremello en de kleur van haar vader is appaloosa

shalinitje

Re: [KG]Een leuke veulentje voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:27

Nee we willen echt een veulentje kweken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:01

het zal wel belgisch zijn, maar dat "kweken" is heel raar als je erg visueel bent ingestel (ziet petri schaaltjes voor zich ;) )

Maar goed, je merrie heeft dus 1 appie gen waardoor ze geen fewspot is.
Heb je eens een foto van je merrie waar de kleur goed op te zien is?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:27

als de moeder cremello is dan heeft ze ook nog een creme gen
dus heb je ook met een effen hengst een kans op een leuk kleurtje met je appie

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:46

ik heb hier een spalsh/bonte merrie staan,2jaar terug heeft zij met een zwarte hengst een splash/bont veulen gekregen.nu gaat ze bevallen van een donker bruine hengst zelf ben ik erg benieuwd wat er uit gaat komen.
als ik jou was zou ik kijken voor een homozygoot bonte hengst dan krijg je zeker weten een mooi kleurtje.succes

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:55

Pff sorrie maar ik vind het gewoon onzin dat je op ''kleur'' fokt. (Ja zo komt het op mij over)
Er zitten nu al genoeg verschillende kleuren in ouders en veulen, weet je ook zeker dat je een doof paard wilt aangezien dit vaak met Splash meekomt? Naar mijn idee heb je meer kans op effen of een paar vlekjes. Splash zou ik niet op hopen, mja succes..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:45

sorry, maar er is een vermoeden van doofheid gelinkt aan splash, dit zegt dat enkele splash paarden doof zijn, en dan met name als het wit bij de oren zit. Echter is het nog steeds een vermoeden en wetenschappelijk nog niet bewezen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:24

@stef-je zit ernaast-het is wel degelijk bewezen.een deel van het middenoor ontbreekt.alle splash paarden zijn doof.
@keona-fotootje ?
men verward soms overo met splash.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:32

Foto's van de appaloosa staan in profiel en zo te zien is de basis kleur valk met appy patroon.

De appy merrie draagt dus zwart + vos + (minstens) 1x agouti + 1x leopard (=appy) genen = Ee A? LPlp CCrccr
... 50% kans op appy patroon
... 50% kans op enkel-verdund kleur als basis kleur (palomino, valk, smokey black)

Twee overo paint stallions in Belgie:
http://www.goldenpaintranch.be/hengsten.htm
http://www.elpicadero.be/tekst.cfm?Id=15

Op deze site http://www.gestuet-falkenhorst.com/gfstallions.html staat een homozygoot zwart + tobiano WB hengst, en 2x Engels volbloeden Frame overo hengsten.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:38

Alle splash paarden zijn NIET doof hoor!
Het kan wel maar ken er zat die prima horen dus das onzin. ;)

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:43

spicegirl schreef:
@stef-je zit ernaast-het is wel degelijk bewezen.een deel van het middenoor ontbreekt.alle splash paarden zijn doof.
@keona-fotootje ?
men verward soms overo met splash.

Ik ga me niet moeien in de discussie over fokken van kleuren maar ik zou toch graag dit willen ontkrachtigen.
Ik heb een hengst die 1 wit oor heeft en 1 gekleurd en het splash gen heeft. Hij is zeker niet doof.
Een vriendin van mij heeft ook een duidelijke splash hengst en ook die is duidelijk niet doof.

Waar is jouw wetenschappelijk bewijs dat dit bij alle paarden die splash zijn zo is? Niet aanvallend bedoeld, maar dit is echt achterhaald ondertussen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:57

Ik denk dat de reactie meer gebaseerd is op de paint fokkerij, en met name op de Gunner afstammelingen waarvan de merendeels wel doof gevonden zijn.
Bij de fabella en miniature paarden blijkt dit niet een algemene trend te zijn.

Er zijn altijd uitzonderingen op de regel maar over het algemeen zijn splash paarden = indien het wit over het geheel van de oor gaat = gedeeltelijk of geheel doof.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:42

maarja, spicegirl geeft aan dat alle splash paarden doof zijn, of dat dan wel of niet in link ligt met die gunner weet ik niet, maar ze stelt het als feit, en het is gewoon niet waar, dus das vrij simpel ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:33

voor wie het boek ; de kleur van het paard heeft :
blz.80 : ...doofheid is een kenmerk dat aan witkopbont (nl. benaming voor splashed white )is gekoppeld..
blz.80 :... alle tot op heden klinisch geteste witkopbonte paarden zijn doof..
...witkopbont is een van de weinige kleuren, waarbij een enkelvoudig gen andere (pleiotropische) effecten kan hebben (nl. doofheid), een vergelijkbaar gen komt voor bij muizen, waarbij een deel van het middenoor ontbreekt...

en overo (Oo) is een andere kleur(gen) als splash(SPLs ).
maar of de oren wit zijn of niet, heeft er zeker mee te maken. ook worden veel sabinos en overos ten onrechte geboekt als splash, en heleboel rassen hebben geeneens het splash-gen, maar wel grote blessen,zoals de welsh.je paard is pas een echte splash, als ie er op is getest.zoniet, is het maar wat het baasje er van vind ;)
maar we gaan hier oftopic...

TS- laat maar weten of, en welke , hengst je hebt uitgekozen..

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 21:42

Annemaarel schreef:
Pff sorrie maar ik vind het gewoon onzin dat je op ''kleur'' fokt. (Ja zo komt het op mij over)
Er zitten nu al genoeg verschillende kleuren in ouders en veulen, weet je ook zeker dat je een doof paard wilt aangezien dit vaak met Splash meekomt? Naar mijn idee heb je meer kans op effen of een paar vlekjes. Splash zou ik niet op hopen, mja succes..

We fokken niet op kleur. Ik wou gewoon iets weten en als ik dit weet ga ik opzoek naar hengesten in die kleuren en dan kijken welke hengst het beste bij mijn merrie past ! en met passen bedoel ik wat ik aan merrie kan verbeteren.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 21:43

spicegirl schreef:
blz.80 : ...doofheid is een kenmerk dat aan witkopbont (nl. benaming voor splashed white )is gekoppeld..
...witkopbont is een van de weinige kleuren, waarbij een enkelvoudig gen andere (pleiotropische) effecten kan hebben (nl. doofheid), een vergelijkbaar gen komt voor bij muizen, waarbij een deel van het middenoor ontbreekt...

maar of de oren wit zijn of niet, heeft er zeker mee te maken. ook worden veel sabinos en overos ten onrechte geboekt als splash, en heleboel rassen hebben geeneens het splash-gen, maar wel grote blessen,zoals de welsh.je paard is pas een echte splash, als ie er op is getest.zoniet, is het maar wat het baasje er van vind ;)

Dat ga ik zeker doen maar ik ben er nog niet uit.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 21:44

de merrie is nog niet oud genoeg om gedekt te worden. Ze is nog maar 1. Maar we weten al zeker dat we een veulentje van haar willen. (De cremello heeft de aftekeningen van de splashed white).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:25

spicegirl schreef:

Kan best in een boek staan, maar er zijn gewoon splash's die niet doof zijn.... sorry, kan er ook niks aan veranderen

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 04:20

Dat boek is ook al meer dan 10 jaar oud, ondertussen een hoop nieuwe informatie bijgekomen.

Wat betreft welsh pony's zit je er ook naast, daar komt splash juist ontzettend vaak voor, alleen meestal in minimale vorm, en zeker niet allemaal doof, de meest gewenste aftekeningen bij de welsh zal een minimale uiting van splash blijken te zijn. In amerika zijn er een aantal fokkers die gericht op meer wit fokken en daar lopen al schitterende welshjes rond die meer wit dan gekleurd zijn. In europa is het nog steeds zeer ongewenst en ik weet dat ze in engeland in ieder geval worden geregistreerd als sectie X omdat ze wel ingeschreven moeten worden met twee goedgekeurde ouders maar zelf niet aan de eisen voldoen vanwege het vele wit .
Deze bijvoorbeeld jonge welsh cob 100% met superbloedlijnen die eeuwen terug gaan, maar wordt niet in het sectie D stamboek opgenomen vanwege zijn aftekeningen.
Of deze, ander paard zelfde verhaal.
sectie A veulen maar geregistreert als sectie X vanwege te veel wit
sectie C geregistreerd als part bred, zelfde verhaal als bij friezen aftekeningen, fokker wilde niet dat de hengst bekend stond als vererven van te veel wit en wilde hem zelfs in laten slapen

Of zijn dit sabino of overo aftekeningen volgens jou?
Bovendien heb je naast deze genen ook nog dominant white wat ook op al deze patronen kan lijken, geloof dat daar ook al een aantal verschillende varianten van bekend waren.

Naast welsh pony's geld hetzelfde voor onder andere arabieren, clydesdales, morgan horse, gelderlanders, tinkers en vast nog een hele hoop meer. Komt veel splash bij voor maar vaak in minimale vorm. Het is niet dat sabino een hoop andere namen aan wordt gegeven maar juist dat een hoop sabino wordt genoemd wat geen sabino is.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:32

Dat boel van Jeanette Gower staat zelfs vol met onzin, ;)
Hoop zelf "bedacht" ipv echt bewezen.
Wel mooie plaatjes maar verder heb je er weinig aan. ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 07:41

hier foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:52

Tobiano merrie en veulens, zij het wel dat het veulen minimaal Tobiano is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:09

keona schreef:
ik heb hier een spalsh/bonte merrie staan,2jaar terug heeft zij met een zwarte hengst een splash/bont veulen gekregen.nu gaat ze bevallen van een donker bruine hengst zelf ben ik erg benieuwd wat er uit gaat komen.
als ik jou was zou ik kijken voor een homozygoot bonte hengst dan krijg je zeker weten een mooi kleurtje.succes

keona, als deze foto's bij bovenstaand bericht horen zie ik er toch donders weinig splash in...