Hengstkeuze Welsh A

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 16:40

T/m 8 jaar moeten alle pony's en paarden ieder jaar gemeten worden. Dat is in ieder geval met wedstrijden zo en zal bij de keuringen ook wel zo zijn.

Ik heb een aantal opties gedaan en er kwam de meeste keren schimmel en valk boven aan en palomino en smokey black waren ook mogelijkheden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:12

SunnyJazz schreef:
"Zoals ik het lees gaat het niet zozeer om rasfokkerij, maar gebruiksgericht?"
Dit kwam een beetje slecht op mij over, maar dan ligt dat waarschijnlijk aan mij ;)
Laten we ontopic blijven :)

Dit is absoluut niet aanvallend bedoeld. Maar als ik je eisen lees, kom ik toch niet onwijs op rasfokkerij uit. Het is dus een vraag wat je wilde, rasfokkerij of gebruikspony.
Ik weet niet hoe bekend je bent met keuringspony's? Maar de goede keuringspony's hoef ik vaak niet voor de sport.

Wat versta je trouwens onder een goedgekeurde hengst? Goedgekeurd bij het NWPCS, of is een deklicentie al genoeg?
Want dit is een lijstje goedgekeurd bij het NWPCS: http://www.nwpcs.nl/index.php?option=co ... &Itemid=57
Maar er zijn natuurlijk veel meer hengsten beschikbaar die niet goedgekeurd zijn, maar wel een deklicentie hebben.

Het zijn puur vragen waarvan ik denk dat het goed is als je erover nadenkt.

Hawai, het klopt, ze worden alleen gemeten bij stamboekopname. Die maat wordt op het papier genoteerd.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:16

Ik zou zeggen mooi eind juni dekken, dit jaar!! daar doe je zo'n volwassen ogende pony echt geen kwaad mee! ja allemaal leuk van die theorie antwoorden hiero waar je niks me kan en al helemaal niks mee opschiet!, gewoon je eigen kop volgen wat dat betreft!!
kwa hengst ja is lastig zo extreem gewenst is schimmel ook niet meer

regtur

Re: Hengstkeuze Welsh A

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:52

Qua kleur die je kunt verwachten van Willie Wortel zit je voor valk aardig goed. Hij geeft zo'n 80 % valk, en daarbij ook een aantal malen uit schimmelmerries. Maar een garantie is het niet. Zijn sportkwaliteiten geeft hij zeker door. Zijn kinderen die in de sport lopen draaien allemaal heel goed mee. Wijzelf dekken haast nooit 2 jarige merries. Alleen als ze goed ontwikkelt zijn, en dan inderdaad wachten tot eind juni. Uit de combinatie met jouw merrie zal zeker een aparte beweger komen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:58

gewoon jaartje wachten met dekken tot ze uitgegroeid is. Voor sport genen is de sectie A blijven er natuurlijk weinig hengsten over die het zelf goed doen in de fokkerij. WW is dan de uitgesproken kans maar of dit een passende hengst is om deze merrie met dit bloed is een ander verhaal. Weet ook niet of de WW nakomelingen zich al bewezen hebben in de fokkerij? In de sectie A wordt er niet echt sport gericht gefokt. Als je een veulen wilt fokken dat interessant is voor de Welsh wereld denk ik dat je beter een goede pony kunt proberen te fokken met goede bewegingen en een mooi exterieur dan te veel voor de sportgenen te gaan.
En als je het huis uitgaat kun je natuurlijk altijd beter de Haflinger verkopen en lekker met de welsh verder gaan :j :D

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:03

Hoi, hier dan de fokker. Persoonlijk zou ik niet dekken op 2 jarige leeftijd. Ik vind het gewoon te vroeg. Olivi is best een volwassen merrie ( nog niet uitgegroeit)maar laat haar nog maar gewoon een jaartje lekker pony zijn. 115 cm is niet bijzonder groot hoor op 2 jarige leeftijd. Als je haar nu dekt zal ze niet veel groter worden als je pech hebt. Als je hengsten advies nodig hebt dan mag je wel een pb doen deze kant op. We helpen je graag. Oja Olivi is zwart/grijs geboren. Het karakter en de beweging zit in deze lijn wel vast gemetseld dus ik denk dat je je daar iig geen zorgen over hoeft te maken.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 01:00

bedankt voor jullie reactie!
@patrick, mijn haflinger blijft der hele leven bij mij, we zijn echt onafscheidelijk dus als er 1 weg moet is zij dat zeker niet.
Maar ik zie nu dus ook voorstanders. Ik wil graag de argumenten weten en die heb ik nu :) Ik lees morgen nog even alles goed na, ben ik nu te moe voor ;p

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 12:15

Voor mij is het nu wel duidelijk dat ik beter een jaar kan wachten. :) Olivi kan zich heel volwassen voordoen maar het speelse zit er echt nog dik in. En ik wil ook dat ze zich gewoon goed kan ontwikkelen.
@Dyonne, ik zit pas een klein jaar in de Welsh-wereld. Voor mij is het altijd zo geweest dat een pony dat goed beweegt, het ook beter doet in de sport. Omdat mijn Haflinger geen superbewegingen heeft en der bouw tegen heeft was de Dressuur voor haar moeilijk. Maar de Welsh pony heeft z'n bouw mee en als je een goed gefokte hebt, ook z'n bewegingen en exterieur mee. Dat is voor mij dan ook een Dressuurpony. Maar ik neem aankomend jaar de tijd om alles 's goed te bekijken en advies te vragen bij der fokker en fokkers van verschillende hengsten.
@regtur, ik kwam inderdaad al tegen hier op bokt dat WW zoveel valkjes voortbrengt. Het lijkt voor mij als niet volledige Welshkenner een hele leuke combinatie. Maar we zullen zien of WW volgend jaar Olivi gaat dekken :)
@yorick, ik hoopte al dat je zou reageren :o Ik verwachte dat als ze nog ong. 5 cm mag groeien op bijna 2 jarige leeftijd, dat ze daar overheen zou gaan. Aangezien je bij veel paarden ziet dat ze ineens de lucht in schieten. Maar de Welsh A is natuurlijk klein en zal procentueel net zoveel groeien als andere paarden/pony's. Ze was vorig jaar op de keuring in ieder geval de grootste :P Okee, dat vermoede ik al omdat bij der moeder er duidelijk bij stond dat ze bruin geboren was.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:20

Qua groei is altijd moeilijk te zeggen, sommigen groeien lang door, anderen juist niet.

Het is wel een goed idee wat keuringen te bezoeken.
Ik ben het met je eens dat goed bewegen en het beter doen in de sport inderdaad samenhangen.
Toch zie ik op de keuring wel pony's die vooraan staan, maar bij mij niet in het beeld van een sportpony passen. En dat is wat ik bedoelde verschil rasfokkerij en fokken voor gebruik.

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:03

SunnyJazz schreef:
Voor mij is het nu wel duidelijk dat ik beter een jaar kan wachten. :) Olivi kan zich heel volwassen voordoen maar het speelse zit er echt nog dik in. En ik wil ook dat ze zich gewoon goed kan ontwikkelen.
@Dyonne, ik zit pas een klein jaar in de Welsh-wereld. Voor mij is het altijd zo geweest dat een pony dat goed beweegt, het ook beter doet in de sport. Omdat mijn Haflinger geen superbewegingen heeft en der bouw tegen heeft was de Dressuur voor haar moeilijk. Maar de Welsh pony heeft z'n bouw mee en als je een goed gefokte hebt, ook z'n bewegingen en exterieur mee. Dat is voor mij dan ook een Dressuurpony. Maar ik neem aankomend jaar de tijd om alles 's goed te bekijken en advies te vragen bij der fokker en fokkers van verschillende hengsten.
@regtur, ik kwam inderdaad al tegen hier op bokt dat WW zoveel valkjes voortbrengt. Het lijkt voor mij als niet volledige Welshkenner een hele leuke combinatie. Maar we zullen zien of WW volgend jaar Olivi gaat dekken :)
@yorick, ik hoopte al dat je zou reageren :o Ik verwachte dat als ze nog ong. 5 cm mag groeien op bijna 2 jarige leeftijd, dat ze daar overheen zou gaan. Aangezien je bij veel paarden ziet dat ze ineens de lucht in schieten. Maar de Welsh A is natuurlijk klein en zal procentueel net zoveel groeien als andere paarden/pony's. Ze was vorig jaar op de keuring in ieder geval de grootste :P Okee, dat vermoede ik al omdat bij der moeder er duidelijk bij stond dat ze bruin geboren was.

Je kunt mij ook gewoon vragen he :j iig verstandig dat je besloten hebt om nog even te wachten.Als je dit jaar gaat showen en hulp nodig hebt dan weet je me te vinden he.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 15:00

Jaa weet ik. Even één vraag, ben je in Juli ook op de regionale keuring in Houten? Ik kan altijd wel wat hulp gebruiken :o Ze krijgt binnenkort lijnzaad voor het verharen en doordat ze afgelopen winter een deken op heeft gehad is der vacht niet zo dik. Ook gaan we als het mooi weer is weer wandelen zoals afgelopen zomer. We gaan voor de Centrale keuring :o *droomt nog even verder*

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:22

SunnyJazz schreef:
Jaa weet ik. Even één vraag, ben je in Juli ook op de regionale keuring in Houten? Ik kan altijd wel wat hulp gebruiken :o Ze krijgt binnenkort lijnzaad voor het verharen en doordat ze afgelopen winter een deken op heeft gehad is der vacht niet zo dik. Ook gaan we als het mooi weer is weer wandelen zoals afgelopen zomer. We gaan voor de Centrale keuring :o *droomt nog even verder*

natuurlijk zijn we daar. Als je thuis nog hulp nodig hebt met toileteren dan komen we daar ook voor langs he. Als ze iets beter in conditie is dan vorig jaa kom je een heel eind hoor.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:53

yorick schreef:
natuurlijk zijn we daar. Als je thuis nog hulp nodig hebt met toileteren dan komen we daar ook voor langs he. Als ze iets beter in conditie is dan vorig jaa kom je een heel eind hoor.

Dat zou super zijn! Ik stuur je tegen die tijd nog wel een berichtje. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:39

Ik zou volgend jaar even advies vragen bij Yorick, die kent zijn lijn uit en te na :j dus die heeft ook beter zicht op de vererving.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 18:46

Dat was ik al van plan ja :)