wordt er ook gefokt op karakter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: wordt er ook gefokt op karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:35

Sportpaarden worden over het algemeen gefokt op een sensibel karakter. Dat is nog niet een slecht karakter. Je moet je alleen afvragen kan ik dat(als ruiter) en wil ik dat.
Als je graag verder wil komen in de dressuur kan het juist prettig zijn dat het paard sensibel is.

Bij de Gelderse KWPNers wordt over het algemeen een minder sensibel paard gefokt. Als dat meer aanspreekt kan je daar ook bij kijken(Gelders = niet een Tuigpaard) Gelderse paarden staan bekend als brave paarden.

Dat het geen wet van Meden en Perzen is blijkt uit mijn eigen Gelderse merrie die erg sensibel is. Wel braaf maar ja...ik vind sensibel dan weer fijn...

Dravers zijn over het algemeen niet geschikt als (amateur) wedstrijd/rijpaard. Galop is juist niet te trainen. En dan hebben we het in deze niet over galoperend voortbewegen maar over een mooie gedragen goed gesprongen galop sprong.
De sportruiters zijn over het algemeen van mening dat een paard kan galoperen of niet.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:44

Er zijn zeker wel hengsten die bekend staan om hun fijne karakter wat ze meegeven aan hun kinderen, de uitzonderingen natuurlijk daargelaten ;-)

Ik denk aan Calypso-bloed, Kasparow, Saros van het Gestelhof, Cabochon, Voice, Walser, Rubiquil werd al genoemd en inderdaad, ik ken een paar hele brave Trento's. Zo zijn er vast nog veel meer. Jackson is braaf, en Sonny af Hojmark is in zijn tijd ook op veel rijpaarden ingezet als brave sul om lastige moeders te compenseren.

Om te zeggen dat de Gelderse hengsten altijd zo fijn fokken zou ik niet durven, volgens mij heeft Koss best heel wat "mannenpaarden" gebracht.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:55

wittepit schreef:
Om te zeggen dat de Gelderse hengsten altijd zo fijn fokken zou ik niet durven, volgens mij heeft Koss best heel wat "mannenpaarden" gebracht.

Over het karakter van Koss wordt net zoveel onzin verkondigd als over het karakter van Jazz.

Als je Parcival als voorbeeld neem(als kind van)t..tja..daar zit ook een stukje wijze van rijden in. over het algemeen(niet altijd) zijn Gelderse wat minder kwalijk nemend en braver.(rustiger)

Wat mensen vergeten is dat je zelf goed moet bedenken wat vind ik een goed karakter? Is dat een bomproef paard en neem ik voor lief dat ik hem de rondte rond moet schoppen om hem te laten lopen.
Of neem ik het hete karakter voor lief en ga ik voor een sensibel paard wat wel eerlijk is.

Want ik vind lui zijn eerder een slecht karakter dan heet zijn...maar dat kan voor een ander weer heel anders zijn.

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:57

marietje62 schreef:
Wij zijn op zoek naar een paard voor onze dochter maar ik kom w.b. de afstammeing veel te weten over het uiterlijk en de prestaties, maar weing over de karakters van de paarden.
Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden waarom ik het niet kan vinden;

Misschien zie ik het over het hoofd?
Misschien wordt karakter net doorgegeven aan de nakomelingen?
Misschien vindt men dit niet belangrijk?

Ik weet dat stoeterij van der vlist op karakter en prestatie fokken.
De hengsten zijn daar nog makker als mijn ruin...
Maar lopen dat ze kunnen...

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:11

Chico_2004 schreef:

Dit is puur opvoeding.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:17

Chico_2004 schreef:
Ik weet dat stoeterij van der vlist op karakter en prestatie fokken.

De hele KWPN fokkerij is o.a. gebaseerd op karakter en prestatie.
Het is maar wat je onder karakter verstaat

TS heeft nooit antwoord gegeven op haar eigen capaciteiten, daar staat of valt een succesvolle samenwerking met een paard mee, daar heeft een fokker geen invloed op

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:22

s0173957 schreef:
Draversmerries?

Volbloeden oké, maar dat zijn dat geen dravers...
Paarden die amper kunnen galopperen ben je in een parcours niks mee.

Is echt geen fabeltje hoor. Werd vroeger nog gedaan. Ook om de snelheid van het wegzetten van het voorbeen werd dit gedaan. Daarbij is Jappeloup ook een draverskruising geweest. Dat was volbloed x Draver.

marietje62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 21:10

Citaat:
TS heeft nooit antwoord gegeven op haar eigen capaciteiten, daar staat of valt een succesvolle samenwerking met een paard mee, daar heeft een fokker geen invloed op/quote]

Over mijn capaciteiten kunnen we het beter niet hebben *\o/* ; is ook niet van toepassing omdat ik de info zocht omdat wij een paard zoeken voor onze dochter.
Maar als ik aangeef wat ik zoek voor haar, dan zal men zeggen; open een topic op het forum bij gezocht; paarden en pony's..........
Liever wilde ik mijn vraag algemeen houden.
Ik had nl. al eens over Jazz gehoord :)
En in bovenstaande reacties worden ook diverse namen genoemd die me wat verder op weg helpen.
Hier word ik wel wat wijzer van.

Stephtj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:10

Martie schreef:
Rubiquil schijnt ook vaak afstammelingen met een goed karakter te hebben.
Wij werken met eentje van 3,5 jaar, heel vriendelijk en mensgericht, koel in het hoofd. Dit schijnt vrij kenmerkend te zijn.
Zo zijn er vast nog meer.

Ja, hij heeft alvast een goed karakter door. Ik heb zelf ook een 3,5 jarige van hem. Een merrie. Heel erg eerlijk en koel in haar hoofd.

Maar zoals velen ook zeggen, ze hebben ook nog een moeder ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:10

Er word door de meeste fokkers wel degelijk naar karakter gekeken. Er zijn enkele 'bekende' waarvan bekend is dat het k*tkarakters geeft, dan zijn het nog geen slechte paarden! alleen niet geschikt voor elke ruiter.... (bv: amor, abgar, jazz etc het bekende rijtje) maar er zijn ook mensen die zeggen dat jazz top karakters geeft! Maja het is niet per definitie zo, moeder en opvoeding!! speelt ook zeker een grote rol.
Kijk het is niet heel gek als jazz zeg 200 per jaar dekt en dat er dan 20 zijn die gewoon lastig zijn... (net zoals bij elke andere hengst).
Ik denk dat elke hengst wel iets op te merken is, misschien is de hengst heel braaf maar de moeder niet, of leert de fokker niet het halster-touwtje principe. Tja er zijn zoveel oorzaken.
Maar ook vaak is het de fout van de ruiter hoor... Heb vaak zat meegemaakt dat mensen een 'levensgevaarlijk' paard hadden en dan ging ik erop (ben geen grand prix ruiter ofzo) en dan viel het mee. maar omdat ze al 'in hun hoofd hadden' dat het paard iets ging doen... gebeurde dat ook.
En tja angst van de ruiter is funnest, dan kun je nog zo'n braaf paard hebben... Maar ooit komt hij erachter dat hij 'meer te vertellen heeft' dan de ruiter... en dan is het spelletje klaar.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:23

petraaken schreef:
s0173957 schreef:
Draversmerries?

Volbloeden oké, maar dat zijn dat geen dravers...
Paarden die amper kunnen galopperen ben je in een parcours niks mee.

Is echt geen fabeltje hoor. Werd vroeger nog gedaan. Ook om de snelheid van het wegzetten van het voorbeen werd dit gedaan. Daarbij is Jappeloup ook een draverskruising geweest. Dat was volbloed x Draver.

Daarnaast komt de tophengst van Frankrijk Galoubet ook uit een draversmerrie.

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:44

Mijn ruin komt uit een Amethist merrie. Deze merrie is zeer sensibel. Ze heeft eerder 2 x Odermus merries gegeven, maar dit zijn echte stuiterballen, je moet met deze dames echt weten wat je doet.

De vader van mijn ruin is Hinault. Deze hengst kreeg voor zijn stal gedrag een 9. Dit is echt terug te zien in mijn ruin. Hart van goud, je kunt er bij wijze van kinderen op laten terwijl hij nog 5 moet worden. schrikt nergens voor terug. een echte koele kikker

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:50

Toch kun je op het verrichtingcijfer karakter weinig uit doen.
Ik heb met een aantal Hinaults gewerkt en deze waren niet allemaal zo makkelijk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:50

Ik denk dat voor wat TS zoekt, een brave ruin van ong. 7 jaar voor haar dochter, het er niet meer op aan komt wat de ouders zijn, maar wat hij zelf is en gedaan heeft
Ik zou dus naar een betrouwbare handelaar gaan

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:31

Yviertje schreef:
Chico_2004 schreef:

Dit is puur opvoeding.

Lekker bijdehand....

Soms heeft het helemaal niet met opvoeding te maken.
Die hengsten zijn gewoon koeler in hun hoofd, hele andere bloedlijnen.

En ik neem aan dat TS opzoek is naar een paardje dat rustig is van karakter en niet zosnel een stap verkeerd zou doen. En dat fokken zij. Dat kan je niet met een paard vergelijken die hoog in het bloed staat, zoals die van mij.

Maar dat is het probleem hier op bokt, sommige hebben gelijk een oordeel terwijl ze het paard niet kennen of er niks van weten!!!

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:32

sarabande schreef:
Ik denk dat voor wat TS zoekt, een brave ruin van ong. 7 jaar voor haar dochter, het er niet meer op aan komt wat de ouders zijn, maar wat hij zelf is en gedaan heeft
Ik zou dus naar een betrouwbare handelaar gaan

hehe thanxx eindelijk iemand die het begrijpt!!!!

succes met je zoektocht ts.

Kijk wellicht even op www.stoeterij-vandervlist.nl

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:41

Chico jij doet nu precies hetzelfde.

Maar ik ben ervan overtuigd dat opvoeding ook heel veel uitmaakt, hoe hoog een paard ook in het bloed staat. Als je weet hoe je er mee om moet gaan, hoeft dat geen probleem te zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:45

Karakter? Who needs it :P
Ik heb het idee dat er bij een groot aantal rassen steeds meer vooral op kleur wordt gefokt. Echt vreselijk jammer want andere belangrijke karakter/exterieur eigenschappen worden dan nogal vaak over het hoofd gezien. Maar goed, dat is een andere discussie natuurlijk.
Maar goed, het karakter lijkt mij ook voornamelijk bij de opvoeding liggen. Ik heb zat brave dieren gekend waar veel Amor in zit of veel Jazz. Die staan niet zozeer bekend om hun goede karakter maar ze zijn er echt wel.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:04

Er wordt zeker wel op karakter gefokt, maar dat is voor wat betreft de nakomelingen niet meetbaar, dus het staat nergens gepubliceerd. Wel van de hengst zelf, maar niet van de nakomelingen.
Een papier zegt dus niet zoveel. Je heb inderdaad wel hengsten die erom bekend staan dat de karakters wat moeilijker zijn, maar je moet naar het paard zelf blijven kijken en niet alleen op een papier afgaan.

Het is inderdaad belangrijker dat de verkoper betrouwbaar is en waar je eerlijk behandeld wordt. Geen trucjes.

De oorspronkelijke vraag is niet te beantwoorden.

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:30

Yviertje schreef:
Chico jij doet nu precies hetzelfde.

Maar ik ben ervan overtuigd dat opvoeding ook heel veel uitmaakt, hoe hoog een paard ook in het bloed staat. Als je weet hoe je er mee om moet gaan, hoeft dat geen probleem te zijn.

Klopt je heb gelijk, maar ik denk dat je me echt verkeerd begrijp. Of ik nou een (ik zeg maar iets) rustige haflinger heb of een arrabier die rap en pittig is. Dit zijn 2 verschillende paarden met karakters allebei moeten ze goed opgevoed worden, maar ik hoop dat je van mening ben dat een haflinger dan makkelijker is dan een arrabier. Mij maakt het niet uit of je een opgefokte tuiger of een shetlander geef, maar er zijn mensen die dat wat minder vinden.

En dat wil ik er mee zeggen, dat je niet alle paarden met elkaar kan vergelijken. Al zijn ze nog zo goed opgevoed, het blijven beesten.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:59

Zoals je het nu beschrijft wel, Chico, ben ik het met je eens.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:10

Een betrouwbare handelaar zal eerlijk zijn over wat hij je verkoopt,en zal je waarschijnlijk een aantal keren het paard laten proberen.Je zult dan snel voelen wat wel of niet bij je past.We hebben zelf vorig jaar een stuk of 4 paarden gezien,en nummer 5 was de ultieme klik,na 2 minuten zagen we het al.Dit was een Houston,toch ook niet altijd de gemakkelijksten. Wel valt het me op dat Special D. niet zulke gemakkelijke nakomelingen heeft,ik ken er een stuk of 4 die allemaal niet zo braaf zijn. Of heeft iemand andere ervaringen?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:56

ik fok friese paarden maar ik hou zeker het karakter in de gaten. Mijn voorkeur is een gebruiks- / sportpaard te fokken met het karakter waar iedereen mee overweg kan.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 08:15

annabell8 schreef:
Een betrouwbare handelaar zal eerlijk zijn over wat hij je verkoopt,en zal je waarschijnlijk een aantal keren het paard laten proberen.Je zult dan snel voelen wat wel of niet bij je past.We hebben zelf vorig jaar een stuk of 4 paarden gezien,en nummer 5 was de ultieme klik,na 2 minuten zagen we het al.Dit was een Houston,toch ook niet altijd de gemakkelijksten. Wel valt het me op dat Special D. niet zulke gemakkelijke nakomelingen heeft,ik ken er een stuk of 4 die allemaal niet zo braaf zijn. Of heeft iemand andere ervaringen?

daar heb ik zeker andere ervaringen mee!
maar goed elk paard is een individu, tuurlijk sommige hengsten staan erom bekend niet altijd de makkelijkste te geven (bijv. jazz)
ik vind bijv. contango bloed echte werk paarden, de meesten zijn ook echt voor een amateur te rijden maar een prof kan ze net zo makkelijk heet maken.

ga idd gewoon naar een stal waar ze meerdere paarden te koop hebben en probeer (een aantal keer!) een paar paarden die je leuk vind, je merkt snel genoeg wat bij je past, een goede stal zal altijd proberen te zoeken wat precies bij de koper past.

ik fok ook zeker op karakter, dat begint al met een super fijne merrie uit een goede stam. er hoeft van mij echt geen hengst op waar bij wijze van niks in zit maar het moet wel normaal blijven. hou niet van heel kijkerige paarden om niks.. ze mogen schrikken maar daar moet wel een reden voor zijn.
veulens voedt ik vanaf dag 1 op, als ze naar de opfok gaan kunnen ze vaststaan, naar de smid, poetsen, meelopen, in de trailer etc ze zijn dus al heel veel gewend waardoor ze ook alweer een stuk braver worden :)