haf geschikt voor kinderen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:36

haflingers kúnnen aardig sterk zijn en houden wel van een grapje uithalen.

Voor een kind zou ik geen jonge haflinger nemen maar een van een jaar of 15 kan wel een erg leuke kinderpony zijn (wat voor'n pony dan ook ik zou er een van 10+ nemen die alles al kent en kinderen gewend is) en ook leuk om zelf een rondje mee te rijden. Ook een wat bredere new forrest zou wel leuk zijn als kinder pony of een wat ouder Fjordje.

Nou is iedere pony anders zo ook twee van het zelfde ras dus ik zou als je een pony gaat kijken meerede keren terug komen en hem zelf ook een paar keer rijden zodat je zeker weet dat het dé pony is en er niet na een bezichtiging al vanuit gaan dat het wel goe zal zijn (die fout heb ik zelf al wel eens gemaakt haha)

Edit, Ik raad ook aan om een ruin te nemen. In mijn ogen zijn ruinen toch wat kalmer (geen last van hengstigheid zoals een merrie/en geen grote druktemakers zoals hengsten)

f10j

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:36

Nee ik zou geen haf doen! Ik heb zelf een haf die wel heel goed luisterd dat is net een uitzondering denk ik. Ik heb ook wel eens een andere gehad en die was echt heel erg koppig, het kan wel als je net een goede vindt, mijn pony is mishandeld en kleeft daarom zo erg aan je denk ik.

petitparis

Re: haf geschikt voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:51

ten tijde dat ik ponywerking deed, was een haf juist de kinderpony. Er waren zelfs clubs die een volledig achttal vormden met hafs... Heb er zelf ook2 gereden en dat waren zalige beestjes om mee te werken. en ok konden zich sterk maken, en als de oudste van de 2 zag dat de poort van de rijbak open stond ging ze naar stal. Maar we hebben enorm veel lol gehad met die 2...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:54

Mijn Haflinger zou bijvoorbeeld absoluut niet geschikt zijn voor kleine kinderen. Wel als de ouder er voortdurend naast loopt met een longeerlijn, maar voor een kind alleen zijn Haflingers over het algemeen veel te sterk. Ik denk dat je er een beetje "tegenaan" moet lopen: er zal voor beide een klik moeten zijn en wellicht is een proefperiode handig. ;)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:05

Ik zou idd echt gaan kijken op karakter & niet op ras.
Hafjes kunnen natuurlijk ook erg sterk zijn,
bijv. ik zelf heb niks met haflingers, de 5 waar ik tot nu op gereden had ik echt geen klik en was ik bangig, terwijl ik normaal dat echt niet heb!

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:09

Iedere haflinger is anders natuurlijk. Mijn haflinger zal wel braaf zijn voor kinderen, maar wel echt met goeie begeleiding ernaast. Voor echt alleen/los te rijden zal ze veelte fris, druk en te sterk zijn. Mijn vorige haf van 19 jaar oud daar zou ik bij wijze van spreken ieder kind mee op pad laten gaan, ze was echt een super eerlijk, braaf beest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:17

Ik heb geen haflinger, maar ik ga wel akkoord met wat de meeste hier zeggen: ze kunnen ontzettend eigenwijs uit de hoek komen, en tegelijk kan je er zo'n ontzettende lol mee hebben.

Heb vroeger op verschillende hafjes gereden op manège, op zich allemaal braaf, maar toch met een pittig kantje. Vaak krijgen ze de onterechte stempel sloom, suffig, lomp en beetje sullig. Dat zijn ze vooral NIET! En dat gaat wel voor de meeste koudbloeden op vind ik.

Wil je toch in dat genre blijven, dan kan je ook een kleinere tinker uitzoeken. Of een kleinere fjord. maar toch blijft de rode draad, en die is hier al talloze keren neergezet: zoek op karakter, niet op ras.

Mijn merries zijn beiden hittepitten en menig volwassene heeft er al alle hoeken van de piste mee gezien, maar met kinderen zijn ze net uiterst voorzichtig. Op de ene kan ik gerust een klein kind zetten en een stapwandeling mee doen. Kan dat kind de basis zoals stap, draf en galop, dan kan die ook mee. Zet er een volwassene op, beginner of niet, en je krijgt het te verduren als je niet oplet.

ik raad je dan ook aan, zoals de vele medebokkers, om gewoon kalmpjes aan een rustige zoektocht te gaan starten, veel te kijken, uitproberen, eventueel op proef nemen.... Dan kom je de juiste vanzelf wel een keertje tegen :)

Ik begrijp ook dat je er liever eentje koopt voor jullie 2. Als er toch wat is kan jij eventueel rijtechnisch nog corrigeren, is ze ziek kan jij even rijden en de kosten liggen lager dan 2 aparte beestjes.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:21

Ik denk ook dat je moet kijken naar wat geschikt is voor je dochter en je niet blind staren op een bepaald ras. Maar je moet echt kijken naar wat een leuk, lief en braaf paard/pony voor je dochter is. Dat is het belangrijkste. En dat kan een haf zijn, dat kan een kleine fries zijn of misschien een tinker (als je er echt zelf ook op wilt kunnen rijden) en anders wellicht een leuk welshje, als je dochter er maar vertrouwd mee om kan gaan! :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:24

hier in het bezit van 2 hafjes beide onder het zadel niet geschikt voor kinderen.
De ruin zo ernaast aan de hand nog wel gaan qua karakter,de merrie echter niet.

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:12

mijn haf zou wel geschikt zijn wil geen stap verkeert meer zetten en rijden we moeiteloos bitloos en is onwijs bomproef(maar die krijgt u niet) dus ik zal ook echt op het karakter uitgaan maar er bestaan hier zeker geschikte hafs voor

zilverenmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 20:38

Hai allemaal,

Nou volgens mij is het me wel duidelijk dat het geen haf gaat worden, ik wil echt op safe spelen en als het merendeel van de haflingers toch niet geschikt is voor kinderen, dan gaan we verder kijken, dat is ook de instelling van dit topic, zoeken naar de perfecte match.
Ik hou er toch wel rekening mee dat ik er ook op ga rijden, mijn dochter is nog niet zo fanatiek dat ze zelf genoeg rijd om de pony fit te houden . UIteraard zijn er echt wel lieve bomproof haffies te vinden maar als je bij voorbaat al veel leest dat het sterke eigenwijze rassen zijn , en niet echt geschikt, dan gaan we vrolijk verder zoeken.

ik ga verder zoeken in de kleine friezen, tinkers, welsh cob , new forrest (alhoewel ik ze er erg klein vind uitzien....) en de rustigere d/e pony's.
Super bedankt voor jullie uitgebreidde en vele reakties! En als ik nog iets wil weten weet ik jullie te vinden:)
Daar ga ik echt wat aan hebben!

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:40

TS, misschien een tip om niet echt op ras te gaan zoeken, maar op karakter. De ene fries is de andere niet en dat is met alle rassen zo.

Veel succes met je zoektocht!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:27

Een meisje van 8 op een fries :+ ?
Ik denk echt dat je zo'n jong meisje het meeste vertrouwen geeft door haar op een kleine lieve pony te zetten die ze aan kan, zodat ze zelfstandig leert rijden.

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:29

elk paard/pony is natuurlijk anders..
ik zou voor geen goud iemand jonger dan 16 op mijn haf zetten!!
hij heeft vreselijke streken en is enorm sterk..
maar goed elk paard is anders ;)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:30

Ik zou eerder op karakter gaan zoeken, en niet op een bepaald ras. Ik heb hier 3 haflingers staan, maar zou er zo 1,2,3 geen kleine kinderen opzetten, ze kunnen nogal erg eigenwijs en ondeugend uit de hoek komen. Zelf zou ik kijken of het mogelijk is om een kleinere pony te kopen of te leasen voor je dochtertje, zodat ze straks beetje bij beetje vertrouwen krijgt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:36

Doubtless schreef:
Een meisje van 8 op een fries :+ ?

Euhm..... >;)
Quote me eigen foto's wel even en je mag ook in mijn profiel kijken:

Meisje van daar nog 5 op een Fries, gaan aan de longe in draf en galop (doet ze zelf, neemt hem ook weer op de zit terug :+ )
Afbeelding

Jongen van op die foto 8, stappen lekker samen rond...
Afbeelding

Toegegeven: joch draaft nog niet (ook niet aan de longe) maar dat komt door zijn eigen angst eraf te vallen (last van onbalans door lich. beperking)

En zelf als 8 jarige heb ik het ook een wat kleinere Friese meriie geleerd, op de manege, dat wel.

Citaat:
Ik denk echt dat je zo'n jong meisje het meeste vertrouwen geeft door haar op een kleine lieve pony te zetten die ze aan kan, zodat ze zelfstandig leert rijden.

Ik ben ermee eens hoor dat ze op een pony beter zelfstandig leert rijden! Hoe wij het momenteel doen is beide kids het vfcertrouwen en de zit etc geven op ons eigen superlieve bakbeest/ slagschip. Dochter gaat van het voorjaar wrs lessen op een C-pony bij ons op stal. Want deze GVR is te groot om te sturen.

Joch van nu 9 zou het best kunnen, maar heeft nog te veel angst. Bij hem doen we dus alles rustig aan en in zijn tempo. Zo is zijn karakter nou eenmaal. Zou mij niks verbazen als dochter van TS op een lieve Fries een heel eind komt.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 23-02-11 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:40

Maar het is toch veel leuker, voor het meisje, als ze er zelfstandig mee door de bak kan sturen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:43

Ik zou TS (wat voor pown ze ook gaan aanschaffen) adviseren om wel eerst aan de longe te beginnen en dat uit te bouwen. Zoon stapt dus wel los, stuurt hem ook, zet hem stil en drijft hem tot stap weer aan. Als hij zo ver is om te gaan draven gaat dat eerst aan de longe, eerst die zit goed oefenen, en dan eens rustig een stukkie los. Alles op zijn tijd. Een kind wat angst heeft moet je niet overvragen maar rust en vertrouwen bieden en dan komt het vanzelf. En als je een geod en geschikt pown/paard vind (ras maakt niet uit) kan een kind er heel veel vertrouwen uithalen. Kijk gerust in mijn profiel dan zie je heo zoon begonnen is en wat hij heeft. En dan zie je hem in de topics groeien.

Hier nog effe snel een filmpje van hem opgezocht op Jippe:

http://www.youtube.com/watch?v=U3mSoTWV2CQ

Zoals je ziet rijdt hij hem dus geheel zelfstandig.

Niet dat ik TS wil overhalen een Fries te kopen (hoewel de meesten heel lief zijn en veel geduld hebben met kids. Maarrrrr ze kunnen ook erg kijkerig zijn)
Maar meer om te laten zien dat het dus kan... een 8 jarige op een Fries (en deze Friese ruin is pas 7)

zilverenmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:48

klopt , daar ben ik het wel met je eens.
Ik vind het er echt super uitzien die foto's , ik heb ooit eens op you tube ook een klein meisje op een fries zien draven en galopperen (toevallig van jou?)Echt mooi om te zien ik ga gelijk even spieken bij je.

Ik heb ook net wat foto's in mijn profiel gezet, ze rijdt nu 1x pw samen met mij op de draver merrie, bij haar is ze lief en sjokt ze wat aan de longe, als ik erop ga dan probeerd ze vanallles uit.(de draver dus)
De shet is ook nog niet volledig beleerd en zie ik er nog wel vandoorgaan als ze van de longe afgaat. Dus voorlopig nog vast of met mij ernaast stappen, sturen en stoppen.

.
Maar toegegeven, een kleinere pony is leuker voor haar.
Ze is trouwens maar 128cm en zo'n 23 kilo.
Zo zie je maar dat de wensen nogal eens willen wijzigen, dat is alleen maar goed, daarmee kom je waar je wezen moet.
De wens voor een groter paard komt dan wel als meisjelief ook een dame is geworden :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:50

verstandig :j Het is onmogelijk (?) een ideaal paard te vinden voor een volwassene en zo'n kleintje.
Een shet zou ik niet kiezen, die zijn vaak erg ondeugend. Een leuke, oudere pony van haar formaat lijkt me een goede leermeester :j

zilverenmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:54

haha ja zie je wel , dat is wel jouw paard!!!

Ik dacht het al te zien, echt super!

Ik heb hem toevallig een tijdje terug aan mijn dochter laten zien(ook adhd trouwens) en ze vond het super, dat zou ze ook wel willen.:)
Dit is dus ook waar ik met haar mee wil begonnen, zij heeft ook de angst voor dingen die ze niet kent, en ziet spoken waar wij ze niet zien.
Ze ontspant er enorm van , van rijden , en je ziet haar genieten.
Niet dat ik nu naar een fries op zoek ga , maar wel een pony die hier goed mee kan omgaan.
de zoektocht gaat door.....

zilverenmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 21:56

Doubtless schreef:
verstandig :j Het is onmogelijk (?) een ideaal paard te vinden voor een volwassene en zo'n kleintje.
Een shet zou ik niet kiezen, die zijn vaak erg ondeugend. Een leuke, oudere pony van haar formaat lijkt me een goede leermeester :j

Is ook zoo, maar ja je probeerd het toch hè.
Een shet word het absoluut niet, die staan er al en die zijn allen ondeugden ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:59

Als je graag een haflinger wilt kun je er prima naar op zoek gaan hoor :j
Het zal misschien wel even duren, maar misschien heb je ook zo een heel leuke te pakken.. dat is bij elk ras zo.

Het moet een beetje in het karakter van het dier zitten. Je hebt er die het geweldig vinden en de mijne gedraagt zich bijvoorbeeld alleen omdat ze van mij gewoon moet luisteren, maar vindt het niet bepaald leuk.
Je hebt geweldige shets, haflingers, friezen... alles. Volg je hart en dan zal er vanzelf een paardje komen die het helemaal is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:05

En een is een tinker niet iets? de tinkers die ik ken zijn super braaf en rustig. En met jou lengte en gewicht kan dat ook helemaal prima.

Tsja een geschikt paard vinden voor jong kind is lastig. Maar bedenk wel dat ze hard groeien. En het is zonde om over 3 a 4 jaar weer een andere te moeten aanschaffen. En die grote leren ze wel mee omgaan.
Dus ik denk dat een brede D pony of een kleine E heel geschikt zou zijn.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:06

Haha, leuk (en onze Boktnamen lijken wat op elkaar haha)

Ja idd: dat kleine ding op die Fries (YouTube) dat is mijn meid op onze Fries. Daar is nog heel wat aan vooraf gegaan hoor. Wij waren gezegend met een superlieve verzorgshet. kleine kinderen konden alles met hem doen. Als je gevorderd ruiter was lag je er binnen de minuut af, en weer en weer.... ~~}>

Toen we bijna 2 jaar geleden tegen Jippe aan liepen in onze zoektocht was het een geweldige klik. Maar hij moest ook aan ons wennen natuurlijk. Kinderen zijn er eerst in stap op gegaan. Nog een idee om angst te overwinnen: wij zijn begonnen met een voltigesingel. Ze voelen dan heel goed de bewegingen van het paard aan EN kunnen zich met 2 handen vast houden :)*

Inmiddels heeft zoon dan een eigen zadel en dochter ook (ook om haar te laten wennen ivm de rijlessen op de pony) Hoe jij je dochter beschrijft zo is Stefan ook en hij wordt ook zoooooo rustig van paarden (alle dieren trouwens en de dieren ook met hem!) Daarbij kan ik aan mijn paard goed aflezen hoe Stefan erop zit. Vorige week woensdag was voor het eerst sinds de winter dat ie erop zat, mooi aan de longe gehouden. Paard gaf duidelijk door dat Stefan er gespannen op zat. Hij vond zelfs ineens de balk eng die ik neergelegd had om overheen te sturen, terwijl we dat wekelijks doen met longeren.... Dus met zoon gaan we nu weer eerst opbouwen aan de longe in de longeerbak: kleine ruimte! Eerst weer vertrouwen terug winnen in elkaar!

Ik ben benieuwd waar je op uit gaat komen!

Oja, Jouw dochter is dan nog best klein idd (nou ja de mijne ook hoor voor haar leeftijd...) Maar zoon was in het begin ook 128 cm.
Eens kijken of ik er een foto van heb.

Dit was vlak voor de eerste winter dus zo'n anderhalf jaar geleden. Zoon was 7 en iets van 128 cm (hij is hard gegroeid haha)
Hier zit ie met voltigesingel en daaraan stijgbeugels voor evt wat extra steun (ivm zijn handicap)

Afbeelding

Als je deze foto vergelijkt met die hier enkele posts boven (met het groene truitje) is zoon echt wel gegroeid haha.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 23-02-11 22:10, in het totaal 3 keer bewerkt