STOP !! Een merrie, dus een veulentje ?? NEE !!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:30

VDB schreef:
Er zal vast ook iemand EEN KEER genieten van zijn salami of frikandel, niet wetende dat hij of zij Totilas, Indoctro of Parcival in het vlees heeft zitten hoor. :-)
UITEINDELIJK gaat het grootste gros van de (sport- fok- keuringstoppers- etc) paarden gewoon naar de slacht. :j

uniekhorse schreef:
Wanneer er volgens ts alleen met goede paarden gefokt wordt en dus hoogst waarschijnlijk ook goede veulens uit komen, en hier een overschot aan komt, ja dan komen ook de goed gefokte paarden in de salami.

Ik denk niet dat Toot in de slacht komt hoor.. ten eerste denk ik dat hij spuitje krijgt en niet een pin..
en dan mag hij in ieder geval niet meer in mensenvlees..
daar komt bij dat Toot naar mijn idee een groot standbeeld krijgt met as erin ;) net zoals dat standbeeld van (kan er even niet opkomen) die eerst bij de Waiboerhoeve stond tot VDL daar zat en toen is hij naar het KNHS centrum gegaan..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:33

uniekhorse schreef:
Ach kort gezegd paardenvlees moet er ook zijn..
Je kunt toch niet voorkomen dat het gebeurd, er zullen altijd paarden voor consumptie gebruikt worden.
Zelfs wanneer er alleen 'goede' paarden zijn.

Als alle kansloosjes gelijk naar een humane slacht gingen, was het nog niet zo'n ramp, helaas gaat er geregeld een handelscircuitje aan vooraf en lezen we weer een ernstige verwaarlozing daar en daar...

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:36

Nouja wij hadden een pony met super papieren, en goed gekeurde dekhengst er op gezet.
Maar één veulen die ik 3 jaar geleden via internet heb weten te traceren heeft verschrikkelijk veel eigenaren gehad en is uiteindelijk verwaarloosd bij een handelaar terecht gekomen (of was daar verwaarloosd ?) en is uiteindelijk bij zijn laatste baasje terecht gekomen en daar n.a.v. een ongeluk ingeslapen. Maar deze heeft bij de mensen aan wie wij hem verkocht hebben nog een tijd goed in de sport gelopen. Dus infeite kan dit met ieder paard gebeuren.
Ook zulke paarden en ponys komen slecht terecht en eventueel in de salami..

DorSer

Re: STOP !! Een merrie, dus een veulentje ?? NEE !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 23:44

Dat is gewoon vreselijk pech hebben voor het beestje. Misschien ergens een eigenaar gehad die niet met het dier wist om te gaan, en vervolgens maar naar de handelaar gedaan. En die gaan er ook weer anders mee om, voor hun is het handelswaar.
Maar waar het hier om gaat is, waarom veulens fokken als er al zo veel te koop staan, bijna onverkoopbaar.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:46

kyraliam schreef:
Hu waarom wordt jouw paard gedekt zonder toestemming?

die mevrouw had mijn merrie laten dekken achter mijn rug , om dan dekgeld voor haar hengst te vragen ...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:47

uniekhorse schreef:
Ach kort gezegd paardenvlees moet er ook zijn..
Je kunt toch niet voorkomen dat het gebeurd, er zullen altijd paarden voor consumptie gebruikt worden.
Zelfs wanneer er alleen 'goede' paarden zijn.

mee eens :) ik eet zelf liever paardenvlees als varkensvlees, maar dat ter zijde
Ik vind wel dat mensen bewuster moeten dekken. Als je toch wil dekken, dek dan bewust en zorg er voor dat het veulen evt wel ergens in kan worden geschreven en houd het veulen zelf.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:52

Susyb schreef:
Ik denk niet dat Toot in de slacht komt hoor.. ten eerste denk ik dat hij spuitje krijgt en niet een pin..
daar komt bij dat Toot naar mijn idee een groot standbeeld krijgt met as erin ;) net zoals dat standbeeld van (kan er even niet opkomen) die eerst bij de Waiboerhoeve stond tot VDL daar zat en toen is hij naar het KNHS centrum gegaan..

Ramiro ;)

Susyb schreef:

Milton? Of nee.. dat was een renpaard... hmmm welke bedoel je dan?

Edit: Oh Ramiro..
Laatst bijgewerkt door Karma op 19-02-11 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Splendesco

maaike1994 schreef:
kyraliam schreef:

die mevrouw had mijn merrie laten dekken achter mijn rug , om dan dekgeld voor haar hengst te vragen ...

Daar heb je toch wel werk van gemaakt mag ik hopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:53

Splendesco schreef:
kyraliam schreef:

Daar heb je toch wel werk van gemaakt mag ik hopen?[/quote]

Wat een poepverhaal :S

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:55

Zinia schreef:

die mevrouw had mijn merrie laten dekken achter mijn rug , om dan dekgeld voor haar hengst te vragen ...[/quote]
Daar heb je toch wel werk van gemaakt mag ik hopen?[/quote]

Wat een poepverhaal :S[/quote]

ja is hele rechtzaak geweest, ze had ook mijn pony achter mijn rug verkocht , ze wou mijn zwangere merrie laten verdwijnen, ze bedreigen me nog steeds. de persoon die hier achter zit is ook geen onbekende in de paardenwereld ;)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:56

Geloof je het zelf?

maaike1994 schreef:
kyraliam schreef:

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:02

DorSer schreef:
Dat is gewoon vreselijk pech hebben voor het beestje. Misschien ergens een eigenaar gehad die niet met het dier wist om te gaan, en vervolgens maar naar de handelaar gedaan. En die gaan er ook weer anders mee om, voor hun is het handelswaar.
Maar waar het hier om gaat is, waarom veulens fokken als er al zo veel te koop staan, bijna onverkoopbaar.

Ja dat snap ik helemaal
Ik heb een fries x half fries gekocht.. maar geen papier dus..
die als veulen voor 750 gekocht..
En gelukkig heb ik hem gekocht want hij is ziek geweest als jaarling en dan bedoel ik echt ziek op het randje naar de dood
Maar heb er nu een leuk pittig rijpaard aan.. maar had er niet aan moeten denken dat anderen (die niet met zijn karakter weten om te gaan) hem zouden moeten hebben.. dan ging hij ook heel nederland door dnek ik :
Mijn paard:
Afbeelding

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:07

@ vdb, tis zo . je kan gerust naar de onderzoeksrechter en hof van beroep van gent bellen en vragen naar de zaak ponnet/ van der kamp ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:29

Als je het fokken aan de kenners over laat dan hebben het meerendeel van de bokkers die nu paarden hebben geen opvolgers meer voor hun paarden :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:46

Wilawander schreef:
Als je het fokken aan de kenners over laat dan hebben het meerendeel van de bokkers die nu paarden hebben geen opvolgers meer voor hun paarden :D

Dat zegt meer over jouw fokkerij dan over dat van degenen die dat met overleg doen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:59

sarabande schreef:
Wilawander schreef:

Dat zegt meer over jouw fokkerij dan over dat van degenen die dat met overleg doen

Waarom? Hoeveel mensen rijden er rond op stamboomloze paarden en hebben niet de centen een paard met goed papier te kopen?

Niet iedereen heeft het geld een toppaard te kopen of kan deze handelen. ;) Moet ook niet vergeten worden. Er is een subtop maar ook een middenmoot en die moeten ook van paarden worden verzien.

Me niet verkeerd begrijpen want van stamboomloze paarden fokken ben ik ook geen voorstander, het gaat me er alleen om dat ik niet vindt dat alleen de profesional moet mogen fokken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 01:13

Wilawander schreef:
Waarom? Hoeveel mensen rijden er rond op stamboomloze paarden en hebben niet de centen een paard met goed papier te kopen?

Niet iedereen heeft het geld een toppaard te kopen of kan deze handelen. ;) Moet ook niet vergeten worden. Er is een subtop maar ook een middenmoot en die moeten ook van paarden worden verzien.

Me niet verkeerd begrijpen want van stamboomloze paarden fokken ben ik ook geen voorstander, het gaat me er alleen om dat ik niet vindt dat alleen de profesional moet mogen fokken.

Goede fokkers met hart voor hun fokkerij fokken niet alleen toppers en ze zijn reel genoeg om degenen die niet aan de hoge maatstaven voldoen voor normale prijzen te verkopen.
Dan heb je nog altijd een paard dat met liefde en kennis gefokt en opgefokt is, waarvan de voorouders bekend en te zien zijn en je weet waar het vandaan komt
Dat lijkt me een beter dan bij een handelaartje een papierloos paard kopen, waar (expres) niets van bekend is voor dezelfde prijs.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:51

Ben ik met je eens maar je hebt ook Hobbyfokkers met kennis van zaken en die een leuk paard kunnen fokken. Dus ben het niet eens dat alleen de proffesionel zou mogen fokken.Ik noem me zelf ook hobbyfokker. Heb 1 merrie en daar nu 2 nakomelingen uit gefokt. Over beide ben ik meer als tevreden en heb ik al een hoop aanvragen gehad of ze te koop zijn. Wat de laatste die ik nu nog heb niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:55

ik vind het doelloos rondfokken ook echt onzin! tuurlijk is het leuk om een veulen bij jouw merrie te fokken, lijk me ook erg leuk om te zien wat voor veulen mijn merrie zou voortbrengen, MAAR erg zijn zoveel paarden die voor nik snaar de slacht gaan... eerst daar kijken of er iets leuks is ( zoals alle paarden vind ik) en het fokken overlaten aan de fokkers ( al vind ik dat ook te veel, aangezien er te veel paarden zijn, ook in andere landen)

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:57

Ik snap al die mensen heel goed die een paard vanaf het allereerste begin meemaken.
Maar slim, tja, dat is het niet.

Dit zeg ik trouwens terwijl ik mijn kanarie nu ook aan haar 2e legsel heb laten beginnen. := :=

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:02

Citaat:
Goede fokkers met hart voor hun fokkerij fokken niet alleen toppers en ze zijn reel genoeg om degenen die niet aan de hoge maatstaven voldoen voor normale prijzen te verkopen.
Dan heb je nog altijd een paard dat met liefde en kennis gefokt en opgefokt is, waarvan de voorouders bekend en te zien zijn en je weet waar het vandaan komt
Dat lijkt me een beter dan bij een handelaartje een papierloos paard kopen, waar (expres) niets van bekend is voor dezelfde prijs.

Dan nog heb je het over een paard vanaf 2500,00 en dat heeft ook niet iedereen, genoeg mensen die wel blij zijn met een paardje van 1000,00 zonder papieren

Desalniettemin zou het fokken zonder doel wat mij betreft wel aan banden gelegd mogen worden, het zou een hoop gebreken en sukkelige paarden voorkomen die uiteindelijk bij de slacht eindigen. (al hoewel, ook de slager moet ergens z'n aanvoer vandaan krijgen)

Maar wat is een professional? Genoeg hobby fokkers die er ook aardig kaas van hebben gegeten, maar minder winstoogmerk hebben dan de echte fokkerijen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:03

Ik zou ook heel graag een veulen fokken uit mijn merrie, maar voorlopig doe ik het bewust niet omdat ik er niet de plek voor heb. Mocht ik ooit het geluk hebben om een eigen stuk land te kunnen kopen dat groot genoeg is voor 2 en ze is nog goed qua leeftijd, dan zit de kans er wel in dat ik het doe.

Maar dan wel met doordachte keuze van hengst, want ik wil het veulen dan ook zelf houden. Heb al paar nakomelingen gezien, ik heb de hele familie van volle zus/halfzus/neven/nichtjes/zonen/dochters/ kleinzonen al kunnen opsporen, met de eigenaren kunnen praten ivm karakter, goede en slechte punten, ik kan uit de hele familielijn zelfs nog een hele bende paarden gaan bekijken als ik wil.

Doel is dan ook om het veulen te houden en op te voeden totdat zij met pensioen kan, en dan verdergaan met het jonge geweld.

Om zo'n reden eenmalig fokken moet kunnen, als je er doordacht mee omgaat. Voorts sta ik helemaal achter de TS, er zijn er teveel "die het zo schattig vinden" maar waar het toch wel goed misgaat.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:11

helemaal met dit topic eens.
ik heb 2 poesjes waarvan 1 een britsekorthaar met papier, zijn allebei geholpen.
ik wil niet fokken.
ik heb laatst mijn hond laten gecastereren kreeg ik een aantal fanatieke hondeneigenaren over me heen hier op bokt dat je dat niet kon doen want bla bla bla.
ik moet er niet aan denken dat hij tijdens een wandeling op een teef springt en er weer puppies op marktplaats belanden.
ik heb een merrie met goede bloedlijnen, daar komt echt geen veulen uit.
ik zeg altijd ik hoef geen kinderen dus mijn beestjes ook niet! :+

ps ik heb trouwens wel al mijn beestjes via marktplaats :D zoals bijna iedereen tegenwoordig.
maar fokken moet je overlaten aan mensen die er verstand van hebben

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:16

Colway schreef:
Dan nog heb je het over een paard vanaf 2500,00 en dat heeft ook niet iedereen, genoeg mensen die wel blij zijn met een paardje van 1000,00 zonder papieren

Mensen die zo weinig kunnen uitgeven voor een paard, kunnen dat paard meestal helemaal niet onderhouden. Daarbij hebben zulke paarden vaak gebreken en als die naar de DA moeten worden ze heel veel duurder dan die 10.000 euro.
Als je geen geld hebt moet je geen paard nemen, er staan er op dit een hele hoop te verkommeren op weides en in de prut, van mensen die ze eigenlijk niet kunnen onderhouden en ze dus een dieronvriendelijk bestaan geven.