Hoe vinden jullie dit paard springen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:11

NatasjavE schreef:
Aan de hand van 1 nakomeling kan je niet zeggen wat de hengst zal doen. Zeker niet naar een die op een dergelijk hoog nivo springt.

Je kan beter een nakomelingen rapport of meerdere nakomelingen bekijken. Een sportindex zegt ook al het een en ander. En de combinatie, zoals al eerder hier gezegd, is erg belangrijk.

Kan ik het me in vinden ja.
Ook net wat iemand anders net zei over dat dit paard een bepaalde moederlijn kan hebben, ben ik het ook mee eens.
Maar ik heb hier wel aan toe te voegen dat de moederlijn van dit paard bepalend kan zijn geweest voor een groot aantal dingen. Een simpel ding als de kleur, is al moeilijk uit te zoeken wat dat bij jouw toekomstige veulen zou kunnen gaan worden. En het is ook niet gezegd dat alle goede eigenschappen naar voren zullen komen.
En wat ik nog wou toevoegen als laatste, fokken is absoluut geen gokken! Fokken is genetica! Je moet niet denken dat het de goede hengst is, je moet het absoluut zeker weten ivm erfelijk(e)heid/ziektes!

Nog veel succes met je keuze!

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:20

fokken blijft idd gokken.
moet wel zeggen dat ik bij deze nakomelingen de galop niet fantastisch-wat minder vind
je kunt altijd contact opnemen met het stamboek waar hij is goed gekeurd, ze spreken daar echt niet alleen duits. zowiezo spreken ze (wellicht wat gebrekkig) engels en met een beetje mazzel ook nog een beetje nederlands, maar zou het houden op het engels..

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 10:20

Het is geweten dat de hengst maat, vermogen, koel karakter doorgeeft. Die dingen moeten verbetert worden bij de merrie. Hij is volledig gezond verklaart, heb het DA rapport van zijn keuring kunnen bemachtigen. :)
Zij heeft genoeg rittigheid en beweging om de hardere mond en mindere galop die hij eventueel kan doorgeven te compenseren.
Dus ik hoop dat ik een goede gok heb gewaagd!
Merrie heeft gisteren overigens haar eerste nationale wedstrijd gesprongen voor 4j en met succes, mooi foutloos rondje en vrijdag gaat ze naar de halve finale. Er was zelfs al intresse van stefan corten voor haar! :) Dus springen kan ze zeker wel!

Charisma

Re: Hoe vinden jullie dit paard springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 11:32

Even update: vandaag weer een lekkere foutloze ronde van ons Heratje, zondag naar de finale van de nationale jumping 4j! :)

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:02

top, proficiat, panhof is altijd moeilijk. Vraag me wel af dat als je zo een toffe merrie hebt of je dan niet beter gaat voor een betere hengst dan lord chin. Heb er niks tegen, maar ook niks voor. Het is een heel gewone,die heel gewone paarden geeft. Denk dat als je een heel toffe merrie hebt, je geen stap vooruit gaat zetten met Lord chin.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 12:18

Thx merelhof! I know, maar het zit zo... de dekking van vorig jaar was nog van de vorige eigenaar, dit veulen heeft ze verworpen, dus zaten ze met dekgeldoverschot, ik heb dit mee overgenomen... dus ik vind het beetje gek om dat geld te laten vallen... ik ben overtuigd van haar kwaliteit dus ik hoop dat lord chin beetje nuchter karakter van hem en zijn vermogen doorgeeft... het moederdier bepaald toch het grootste deel van het veulen... dus hopelijk krijgt de kleine veel van haar kwaliteit mee...

edit: wat bedoel je met gewone paarden? Ik wil een fijn gebruikspaard fokken die een grote prijs op kempische kan lopen.. denk je dat ik er dat niet uitkrijg?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 12:27

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:59

waarschijnlijk gaat Lord Chin wel geven wat je wil, een paard dat GP kempische regionale aankan, maar ik vind het ergens zonde om voor dat dekgeld niet te kiezen voor een hengst waar je echt zin in hebt.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 08:57

is waar merelhof, is waar, but if life trows you a bone! Ik mag "letterlijk" een gegeven paard niet in de bek kijken...

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 09:57

Hera sprong in de finale zondag weer een foutloze ronde en werd mooi 15e met een puntentotaal van 17.5.
We zijn fier op haar!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:16

Is centurio geen optie? Die is veel bekender en heeft vorig week in galop gestaan.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 02:37

Mooi paard, spring goed maar lijkt last van zn rug te hebben (ik vind zn galop er niet natuurlyk uitzien, hij maakt zn pas niet correct af) verder toppie

kim456

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:09

Saffier schreef:
Ik vind de galop erg matig, tweede filmpje is beter, maar het eerste filmpje wordt ik niet heel blij van..

Hier sluit ik me ook bij aan :j . Wel een erg mooi paard om te zien verder! Jammer van die harde rug.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 15:14

Dakario: Nee, valt voor mij af door de moederlijn.
Saraviavia en Kim: dat is idd spijtig, maar de merrie is mooi soepel in de rug, dus hopelijk komt dat wel goed.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:05

@ Hera, ik bedoel dit niet rot, maar je vraag ons om een mening maar wimpelt alles dan af. Ik hoop dat je geluk hebt en je veulen alleen de goeie dingen van de ouders meepakt, helaas werkt fokken meestal niet zo. Je kan beter de sterke punten van je merrie ook terugzoeken in de hengsten keuze, dan weet je (bijna) zeker dat je veulen dat weer mee krijgt. Ik wens je in iedre geval succes en ben benieuwd naar je veulen volgend jaar. ;-)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 16:42

ik wil ook niet rot doen, maar ik wimpel niks af. :) ik geef ook gewoon mijn mening. Centurio valt voor mij af door de moederlijn, is dat zo raar? Ik heb een gesprek gehad met de hengstenhouder en die zei dat ik met een voorzichtige merrie met lord chin heel goed zit. Hij was zelf niet flitsend, maar zeker niet onvoorzichtig. (anders loop je geen 1.60m parcours als je een balkenstamper bent) Heb ook 2 jonge merries van hem zien vrijspringen en die waren beiden snel in het voorbeen. De merrie voor mij is op zich al een heel goed paard, dus ik wil niet zo heel veel toevoegen. Alleen beetje maat en vermogen (dit geeft lord chin door) en voorzichtigheid bewaren, wat volgens de hengstenhouder moet lukken.
Dus ik ben nu zeker van mijn keuze, ze is nu hengstig, dus we kunnen beginnen met dekken. Ik hoop op een leuk veulen, zoals iedereen die fokt, dus we zullen zien! :)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:00

Ik snap wel wat je bedoeld, maar alles waar mensen een oordeel over geven (wat niet positief is) wimpel je af. Waarom open je dan een topic in de eerste plaats waar je naar onze mening vraagt? :+

Zoals gezegd, natuurlijk hoop ik dat het veulen wordt wat je er van verwacht. Natuurlijk zal Lord Chin misschien een fijn paard zijn met fijne nakomelingen.... mijn persoonlijke keuze zou het niet zijn. Dat hoeft ook niet want ik fok er niet mee, maar dat is nou eenmaal mijn mening. :j Gelukkig voor de hengstenhouders hebben we niet allemaal dezelfde smaak. :D Ik heb alleen het gevoel dat je overal een weerwoord op hebt als je niet een reactie krijgt dat Lord Chin en/of nakomelingen helemaal geweldig zijn.....

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 08:34

hmmm, ik snap waar je van komt en begrijp dat het zo overkomt. Ik verdedig mijn keuze gewoon maar, niet om rot te doen! Ik had ook liever een topic geopend met een blanco keuze hengst en meer keuze gehad, maar het is nu eenmaal zo en ik zal het met deze hengstenhouder moeten doen. En dan vindt ik lord chin de beste keuze. Ik weet ook wel dat er zat betere hengsten rondlopen en die missch beter passen op mijn merrie, maar met de keuze die ik kan maken heb ik volgens mij de goede gemaakt. Dat bedoel ik maar gewoon....

dorienemiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:20

Hera schreef:
Oh, doreinemiene, wat leuk om te horen? Ga je er mee springen? Is ze ook zo lief van karakter als de hengst zelf?

Ja ze is bedoeld voor de springsport maar is nu nog maar 2 geworden.
Ze is het rustigste veulen van de hoop en het meest betrouwbaar.

dorienemiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:21

Dakario schreef:
Is centurio geen optie? Die is veel bekender en heeft vorig week in galop gestaan.

Onze 2 fokmerries staan daar nu ter dekking voor Centurio.
Ik heb er ook bij in de stal gestaan, echt een super mooi paard met goede uitslagen.

dorienemiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:24

Hera schreef:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=532013

filmpjes op http://www.wimschoukens.be

Deze hengst is ook nog een optie, braaf beest, groot genoeg en voor mij een ferm goed papier, moederlijn vind ik heel goed, ze sprong zelf ook heel goed!
Echter is nog maar zijn 2e dekjaar... :s

Mijn eerste paardje hebben we vorig jaar laten dekken van deze hengst. Aangezien haar eerste veulen, geen dure hengst willen nemen. Ze staat hier nu op de wei en binnen enkele weken verwachten we haar veulen.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:40

Ik heb geen verstand van springen,dus met dat deel bemoei ik me niet :D
Maar over het "afwimpelen"kan ik wel wat zeggen.
Juist door commentaar van anderen wordt je gedwongen om ergens over na te denken.....en dat is goed.
Iedereen die hier wat schrijft voegt wat toe.En als TS zo steeds weer bij haar 1ste gedachte uitkomt.....is dat toch wat ze wil?
Alleen met jezelf praten voegt niks toe ;)
Ik lees dat je steeds meer achter je keus gaat staan en wens je dus succes.Ben benieuwd naar je veulen :j

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 15:20

Heb ook alle paarden bij wim in levende lijve gezien en zelfs vastgehouden. Allemaal karaktertjes, maar wel braaf. Ik ben bij mijn keuze voor lord chin gebleven, met een voorzichtige merrie kan ik geen kwaad met lord chin. Hij gaat het voorzichtige niet teniet doen. Centurio is afgevallen door het feit dat hij nog geen nakomelingen heeft en hintrico hetzelfde verhaal... ik wou toch graag iets kunnen vergelijken qua nakomelingen. Het hoeft geen TOPtop paard te worden, een leuke 1.30m proef is voor mij al meer dan voldoende.
Idd marleen, ik ben blij met alle meningen hier in het topic en het feit dat ik mijn eerste keuze de beste blijf vinden is toch een teken dat het goed zit.
We zijn nu druk bezig met wachten... tot de merrie fatsoenlijk hengstig is... nu donderdag moet ik de DA terugbellen, ze is nu int begin van begin van hengstigheid... duimen maar dat ze snel gedekt kan worden!