Fokkers of Vermeerderaars??? (kwpn)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:43

misterA schreef:
LecyTinker schreef:
Ik vind het alleen jammer dat de romantiek uit het fokken is gehaald. Vroeger had je 1 of 2 paarden en dan zocht je echt het hele jaar naar een hengst voor je merrie. Toen was KI er nog niet en dus moest je in je omgeving blijven. Tegenwoordig draait het alleen nog maar om geld en is het dier een product geworden ipv een creatie van je passie. Er word in mijn ogen op een te grote schaal gefokt met paarden en met honden ook. De echte fokkers die 1 merrie hebben en gewoon hethele gebeuren zo geweldig vinden dat ze het gewoon een keer willen meemaken. deze mensen word het onthouden omdat een of andere fokker met zijn 20 boerenknollen de eitjes en de zwemmers in een buisje laat samenkomen en dan in zijn knollen plaatst En dan wanneer die veulens geboren moeten worden is het net prijsschieten op de kermis en vervolgens gaan de veulens weer de wei in totdat ze bij hun moeder weg kunnen en verkocht kunnen worden. En dan heb je zo een hobby iemand met 1 paard en 1 veulentje thuis waar ze heel veel tijd en liefde in steken. Dan vraag ik me af in de naam van het paard, welk dier is beter af?

Dus de echte fokker heeft één merrie.En een veulentje :(:)
De fokker met 20 merries heeft dus knollen en is dus eigenlijk geen fokker, daarnaast hebben de knollen het daar per definitie uitermate slecht.
_O- _O- _O- komt iets onsamenhangend bij mij over.

Over knollen gesproken := :=

En kennelijk past die fokker met 20 knollen ook nog eens IVF toe.... :?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:55

LecyTinker schreef:
oh en bewezen stamboek merries... ik denk dat er meer merries zijn die nooit een stap in een wedstrijd piste hebben gezet waar mee gefokt wordt dan dat er met merries wordt gefokt die daad werkelijk in de sport hebben meegedraaid!

Iedere keur, elite en sport merrie heeft daadwerkelijk moeten zien door middel van wedstrijden op Z en Z2 niveau, verrichting of IBOP proef, waar ook training aan vooraf gaat dat ze in staat is om te presteren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:31

LecyTinker schreef:
en als we naar het overgrote deel kijken dan komen het gross van de stamboek paarden op precies dezelfde plek terecht als de papierloze paarden. Namelijk op een stal met een ruiter die af en toe misschien wat wedstrijden doet en de rest recreatief rijd in de bak, op buitenrit etc.
Ik begrijp niet geheel de aversie die hier op bokt rondgaat over het fokken met je eigen merrie of hond.
We leven al in een land met zo verschrikkelijk veel regeltjes, laat ons in ieder geval de keuze houden om bepaalde dingen te doen zonder deze gelijk op eeen zwarte lijst te gooien omdat er een overvloed is.
Want dan ben ik van mening dat we de KI moeten afschafffen en alles weer op de natuurlijke manier gan doen, want bij zo een tophengst kan van 1 sprong ik weet niet hoeveel veulens komen, maar zo een huis tuin en keuken paard waar een hengst bijkomt, daar komt per dekking maar 1 veulen uit. Dus als je het op die manier bekijkt is het fokken via ki vermeerdering en de live dekkingen fokken.

Iedereen die buiten stamboekverband fokt heeft het altijd maar over toppaarden...dat is zeker een van de fokdoelen maar er is echt veel meer wat van belang is.
Ook de recreatieruiter wil een paard dat de komende 15 tot 20 meegaat(misschien wel langer.)

En dat is de intentie van de meeste stamboeken paarden fokken die het gevraagde werk aankunnen, gezond zijn(rontgen) en recht van lijf en leden zijn.

Dat hoeft niet per se topsport te zijn. Het KWPN heeft voor vrijwel alle richtingen wel paarden in het register staan. Ook recreatie paarden.

Dat verhaal over KI is werkelijk grote kul. Het voordeel van KI is dat je niet een hengst uit de buurt hoeft te gebruiken maar juist die hengst die qua exterieur, afstamming, gezondheid en karakter het beste bij je merrie aansluit ook als die juist ver weg staat.
Dat maakt dat ik gebruik kan maken van alle Gelderse hengsten die het KWPN heeft.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:45

DiamondHorse schreef:
Luckystory schreef:
Net zoals mensen graag een kind van zichzelf willen, terwijl de kleine van de buurvrouw best ook een leuke koter kan zijn. ;)

:D Nou dat lijkt me toch niet een echte goede vergelijking!

Vind ik van wel, waarom zou je in deze onzekere tijden een kind op de wereld zetten? Wat is het verschil, veel mensen kunnen een kind ook amper onderhouden, zie dus niet in waar het mank gaat mbt onderhoud van een extra paard.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 09:04

@ NatasjavE :) Precies!

En het gaat mij er om dat het toch vaak genoeg of zelfs doelbewust gebeurt dat de veulens die uit deze niet goed doordachte combinaties of uit niet gezonde merries geboren worden, toch vaak gewoon op de markt verschijnen!
Vaak om de dood éénvoudige reden dat het proces dekking, dracht, veulenen hartstikke leuk is, maar ook relatief kort en het dan ook gewoon een paardje word waar een hoop geld, tijd en zorgen inzit waar menig (die dus niet doordacht fokken) niet over nagedacht hebben en het paardje dus uiteindelijk
"moeten" verkopen!

Het is aan degene zelf of je je eigen aangesproken voelt of niet!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:17

Er zijn echt heeeel veel vermeerderaars (niet alleen bij kwpn hoor!)
Daarom is t ook "goed" dat we crisi hebben, rhino/droes weer wat meer opduikt en eigenlijk moet de paardenpest er nog overheen. Klinkt heel grof maar er is veel te veel rotzooi. (Natuurlijk gaan er ook hoop goede paarden dan ten onder).
Een veulen fokken 'voor de leuk' vind ik niks... Vaak gebruiken ze dan of een hele goedkope hengst (die iets heeft/niet gekeurd is) of een heeele duure (jazz, numero uno, libero h etc) want dan moet t wel een goed veulen worden....
Voor mij heeft een merrie geen enkele waarde als er geen sportpaarden in de lijn zitten en dan niet de moeder van de zus van de oma liep ooit z... Nee de moeder liep z of de moeder heeft al 5 vd 8 nakomelingen m of hoger lopen... Natuurlijk vergt dit tijd en weet je vaak wat je in huis hebt pas na dood vd merrie (ivm leeftijd nakomelingen). Maar een fokker houdt meestal 1merrie eruit aan die voor hem interessant is om verder mee te fokken..
Helaas zijn er veel 'popi' hengsten die het verknallen voor veel andere (daarnaast vind ik t kwpn niet echt meewerken, zij keuren vaak hengsten goed die niks presteren en wat buiten de boot valt loopt ineens internationaal...

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:55

Fokken is natuurlijk in principe altijd vermeerderen. Van 1 wordt het 2. Echter als je tophengst x topmerrie doet is de kans op een toppaard wel groter maar nog altijd kleiner dan 50%. ( bij fokken is 1 +1 geen 2 helaas)
Daarbij wie bepaald wat een toppaard is. Een paard dat internationaal loopt is voor een gewone ruiter absoluut geen topper want deze kan hem waarschijnlijk niet rijden.
Daarbij zijn veel fokkers een beetje blind voor de kwaliteit van zijn/haar merrie namelijk wel de goede punten willen zien maar minder de slechte.
Een hengstenhouder zal niet makkelijk zeggen van die merrie moet je niet dekken want die is niet goed genoeg, nee het zijn gewoon inkomsten voor hem.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:33

juliomariner schreef:
Daarbij zijn veel fokkers een beetje blind voor de kwaliteit van zijn/haar merrie namelijk wel de goede punten willen zien maar minder de slechte.

Dat zijn geen fokkers, want die komen er snel achter dat dat niks opbrengt. Fokken is een hobby en het kost meestal meer dan het opbrengt, maar als het alleen maar bakken met geld kost omdat het veulen niets waard is, gaan de meeste mensen toch wel denken waar gaat het verkeerd.
Ik en alle mensen die ik op keuringen tegen kom herken me niet in dit soort omschrijvingen

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:47

Precies en dat bedoel ik met bedrijfsblind. Er kan toch niemand ontkennen dat er veel te veel veulens zijn die helemaal niets opbrengen (veel minder dan het dekgeld, ik hoorde al normale rijpaardveulens voor € 250,00). Vertel me niet dat die merries niet meer worden gedekt, wel dus want misschien is het komend jaar beter denkt men dan.
Als je met een eigen paard fokt zonder papieren dan moet je er gewoon rekening houden dat je voor de slacht fokt omdat bijna niemand (ook de hobby paardenhouder niet) het veulen wil hebben. Dat klinkt misschien hard maar is op het moment de realiteit. Gelukkig hebben we nog geen Ierse toestanden.

LecyTinker

Re: Fokkers of Vermeerderaars??? (kwpn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:16

Ik moet even bijlezen, maar wil eerst even een misverstand uit de wereld helpen.

Ik had het over boerenknollen. Als je naar een aantal grote fokkerijen in belgie gaat ( ik ga geen namen noemen) dan zie je dat de bevruchtte cellen worden ingebracht in boerenknollen. deze zijn rustiger en het veulen heeft meer ruimte om te groeien, buiten dat kan je dan van 1 merrie een aantal veulens uit hetzelfde jaar krijgen.
ik zie dit niet meer als het echt fokken, dit is grootschalig vermenigvuldigen.
En ik bedoel ook niet dat je maar 1 merrie mag hebben, mijn doel met die opmerking was puur om aan te geven dat er zo negatief wordt gedaan ( niet in dit topic) over het fokken met een iegen paard dat geen stamboek papieren heeft. Naar mijn idee vind ik dat als iemand met passie een veulentje wil fokken met zijn merrie dat dat een passie naar voortplanting is en niet gelijk maar op vermeerdering gegooit moet worden.

Sarabande, de 6 maanden dat ik in australie op een van de grotere fokkerijen heb gewerkt heb ik dingen gezien die echt niet onder fokken vallen. 2 jarige die met gebroken botten terug komen van pre-training en met een gebroken knie maar in de fokkerij worden gegooit om er toch nog geld uit te halen. Die 2 jarige hebben totaal niets bewezen, maar gaan wel gemakkelijk 10 jaar mee in de fokkerij daar. met wat voor nu?

en ik ben dan maar iemand die geen paard wil die bewezen heeft wat die kan in de sport, ik wil een paard waar ik mijn kinderen op zijn rug kan zetten en die lekker rondjes loopt en die ze lekker kunnen knuffelen en poetsen. dus voor mensen zoals mij hoeven papieren geheel niet, maar een zacht en betrouwbaar karakter.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:57

Topic heet fokkers of vermeerderaars KWPN, wat Australië daar nu weer mee van doen heeft ontgaat me volledig.
Als je iets zoekt om je kinderen op te zetten zou ik het niet bij het KWPN, maar meer in de ponnies zoeken

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:06

sarabande schreef:
Topic heet fokkers of vermeerderaars KWPN, wat Australië daar nu weer mee van doen heeft ontgaat me volledig.
Als je iets zoekt om je kinderen op te zetten zou ik het niet bij het KWPN, maar meer in de ponnies zoeken

Voor wat oudere kinderen zijn er meer dan genoeg zeer betrouwbare KWPNers te koop, we fokken niet alleen Jazz paarden natuurlijk (en ook daar kunnen zeer brave paarden van rondlopen)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:12

LecyTinker schreef:
en ik ben dan maar iemand die geen paard wil die bewezen heeft wat die kan in de sport, ik wil een paard waar ik mijn kinderen op zijn rug kan zetten en die lekker rondjes loopt en die ze lekker kunnen knuffelen en poetsen. dus voor mensen zoals mij hoeven papieren geheel niet, maar een zacht en betrouwbaar karakter.

Kijk die probeer ik dus te fokken. :) En dan moeten daar fijne bewegingen bijzitten en het paard moet ook nog een sprongetje kunnen maken.

Kijk dat je al koper nou niet per se naar het papier kijkt is natuurlijk logisch en prima. Je kijkt of het paard wat voor je staat je aanspreekt aan je eisen voldoet. Als je niet wil fokken maakt het papier wat daar wel of niet bijzit ook niet uit.

Maar om nou te gaan fokken met een paard wat daar niet geschikt voor is vindt ik toch een andere zaak.

Van stamboekdieren mag je verwachten dat ze exterieurmatig goed zijn. Van een stamboekmerrie weet je zeker dat ze aan de minimum eisen voor een rijpaard voldoet. Ik heb het dus niet over een veulenboeker die niet op de keuring is geweest.

De hengst van de buren die er zo leuk en lief uitziet is vaak de hengst van de buren gebleven omdat hij niet voldoet voor de fokkerij. En ik heb het niet over topsport fokkerij..

Maar laten we het eens omdraaien. Wat zijn dan de voordelen om bij een niet goedgekeurde hengst te dekken? En wat zijn dan volgens de "wilde"fokkers de nadelen van een wel goedgekeurde hengst.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:22

NatasjavE schreef:
Maar laten we het eens omdraaien. Wat zijn dan de voordelen om bij een niet goedgekeurde hengst te dekken? En wat zijn dan volgens de "wilde"fokkers de nadelen van een wel goedgekeurde hengst.

De voordelen zouden misschien zijn dat de hengst je qua kleur of karakter aanstaat, de nadelen van een goedgekeurde dekhenst is het dekgeld.

Persoonlijk zou ik nooit bij een niet goedgekeurde hengst dekken, maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk.
Daarnaast is heel belangrijk de smaak van de fokker ( sommige houden van een blonde vrouw, andere van een zwartharige)
Persoonlijk hou ik van een paard dat heel hoog in het bloed staat maar een ander vind het karakter risico dan te hoog, das natuurlijk ieders keus.
Laatst bijgewerkt door juliomariner op 08-03-11 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:22

sarabande schreef:

Als je dan toch mensen erop wil wijzen wat het onderwerp van dit topic is, lees dan misschien de openingspost even door.

Dit was de vraag:
Citaat:
maar ik ben benieuwd wat nou echt de toegevoegde waarde is om van je eigen merrie (dan praat ik over foktechnisch niet interessante merries uit geen bewezen moederlijnen) een veulentje te fokken met alle risico's van dien, terwijl er momenteel oh zo veel interessant gefokte veulens te koop staan voor weinig!

En voor één of andere reden wordt er in topics die ook maar enigszins een verwijzing hebben naar papierloos fokken, meteen moord en brand geroepen door een aantal 'fokkers'.
Waarom is dat nodig? Er wordt gevraagd naar de beweegredenen om wél met een eigen merrie te willen fokken. En waarom dat verkozen wordt boven de aankoop van een veulen dat door iemand anders gefokt is. En wanneer die redenen gegeven worden, wordt daar erg nijdig op gereageerd.
Hebben jullie schrik dat jullie je eigen veulens voor minder moeten verkopen ofzo?
Jullie willen blijkbaar niet erkennen dat mensen wel degelijk redenen kunnen hebben om een eigen, misschien minder goede merrie te verkiezen boven iemand anders zijn topknol. Ik snap echt niet waarom dat zo'n gevoelig onderwerp is?
Wat maakt het jullie uit dat ik liever een eigen veulen onder het zadel heb, dan een dier waar ik niks mee heb? Ook al kan die misschien z'n benen in z'n nek leggen of over de 2m springen?
Ik weet in ieder geval dat ik niet de enige ben die er zo over denkt, maar op bokt mag dat blijkbaar niet uitgesproken worden. Jammer.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:28

Is het juist bij het KWPN niet fout gegaan met fokken? Zoveel bloedmooie paarden maar niet te rijden door de gemiddelde ruiter. Zo hoog in het bloed. Persoonlijk zou ik wel willen zien dat mensen hun merrie voor de dekking laten nakijken op gebreken. Wat je mij toch iets te vaak ziet is dat er gefokt wordt met een merrie die bv door spat niet meer in de sport kan. Dat begrijp ik niet.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:31

Iedereen mag en moet natuurlijk zijn eigen keus maken en als ze met een eigen merrie willen fokken (die voor de topsport/fokkerij niet geschikt is) prima, ga je gang maar daar zitten natuurlijk wel consequenties aan en die wil ik gewoon aanstippen.
Feit: er zijn op het moment veels te veel paarden en veulens die onverkoopbaar zijn.
Feit: veel van bovengenoemde dieren gaan momenteel naar de slacht
Feit: de kans dat je paard onverkoopbaar is is veel groter zonder goede papieren
Feit: op een papier kun je niet rijden (dus wordt mijn argumenten hiermee deels ondermijnd)
Feit: als je een veulen zonder goede papieren fokt voor je zelf zul je het wel heel lang moeten verzorgen als je ze niet wilt verkopen (> 10 jaar) en dat laatste wordt helaas te vaak vergeten.
Feit: een slechte vreet net zo veel als een goede (en heeft vaak veel hogere dierenartskosten als een goede)

Conclusie: van mij mag iedereen doen wat hij/zij zelf wil maar houd dan rekening met de langere termijn en wees niet kortzichtig.
En inderdaad merries die niet gezond genoeg zijn voor de sport door een erfelijk gebrek horen niet in de fok

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:33

kohtje schreef:
Is het juist bij het KWPN niet fout gegaan met fokken? Zoveel bloedmooie paarden maar niet te rijden door de gemiddelde ruiter. Zo hoog in het bloed. Persoonlijk zou ik wel willen zien dat mensen hun merrie voor de dekking laten nakijken op gebreken. Wat je mij toch iets te vaak ziet is dat er gefokt wordt met een merrie die bv door spat niet meer in de sport kan. Dat begrijp ik niet.

Maar als je dan een paard met een braaf karakter en wat niet zo hoog in het bloed staat wil fokken dan kan dat toch?
Er zijn een aantal hengsten die daar bij uitstek om bekend staan. Met ook nog eens heel laag dekgeld.(en een zwarte velletje)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:43

Luckystory schreef:
En voor één of andere reden wordt er in topics die ook maar enigszins een verwijzing hebben naar papierloos fokken, meteen moord en brand geroepen door een aantal 'fokkers'.

Leg me eerst even uit waarom Australië er volgens jou wel wat mee te maken hebt als je dat quote
Verder wat bedoel je met "fokkers" tussen haakjes zetten

Je vraag over papierloos wordt al beantwoord

Het voordeel van een papier is dat je heel veel info hebt over het veulen, middels de afstamming en de predicaten en de wetenschap hoe de vaders gefokt hebben, vaak kan je bij de fokker ook familie zien en in de sport zien lopen

Het papierloze paard, dat om de een of andere schimmige reden beter zou zijn, maar zeg maar goedkoper wordt opeens tot doel verheven. Als dat echt beter zou zijn zou iedereen naar een hele goedkope papierloze hengst gaan, maar dat is dus duidelijk niet zo.

En nee ik heb geen schrik mijn veulens te moeten verkopen, ik zou schrik hebben als ik papierloos voor de slacht zou fokken, daar fok je geen paarden voor, kan je beter varkens of koeien fokken en zelfs die hebben papieren.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:05

ik moet weer even bijlezen, maar moet snel boodschappen doen.
Wilde alleen even zeggen dat ik het dus van beide kanten heel goed kan begrijpen. Waarom niet een paard dat alle kwaliteiten bezit en dus ene met papieren en een leuk dier om te knuffelen.
Ik heb zelf een randel z x landadel gehad en ik vond het het meest bijzondere dier dat ik tegen ben gekomen.. Ze had werkelijk alles. Ik heb haar verkocht aan een meisje die er wedstrijden mee ging rijden omdat ik het zonde vond dat ze bij mij alleen maar in de weide stond en af en toe een knuffel kreeg. Dat paardje is uitgebloed tot een mooite gemiddelde dressuur merrie en ik snap dus ook niet waarom er niet iets meer op die richting wordt gefokt in stamboek land. Een paard die wat kan, maar ook uitstekend is om je kleine kind op te leren rijden en je kind kan met heht paard meegroeien als het waren.
En dat was dus mijn stelling ook, maar ik heb een ik-gebruik-veel-te-veel-woorden-om-iets-uit-te-leggen-dat-in-4-woorden-ook-kon ziekte. Sorry daarvoor.
Dus wat ik duidelijk wilde maken, dat iedereen zijn eisen heeft voor een paard en dat er voor elk van die eisen een paard gefokt zou moeten worden. niemand mag de ander uitsluiten omdat het niet in zijn of haar straatje past. Fok verleden is uiteraard belangrijk omdat dat aan geeft waar je op moet letten, maar een paard zonder verleden (geen papieren) kan misschien net zo een geweldig dier voortbrengen als ene met een fokverleden(papieren). En ik ben heel blij dat er toch nog mensen zijn die dat ook vinden, anders hadden we een heel stel mooie rassen mis gelopen.
Ik ga jullie zo bijlezen, ff boodschappen doen.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:40

Ik zelf snap wel dat er mensen zijn met een papierloze merrie waar ze dol op zijn en waar ze graag een opvolger mee willen fokken.

Wat ik jammer vind, zijn al die mensen die een merrie hebben (Al dan niet met papier) die totaal niet voldoet aan de eisen van de eigenaar, die eigenlijk toch wel ambities heeft. Hij springt niet hoog genoeg, is niet lang niet groot genoeg, of moet beter "dressuren". Dravers die toch "makkelijk" M-dressuur moeten lopen, of Tinkers die 1.30 moeten springen bij wijze van. Uitzonderingen daar gelaten, zijn ze daar niet voor gefokt en dus niet bij uitstek voor geschikt.
Oplossing: we zoeken er een KWPN-hengst bij die dat wel kan en fokken maar!

Als je eigen merrie in een heel ander type staat, dan wat je nodig hebt uiteindelijk voor het doel wat jij hebt, dan fok daar niet mee en koop! (Vind ik dan he..:D)
Tuurlijk zijn er kruisingen die prima functioneren, maar ik zie toch heel veel kruisingen in de sport en recreatie waarbij de ruiter wellicht wel blij is, maar waarbij het paard de grootste moeite heeft het gevraagde werk aan te kunnen. Het lichaam is zo'n rare kruising van rassen geworden, dat het niet meer functioneel is. Het dier loopt of om de haverklap bij een manueeltherapeut, of constant met spanning in zijn lijf (of erger..). Dan kun je als ruiter wel blij zijn, maar of dat voor het paard ook geldt...
Dus, mijn mening: gebruik gevoel en verstand!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:50

MariekeA, precies wat ik bedoel, zou het niet beter kunnen zeggen.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 15:51

kohtje schreef:
Persoonlijk zou ik wel willen zien dat mensen hun merrie voor de dekking laten nakijken op gebreken. Wat je mij toch iets te vaak ziet is dat er gefokt wordt met een merrie die bv door spat niet meer in de sport kan. Dat begrijp ik niet.

:j Mee eens, kijk als je alleen al dat zou doen, ben je imo al doordacht bezig, maar in de praktijk gebeurt dat jammer genoeg niet en idd met paarden die door overerfelijke aandoeningen niet meer geschikt zijn voor de sport dus dan maar ingezet worden voor de fokkerij, is natuurlijk helemaal kansloos! ;(

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:55

Heb eigenlijk niet zo'n probleem met mensen die graag een veulen willen fokken met een merrie die geen papier heeft, geen prestaties heeft geleverd, etc. Maar ik heb wel moeite dat dan de hengst van de buurman wordt gebruikt. Mensen zouden dan kritisch moeten kijken naar hun merrie en van daaruit beslissen wat voor hengst (gaarne binnen het ras) het beste past bij hun merrie qua exterieur/ beweging/karakter, zodat het veulen wat daaruit komt (hopelijk) een slag beter is dan de moeder. Dat is voor mij het verschil tussen fokken en vermeerderen.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 15:57

MariekeA schreef:
Dus, mijn mening: gebruik gevoel en verstand!

:j Inderdaad helemaal mee eens en dan gevoel een klein beetje achterwege en voornamelijk met verstand ;) :D