Hengst met moeilijke mond, vererft ie dit aan nakomelingen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:17

waar zou de mond voor zijn bij een paard?

"moeilijke mond" beetje vaag omschreven
bij het ervaren van een ruiter van een "moeilijke mond" is dit altijd terug te herleiden naar de ruiter.
harde mond, is harde hand.
vasthouden in de kaak = harde ruiterhand (of bereden geweest door harde ruiterhand)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 20:18

Refererend aan de titel is het misschien ook goed om te kunnen beschrijven wat een "moeilijke mond" is.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:54

nombrado schreef:

bij het ervaren van een ruiter van een "moeilijke mond" is dit altijd terug te herleiden naar de ruiter.
vasthouden in de kaak = harde ruiterhand (of bereden geweest door harde ruiterhand)

je hebt zeker nog nooit op een frans paard gezeten?

Een moeilijke mond is een mond die niets met zich laat doen. Wanneer je geen fijne aanleuning kan krijgen, omdat hij blijft hangen en je uit het zadel blijft trekken, stoer wordt en hij gewoon doortrekt, het bit tussen de kiezen neemt en gewoon die kant opgaat die hij wil, wat voor bit je er ook in hangt, dat is typisch frans. Een gevoelige mond is ook wel wat moeilijker, maar dan rijd je gewoon met een heel zacht handje en dan doen ze alles braaf.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 21:23

Dit raakt een beetje offtopic en ik ben van mening dat je er ook behoorlijk naast zit met onderstaande post.
Een paard krijgt namelijk géén harde mond door een harde hand.
Uiteraard zijn er ruiters/amazones die log rijden en ook nog eens ruiters en amazones die een hertenhals in hun paard rijden of zelfs eraan rijden, maar het is ook algemeen bekend dat tinkers, fjorden en shetlanders minder makkelijk nageeflijk kunnen lopen. Dit heeft met exterieur te maken maar ze staan er ook bekend om wat meer "vergevingsgezind" te zijn voor hun ruiter of amazone.
Dit laatste kan ook van toepassing zijn met meerdere (kwpn) goedgekeurde dekhengsten. Kunnen dus hengsten zijn die snel vergevingsgezind zijn en door een niet fijne ruiter gereden worden maar het plaatje verder wel "netjes oogt".

De hengst die ik op het oog heb is KWPN goedgekeurd, heeft een excellent verrichtingsrapport en voldoet aan alle (exterieur-) normen en eisen van de KWPN keuringscommissie. Dus ook wat exterieur betreft en heeft exterieurtechnisch gezien geen mankementen waardoor hij een moeilijk mondje heeft. :-)
Namen noem ik niet. Echter; zijn eigen hengstenhouder erkent dit "probleem" ook en attendeert fokkers hier wel op.

De vraag heb ik neergelegd of een moeilijke mond

nombrado schreef:

nombrado

Re: Hengst met moeilijke mond, vererft ie dit aan nakomelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:53

nageeflijkheid komt nog altijd van achteruit
hertenhals of korte dikke speknek/kaak, maakt niet uit.

misschien zouden ze bij stamboekhengsten er eens meer rekening moeten houden met de gebalanceerde bouw van een paard. niet een bewerkbare mond.
alles staat met een goed gebalanceerde bouw van een paard.

ik ben benieuwd welke kpwn hengst je bedoeld.
het kan zijn, dat ik zo vanaf een foto kan zien, wat het probleem is bij de hengst.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:54

ladydarkness schreef:

Een moeilijke mond is een mond die niets met zich laat doen. Wanneer je geen fijne aanleuning kan krijgen, omdat hij blijft hangen en je uit het zadel blijft trekken, stoer wordt en hij gewoon doortrekt, het bit tussen de kiezen neemt en gewoon die kant opgaat die hij wil, wat voor bit je er ook in hangt, dat is typisch frans. Een gevoelige mond is ook wel wat moeilijker, maar dan rijd je gewoon met een heel zacht handje en dan doen ze alles braaf.

jawel hoor
waarom denk je dat hij je uit het zadel trekt?
vermoedelijk zijn de franse wat slimmer (en sneller)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 00:15

Als er sprake is van "blijven hangen en jou uit het zadel trekken" doe jij rijtechnisch gezien iets helemaal VERKEERD. :+
Wat jij noemt is gewoon een rijtechnisch mankement van de ruiter of in jou geval: amazone.
Maar dit is helemaal offtopic en gaan we het ook niet over hebben omdat hier gevraagd wordt of het erfelijk is. Dat is de hamvraag.
Nombrado, jij hebt een pb. :-)

ladydarkness schreef:

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:37

Dit is wat ik observeer op de wedstrijden als ik een nakomeling van een franse hengst in de ring zie. Kan Maikel ooit rustig zitten in het zadel van Verdi? Nee, hij wordt continu uit het zadel getrokken. Kijk eens naar het ijzerwerk dat de meeste Nababs in hun mond hebben hangen en dan nog gaan ze niet makkelijk de bocht om. Je kunt wel doen alsof dit allemaal aan de ruiter ligt, maar dat is onzin.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:43

Ik heb op een internationale handelsstal gewoond en gewerkt en daar noemden wij het altijd franse bekken :o :P

Geen onzin hoor, veel hengsten van Franse komaf geven dit wel degelijk door :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:55

Misschien moet je paarden van Franse komaf wel heel anders benaderen dan de Nederlandse? :D
Is met de Fransen net zo :+

Maar even zonder gekheid: lees dit artikel maar eens door.
Is van een westernruiter, maar heb goede ervaringen ermee.

http://www.todayshorse.com/Articles/LateralFlexion.htm

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 01:44

Offtopic, Hoogstwaarschijnlijk inderdaad al met het aanspreken van het paard. De franse taal moet je goed beheersen om zo SF te kunnen rijden.

Ontopic: interessant artikel Cassidy. :j Maar ik kan er niet veel uithalen of het nou erfelijk is of niet?

Cassidy schreef:
Misschien moet je paarden van Franse komaf wel heel anders benaderen dan de Nederlandse? :D
Is met de Fransen net zo :+

Maar even zonder gekheid: lees dit artikel maar eens door.
Is van een westernruiter, maar heb goede ervaringen ermee.

http://www.todayshorse.com/Articles/LateralFlexion.htm

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 01:48

Of het erfelijk is? Probeer de methode zou ik zeggen. Op een SF. Met een franse bek. Weet je snel genoeg of het verbeterd...moet je alleen wel weten waar je mee bezig bent en over de goede timing beschikken.

En ik ben van mening dat de dressuur van de western net zo veel kan leren als de western van de dressuur. Men moet er alleen open voor staan.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 02:14

ik denk dat het heel erg ligt aan het soort probleem, om te kijken of het erfelijk is.
Je hebt namelijk bloedlijnen waarbij paarden erg gevoelig in de mond zijn... dit lijkt zich bijvoorbeeld wel te vererven..
Maar bovenal speelt de africhting etc. ook voor een heeeeeel groot deel mee voor een hoop van de aanleuningsproblemen.
Laatst bijgewerkt door marjolein88 op 20-02-11 02:24, in het totaal 1 keer bewerkt

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 02:17

En de bouw van het paard..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 09:51

JPS schreef:

precies, hier sla je de spijker op de kop ;)
daar zit het hem in
niet in de mond zelf

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 10:02

Kan je onderstaande post nader verklaren, Marjolein88 ?
Ieder paard is gevoelig in de mond.

Welke bloedlijnen/hengsten zijn volgens jou gevoelig in de mond? Bij welke nakomelingen zie je dit terug?

marjolein88 schreef:
ik denk dat het heel erg ligt aan het soort probleem, om te kijken of het erfelijk is.
Je hebt namelijk bloedlijnen waarbij paarden erg gevoelig in de mond zijn... dit lijkt zich bijvoorbeeld wel te vererven..
Maar bovenal speelt de africhting etc. ook voor een heeeeeel groot deel mee voor een hoop van de aanleuningsproblemen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 10:05

JPS, hoe ziet de bouw van een paard eruit waardoor het paard een moeilijke mond heeft? :-)

JPS schreef:

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:09

Als het echt een afwijking in de mond betreft waardoor hij bv het bit niet goed kan aannemen. Of zijn verhemelte erg laag hangt enz. (is niet echt een afwijking maar gewoon de bouw v.e. paard) dat zou jhij dit idd kunnen vererven.
Ook als het aan het karakter ligt zou dit vererft kunnen worden, maar is er wat meer aan te doen met opvoeding e.d.
Als het een ander lichamelijk probleem is moet je eerst nagaan of het met de bouw te maken heeft of met stijfheid in de spieren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:13

VDB schreef:
JPS, hoe ziet de bouw van een paard eruit waardoor het paard een moeilijke mond heeft? :-)

JPS schreef:

neerwaartse rompbouw o.a

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 10:18

Dankjewel Akhal_Teke. :-)
Tot zover is mijn kijk hierop ook. Het meest logische wat jij beschrijft is dat ALS een hengst een laag verhemelte zou hebben, hij dit inderdaad kan vererven. :j
Met als gevolg dat er bijvoorbeeld "bit-problemen, aanleunigsproblemen, etc. komen.
(bij mensen ook vergelijkingen te zien met de stand van de tanden van ouder op kind)

Wat je beschrijft over het karakter heb je ook een punt. Zou er dan sprake moeten zijn van een hengst die wat meer vergevingsgezind zou moeten zijn (daardoor weer werkwillig) of wordt de hengst dan "veroordeeld" en krijgt het een stempel -geen werkwillig paard- ?

Als je verder zou kijken; wat zou nog meer een oorzaak kunnen zijn als het verhemelte van een hengst en de opvoeding, africhting en training voor de rest correct zijn uitgevoerd.
Zijn er dan meerdere zaken waardoor een hengst (ik noem bewust even hengst) een moeilijke mond zou kunnen hebben?

Akhal_Teke schreef:
Als het echt een afwijking in de mond betreft waardoor hij bv het bit niet goed kan aannemen. Of zijn verhemelte erg laag hangt enz. (is niet echt een afwijking maar gewoon de bouw v.e. paard) dat zou jhij dit idd kunnen vererven.
Ook als het aan het karakter ligt zou dit vererft kunnen worden, maar is er wat meer aan te doen met opvoeding e.d.
Als het een ander lichamelijk probleem is moet je eerst nagaan of het met de bouw te maken heeft of met stijfheid in de spieren.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 10:21

Nombrado, prima dat je korte berichten beschrijft maar wil je dan ook je prachtige gehele visie plaatsen wat je mij per pb hebt gestuurd? (die geheel het tegenovergestelde is van de visie van de KWPN-keuringscommisie)
En dan alles, over hoe jouw visie is over de bouw van een springpaard en dat het daardoor altijd een moeilijke mond heeft?
Want ON-topic blijven is hier van groot belang, zonder een oneliner te worden. :-)

nombrado schreef:
neerwaartse rompbouw o.a

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:24

listiglistje schreef:
Ik heb op een internationale handelsstal gewoond en gewerkt en daar noemden wij het altijd franse bekken :o :P

Geen onzin hoor, veel hengsten van Franse komaf geven dit wel degelijk door :j

Maar de mond anzig is niet afwijkend. Franse paarden zijn vaak behept met een horizontale hals met een korte nek. Tel daar bij op het vaak lange achterbeen en je houd een paard over wat heel goed kan springen maar wel in de hand loopt te hangen en te trekken.

De Holsteiner springpaarden hebben vaak nog een lange meer verticale hals met een beter geprononceerde nek. Die kunnen makkelijke afbuigen en voelen niet stug in de hand.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:56

Tja, Je zou verder nog aan een verkeerd bit kunnen denken, maar op dit niveau (goedgekeurde dekhengst enz.) zal dat wel uitgesloten zijn.
De enige andere reden die ik nog kan bedenken is dat het paard niet lekker in z'n vel zou zitten. Je kan dan denken aan (mentaal) stress of bv (lichamelijk) een spijsverterings probleem.

VDB schreef:
Dankjewel Akhal_Teke. :-)
Tot zover is mijn kijk hierop ook. Het meest logische wat jij beschrijft is dat ALS een hengst een laag verhemelte zou hebben, hij dit inderdaad kan vererven. :j
Met als gevolg dat er bijvoorbeeld "bit-problemen, aanleunigsproblemen, etc. komen.
(bij mensen ook vergelijkingen te zien met de stand van de tanden van ouder op kind)

Wat je beschrijft over het karakter heb je ook een punt. Zou er dan sprake moeten zijn van een hengst die wat meer vergevingsgezind zou moeten zijn (daardoor weer werkwillig) of wordt de hengst dan "veroordeeld" en krijgt het een stempel -geen werkwillig paard- ?

Als je verder zou kijken; wat zou nog meer een oorzaak kunnen zijn als het verhemelte van een hengst en de opvoeding, africhting en training voor de rest correct zijn uitgevoerd.
Zijn er dan meerdere zaken waardoor een hengst (ik noem bewust even hengst) een moeilijke mond zou kunnen hebben?

Akhal_Teke schreef:

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:00

de hengst notaris stond toen bekend om zijn moeilijke mond en gaf dit ook door aan zijn kinderen.
later bleek dat het gebit de oorzaak was, maar toendertijd werd daar nog niet zo naar gekeken.
dus een hengst kan het doorgeven, aangezien zijn kinderen er ook om beken stonden.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:36

alles! is erfelijk dus ja een bijv. harde stugge mond zoals al eerder werd gezegd dat veel voorkomt bij SF is erfelijk, hoe erg het is hangt natuurlijk van allerlei factoren af (opleiding etc)