Amaryllis: ik heb de merrie zelf gereden tot ze verkocht werd zoals gamblerscup zegt. Ik heb met haar al parcours 1.10m gesprongen (éénmalig gezien haar leeftijd, voor ik heel bokt op men nek krijg) en daar lacht ze mee!! Dus ze kan binnen een paar jaar makkelijk een parcours van 1.30m springen. De merrie voldoet dus wel aan mijn wensen.
Ik rij haar voor een stal die veel springpaarden fokt en de eigenaars zeggen zelf dat ze potentie heeft voor de sport en daarom dat ik er ook een veulentje van wil. Ik wil dus niet vermeerderen, maar verbeteren.
En goed je mag zeggen wat je wil, maar je hoeft mijn rekening niet te maken. Er zijn mensen zat die een paardje fokken voor eigen gebruik, ik hoef geen internationale topper te fokken, gewoon een fijn gebruikspaard voor mezelf die me wat verder in de sport kan brengen dan de ruin die ik nu heb. Is dat zo verkeerd? Is de enige reden om een paard te fokken dan een goedgekeurde hengst of een merrie met weet ik veel wat voor predikaten te hebben? Dat vind ik kort door de bocht.
Je hebt een goede merrie, dat is ze wel, en een goede hengst en ik wil daar graag een veulentje uit fokken, is dat zo verkeerd?
Ik heb de optie jong paard kopen ook overwogen, maar daar ligt mijn ambitie nu niet, ik wil graag een veulentje fokken zodat ik nog een paar jaar verder kan leren met mijn huidige paard, tegen dat hij wat ouder is, is het jonkie klaar en kan ik mooi overvloeien met het jonge paard. Dat is mijn bedoeling. Ik weet dat het veel geld kost en dat er geen garanties zijn, maar dat heb je nooit, ook niet als je een keuringspaard fokt... En dat is allemaal ingecalculeerd, ik heb een mooi contract met de eigenaar van de merrie, ik scheur er heus mijn broek niet aan. En als het tegenvalt, tja, dat zien we dan wel, het zal toch nooit een mislukkeling worden dat het niets gaat kunnen, gezien ik de merrie ken en de hengsten ook wel goed gepresteerd hebben.
Nu al een jong paard kopen, dat wil ik niet, ik wil eerst nog verder leren met mijn paard op 1.10M niveau, ik leer nog teveel van hem om hem in te ruilen voor een jong paard.
Ik snap jullie reacties, maar het is geen klakkeloze keuze, er is wel degelijk over nagedacht.

Ik vind het alleen erg dat je precies niet meer mag fokken als je geen goedgekeurde hengst of predikaatrijke merrie wil fokken, snap niet wat er mis is met een paard voor eigen gebruik willen fokken. En ik snap wel dat ik geen garanties heb dat ik een Z-paard fok, maar ik kan het toch proberen, niet elke doorgewinterde fokker fokt altijd een toppaard... dus die mensen moeten er dan ook maar mee stoppen?!