Nieuwe trend, bewezen dekgeld voor onbewezen hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:18

Vudress schreef:
Maar waarom zouden ze het dekgeld verlagen? Omdat er wat mensen zijn die van mening zijn dat het teveel is? Er zijn hele volksstammen die de prijzen van Dolce & Gabbana belachelijk vinden, toch blijft het merk verkopen, ondanks de prijzen.

Citaat:
Maar die komen in de huidige markt zichzelf toch snel genoeg tegen, ik zie dat niet als een probleem

Het is ook geen probleem en al zeker niet voor de hengstenhouders. Het is gewoon een andere doelgroep waar veel geld aan te verdienen is.

Ik heb anders uit betrouwbare bronnen dat er een heel aantal hengstenhouders nog erg veel rekeningen van klanten hebben openstaan van afgelopen jaar dus zo goed gaat het nou ook weer niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:25

juliomariner schreef:
Ik heb anders uit betrouwbare bronnen dat er een heel aantal hengstenhouders nog erg veel rekeningen van klanten hebben openstaan van afgelopen jaar dus zo goed gaat het nou ook weer niet.

Die betrouwbare bronnen toch

Dat is iets van alle tijden en is vaak de schuld van de HH zelf, die sturen soms in november of zo pas een rekening, dan kan je verwachten dat mensen wat laks worden
Verder kunnen ze toch gewoon klanten weigeren, maar als ik bel, naar welke hh dan ook sturen ze gewoon een kwakkie op, zonder iets te vragen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:27

Om in de termen van de kledinghuizen te blijven. De meeste mensen met de pet kopen geen Dolce en Gabbana maar zijn tevreden met een betaalbaar kledingstuk dat hen evengoed is van kwaliteit en hen ook goed staat. Zo ook de gewone hobbyfokker. De meesten kijken wel uit naar evengoede kwaliteit die nog betaalbaar is. Want met zo'n hoge dekgelden moeten de veulenprijzen dan eigenlijk ook de hoogte in en dan krijg je ze weer niet verkocht en niet iedereen kan maar alles aan houden tot hun 3 jaar om dan nog eens te moeten investeren in het zadelmak maken wat tegenwoordig ook niet meer goedkoop is. Dus moet de prijs van de 3-jarige ook navenant zijn en dit is met de huidige markt geen optie want dan krijg je ze gewoon niet verkocht.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:29

sarabande schreef:
juliomariner schreef:

Die betrouwbare bronnen toch

Dat is iets van alle tijden en is vaak de schuld van de HH zelf, die sturen soms in november of zo pas een rekening, dan kan je verwachten dat mensen wat laks worden
Verder kunnen ze toch gewoon klanten weigeren, maar als ik bel, naar welke hh dan ook sturen ze gewoon een kwakkie op, zonder iets te vragen.

Tuurlijk heb je dat elk jaar (en meestal bij dezelfde klanten) maar dit jaar is het echt extreem

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:31

Ze kunnen ook het traject van herrineringsbrieven en incasso's ingaan.

Maar Petra, ik heb het niet over de hobbyfokker. Ik heb het over het pennymeisje (20+) :D die gruwelijk veel geld uitgeeft aan paarden. Het is niet raar dat de hengstenhouder zich daar (ook) op richt.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:33

Vudress schreef:
Ze kunnen ook het traject van herrineringsbrieven en incasso's ingaan.

Maar Petra, ik heb het niet over de hobbyfokker. Ik heb het over het pennymeisje (20+) :D die gruwelijk veel geld uitgeeft aan paarden. Het is niet raar dat de hengstenhouder zich daar (ook) op richt.

Herinneringsbrieven helpen echt niet, incasso kost veel geld en van een kale amfibie etc.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:36

petraaken schreef:
Om in de termen van de kledinghuizen te blijven. De meeste mensen met de pet kopen geen Dolce en Gabbana maar zijn tevreden met een betaalbaar kledingstuk dat hen evengoed is van kwaliteit en hen ook goed staat. Zo ook de gewone hobbyfokker. De meesten kijken wel uit naar evengoede kwaliteit die nog betaalbaar is. Want met zo'n hoge dekgelden moeten de veulenprijzen dan eigenlijk ook de hoogte in en dan krijg je ze weer niet verkocht en niet iedereen kan maar alles aan houden tot hun 3 jaar om dan nog eens te moeten investeren in het zadelmak maken wat tegenwoordig ook niet meer goedkoop is. Dus moet de prijs van de 3-jarige ook navenant zijn en dit is met de huidige markt geen optie want dan krijg je ze gewoon niet verkocht.

Goede gezonde veulens en 3 jarigen uit bewezen stammen zijn heel goed te verkopen. Maar dan moet je investeren in het merriemateriaal om te beginnen. Een Elite sportmerrie heeft geld gekost voor ze dat is en in de huidige markt is dat steeds meer een vraag in plaats van een uitzondering.

Mijn veulens vorig jaar waren verkocht voor ze 3 weken waren en voor ik ze überhaupt te koop aangeboden had. De beide 3 jarigen hebben het prokpredicaat, de rest moet nog blijken, maar ik maak me over verkoop geen zorgen.

Jan met de pet kan zich met de prijzen die het onderhoud vandaag de dag kost, helemaal geen paard veroorloven dus gaat de vergelijking ietwat mank

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:41

sarabande schreef:
Jan met de pet kan zich met de prijzen die het onderhoud vandaag de dag kost, helemaal geen paard veroorloven dus gaat de vergelijking ietwat mank

Jan Modaal verdient net geen 1500 euro per maand. Zij kunnen prima een paard onderhouden. Sterker nog: ik denk dat bovengenoemde pennymeisjes minimaal 1/3 hiervan per maand uitgeeft aan de paarden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:44

Jan Modaal is een gezin met 2 kinderen, geen pennymeisje waar ik een meisje van 9 tot pakweg 14 jaar onder versta

Vudress

Re: Nieuwe trend, bewezen dekgeld voor onbewezen hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:48

Misschien moet je even terugbladeren naar mijn omschrijving van pennymeisjes. Meestal in de leeftijd van 20+. ;)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:51

juliomariner schreef:
De Nederlandse hengstenhouders zijn een vrij hecht kliekje en ik denk dat de meeste dus niet met een dekgeldverlaging durven te komen, maar als 1 paard over de dam is .......

Valt gewoon onder de Kartelvorming. :D

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:51

Ik ben het helemaal eens met sarabande.

fokken = gokken is een veelgezegde kreet.
Inderdaad je weet niet wat een jonge hengst doet, maar je weet ook niet hoe een bewezen hengst op jouw merrie uitpakt.

Of ik nu € 800 moet betalen of € 1000 dat verschil maakt mij echt niks uit. Dus idd alles onder de € 1500 sta ik voor open.
Daarboven kan ook, maar moet het heel bijzonder zijn.

Ik kies voor de hengst waarvan ik denk dat die bij mijn merrie past en waarvan ik denk dat hij de "zwakkere" punten van mijn merrie verbeterd,
en ik ga dus zeker niet selecteren op dekgeld-tarieven.
Ook ga ik zeker niet naar een "goedkoper" stamboek om consessies te doen, het KWPN is hét stamboek.

Al vind ik € 1.500 voor Bretton Woods ook veel geld (ik zou hem niet durven te gebruiken met 2x klasse C-tjes). Maar hij is wel al veelgevraagd!
Chinook die nog ggk moet worden, tja dan is € 1.350 erg veel geld.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:54

fokkertje schreef:
Ook ga ik zeker niet naar een "goedkoper" stamboek om consessies te doen, het KWPN is hét stamboek.

Al vind ik € 1.500 voor Bretton Woods ook veel geld (ik zou hem niet durven te gebruiken met 2x klasse C-tjes). Maar hij is wel al veelgevraagd!

I keer terug lezen voor je plaatst. :D

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:01

Nah stamboeken genoeg en eentje met duits papier is in België nog gewilder dan een KWPN'er.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:12

petraaken schreef:
Nah stamboeken genoeg en eentje met duits papier is in België nog gewilder dan een KWPN'er.

Toch raar dat de Belgische kopers zoveel naar Nederland komen EN een goed veterinaire rapport erbij willen en dan ook graag kopen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:17

Liefs nog van 4 generaties achter elkaar.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:25

Ik ben ook van België en ik zie de meeste inderdaad ook naar Duitsland trekken :)
Verder zijn er vele duitse stamboeken die zelf foto's maken van de rug van de hengst, zo verkeerd lijkt het me dus niet om een duitse hengst te kiezen en als je twijfelt gewoon vetrinair rapport opvragen :)

Verder is er in Nederland wel een trend die je in België niet ziet. In Nederland dekken ze ontzettend veel met onbewezen hengsten. In België komt dit nauwelijks voor. De jonge belgische hengsten zijn dan ook heel goedkoop. Hier betaal je alleen voor een bewezen hengst veel geld. Al valt dat in vele gevallen nog héél goed mee (bv. 1500€ voor een bewezen Nabab,...)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:27

kopers ..??
triest bij de springpaarden of ze nu Kwpn -Bwp of Z zijn ..zolang ze niet makkelijk over 1.40 springen is de markt gewoon 0.0 ..en eens ze dat kunnen is dat papier niet eens meer van belang ..
van veulens tot 4 jarigen is gewoon geen markt meer ..zelfs met het predikaatrijkste papier op zak ..
en een jong springpaard verkopen kan enkel nog als ie een koprol maakt boven de sprong
dus als je wil fokken voor de verkoop begin er niet aan ..enkel als je ze kan aanhouden en er drie jaar werk in kan stoppen loont het nog en dan moet ie nog braaf , gezond en veel kwaliteit hebben

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:28

ik denk dat het ook vooral met de dressuurhengsten betreft, niet met springen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:29

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:30

fokkertje schreef:
Chinook die nog ggk moet worden, tja dan is € 1.350 erg veel geld.

Dat is waanzin, als hadt ik geld genoeg dan nog niet. ;)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:31

fokfanaat schreef:
ik denk dat het ook vooral met de dressuurhengsten betreft, niet met springen.

Ik had het inderdaad over dressuurhengsten :j

Al is ben ik totaal niet stamboek gebonden. Ik koop wat ik leuk vind. Als het een goed paard is mag ie wat mij betreft bij het shetlandstamboek ingeschreven zijn :P
Laatst bijgewerkt door Umeo op 07-03-11 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:32

ceasario schreef:
Umeo schreef:
Ik ben ook van België en ik zie de meeste inderdaad ook naar Duitsland trekken :)

Na gisterenavond zullen Belgen nog meer naar Duitsland trekken..
moet je zien..is wel off-topic maar je moet het zien. :D

http://brandpunt.kro.nl/uitzendingen/20 ... index.aspx

:D :')

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:33

Umeo schreef:
Verder is er in Nederland wel een trend die je in België niet ziet. In Nederland dekken ze ontzettend veel met onbewezen hengsten. In België komt dit nauwelijks voor. De jonge belgische hengsten zijn dan ook heel goedkoop. Hier betaal je alleen voor een bewezen hengst veel geld. Al valt dat in vele gevallen nog héél goed mee (bv. 1500€ voor een bewezen Nabab,...)

misschien hebben wij daar wijze lessen uitgeleerd en hollen we niet meer achter jonge hengsten aan .. er is een tijd geweest dat je in waasland scheef werd aangekeken als je niet met die ene Baloubet had gedekt ...of in het gentse met Palestro bvb ..heel veel mensen zijn toen van een koud ritje thuisgekomen ..een paar enkeling die het daarvan toch beter doen in de sport kwamen ook uit heel sterke merrielijnen
denk daarom ook dat dit mede de oorzaak ( of liever het geluk )is
dat we nu wat springen betreft overal tot de top behoren ..dat we niet te snel nieuw en jong bloed op onze merriestapel zetten maar om niey-uw bloed te hebben liever een topper uit een ander land nemen ..bvb een Kwpn -SF of Holst bewezen hengst !!

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:34

besita schreef:
kopers ..??
triest bij de springpaarden of ze nu Kwpn -Bwp of Z zijn ..zolang ze niet makkelijk over 1.40 springen is de markt gewoon 0.0 ..en eens ze dat kunnen is dat papier niet eens meer van belang ..
van veulens tot 4 jarigen is gewoon geen markt meer ..zelfs met het predikaatrijkste papier op zak ..
en een jong springpaard verkopen kan enkel nog als ie een koprol maakt boven de sprong
dus als je wil fokken voor de verkoop begin er niet aan ..enkel als je ze kan aanhouden en er drie jaar werk in kan stoppen loont het nog en dan moet ie nog braaf , gezond en veel kwaliteit hebben

Inderdaad. Heb je helemaal gelijk in!
Leuke brave 1.40m paarden is een super grote markt voor!