hoe lang van te voren komt er melk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 23:26

ja maandag bel ik de dierenarts, Als er hier veelvuldig gezegd werd NU bellen had ik het nu gedaan.
Ik weet hier zo weinig van af, ben me helemaal suf aan het lezen nu...
Ik wil het vanaf nu gewoon goed doen voor mijn merrie.

Zo zielig vind ik dit, zo van het ene baasje naar het andere zonder te weten hoe of wat weken alleen op stal staan met af en toe losgooien door pensionstalhouder.
en dan nog drachtig zijn ook, terwijl nieuwe baasje het niet weet.
Nee nu wil ik het beste voor haar doen.

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:27

1 van mijn shetlanders gaf ook 'melk'. Het was heel vettig maar het was geen echte melk. De DA zei dat er niks aan de hand was en je het maar met rust moest laten.. Ze was overigens niet drachtig; dat kon ook niet:)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:28

inderdaad dat boek van paul de vries is een topper

de dierenarts hoef je niet acuut te bellen hoor,maandag is ook prima

Stal_Fiore

Re: hoe lang van te voren komt er melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:39

Mijn merrie ging 2 dagen voor de bevalling harsen. De eerste dag was het gewoon een beetje vocht, de 2e dag werd het iets dikker en toen is ze 's avonds bevallen.

Dus ze kan best binnen nu en 2 dagen bevallen.

Met 6 maanden dracht al harsen, lijkt me een beetje vreemd.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:39

denk dat je morgen het beste de schuil stal kunt klaar maken met een lekker dik stro bed,
iets hoger langs de randen.
de DA kun je wel mee wachten tot maandag.
overigeens is het eigenlijk better niet te veel aan de uiers te komen.
dus raad je wel aan dat niet meer te doen.
als je het niet vertrouwd kun je een geboorte alarm om doen.
als het goed is kun je die gewoon bij een goede paarden winkel kopen.
lees wel even mee wil natuurlijk wel weten of er een veulen in zit :D
meschien kun je ook even langs haar oude stalling rijden en vragen of ze daar weten of ze bij een hengst gestaan heeft

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:41

Stal_Fiore schreef:
Met 6 maanden dracht al harsen, lijkt me een beetje vreemd.

is ook niet hoe het moet.
maar onze merrie deed het ook toen ze haar veulen na 7 maanden dracht verloor :j

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 23:43

@ snoevie, Ik las er overheen in dit topic, Maar in het dikke buiken topic las ik dat je het had over de shetxhaf?
en dat er over je heen gevallen was? niet door mij toch? Kijk ieder vind zijn eigen ding mooi, en ik zou niet eens weten wat er uit komt.
al ben ik al lang blij dat het dan een shet hengst is en geen shet merrie met haflinger hengst.

Maar goed in september is merrie gekomen vanaf begin okt hebben ze samen gelopen tot begin januari.
de haf sloeg de hengst altijd weg. het lijkt me dus NIET dat de haf drachtig is van shet, Omdat er nu al melk komt!
Of kan het met bijna 6 mnd dracht al melk uit komen.

Ik had nog een vraag voor iedereen trouwens. ik zie allemaal bolle buikjes dat het echt onder aan de buik hangt, Maar nu zag ik vanmiddag net achter haar flank (of er voor net hoe je het bekijkt) van de bulten zitten 1 aan elke kant ik dacht dat ze zich bezeert had en een vochtophoping had, tot ik ontdeket dat die bult bewoog en aan de andere kant ook zat.
daarom ben ik toen dus naar het uier gaan kijken.
Is dit een teken dat het snel komt?
ben net wezen kijken ze staat er rustig bij (gelukkig staat ze aan huis)

er zitten geen druppels melk (hars) aan de buitenkant vast hoor dit was echt wat ik er uit kreeg door heel voorzichtig aan haar tepels te voel en een hele lichte melkbeweging maakte

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:45

Oh nee hoor het staat er ook banketstaaf als bedoeld,maar ik hoop wel echt dat je merrie niet drachtig is van een shet.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:51

Hanny wat naar!

Toen mijn merrie met 6 maanden heeft verworpen, heeft ze niet geharst.

Dat het beweegt wil niet zeggen dat het snel komt, ts.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:52

Oh jee wendyenbram, maar wel stiekum ook leuk toch?? Als je recht achter haar staat.... zul je zien, als ze drachtig is, dat 1 zijde altijd wat dikker is als de andere. En wat je ook kunt doen, is gewoon goed kijken naar haar flanken. Als er 'n veulen inzit, zie je soms ineens een uitstulping of 'n bobbel verschijnen. Omdat het veulen natuurlijk beweegt. Dit zijn geen tekenen dat het snel komt of zo... Maar wel 'n teken dat er een veulen inzit. Als jij haar in september gekregen hebt... en ze zou drachtig zijn, reken ik nu al minstens 7 maanden.
Dat zal dan ook de reden geweest zijn dat ze die shetlander wegmepte... omdat ze al drachtig was!

Nee, melk komt echt niet met zes maanden dracht hoor...
Wat je nog kunt doen: schijn met een zaklantaarn eens naar haar uier? Paarden die vlak tegen de bevalling aanzitten hebben vaak een soort 'kristalletjes' op de uier zitten... het is in feite het melkvet wat 'n beetje doorzweet. En wat hier al eerder gemeld is... als de spenen van de uier al gevuld raken, zie je vlak voor de geboorte vaak al wat harsachtige puntjes hangen, een soort geel/witte aanslag. Die vallen er af omdat de melk dan gaat druppelen. Als er melk spontaan begint te druppen mag je ervan uit gaan dat het veulen binnen 24 uur geboren wordt. Let wel, dit zijn vuistregels he?? Ieder paard is gewoon anders.

Nog 'n test: de kruisbanden gaan verslappen... dit gebeurd al een paar dagen voor de bevalling.
Je ziet dat de kontspieren wat wegvallen, vaak kun je de staart zonder al teveel druk terugleggen over de ruggegraat. Merries krijgen dan meer 'n soort 'puntkontje', maar ook niet altijd...

Nou.... ik wens je sterkte in ieder geval. Zaak is wel dat als ze drachtig blijkt te zijn... je je inloopstal in orde hebt.

Edit: typo.
Laatst bijgewerkt door countrygirl op 12-03-11 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:58

Hier heb je een duidelijk voorbeeld van de z.g. harskegeltjes en kun je ook goed zien hoe gevuld zo'n uier is vlak voor de bevalling.

Afbeelding

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 00:00

ok bedankt, nee zo dik is het uier nog niet.

Kan een DA zien/voelen hoe lang een merrie ongeveer draagt?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:03

De spenen van de merrie op de foto zijn zelfs nog niet eens heel erg gevuld, je ziet ze wel gevulder.

Mijn merrie had vollere spenen, maar haar uier was minder.

De Da kan niet zien/voelen hoe lang de merrie nog moet of al heeft gedragen.

helemaal bij maidenmerries is het gokken wanneer het komt... omdat ze niet altijd alle tekenen laten zien.

Mijn merrie is met deze uier bevallen:
Afbeelding
Afbeelding

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 00:11

die foto lijkt wel wat op het uier van mijn haf.
idd het uier is niet zo vol, wel duidelijk zichtbaar. de spenen zijn wel "vol" Maar eigenlijk heb ik er nooit zo opgelet hoe ze eerst waren.
Ze vielen gewoon niet op bij het borstelen, en nu wel.
Ik ga morgen bij het licht nog eens goed kijken, en proberen foto`s te maken.
heb alleen geen vergelijkingsmateriaal van hoe ze eerst was en nu.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:13

Wat ook mogelijk is.... is dat je Haf veel en veels te dik is. Is dat het geval?
Dan is het geen melk wat eruit komt... maar meer oedeem. Veels te dikke paarden kunnen nl. wel vocht in de uier hebben, terwijl ze niet drachtig hoeven te zijn. Snap je?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:13

Ga er maar van uit dat haar uier voorheen niet zo was, helemaal als er nu melk uit komt...

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 00:19

de haf is wel aan de dikkere kant, al vanaf dat ik haar zag.
Maar niet dat het zo dik is dta het vet is.
ze is een tijdje weer magerder geweest midden in de winter, maar dat is heel snel weer bijgetrokken.

Wat krijgt ze nu te eten?
een kale wel te begrazen wei, en 1 keer per dag een flinke pluk kuil en wanneer we gewandelt of gelongeert hebben een handje muesli gemengd met ponybrok.
Soms wortel of brood

dit rantsoen is zeker niet goed voor een drachtige merrie toch?
maar over dat oedeem(vocht?), kan dat ook in de flanken optreden? want daar waren dus die bulten vocht waarvan ik eerst dacht dat ze zich bezeert had. en toen ik dus haar ging onderzoeken, kwam ik er dus achter dat ze melk had, en dat er "iets" beweegt in die bult, en het voelt zacht aan, met iets hards.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:22

TS, ik zou toch eerst even de DA afwachten, voordat je je te veel zorgen gaat maken. Als je het dan zeker weet, kan je dan nog zoveel mogelijk gaan regelen :D. De stal in orde maken, wat extra gaan voeren, etc.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:29

Stal_Fiore schreef:
Hanny wat naar!

Toen mijn merrie met 6 maanden heeft verworpen, heeft ze niet geharst.

Dat het beweegt wil niet zeggen dat het snel komt, ts.

:j maar zo regelt de natuur alles zelf.
dit zou haar eerst veulen worden.
maar achteraf meschien ook maar better.
ze heeft het veulen en januari verworpen,
en die zomer er na hebben we zomer exceem bij haar geconsateerd dus is ze ook nooit meer opnieuw bevrucht
maar was wel heel zonde

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 09:16

Nou er loopt nog niks bij ;-) we gaan vandaag hard aan het werk, om de boel klaar te krijgen.
Is er dan toch geen veulen dan is het in iedergeval lekker snel klaar anders schuift hettoch maar steeds vooruit.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 10:15

Vanmorgen de pensionstal gebeld waar ik haar opgehaald heb.
Die vertelde mij dat ze daar maar 3 maand gestaan heeft en dat de eigenaresse toen al heel ziek was.
hun weten ook niks over wendy. hun eigen hengst kan er in iedergeval niet bij gegweest zijn.
Ook heb ik even goed nagekeken in mijn agenda, en ze heeft pas vanaf 26 oktober bij het shetje gestaan.dus dat is dan pas 4,5 maand geleden. dus dan zou ze pas maximaal 4,5 maand drachtig kunnen zijn. als het van de shet is. het lijkt me dus niet dat het dan van shet is?

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:33

onze pony werd ook ineens heel dik en dikke uiers en als je erin kneep kwam er ook melk uit maar er is nooit een veulen uitgekomen paarden kunnen ook zo vet zijn dat de uiers volopen....

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:02

Het kan zijn, dat ze voor ze daar kwam al gedekt is natuurlijk ;-) dan zit je zowiezo al op 7,5 maand. Proberen je niet te druk te maken en af te wachten tot de DA komt ;)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 22:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

even een paar foto`s van mijn hafje.

de veearts was er vanavond om een keizersnee te doen bij een koe, maar deze wilde niet opvoelen.
doet dat niet bij paarden, zegt dat het beter is te scannen.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:55

Oei je foto's zijn echt MINI! Kan je ze niet groter neerzetten?