hoeveel kost de verzorging van een shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

missyxlove

Re: hoeveel kost de verzorging van een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:06

ik denk dat die zowiezo minder gaan liggen dan bij paarden.
Je moet gewoon zorgen dat ze een goede grote wei hebben,
shetlanders kun je echt niet in een stalletje houden!
Ze eten ook niet zoveel krachtvoer, maar eten voornamelijk gras.
En hebben ze hoefijzers nodig?
denk van niet

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:09

hoezo kan je een shetlander nou weer niet in een stalletje houden?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:37

Nou, ik ben ook wel van mening dat een shetlander op het land hoort. Maarrr, ik vind dat eigenlijk elk paard buiten zou moeten staan. Dat is de natuur, zo zou ideaal zijn. Helaas kan da tniet altijd. Mijn pony staat in de winter ook bijna altijd op stal. Veel beweging geven is dan wel heel belangrijk. Je moet vind ik voor een paardje op stal, van welk ras dan ook, veel TIJD hebben. Als je geen volpension hebt, moet je elke dag langs. Ik ga, ondanks dat ik volpension heb, zo veel mogelijk. Ik ga in elk geval zeker 5 dagen per week.
Ga na of je daar tijd voor hebt, want dat is vaak het grootste probleem.

ellenoord1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 15:17

ik ben het helemaal met jullie eens je moet een paard zowiezo zo weinig mogelijk in en stal houden! :#

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:22

Kwa kosten vind ik een shet absoluut niet vergelijkbaar met een paard. Wij hebben zowel paarden als shetten, en bij de laatsten ben ik toch echt stukken goedkoper uit hoor. Ik doe vele malen langer met het strooisel (staan 's nachts op stal), eten vele malen minder (o.a. amper krachtvoer), hoefsmid is goedkoper. Je hebt veel minder ontwormingspasta nodig. Het enigste wat net zo duur is, zijn de eventuele dierenartskosten. Maar laat ik het afkloppen, die hebben we zelden nodig voor de shetjes. Als de eigenaar van een stalling redelijk is, zal deze voor een shet m.i. ook veel minder moeten tellen.

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:29

Ik denk dat een shet wel goedkoper is dan een paard, heb je het er eigenlijk al met je ouders over gehad? En als je een shet wil om op te rijden ben je er waarschijnlijk snel weer uitgegroeid.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:37

probleem is dat het jaren goedkoop(er) kan zijn en dan moet die DA toch een keer komen.
Mijne was nooit ziek geweest tot afgelopen winter en de rekeningen van de DA waren echt niet lollig. Daarnaast scheelt het bekappen weinig, doet ze misschien iets langer met het zaagsel maar dat is ook niet echt bijzonder (paard is zowat schoner).

Een shet kopen omdat het weinig zou kosten vind ik het stomste wat je kan doen.. voor elk dier heb je geld nodig, en ik ken te veel mensen die voor hun shet geneens een DA willen laten komen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:39

Ik weet wel zeker dat een shet goedkoper is dan een paard.
Ik heb namelijk zowel een paard (KWPN) als een shet. Ben in totaal ca. 150 euro per maand kwijt aan strooisel, voer etc waarvan 100-120 euro aan mijn paard. Reken maar uit wat de shet kost dus...
Hoefsmid kost 20 euro per keer, deze komt 1x in de 6-8 weken bij mijn paard, de shet wordt om de keer bekapt dus ongeveer 4x per jaar. Inenten kost uiteraard evenveel en evt andere kosten.
Mijn shet heeft alleen een halster en wat borsteltjes, verder niet, maar dat hangt er uiteraard vanaf wat je ermee wilt doen en wat je allemaal wilt kopen, dat kun je zo duur maken als je zelf wilt.

manegelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:43

Let wel op, dat je snel te groot bent voor je shetlander.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:46

Hoezo te groot? Alleen om op te rijden, maar er zijn nog zoveel leuke dingen die je daarna nog kan doen! Zoals mennen, vrijheidsdressuur, lange lijnen dressuur, spelen, knuffelen, wandelen (goed ook voor je eigen lijn enz). Ik heb dus wel een shetlander omdat het een stuk goedkoper is. Een groot paard zou ik dus niet kunnen betalen, want dan ben ik alleen voor mijn pensionstalling al 140 duurder uit per maand....

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:52

ellenoord1 schreef:
ik heb al verzorg shets
maar ik vindt een eigen pony beter maar ik vindt mij verzogshets ook toppers

Ik dacht ook dat een eigen pony beter leuker etc etc was. Maar eerlijk? Had het liever bij een verzorgpony gehouden, heb je alle kosten niet. En die roze wolk was ik snel vanaf toen ik na een maand al de dierenarts kon bellen en een mooie rekening kreeg!
Ben wel blij met mijn ponys hoor, voor iemand me nu verkeerd begrijpt :')

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 14:03

DeSa schreef:
ellenoord1 schreef:
ik heb al verzorg shets
maar ik vindt een eigen pony beter maar ik vindt mij verzogshets ook toppers

Ik dacht ook dat een eigen pony beter leuker etc etc was. Maar eerlijk? Had het liever bij een verzorgpony gehouden, heb je alle kosten niet. En die roze wolk was ik snel vanaf toen ik na een maand al de dierenarts kon bellen en een mooie rekening kreeg!
Ben wel blij met mijn ponys hoor, voor iemand me nu verkeerd begrijpt :')

Tja eerlijk gezegt: dit geld voor mij ook _/-\o_

ellenoord1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 19:29

ik doe het ook niet omdat ze goedkoper zijn maar omdat ze leuk zijn lief en natuurlijk heel ondeugen en veel humor hebben!!!!

ellen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:12

aslo schreef:
hoefsmid is goedkoper

Dan heb je mazzel, bij de meeste smeden betaal je gewoon het volle pond (en terecht IMO)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:17

Ja maar goed, dan kun je heel bokt wel opdoeken, en er een leesfunctie van maken, want elke vraag is wel eens eerder gesteld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:20

Brendaaaa schreef:
Ja maar goed, dan kun je heel bokt wel opdoeken, en er een leesfunctie van maken, want elke vraag is wel eens eerder gesteld!

Het is verplicht om de zoekmachine te gebruiken,vóór je een topic opent. Juist om dubbeltopics te voorkomen.
Antwoorden van deze vraag kun je simpel vinden door in de zoekmachine "shetlander kopen" of "kosten shet" in te vullen,of op de wiki te kijken ;)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:52

Toch is een forum bedoeld om topics te openen, ook al is een vraag al vaker voorbij gekomen, dat betekent niet automatisch dat een nieuw topic dicht moet. Een topic is een dubbeltopic als er tegenlijkertijd nog een topic loopt met hetzelfde onderwerp, dat is in dit geval niet zo, de andere topics zijn allemaal oud/niet meer in gebruik.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:19

Ik denk dat je met +- 2000 euro alles incl ruim genoeg hebt ook voor onvoorziene dingen!
Laatst bijgewerkt door Rhine_ op 12-03-11 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:26

Per jaar of als startbedrag?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:28

Per jaar. Dus zonder spullen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:27

Ik ben wel van mening dat je opzich met een shet goedkoper uit bent maar dat is ook afhankelijk van wat je er mee wil gaan doen.
Bedoel als jij een shet hebt om gewoon lekker te poetsen en te wandelen en grondwerk ben je veel goedkoper uit dan wanneer je een rijpaard hebt waar je op rijdt en dus tuig voor nodig hebt en lessen. Maar je kan natuurlijk ook met de shet gaan rijden als je niet te groot bent of gaan mennen. Daar zitten natuurlijk ook kosten aan. Ook in onderhoudt ben je niet veel kwijt. Als ik kijk naar die van ons die gewoon als weidevulling en knuffelpony's dienen. Die kosten nauwelijks wat. Buiten dat we natuurlijk alles voor hun hebben moeten afmaken en stalletje end. Is het enige wat we voor hun hebben is beide 1 halster en wat borstels. Verders krijgen ze alleen hooi bijgevoerd. Sinds vandaag wat krachtvoer omdat er eentje schrikbarend mager is. Maar goed zo'n zak kost ook een tientje en daar doe je voor een shet echt wel heel lang mee je kunt daar geen kilo krachtvoer per dag ingooien.
Als je hem ergens stalt is het natuurlijk weer een ander verhaal maar stallingkosten alleen zijn iets van 50 tot 100 euro per maand. Als het niet minder is. Bedoel dat doe je ook met een gewoon paard niet zomaar dan moet je echt wel goed zoeken.
Hoefsmid en dierenarts is vrijwel gelijk maar opzich zolang dat allemaal gewoon z'n gangetje gaat zijn dat ook niet echt de kosten.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:08

Tigra_ schreef:
Ik ben wel van mening dat je opzich met een shet goedkoper uit bent maar dat is ook afhankelijk van wat je er mee wil gaan doen.
Bedoel als jij een shet hebt om gewoon lekker te poetsen en te wandelen en grondwerk ben je veel goedkoper uit dan wanneer je een rijpaard hebt waar je op rijdt en dus tuig voor nodig hebt en lessen. Maar je kan natuurlijk ook met de shet gaan rijden als je niet te groot bent of gaan mennen. Daar zitten natuurlijk ook kosten aan. Ook in onderhoudt ben je niet veel kwijt. Als ik kijk naar die van ons die gewoon als weidevulling en knuffelpony's dienen. Die kosten nauwelijks wat. Buiten dat we natuurlijk alles voor hun hebben moeten afmaken en stalletje end. Is het enige wat we voor hun hebben is beide 1 halster en wat borstels. Verders krijgen ze alleen hooi bijgevoerd. Sinds vandaag wat krachtvoer omdat er eentje schrikbarend mager is. Maar goed zo'n zak kost ook een tientje en daar doe je voor een shet echt wel heel lang mee je kunt daar geen kilo krachtvoer per dag ingooien.
Als je hem ergens stalt is het natuurlijk weer een ander verhaal maar stallingkosten alleen zijn iets van 50 tot 100 euro per maand. Als het niet minder is. Bedoel dat doe je ook met een gewoon paard niet zomaar dan moet je echt wel goed zoeken.
Hoefsmid en dierenarts is vrijwel gelijk maar opzich zolang dat allemaal gewoon z'n gangetje gaat zijn dat ook niet echt de kosten.

Dat hoeft dus niet, ik betaal op mijn pensionstalling maar 60 euro voor mn shet.... maar die staat dan wel in een groepstalling wat ik prima vind.

ellenoord1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 11:11

ik ga heb gebruiken om leuk te poetsen grondwerk en wanelen door de bossen verder niet echt veel.

ellen

Bey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:35

Voor de shetlander die ik gehad heb betaalde ik echt niet zoveel als voor mijn pony nu.

Shet stond bij iemand anders in de wei. Kosten € 40,00 in de maand (incl. hooi in de winter, water)
En voor de rest: jaarlijkse inenting: € 40,00 , En bekappen was € 25,00 (1 x in de 2 / 3 maanden).

En voor de rest moet je geld achter de hand hebben voor onverwachte dierenartskosten etc.