Fjord voor moeder/dochter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shiry

Re: Fjord voor moeder/dochter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:38

fjorden zijn prima paardjes, op mijn manege hebben we er zat en die zijn top met kinderen :)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 08:53

reekie schreef:
Nog even een vraagje: in welke prijsklasse valt een fjord, tussen de 12 en 18 jaar, zeer goed ingereden. Nou ja, ongeveer alles dat me in bovenstaande berichtjes is aangeraden? Een droompony dus. Is tussen de 1500 en 2250 euro een goede richtlijn? Of moet ik hoger zitten qua verwachting?

tsja tis wat je onder zeer goed ingereden verstaat (B/L niveau of Z?) maar je prijsindicatie is zeker goed, daar heb je een leuke fjord voor die correct is ingereden en wellicht ook al wat keuringsprestaties op zijn naam heeft staan (ook altijd leuk en gezellig keuringen), en leuk papier heeft.

Laat een fjord zowizo altijd keuren klinisch! En na aankoop overschrijven op jullie naam, dan kun je ook met ritten en proefjes van het stamboek meedoen enzo www.fjordstudbook.com

Persoonlijk raad ik aan om je eerste fjord bij een gerenomeerd fokker/verkoopadres te kopen. deze kunnen je goed begeleiden in je eerste aankoop. bv B. v.d. Berg in Wanneperveen, Hengstenhouderij hestegaarden in beek en donk, of R. Peijnenburg in Udenhout.

reekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 11:20

Vippie, bedankt voor de info. Ik ga daar dan ook kijken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:24

MartineC1711 schreef:
hahaha ja inderdaad, maar persoonlijk vind ik een haflinger dan net wat vriendelijker. Een fjord is in mijn ogen toch wat eigenwijzer en zal sneller een geintje met je uithalen.
Ik zweer zelf al jaren bij haflingers en vind ze toch net wat veelzijdiger ;)

HIHI!! Dan ken je mijn vz haf nog niet :+

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:15

Ik vind het zeker een goede richtlijn, en dan eigenlijk het laagste bedrag waar je het over hebt..
Maar vaak worden er ook "emotionele" prijzen gevraagd.. Iemand heeft zo'n paardje ingereden en
verkoopt hem eigenlijk alleen omdat ze óf geen tijd meer hebben door school o.i.d. óf omdat ze
overgaan naar een ander paard. En het is maar net natuurlijk wat je het waard vind ook! Kom je
een 10-12jarige tegen die echt stik en stikbraaf is, kan je daar natuurlijk jaren en jaren van genieten!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:56

reekie schreef:
Nog even een vraagje: in welke prijsklasse valt een fjord, tussen de 12 en 18 jaar, zeer goed ingereden. Nou ja, ongeveer alles dat me in bovenstaande berichtjes is aangeraden? Een droompony dus. Is tussen de 1500 en 2250 euro een goede richtlijn? Of moet ik hoger zitten qua verwachting?

nee je zit goed met je prijs, denk dat je zo rond de 200 max moet rekenen
ik ben pro fjorden dus kan niet geheel objectief zijn, maar ze zijn wel doorzetters, gaan door het vuur voor je, laten je lachen (als je de humor begrijpt) en je kan ze makkelijk eens weekje niet rijden en dan zo weer oppakken,

ga eens langs bij een manege met een fjord, of een fokkerij in de buurt
fjordenras is landelijk goed gepromoveerd en stamboek en verenigingen landelijk organiseren ook veel leuke dingen om te doen heel jaar door _/-\o_

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:10

Kwa prijsklasse zit je aardig goed, ik heb zelf al 24 jaar fjorden en er rijden bij mij ook vaak kinderen op maar ook ouderen en die combinatie is prima bij een kind mag het paard meer en bij de oudere wordt hem weer even verteld wat niet mag.
Wat ik vaak merk bij mijn paarden dat zodra er kleine kinderen op zitten ze ineens heel voorzichtig zijn en bij de oudere willen ze nog wel eens ondeugend zijn.

Ik denk dat je voor een fjord moet kiezen die goed is doorgereden rond de 10 jaar dat hebben ze de meeste streken al een keer uitgehaald en weten ze wat wel en niet kan.
Een Haflinger is prima te vergelijken met een fjord het is net wat je aan staat en wat er op je pad komt.
Als je ergens gaat kijken ga er gerust een paar keer naar toe om te rijden ga niet over een nacht ijs en probeer het paard ook uit in het bos niet alleen in een bak.
Succes ermee er zijn genoeg leuke fjorden.

zipfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:05

Een vriendin mij mij belde me over dit onderwerp, ik heb namelijk een fjord en een haflinger.......

Tja wat is een goede keuze, per paard heel verschillend, ik merk dat ze beide eigenwijs zijn maar wel op hun "eigen wijze".

Het best voorbeeld: kom ik met buitenrijden iets "engs" tegen, zoals een brug zegt mijn hafje nee. dan blijft het heeeeel lang nee terwijl morgen diezelfde brug totaal geen probleem is, als hij alleen op de trailer mee mag is nee nee en sta ik echt een hele poos te klungelen terwijl als hij samen mee mag het appeltje eitje is......
Mijn fjord daarentegen is niet alles "nee is nee" (heb verschillende fjorden gehad) die heeft vaak zoiets van nou als jij dat graag wilt dan doe ik dat wel...... en is dan wat sneller over te halen.

Terwijl ik ook jong en oud op mijn paardjes kan laten rijden.
Maaaar, inderdaad ga bij verschillende paardjes kijken en geen 2 zijn delfde, ben benieuwd wat het gaat worden.
misschien kan je voor meer info en tips ook nog eens rondkijken op fjordenwereld????
succes ermee!

reekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 21:51

natuurlijk houd ik jullie op de hoogte zodra we een pony hebben gevonden! Dat zal wel pas in de zomer zijn. hier is me al een paar keer aangeraden om naar verschillende pony's te kijken. En je niet blind te staren op een ras. Dus die raad volgen we dan ook zeker op. Ook even op fjordenwereld kijken dus! bedankt voor de tips iedereen!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:42

oh als je daar eenmaal bent geweest en alles leuke verhalen hebt gelezen, dan ben je om :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:46

fjordenwereld is leuk!
en fjorden de coolste natuurlijk,hihi

ik ben benieuwd of je voor een fjord gaat

toen ik mijn eerste pony kon kopen wilde ik gewoon perse een fjord. ook nog wel bij een haflinger gekeken,maar de fjord sprak me in alles gewoon meer aan.

succes hoor,en als je het leuk vindt,en je wat op de fjorden wil orienteren,op 2 april in Hoenderloo is de hengstenkeuring.

Lana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:37

Wij zijn ook moeder(40) en dochter (11) en wilde ook een pony voor ons beide. Mijn dochter wilde graag een Fjord en dat is het uiteindelijk ook geworden. Het grappige is dat zij dus ook heel pittig is, net als jouw dochter en ik inderdaad de "zachtere". Onze fjord is super ondeugend en moest echt heropgevoed worden. Wij hebben NH lessen genomen en na elke les merkte je al verandering. We hebben nu ongeveer 4 maanden NH les, rijden bitloos en mijn dochter kan zelfs al een sprongetje met hem maken, zonder zadel, omdat onze zadel in bestelling is. Ik kan alleen zeggen, wees consequent en duidelijk, maar dat geld voor elk paard ennuh..... ga voor een fjord, ze zijn echt fantastisch, grappig, knap, ondeugend, knapondeugend, knuffelig, knettergek, vriendelijk en ontzettend lief! Succes bij je zoektocht naar de juiste fjord (haha).

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:53

Fjorden zijn leuk, maar kinderen hebben er meestal weinig over te vertellen. Onze dochter van 7 rijd ook op een fjord, maar meer dan een beetje stappen kan ze er nog niet mee. Ze heeft de kracht nog niet hem fatsoenlijk in draf te zetten... en als ik het probeer vanuit t midden van de bak wil hij nog wel eens een flinke bokke sprong maken :roll: dus dat werkt ook niet. Zo lukt het hem ons allebei de baas te zijn _O- en lekker op z'n gemakkie te blijven stappen ... slim zijn ze in elk geval ;)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:44

Hangt ook van de opvoeding af.. Mijn oude merrie loopt nu met autisthische kinderen op haar rug, maar die moest toen juist leren om niet op elke kuitdruk te reageren. Je kunt een fjord prima scherp aan het been krijgen!
Ik heb dus zelf ook meerdere fjorden, de een is wel geschikt voor kinderen de andere wat minder. Er is vast iets te vinden wat goed bevalt, maar er zullen er ook zijn die niet geschikt zijn voor wat jullie willen, maar dat heb je bij elk ras!!

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:02

O dat zeker, maar ze weten ook donders goed wie ze op hun rug hebben. Als ik er op ga is er niets aan de hand en doet ie alles prima, maar met onze dochter speelt ie een spelletje.

Tuurlijk heb je ook goedzakken ertussen, t is echt even goed zoeken, dan vind je vast wat bij je past.