Wie kent deze Fokkerij? Kun je zomaar zoveel fokken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Morfeo

Re: Wie kent deze Fokkerij? Kun je zomaar zoveel fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:42

Jeetje, er lopen wel hele mooie bij.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:52

Waarom zou een fokker die paarden fokt met een leuk kleurtje ineens slecht zijn.
Niet iedereen is liefhebber van de kwpners in bruin of vos kleur.
En papier zou een paard goed maken en zonder gebreken?
Ik ben ook hobbyfokker van pony's met een apart kleurtje.
Heb een vosbonte(1m35) met blauwe ogen die een mooi palomino shabrakbont hengstveulen heeft gekregen, een appaloosamerrie(1m45) die een perlino hengstveulen heeft en nog een welsh-arabier waarvan het veulen nog niet geboren is.
Alle merries zijn superlief totaal zonder gebreken en ook de hengst was heel lief en kunnen allemaal mooi lopen.
Ik vind fokken op karakter belangrijker dan een goed papiertje.
En of er in de papierenfokkerij niet gesjoemeld wordt.
Hoeveel gaan niet naar de slacht met 1 of ander gebrek of wordt er gefokt met hengsten die stiekem een aandoening hebben die pas later bij het veulen ook geconstateerd wordt.
en ook paarden zonder papier kunnen fantastisch lopen, waarom ook niet.
En dat een veulen toevallig van 2 ouders is met goed papier wil niet automatisch zeggen dat het veulen het ook tot in de Z schopt.
Het moet er maar net allemaal uitkomen. Bovendien zijn er veel nerveuze drukke paarden bij, daar moet je als ruiter maar net zin in hebben,.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:19

WaldoTje schreef:
Snap niet hoe dat jullie zo'n uitgesproken mening kunnen hebben terwijl jullie geen enkele informatie hebben.

Nou, foto's zeggen vaak meer dan woorden.... en als ik dan kinders op paarden zie zitten met teenslippers aan, dan laat ik mijn kids daar never nooit niet achter....
Dan de 'verkoop' ? foto's van de gereden paarden.... halster waar een bit vast gemaakt is met een riempje... doe je niet. En dan de ruiters :n dat zijn geen bereden paarden maar paarden die mensen op hun dulden, niets meer en niets minder.

Hun visie over het fokken eigenlijk vermeerderen deel ik al evenmin en is het kopen van een hengst en die bij een merrie zetten de meest goedkope manier om aan dieren te komen. Het aparte kleurtje zorgt voor extra 'reclame' maar ook voor een extra afzetmarkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:27

Dat halster-bit gebeurd daar al jaren en ik ben daar een paar keer geweest in het verleden en het zat prima.
Ik snap ook wel dat het onmogelijk is om voor 300 paarden een apart hoofdstel te kopen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:17

KoudbloedKim schreef:
Dat halster-bit gebeurd daar al jaren en ik ben daar een paar keer geweest in het verleden en het zat prima.
Ik snap ook wel dat het onmogelijk is om voor 300 paarden een apart hoofdstel te kopen.

ik niet.... niet op deze manier bevestigd... daarnaast zijn, neem ik aan, die dieren niet allemaal tegelijk aangekocht, een beetje onderhoud en een hoofdstel van 25 euro gaat jaren mee....
riempjes en teugels los zal nooit veel minder zijn dan een budget hoofdstel.

En daarnaast heb je het dan over verkoopfoto's niet allemaal zijn we topfotograven maar je hebt wel de keuze wat je op de foto zet.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:26

Ik las het verhaal, zag de site en dus de foto's. Dacht dat kan er maar 1 zijn, het Fjordenpaard in Drente, Een. Kijk bij contant en ja hoor, dat zijn ze. :)

Ze kruisen echt van alles met elkaar, ook met Ezels en zo. :)

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 02:39

WaldoTje schreef:
Hallo allemaal! :)

1. Dit zijn helemaal geen fokkers.
2. Hun hebben zeker 300 paarden die allemaal op de wei staan.
3. aparte weides voor jaarlingen, veulens met moeders en een grote kudde.
4. zij hebben zelf hun eigen hengsten. deze staan op stal en komen iedere dag buiten.

Deze mensen organiseren ieder jaar iedere zomer,herfst krokus enz vakantie paardenkampen voor kinderen tm 17 jaar.
Hiernaast hebben zij ook nog een westernkamp EL RACHO DE VERANO wat hiernaast gebouwd is ( helemaal zelf gedaan ) waar de oudere jeugd op kamp kan. ( western )

Snap niet hoe dat jullie zo'n uitgesproken mening kunnen hebben terwijl jullie geen enkele informatie hebben.
Al verder gekeken naar de site over het ruiterkamp. http://www.rchetfjordenpaard.nl of google is naar el rancho de verano.

Zij hebben inderdaad veel paarden. Al deze paarden zijn door hun eigen hengsten en merries gefokt en door hunzelf of hun 2 kinderen ingereden.
Dit gaat van fjorden ( waar zij ooit mee zijn begonnen ) naar ontzettend MOOIE bonte paarden, ijslanders, friezen, haflingers, wesh ponys, belgen, enz enz.

Zij hebben zelfs muilezels in de kudde lopen die zelfs beleerd zijn. Hoe leuk is dat!

Inderdaad. Enkele van hun paarden verkopen ze.
Ik kan jullie garanderen dat dit echt goedverzorgde paarden zijn die niets tekort komen!.
Deze mensen staan dag en nacht voor hun paarden klaar.

Mocht je nog geen 18 zijn kan ik het je ook zeker aanraden om daar eens op kamp te gaan!. Dit is zo ontzettend leuk!. Dit kamp is niet zoals de normale kampen waar manege ponys in mee lopen.

nee dit kamp heeft hun eigen kudde met hun eigen gangen. Zij zullen niet met hun hoofd naar beneden lopen en niet in een bak rijden. Hier geniet je samen met de paarden van de mooie natuur in Drenthe.

Hebben jullie vragen over de paarden of het kamp kun je altijd even mail of een pb bericht sturen.
Dit vind ik zelfs leuk.

Kijk even rond op hun site..

en nogmaals. Dit zijn geen rasechte fokkers. daar doen zij het niet voor.

Lieve groetjes Iris. *\o/*

Ik denk ook dat ze absoluut wel goed zijn voor hun paarden, ze zien er allemaal goed uit, lopen in koppels, worden natuurlijk gehouden.

Maar ik heb ook geen probleem met deze mensen, of hun paarden!
Laten we dat voorop stellen.

Maar ik vind hun beleid van fokken, en helemaal in deze tijden, gewoon onwerkelijk.
Als ze alle paarden gebruiken, en dus voor ruiterkampen, kinderen enz, is het een heel mooi doel!

Maar dat ze niet fokken, dat geloof ik niet als ze er 300 hebben, en ze allemaal zelf gefokt hebben met eigen hengsten & merrie's.

Ik ben juist erg nieuwschierig, wil er graag een keer gaan kijken, wil hun visie graag horen!

Wat hun hebben, was vroeger mijn droom. Maar ik ben keihard van mijn wolk afgevallen, omdat de markt totaal ingestort is, en ik dus liever fok met papier, en mischien wel helemaal met fokken stop.
Er zijn zoveel paarden in omloop, marktplaats stroomt over.. En iedereen fokt maar door.

Net als met Honden & katten. De asiels zitten bomvol..
Waarom dan niet elders je dieren weghalen, ook voor gebruik mischien?
Ipv zelf fokken, zonder papier..

Ik heb al een pb binnen gehad van iemand die zich heel erg aangesproken voelde...Dat ik maar moest stoppen met fokken, omdat ik ze aan de straat stenen niet kwijt kan.

Dit is niet het gaval, handel is moeilijk momenteel, dat weet iedereen toch?

Ik zeg ook niet dat ze zomaar klakkeloos merrie's bij hengsten gooien, maar ik vind het persoonlijk (helemaal ronde deze tijd) onverantwoord.

Ik ben benieuwd hoe alle paarden elke paar maand bekapt word, elk kwartaal ontwormd, en elk jaar allemaal geent?

Ik ben alleen al voor het ontwormen voor rond de 30 paarden zo'n 400/ 500 euro kwijt. Ik ontworm per kwartaal, dat is 2 dozen per kwartaal. Dat is bijna 2000 euro per jaar, om alles strak te ontwormen.
Na de mestonderzoeken die ik uitvoer per weide waar koppels lopen.
En alles bekappen, en de entingen elk jaar.

Super dat ze 300 paarden zo kunnen houden! Maar dan zou ik toch echt wel handel erbij doen, om alles te kunnen bekostigen. Ze geven ook kampen natuurlijk, maar dit is nou precies de reden waarom ik daar wel eens zou willen gaan kijken, hoe ze het doen, en bovenal, waarom ze fokken met eigen hengsten en merrie's.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 08:19

KoudbloedKim schreef:
Oeh, deze site liet mijn vriendin anderhalve week geleden zien!
Ik vind de meeste paarden prachtig.. :+: maar denk dat ook hier de discussie wel heftig zal worden n.a.v 'papierloos vermeerderen'.

Je kan ook discussiëren zonder heftig te worden. Tis toch helemaal niet erg om van mening te verschillen. :)

Ik heb ook met kromme tenen naar de site zitten kijken.
Het is voor mij duidelijk. Dit zijn broodfokkers. Die zijn niet bezig om paarden te fokken met een correct exterieur en gezonde ouderdieren. Ze organiseren ruiterkampen en fokken met eigen hengsten.

Als je naar de meeste warmbloed paardenstamboeken kijkt en ook naar de meeste ponystamboeken daar zit voor de hengsten een streng keuringstraject aanvast en ook de merrie worden steeds strenger geselcteerd.
En dat heeft een rede. Dat is niet alleen maar om het mooiste sportpaard te fokken. Dat is om een paard te fokken wat recht op zijn benen staat, wat geen exterieurfouten heeft en wat gezond is.
En dat is allemaal om een gezond paard te fokken wat lang mee kan en het werk aan kan.
De hengsten worden geröntgend, worden gecontroleerd op cornage etc.
Die keuringen zijn niet zomaar een modeshow...

En zomaar een ijslander kruisen met een ander ras(of een andere willekeurige combi) je krijgt dan soms exterieur eigenschappen bij elkaar die heel niet bij elkaar passen. Bijvoorbeeld een korte hals met lange benen. Dan heb je weer een grotere kans op bokvoetjes wat weer een grotere kans geeft op kreupelheid.

Als je kijkt naar dierenwelzijn dan hoort daar mijn inziens ook het fokken van een gezond paard wat correct op de benen staat en een goed gebouwd lijf heeft.
Het hoeven voor de recreatie geen super getalenteerde paarden te zijn. Maar ze moeten het werk wel aan kunnen en niet gehinderd worden door het eigen lijf.

Ik geloof verder dat ze absoluut goed zijn voor hun paarden hoor...daar hoor je niet over. Maar fokken..dat doen ze niet.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:10

Ja okee marktplaats stroomt over, maar ook met paarden met papier.
Oude paarden van bijna 20 jaar oud waar ze dan toch nog wel even 1500- 2000 euro voor willen hebben.
Ja idd dan verkoop je hem niet.
Bovendien kun je fokken met paarden die misschien geen papier hebben maar wel hetzelfde type zijn.
Ik heb zelf gefokt met een paint x appaloosa hengst, en een kleine paint merrie en een appaloosa merrie.
Wel allemaal zonder papier maar kerngezond en zonder gebreken.
Er zijn 2 hele mooie veulens uitgekomen, correct gebouwd, kerngezond en superlief.
Dus wat is dan het probleem?
Niet iedereen hecht waarde aan papier maar meer aan karakter en toevallig ook een leuk kleurtje.
En niet iedereen wil naar de Z-dressuur.
Ben al een jaar op zoek naar een leuk gekleurd recreatiepaardje.
Heb er inmiddels 5 bekeken, en dan kom je er al gauw achter dat ik behoorlijk verschil van mening met de verkoper, die vind dat ie een braaf paard heeft, die je als ie de kans krijgt wel even recht voor je hoofd schopt.
En paarden zijn tegenwoordig al verkeersmak als ze in de wei aan een drukke weg staan.
Het wordt toch wel even anders als dat lintje niet meer tussen het paard en de auto staat.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 12:01

Een kennis van mij had 2 jaar geleden haar papierloze kruising Dartmoor laten dekken door een goede welsh-hengst met papier.
Resultaat een mooi merrieveulen die op een keuring een 2e of 3e premie won.
Nou ja dan denk ik ja, het blijft een kruising in mijn ogen, ook met halfpapier.
Ook de appaloosa worden "gekruisd" met goedgekeurde kwpn hengsten.
(heb ik geen problemen mee, maar is toch ook gewoon een kruising, alleen dan met papier, omdat dat wel wordt goedgekeurd door het stamboek.)
Maar je fokt nog steeds 2 met verschillende rassen.
Of merries zonder papier met een goede hengst, veulen heeft papier maar je weet ook niet wat er allemaal in de moeder zit.
Het blijven kruisingen, met of zonder papier.
En dan vind ik de kruising met papier niet beter dan de kruising zonder papier.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 12:18

Met papier kan je weten of de ouderdieren aan de gezondheidseisen hebben voldaan. Dan weet je of de hengst röntgenologisch in orde is en of hij recht van lijf en leden is. Met een merrie die in het stamboek is opgenomen weet je dat ook.(tot op zekere hoogte)

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:24

Hallo allemaal..

Wat een verschillende reacties allemaal zeg.
en sommige ook zo afgezaagd..

Dat bit verhaal.. of dat bit nou aan een leren stuk vast zit of aan een halster word vastgemaakt? ze hebben meer als 300 paarden. koop jij verschillende hoofdstellen? nee toch.
deze paarden worden ook vrij gereden, aan de losse hand dus er is helemaal niks met dit Bit Beleid aan de hand.

over het verkopen:ze hebben meer als 300 paarden.
en er staan er misschien net 12 te koop.

Vind je dit veel, en noem je dit dan echt Fokken voor het geld?
Nee deze mensen doen het niet voor het geld. Deze mensen zijn gek op paarden zorgen stuk voor stuk voor alle paarden en houden de paarden tot het einde !.

De uitblinkers worden wel eens te koop aan geboden zoals je nu dus ziet. Maar ook lang niet alle!.

Toen ik mijn paard mocht kopen heb ik heel lang getwijfeld om bij hun een bonte te kopen. Ik dacht echt een klik te hebben met dat paard en hij was zo super braaf. Uiteindelijk na lang nadenken heb ik dit niet gedaan en waarom..

Ik zou hem nooit die vrijheid kunnen geven die hij nu heeft, al zijn vriendjes dag en nacht om hem heen, Zomers en swinters met zn allen vrij bij elkaar en dan zou ik hem in een stalletje douwen?
Nee, dit kreeg ik niet over mijn hart. Alle paarden hebben het daar PERFECT.
Tuurlijk had hij best aan t stal kunnen wennen maar hij was al 7 jaar aan zijn vrije leven gewend.
Nog altijd twijfel ik of ik de goede beslissing heb genomen, Want ben nog altijd gek van hem!
Zijn naam is Penotti <3

Voor de mensen die niet zo tegenstrijdig reageren zou ik zeker aanraden eens langs te gaan! Je kunt er ook paarden huren voor een paar uur of een huifkar. Of ga gewoon eens langs om te kijken naar de accomodatie. en de weides vol met paarden. En dan geen manage paarden. Nee, echt vrije, aparte paarden in kuddes!
Geweldig.

Ik kon hier hele uren bij het hek zitten kijken naar het kuddegedrag. :o

Groetjes, ! en ik wacht de reacties weer even af.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:29

Ik ben er niet tegen op paarden zonder papieren te fokken. Alleen het nadeel is dat je geen achtergrond hebt.
Ik vind de paarden er ook niet fijn bij lopen onder het zadel, allemaal lekker met een weggedrukte rug.

Wel mooie kleuren

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:32

@ ALane.

Over de verkoop fotos.

Misschien kun je zo inzien. dat zij zich niet bewust zijn van geld. Of PRACHTPLAATJES.

daar gaat het hier niet om.

dit is gewoon wat zij al jaren doen, waar zij zich goed bij voelen.

Niet voor het geld.
echt niet.

:) groetjes:)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:36

ik heb me in gehouden om hier niet te reageren.

Ik ken de betreffende stal en vind de paarden er niet geweldig staan.

waldotje niet voor het geld? een papierloos paard die niks kan onder het zadel €2000,- voor gaan vragen sorry maar daar koop je in deze tijd een paard met papier voor! het draaid altijd om het geld.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:30

Ik word er niet blij van dat hier een stal besproken wordt en op een negatieve manier als voorbeeld gesteld wordt, die mensen hebben daar niet om gevraagd, dit topic krijgt daarom van mij een slotje.
TS, als je wilt zou je een topic kunnen opstarten puur over de stelling wel of niet papierloos/kruisingen/kleurtjes fokken, houd het dan aub algemeen en neem niet de fokkerij van specifieke andere mensen als voorbeeld.