Exterieur bespreken n.a.v. foto!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:42

CGJ12"]
[quote="carola schreef:
.........Verder zie ik persoonlijk liever een paard wat iets meer in het rechthoeksmodel staat, en wat langbeniger is....

.........jij mag vast niet op de clinic van Karel de Lange komen......
[/quote]

Haha! Haha!

Maar dat is dan ook echt MIJN persoonlijke smaak. Ik zeg niet dat een wat langer paard zoals dit 'slecht' is. Een lang paard is vaak buigzamer, en dat is natuurlijk heel belangrijk.
Maar een korter paard heeft een kortere rug / lenden. En dat zijn erg zwakke plekken, dus ik zie dat graag kort. Ook kan een korter paard wat makkelijker gaan 'dragen'.

Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat de prof. waar ik alles van geleerd heb op het gebied van exterieurbeoordeling zelf ook dol was op korte paardjes. Dus ik ben wel beinvloed door hem.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:56

Weet niet of Fleurtje ook mee mag doen, maar daar heb ik ook een keuringsform van, dus dat is wel leuk vergelijken Lachen

Kieze maar 1 van de 2 foto's weet niet zo goed welke de beste is.

Afbeelding

Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:59

Wat mij opvalt aan Batjes inzending:
Stijl schouder, onderstandig voorbeen. Lange broekspier, iets week in de lendenen, mooie lange koten, mooie hals/hoofdverbinding, prima hals.
hals zal iets beter tonen als paard niet onderstandig zou zijn opgesteld.
Mooi achterbeen, neigt heel iets naar stijl.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:06

Paard staat iets te weinig in het rechthoekstype. Mooie hoofd-halsverbinding, voldoende schoft die iets langer mocht zijn. Hals iets arm bespierd. Rug-lendenen verloop voldoende met een iets gebrokenheuplijn. Croupe voldoende hellend maar duidelijk te kort. Broekspier net voldoende lang.
Voor de beenstanden sluit ik me aan bij Dees.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:18

Afbeelding

OK, ik waag het erop. Mijn nieuwe stermerrie zelf gefokt en is nu 4 jaar oud maar nog niet veel bereden vanwege haar veulen. Op deze foto is in mei van dit jaar 10 maand drachtig.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:26

Leuk paard Petra! Echt mijn type!

De rug is wat week, maar dat is logisch na 10 maanden dracht. De hals mag heel iets bespierder (vooral de bovenlijn). Staat ie iets frans achter? Of lijkt dat zo? Een heel iets steil achterbeen. De voorbenen staan wat te ver onder de massa, maar ook dat kan door de dracht komen.
Het hoofd vind ik hier iets uitdrukkingsloos.

Heb je geen foto waar ze niet drachtig is? Want dat kan echt heel veel schelen. De lenden en rug komen op deze foto niet goed uit, en ook de voorbenen komen te ver onder de massa. Ik denk dat dat aan de dracht kan liggen, maar zeker weten doe ik dat niet.

Trouwens, welke hengst heb je erop gehad?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:30

Dat vind ik een mooi paard. Hele mooie lange hals, mooi aangezet omhoog vanuit het schoft.
Kort gekoot, duidelijk rechthoeksmodel. Lenden lijken op de foto iets week, maar dat kan vertekent zijn gezien dracht. Broekspier niet echt goed te zien vanwege donkere kleur, ik geloof dat die mooi op lengte is.
Maar de hals - wauw! Dan heb je tenminste een paard voor je! Ben ook helemaal weg van de aanzet, waarbij de nekspier echt boven de kaken hangt. Lijkt me duits. Kwpn-ers hebben dat minder.

xtvax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:13

Peetraken, leuk paard.
Mooie hals, wel laag aangezet. Lijkt of hij iets stijl staat. Croupe is wat kort en weinig bespierd. Mooie lange schoft. Rug lijkt wat week. verder weinig op- of aanmerkingen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 17:14

nog 1
Afbeelding

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:21

Leuk paard Samsam!
Iets te week gekoot, mooie hals, mooie croupe en schouder is ook mooi schuin. Het voorbeen vind ik wat hol staan, en de schoft had ik zelf graag nog ietsjes langer gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:51

Dan zet ik ons oude velletje Händell er ook maar bij Haha!
Afbeelding

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:03

en leef je eens uit op deze:
Afbeelding
Afbeelding

van mijn merrie heb ik ook nog een lineair score formulier maar helaas geen foto op stand, ik zal eens kijken of ik er een kan maken

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:02

Ik hoop niet dat we dadelijk alleen maar foto's hebben en geen commentaar, maar wil toch nog even deze foto's plaatsen omdat ik ERG benieuwd ben of jullie oordeel overeenkomt met dat van de jury.

Afbeelding
Aangezien je haar hoofd hier niet kunt zien nog een foto:

Afbeelding

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:05

Hele oude foto, gemaakt in 1984, hengst was op dat moment nog net geen 3 jaar oud en ook nog niet in training.
Ik ben benieuwd of jullie er wat van kunnen zeggen ondanks dat het een zeer slechte kwaliteit (digifoto van foto) is.

Afbeelding

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:19

Zullen we even stoppen met nieuwe foto's tot morgen iedereen weer op zijn kantoor- bureaustoel zit Haha!
En het lineare scoringsformulier plus een tekening met aanwijspunten van de diverse onderdelen, wie o wie???

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:24

Ik typ het lineaire scoringsformulier wel (even) over. Heb nl geen scanner.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:36

1. Model ..................................rechthoek-vierkant
2. Hoofd-hals verbinding ...........licht-zwaar
3. Halslengte.............................lang-kort
4. Halsrichting...........................verticaal-horizontaal
5. Halsbespiering.......................zwaar-arm
6. Hoogte vd schoft....................hoog-laag
7. Schouderlengte......................lang-kort
8. Schouderligging......................schuin-stijl
9. Verloop rug............................strak-week
10.Verloop lendenen...................strak-week
11.Kruisligging............................hellend-recht
12.Kruislengte.............................lang-kort
13.Bespiering vd dijen..................veel-weinig
14.Stand voorbeen.......................bokbenig-hol
15.Stand achterbeen....................sabelbenig-stijl
16.Kootstand...............................week-steil
17.Hoefvorm................................breed-smal
18.Verzenen.................................hoog-laag
19.Kwaliteit beenwerk...................hard-voos
20.Omvang beenwerk..................zwaar-fijn

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:40

Super Anja nu kunnen de wijzen aan het werk OK dan!

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:42

Graag gedaan, alleen voor die tekening met aanwijspunten moet je niet bij mij zijn.
Maar 'de wijzen' hebben dat ook niet nodig toch Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:54

Nee dat is om de antwoorden van die wijzen duidelijk te maken. Zodat iedereen die dat wil mee kan laten lezen en er zo men dat wilt wat van kan opsteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 07:48

Ben heel benieuwd wat er voor Händell wordt ingevuld, ik heb zijn scoringsformulier nog ergens liggen.

Ik zeg heel eerlijk dat ik me er zelf niet aan durf te wagen omdat ik toch altijd geneigd ben het "gelders type" in een paard te zoeken waardoor ik fijn/licht gebouwde paarden, zoals het paard van Batje, al niet meer eerlijk bekijk Bloos

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 08:19

Als jullie bedoelen met een weke rug dat ze wat diep is van rug klopt dit inderdaad. Daar zijn we ons van bewust. Op de foto staat ze inderdaad wat onderstandig vooraan had er zelfs nog niet opgelet. Zal binnenkort haar stamboekopname rapport eens plaatsen. In mijn profiel staan er wat nieuwere foto's van haar maar helaas niet in exterieur stand. zal proberen dit weekend er iets aan te doen. Op 2-jarige leeftijd zeiden de keuringsjury's dat ze wat te stijl is in haar achterbenen. Dat haar achterhand weinig bespierd is nog normaal. Ze is nog veel gereden sedert vorige zomer (beetje tijdsgebrek) en helemaal niet meer sedert half mei van dit jaar. Daarbij 2 weken nadat het veulen geboren was merkt ik dat ze nogal vermagerde dus heb ik haar voer moeten opvoeren. Maar vermageren gaat soms sneller dan verdikken. Voor de geïnteresseerden dit is Sultana haar afstamming : V: Sultano (Sultan x roemer x doruto) M: Roxette (Ravel STV x Uniform x Variant) en heeft nu een veulen van Rubiquil.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:48

Ik heb wat moeite met de scoringslijnen van het KWPN. Omdat ik niet getraind ben in het vinden van het KWPN-gemiddelde van de populatie, kan ik toch onmogelijk scoren tov het gemiddelde (=20)....
Dus dat doe ik niet. Dat is echt voor de 'geleerden';)

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 20:02

Hmmm dus niemand durft het aan (voor niks dat hele lijstje over getypt).
Oke zelf begin ik er ook maar niet aan, maar bv GGJ12, die toch wel?

Doe het dan voor mij, ff mijn lijstje kopieren plakken...... Tong uitsteken

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 20:35

GcJ12 is alleen overdag hier en niet altijd. Het is jammer dat er opeens zo'n waterval aan foto's geplaatst is.
Dat maakt het reageren moeilijk.
Ik zou pleiten voor een voor een die dan zoals de eerste foto door diverse mensen die dat willen besproken kunnen worden.
Dus ik hoop dan morgen iemand met die mooie merrie van Petraaken opnieuw wil beginnen.