appaloosa shet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:07

Hoe het zit met de vereisten van het NMPRS en het NAS weet ik zo niet;
het NSPS is een gesloten stamboek, dus papierloze dieren of dieren met half papier worden niet opgenomen.

Bij het NMPRS mogen merrie's volgens mij (nog wel) papierloos worden opgenomen. Bij het NAS weet ik niet hoe dat zit.

of ze echt fewspot is kan denk ik best beoordeeld worden aan de hand van een foto, door appaloosa kenners. Ben zowiezo wel benieuwd naar een foto eigenlijk :) Heb je een beetje een correcte standfoto?

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:18

Heb even zo gauw geen betere foto bij de hand maar dan hebben jullie een beetje een idee hoe die van mij eruit ziet :D

Afbeelding

bowlegged75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 23:19

nee,ik heb nog geen foto's.
ze is wit met zwarte stippen rond haar mond en ogen,ook manen en staart zijn helemaal wit.hoeven zijn ook getreept.
ik heb een foto van haar gezien als veulen helemaal grijs is met stipjes.
@KBTP:wat een schatje!onze pony heeft wel een heel andere bouw,zoals ik het zie is die van ons wat slanker en hoger op de benen.
hoe hoog is jou pony?

bowlegged75

Re: appaloosa shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 23:21

Daantjuh,hoe oud is jou pony?
zou ze ook lichter worden?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:24

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:25

bowlegged75 schreef:
nee,ik heb nog geen foto's.
ze is wit met zwarte stippen rond haar mond en ogen,ook manen en staart zijn helemaal wit.hoeven zijn ook getreept.
ik heb een foto van haar gezien als veulen helemaal grijs is met stipjes.
@KBTP:wat een schatje!onze pony heeft wel een heel andere bouw,zoals ik het zie is die van ons wat slanker en hoger op de benen.
hoe hoog is jou pony?

Dat kan goed kloppen :') Die van mij is ook echt een dik varken, maar die hele slanke bouw krijg ik er niet in en wil ik ook helemaal niet Blacky is Blacky en dit is nou eenmaal de bouw van 't beestje :+

Hij is 83 cm. :)

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:25

bowlegged75 schreef:

Pippi is in september 4 geworden!
Maar het is echt een toverbal hoor :D Ik heb haar al vanaf veulen en eerst was ze voor helemaal donker en nu worden haar manen ook licht van kleur, plus ze heeft op 1 zijkant nu een spierwit vlekje zitten sinds een paar maanden heel vreemd
In de zomer is ze op haar mooist

Hier kun je mooi zien hoe haar figuur is
Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:26

Daantjuh20 schreef:
bowlegged75 schreef:

Pippi is in september 4 geworden!
Maar het is echt een toverbal hoor :D Ik heb haar al vanaf veulen en eerst was ze voor helemaal donker en nu worden haar manen ook licht van kleur, plus ze heeft op 1 zijkant nu een spierwit vlekje zitten sinds een paar maanden heel vreemd
In de zomer is ze op haar mooist

Hier kun je mooi zien hoe haar figuur is
Afbeelding

Jaa precies! Zo horen ze, maar die van mij is dan met een accessoire, een hangbuik :') Maar Blacky is ook echt een toverbal, hij verandert ook steeds van kleur. :+

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:29

Ja mooi is dat het is elk jaar weer een verrassing hoe ze eruit zien ;)
Ennuh zijn die van jullie behalve toverbal ook stuiterbal 8-)

bowlegged75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 23:31

op zich lijkt ze heel veel op silver,alleen niet die grijzige beentjes.
die zijn bij haar helemaal wit.
wat een leukerdjes hebben jullie!
maar wel verwarrend dat ze verkleuren enz. on hoe die kleuren dan weer heten....
ik zal morgen proberen foto's te maken

bowlegged75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 23:33

ik hoop dat onze pipi geen stuiterbal is,mijn jongste dochtertje gaat er op rijden :D

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:35

Ik ben ook wel benieuwd naar foto's van andere toverballetjes :D

En niet te vergeten: smeerballetjes
Afbeelding
Dit was 2 jaar terug ergens in de winter, zwart van de modder :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:38

Misschien reageert de eigenaresse van Silver hier ook nog wel; xElienx; zij kan je héeeel veel over (mini)appies en allerlei aparte kleuren e.d. vertellen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:39

ja joh Joyce, ga dr eens halen :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:41

Ja, Blacky heeft momenteel ook een zwarte kleur van de modder en troep :') En nog een ja op het stuiterbal zijn. Zo op zijn tijd, verder is Blacky's grootste hobby eten. :=

Zo breed is ie momenteel! :9
Afbeelding

Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:43

stef schreef:
ja joh Joyce, ga dr eens halen :P

Wat dacht je, heb ik al lang gedaan :=
maar volgens mij is ze nog teveel verzonken in de roes n.a.l.v. haar super rit met de 2 kanon-stippies van afgelopen zaterdagavond :Y)

bowlegged75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 23:44

jaaa,blacky is breed :D

bowlegged75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 23:47

ben wel heel benieuwd hoe haar kleur dan heet..
8)7

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:47

bowlegged75 schreef:
jaaa,blacky is breed :D

Hijs 7 maanden zwanger van Maïs, brok, kuil en hooi! :+

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:04

:D Die foto van blacky in de sneeuw geweldig!! :D
Die van mij wordt niet zo heel snel dik, ze heeft nogal een raar gebit een flinke onderbeet wat ook nog eens schots en scheef staat en daardoor eet ze niet zo heel snel, wortels moet ik bijvoorbeeld al in hele kleine stukjes snijden anders eet ze het niet, en op kort gras kan ze niks afgrazen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:07

@stef- de appaloosa is geen kleur.er zijn wel appaloosa-specifieke kleuren.
maar het amerikaanse stamboek is wel een ras, en het nederlandse een type /registratie.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:08

Daantjuh20 schreef:
Die van mij wordt niet zo heel snel dik, ze heeft nogal een raar gebit een flinke onderbeet wat ook nog eens schots en scheef staat en daardoor eet ze niet zo heel snel, wortels moet ik bijvoorbeeld al in hele kleine stukjes snijden anders eet ze het niet, en op kort gras kan ze niks afgrazen

Dan is de kans dat ze in een stamboek (ongeacht welk) wordt opgenomen heel erg klein; een pony met onderbeet/overbeet (flink of niet) zou je niet mee moeten willen fokken, dat is gewoon een flink gebrek, en pony's met gebreken worden doorgaans niet toegestaan binnen stamboeken.
Zou betekenen dat de kans erg groot is dat ze bij stamboekopname geweigerd wordt om opgenomen te worden, veterinair is ze dan niet orde.

Sommige stamboeken zijn zelfs vrij streng qua gebit; ook al heeft betreffende pony geen onder/overbeet, als er wat tanden scheef staan worden ze soms al afgewezen. En maar goed ook imo.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:20

JoyCiej007 schreef:
Daantjuh20 schreef:

Dan is de kans dat ze in een stamboek (ongeacht welk) wordt opgenomen heel erg klein; een pony met onderbeet/overbeet (flink of niet) zou je niet mee moeten willen fokken, dat is gewoon een flink gebrek, en pony's met gebreken worden doorgaans niet toegestaan binnen stamboeken.
Zou betekenen dat de kans erg groot is dat ze bij stamboekopname geweigerd wordt om opgenomen te worden, veterinair is ze dan niet orde.

Sommige stamboeken zijn zelfs vrij streng qua gebit; ook al heeft betreffende pony geen onder/overbeet, als er wat tanden scheef staan worden ze soms al afgewezen. En maar goed ook imo.

Ik heb voor Pippi ook gewoon alleen een paspoort en er wordt zeer zeker niet met Pippi gefokt ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:38

Vanwege deze vraag dacht ik, ik meld het even....

bowlegged75 schreef:
ja idd,zo zal het bij onze pony ook wel gegaan zijn een kruising tussen een shetlander en een mini appaloosa.
kun je zo'n pony niet meer laten opnemen in het appaloosa stamboek?
sorry hoor heb helemaal geen verstand van fokkerij enz.

Kijk stamboeken kijken en redeneren voornamelijk met het oog op bepaalde fokdoelen en rastypische kenmerken. Een pony met (flinke) onder/overbeet voldoet haast nooit aan die eisen en voorwaarden, vandaar dus ook dat ik even wilde vermelden dat de kans dat jou pony met een flinke onderbeet in een stamboek (welke dan ook) zal worden opgenomen, heel erg klein is. Dat willen ze namelijk gewoon niet zien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:39

appaloosa is wél een kleur, alleen een verzamelnaam voor alle patronen die het appaloossa gen veroorzaakt. Bont is toch ook een kleur? Alleen das ook een verzamelnaam.
Betreft het amerikaanse stamboek zijn de meningen verdeeld of dit nu wel of niet een ras is ;)

En dat ze een onder/overbijt niet willen zien is alleen maar logisch. Het is en blijft een erfelijk gebrek :j