[TI] Wat vind jij een normale prijs voor een Tinkerveulen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noa2010

Re: Wat vind jij een normale prijs voor een Tinkerveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:27

hangt er vanaf wie de ouders zijn welke papieren ze hebben, welke shows ze hebben gelopen/gewonnen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:28

ik zeg ook "kúnnen premies totaal onbelangrijk zijn".
Ik ben verder niet bekend met tinker keuringen, maar bijv bij de minipaarden kan een paardje prima correct zijn, maar niet in het fokdoel staan, en daarom een 3e premie krijgen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:49

Ariebren schreef:
Daar ben ik het niet mee eens.
De premie geeft ook een hele belangrijke indicatie of het veulen / paard goedgebouwd is.

Een veulen of paard met een zeer lage premie heeft vaak afwijkingen in de bouw waar je later problemen mee krijgt tijdens het rijden, ook voor de recreatie.

tot op zekere hoogte ben ik het hier mee eens
sil is ook niet hoog geprimeerd en hij heeft zelden wat en ik vraag echt veel van hem, veel te veel van een tinker eigenlijk
dus ik ben van mening dat de primeringen bij tinker er meer op gebaseerd zijn van het ideaal beeld hoe een tink er uit hoort te zien niet of dat ook nog eens functioneel moet te zijn

americaans voorbeeldje the lion king erg goede hengst hier zou hij erg hoog zijn gekomen
maar ik zou niet weten waar je een zadel kwijt wil
er zijn ook Nederlandse hengsten maar die weet ik niet uit mijn hoofd maar ik meen me een topic te herinneren van een paar jaar terug van een dag kampioen met ook zo'n verschrikkelijk korte rug

dus deels heb je gelijk maar vaak word het ideaal beeld boven het functionele verkozen in de ring en dan zwijg ik over de paarden die met de dikke vinger van de eigenaar zijn gekeurd zoals dat voor heen ook wel eens gebeurde

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:56

rommulus schreef:
vaak word het ideaal beeld boven het functionele verkozen in de ring

Soms (vaak?) is een Tinker die níet in het ideaalplaatje van de rasomschrijving past veel functioneler in de 'sport' én in het onderhoud dan een Tinker die wel in het ideaalplaatje past ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:58

yup ;)

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 12:59

Dank voor de reacties ;)

Maar stel nu dat je een veulen wilt fokken voor iemand die alle kosten op zich wil nemen (ook van de merrie). Dus vanaf de dekking tot en met het punt dat het veulen 6 maanden oud is incl. een paspoort en primering.

Welke prijs zou de koper dan werkelijk betalen moeten?

Op welk bedrag kom jij dan uit? Ik ben benieuwd ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:05

dat zal heel afhankelijk zijn van het hoe en wat
of jij gewillig bent je merrie dan ook die periode ergens anders te stallen (bv bij die gene thuis)

ik denk dat het kan variëren tussen de 300 en de 3000+ euro (om maar wilde bedragen te noemen)
er vanuit gaande dat sommigen zelf hooi, stro, hengst ed hebben en dus alleen da kosten en evt brok kosten
en de anderen alles geheel van buitenaf moeten doen en alle pech hebben met oog op de da kosten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:15

Dat ligt aan je stallingskosten, die kunnen nogal variëren per situatie. Bij mijn eerste veulen betaalde ik de eerste 3 maanden bij de merrie 50 euro per maand extra, de maanden erna 150 euro extra. Bij mijn tweede veulen betaalde ik -ik meen- 25 euro per maand extra, maar kwam alle extra ruwvoer wel voor mijn eigen rekening erbij..

Entingen, standaard dierenartskosten, wormkuren, chippen; dat zijn allemaal vaste kosten.

Ik zou ook kosten rekenen voor de risico's die ik met de merrie loop en het niet kunnen gebruiken van de merrie. Wat mij betreft zou dat een 1000 euro zijn voor een veulen wat er 6 maanden bij loopt.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:04

het hangt volgens mij een beetje van bepaalde factoren af.
wie zijn de ouders, zijn deze populair op dat moment, hebben die hoge premies etc.
Ook waar de tinker staat. Ik heb er ene te koop staan en die staat voor veel mensen te ver weg om te komen kijken, ongeacht de lage prijs die ik ervoor vraag.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:40

De handel is nog steeds waardeloos.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:45

okay, deze ook doodgebloed of te oud? (moet stiekem wel heel hard om je lachen Ariebren)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:18

Ik krijg al wel iets meer reacties op Legend...
Maar wat voor...

belde een meneer om kwart over 10 's avonds.
Vertelde me dat een Irish cob een kruising is.
En daarna vroeg hij: " Er staat jaarling bij je advertentie, hoe oud is hij?"
Terwijl er bij staat dat hij van april vorig jaar is... Maar hij wist niet wat een jaarling was...

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 11:11

De paardenhandel ligt behoorlijk op zijn kont en daarbij is de markt behoorlijk verzadigd, er zijn inmiddels teveel paarden die geen bestemming hebben...

Uit betrouwbare bron weet ik dat er tegenwoordig gezonde paarden naar het slachthuis gebracht worden omdat niemand ze hebben wil...

Persoonlijk denk ik dat je de prijs op een bepaald niveau moet houden. Als je er echt vanaf wilt kun je altijd nog zakken tot slachtprijs en een handelaar bellen. Zo ziet helaas de tijd er tegenwoordig uit voor sommige paarden....

LecyTinker schreef:
het hangt volgens mij een beetje van bepaalde factoren af.
wie zijn de ouders, zijn deze populair op dat moment, hebben die hoge premies etc.
Ook waar de tinker staat. Ik heb er ene te koop staan en die staat voor veel mensen te ver weg om te komen kijken, ongeacht de lage prijs die ik ervoor vraag.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:45

Tjah dat vroeg ik me ook af toen ik Kayleigh te koop heb gezet.
Wat kan ik in hemelsnaam vragen voor deze dame :?

Aan een aantal kennisen in de paarden wereld laten zien, en in het tinker taxatie topic gezet.
En toen kwam ik op de vraagprijs van 1950 euro uit.
Als je kijkt dat er soms al hengsten voor dat geld staan.
Maarja er staan idd ook tinkers voor dat geld, waarvan je zoiets hebt van hhmmm >;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:39

Ik vind het een moeilijk iets, want je weet dat je tinker meer waard is, maar als ze toch om bepaalde redenen verkocht moeten worden, dan kan je je wel vasthouden aan de waarde die je denkt dat ze hebben, maar daar word weinig meer mee verkocht.