[TI] Dekhengsten vraagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:33

Ik dacht in eerste instantie aan Baggio.
Al dekt hij dit jaar niet in NL, wie weet volgend jaar wel weer.

snowdon

Re: Dekhengsten vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:10

Welke 2 hengsten vond jijzelf wel geschikt, die nu dus niet meer van toepassing zijn? Dan hebben wij een duidelijker beeld wat je zoekt ;)

Overigens is wellicht Tarzan een optie voor je, van bokker 'cobfan'. Tarzan is een zoon van Lexx.

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 13:20

Black shadow (qua kleur, bouw dacht ik ook, en prestatie (dressuur)) en Djenges (bouw en kleur)
maarja :'(

Zo 'specialekkes' qua kleur vind ik ook wel leuk (natuurlijk niet zeker dat het veulen die kleur ook krijgt maar bon) maar ik vind hem precies iets te lang
http://www.domaineduvallon.com/etalons/ ... 0.jpg&id=5

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 13:21

@ KootMiraDrum, ja akkoord maar Koby haar rug is toch net iets korter dan die van Sissy (Koby is de mama van Sissy :P )

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:42

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:16

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 17:07

Silver Cash spreekt mij niet zo aan, An Rua is wel een knapperd!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:13

_Lot schreef:
Misschien Silver Cash? http://www.tinkerstal.nl/sc17.jpg

Die heeft een witte staart joh :P

Als je dan toch voor effen en niet te klein wilt gaan...
In Duitsland, tegen de Nederlandse grens staat ook nog Royall (vos effen) van bokker Djana. Ook de moeite waard om op te zoeken.
In Belgie staat dan nog de hengst Jordy 3, zoon van Black Shadow en ook effen zwart en doet het prima onder het zadel!

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:47

Dank je Leon, maar onze Royall staat niet meer ter dekking!

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 18:42

@ snowdon, idd heb al gemaild voor Jordy had hem al zien staan op kapaza (ter dekken uiteraard)
Maar ik stel mij de vraag, hij is 1.65m groot, sissy maar 1.45m ofzo. Kan dat geen kwaad voor Sissy dat er een hengst op komt van 1.65? Het veulen neemt normaal wel de grootte aan van de baarmoeder van de moeder maar ik heb altijd horen zeggen dat je bv bij de mini shetjes nooit een hengst mag nemen die groter is dan de merrie omdat die dan in de probs kan komen met de bevalling.
Is dat ook het geval bij een groot paard wanneer de hengst een pak groter is?
(en hoe groot zal het veulen dan ongeveer worden? )

Ik weet het, ik ben het er niet makkelijker op aan het maken waarschijnlijk :P
Nu komen mensen die ik ken nog af met Brown Sugar omdat hij wat fijner is, veel souplesse en goede springtechniek heeft. Op dat gebied zou ik zeggen oke maar zou toch liever het standaard tinkertype behouden, ik vind hem er al niet echt tinker meer uit zien.
Dusja het wordt er niet makkelijker op (omdat ik dan langs enkele kanten ook echt nog wel knappe hengsten toegestuurd krijg, de keuze word moeilijker dan maarja we gaan toch proberen de ideale match te vinden he :P )

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:11

Is Jordy 1.65? Volgens het ICS is hij 1.54, lijkt me sterk dat hij in de afgelopen 2 jaar nog een centimeter of 10 is gegroeid.
Ik zou zelf geen hengst van 1.65 gebruiken voor een merrie van 1.45, maar ik zou nog even navragen of hij echt wel 1.65 is.

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 19:14

Op de advertentie dacht ik gelezen te hebben dat hij 1.65m groot is (heb hen een mailtje gestuurd met de vraag wat die mensen ervan denken over het grote hoogteverschil)

Victorio en Gildor zijn ook wel 2 prachtige hengsten als ik het zo even snel bekijk.
Zijn er hier mensen die mij wat meer info over hen kunnen geven (of vind ik ze terug op een of andere site met lekker veel foto's? xD )

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:17

kinsealy schreef:
Is Jordy 1.65? Volgens het ICS is hij 1.54, lijkt me sterk dat hij in de afgelopen 2 jaar nog een centimeter of 10 is gegroeid.
Ik zou zelf geen hengst van 1.65 gebruiken voor een merrie van 1.45, maar ik zou nog even navragen of hij echt wel 1.65 is.

http://nl.kapaza.be/belgie/ter-dekking- ... 364514.htm

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:20

Zag het ook in de advertentie staan, op de ICS hengstenpagina staat toch echt 1.54 ;-) neem aan dat ze dat wel goed meten op een keuring.
Als ik de rijfoto's zie krijg ik nou ook niet direct het idee dat Jordy 1.65 is ;-)

edit: Gildor (en Miles, ook een zoon van Black Shadow) staan op www.gilcalad.nl
Laatst bijgewerkt door kinsealy op 01-03-11 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 19:21

moest hij maar 1.54m zijn dat zou super zijn dan :P
was vorig jaar helemaal weg van black shadow maarja :'(

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:23

Victorio is de vader van Gildor, Gildor is 4 jaar oud en geen goedgekeurde dekhengst. Wij gaan met Gildor naar de ICS hengstenkeuring in Heusden (Asten).
Meer info over hem kan je vinden op de site in mijn onderschrift (waar overigens ook nog een prachtige Black Shadow zoon staat, die ook op de keuring van 3 april a.s. zal verschijnen).

edit: ik zie dat Kinsealy mij net voor is geweest :P
Laatst bijgewerkt door hermes op 01-03-11 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:23

Als ik voor elke cm die hij kleiner is 1000 euro krijg, ben ik rijk :D :D
Hij lijkt zo op de foto`s (in vergelijking met de laatste foto van Black Shadow, neem aan dat dat dezezelfde ruiter is?) kleiner dan zijn paps..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:25

In het topic van Shayla heb ik geadviseerd om vooral te kijken naar de nakomelingen van een hengst in combinatie met de merrie.

Eigenlijk moeten we dat hier ook doen.
Niet afgaan op een mooie foto van een hengst, maar afgaan op de nakomelingen.

En nogmaals, de hoogte van de hengst bepaald niet de hoogte van het veulen.
Er is ook een merrie die hier in meedoet.

Er is jammer genoeg nog te weinig bekend van vorige generaties.
De eerste uitzonderingen zijn er wel.
Ik heb twee klein dochters staan van Geronimo.
En de moeder van Geronimo is ook bekend.

http://www.irishcobsociety.net/cgi-bin/ ... ishcob.dbw
http://www.irishcobsociety.net/cgi-bin/ ... ishcob.dbw

Onze bonte paardjes zijn voorlopig nog een mix van de grote Shire, Clysdale en de kleine Fell pony's, enz.

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:25

Misschien dat ze in de advertentie de 5 en de 6 hebben omgewisseld? Dat hij 1.56 is ipv 1.65...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:29

hermes schreef:
Misschien dat ze in de advertentie de 5 en de 6 hebben omgewisseld? Dat hij 1.56 is ipv 1.65...

Klein foutje met grote gevolgen.

Maar Mariska krijgt toch lekker geen duizenden euro's. :') :') :')

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:31

D`mn, rekende me al rijk..
Als hij idd 1.56 is zou ik het wel aandurven qua maatverschil. Veel groter zou ik niet doen als eerste veulen. Ik ken weinig hengsten in Belgie, dus kan je niets anders aanbevelen als ga op de hengstenshows kijken, bij hengstenhouders thuis (kun je goed het karakter zien, en eventuele nafok die de hengstenhouder zelf heeft lopen) en bekijk je eigen merrie neutraal. En houdt in je achterhoofd dat er altijd een (kleine) kans is dat er tijdens de dracht en bevalling iets mis kan gaan... Ben je bereid dat risico te nemen..

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:36

Dat zelfde v.w.b. voorgeschiedenis geldt ook voor jouw eigen Victorio Ariebren, ook over hem is weinig bekend en hij heeft nog maar een paar nakomelingen. Wat hem geen minder mooie hengst an sich maakt natuurlijk.
Natuurlijk zijn nakomelingen belangrijk. De mooiste hengst kan tegenvallende niet rastypische veulens voortbrengen en je hebt in alle gevallen met een merrie te maken waarmee een combi wordt gemaakt. Maar als we alleen maar hengsten zouden gebruiken waarvan generaties nakomelingen bekend zouden zijn dan zouden de meeste tinker- en cobhengsten in Nederland afvallen en zou de keuze wel erg beperkt worden wat misschien voor het ras ook weer niet wenselijk is.
Gelukkig is er inmiddels in Nederland een generatie paarden waarvan in ieder geval de ouders bekend zijn.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:39

10 cm is zo wie zo geen probleem.
Maar dan heb je gelijk de volgende discussie.

Staat een grote hengst van 156 nog wel voldoende in het Cob type ?

Het ICS heeft het over paardachtigen vanaf 154 cm
Het NSvT heeft het over een Vanner vanaf 156 cm.

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 19:44

Ben aan het mailen met de eigenares van Jordy, ze zegt dat hij 1cm groter is dan Black Shadow.
Blijkbaar had ik vorig jaar ook met haar gemaild ivm Black Shadow en toen zei ze dat Black 1.54m meette.
Dus vermoed dat het ook omgedraaid zal zijn, heb het al gevraagd maar die vraag vergeet ze precies altijd te beantwoorden :)
Ga mijn agenda eens checken en hoop dan binnenkort eens te kunnen langs gaan bij Jordy dat zal niet zoo immens ver rijden zijn :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:49

Kinsealy, leuke discussie, die komende jaren heel belangrijk gaat worden.

Toevallig praat ik wel over de merrie lijn.

En die merrie lijn is zo belangrijk.

Een goed in het type staande merrie geeft onder de meeste hengsten ook een goed veulen.

Op heel veel ICS / NSvT premie keuringen meegemaakt, dat een mooi, goed in het type staande merrie met een klein kampioentje naar huis ging.
En niet alleen bij de Tinkertjes, ook bij andere stamboeken is dat een vaste norm.

Van heel veel hengsten van de bonte paarden stamboeken zijn de voorouders niet bekend.
Van heel veel merries vanaf een jaar of 7 wel.