H]Engels volbloed X Andalusier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:40

Haar topic gaat over het idee Engels volbloed (lees haar merrie) x Andalusier (een volbloed Andalusier is een PRE)
Het gaat hier dus wel degelijk om een Cruzado als de TS een goedgekeurde PRE hengst op haar paard zet.
Hierbij kan zij dan een officieel Cruzado papier/certificaat bij aanvragen. Dit heb ik in mijn eerdere antwoord ook al gezegd.
Misschien is het voor jezelf ook verstandig eerst even goed te lezen voordat je iets over mijn opmerking zegt.

Ik heb niet gezegd dat ik niets aan KWPN-ers vind, ik heb alleen gezegd dat ik KWPN-merries ken die er minder goed uitzien dan TS haar paard. Ik ken vele KWPN-ers die erg mooi zijn, ik vind die van jouw ook prachtig!

Ik wilde alleen even benadrukken dat Cruzado's geen waardeloze paarden zijn die met grote getalen naar Italie vertrekken voor de slacht, das alles...

sarabande schreef:
retivi schreef:
Als ik dan tenslotte nog even voor mijzelf mag spreken; zelf zou ik een leuke (leuk bewegen en goed karakter) Cruzado echt wel willen hebben!

Maar dat is niet aan de orde he, het gaat om een volbloed x tuigpaard en daar evt iets op, hetgeen geen enkele garantie is voor een leuk bewegend paard met een goed karakter
En dat je niets aan KWPN paarden (die er in vele soorten en maten zijn) vindt is ook niet aan de orde.
Ik vind niks aan Cruzado's, dat kan ieder zijn smaak, alleen ga ik dat niet verkondigen in de topics van barokke paarden, dat voegt niets toe en ik maak daar niemand blij mee.
Daar zou je ook eens aan moeten denken met zulke uitspraken.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:03

de ts wil dus gewoon een leuke opvolger voor haar merrie uit haar merrie
het hoeft niet de sterren uit de hemel te lopen als ze er maar gewoon leuk mee kan rijden in het bos
of een simpel dressuur proefje ofzo
merrie heeft veel beweging dus waarom zou een veulen daar niet wat van mee krijgen
ik heb zelf dan weer niks met friezen en tinkers maar er zijn mensen die zweren bij zo een ras het is ieder voor zich
denk niet dat de ts zit te wachten op het afkraken van haar paard en toekomst veulen
ze zou graag advies willen over wat voor hengst er wel bij zou passen
zoals retivi al zei zijne r echt wel lelijkere paarden om even heel cru te zeggen was de moeder van paard ook mega lelijk
groot lomp en totaal geen sportpaard
maar mijn ex-paard doet het inmiddels wel goed in de dressuur en is toch wel een plaatje om te zien
zo heb je ook lelijke mensen met knappe kinderen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:20

xxLarella schreef:
.
Tips voor eventuele andere rassen zijn altijd welkom

Je hebt een halfbloed en die waren er zeer veel in de 70-tiger jaren..
Heel veel waar combinaties uitkwamen die in die tijd nog predikaten kregen.
Dus zo gek is het allemaal nog niet.
Alleen zijn we 30 jaar verder en inzichten veranderen regelmatig. dat wil niet zeggen dat je een of ander minderwaardig schepsel bezit en ook niet uit een tuigpaardmoeder.
Maar je zou eens een beetje kunnen "studeren" hoe het met die halbloeds het de laatste 30 jaren is vergaan en kun je daar negatieve/positieve lering uittrekken door bv. een hengst te kiezen die aansluit op de moeder/grootmoeder. Een suggestie...Wat te denken van een zwarte gelderse hengst...
Ik zou eens kontakt op nemen met de afdeling Gelderspaard..want zo gek is die moederlijn nog niet.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=8

memberlist.php?mode=viewprofile&u=152274

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:36

retivi schreef:
Ik wilde alleen even benadrukken dat Cruzado's geen waardeloze paarden zijn die met grote getalen naar Italie vertrekken voor de slacht, das alles...

Dat Cruzado's nu helemaal in de mode zijn wil niet zeggen dat je elk willekeurig paard maar moet kruisen met een PRE, op een gegeven moment is de markt verzadigd en vallen alle mindere paarden af, hoe banketstaaf dat ook klinkt.

Wat dacht je van een Gelderse hengst? De meesten kunnen je merrie op veel punten verbeteren, bovendien sluit dat qua bloed mooi aan op het tuigpaardenbloed.
Gelderse paarden zijn over het algemeen goede dressuurpaarden en presteren goed in het tuig, ze hebben massa en front en staan bekend om het fijne karakter.
Als je met je merrie wilt fokken zou ik in die richting denken.

petitparis

Re: Engels volbloed X Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:46

als het veulen voor jezelf bestem is, dan maakt het idd allemaal niet veel uit dat het veulen een mix wordt. alleen gezien de kleur van jou merrie en de kleur dan anda's algemeen is de kans op een zwart veulen bijna verwaarloosbaar al dan niet onbestaand
ik ben echter niet thuis in de wereld van de PRE's, dus kan je geen hengst aanraden die de minpunten qua karakter en bouw van jou merrie kunnen compenseren...

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 18:55

Dank jullie wel voor de wel nuttige reacties..
Hier heb ik wat aan!
Ik heb een gelders bijrijd paard gehad.
Geweldige paarden. Alleen was zij niet echt mooi.. Haha
Karakter was goud..

Bedankt!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:00

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:19

xxLarella schreef:
Suzanne F. schreef:
TS: Waarom staat er in de titel dan Engels Volbloed x Andalusier?

wat denk je dat de mensen gedacht hebben die haar gefokt hebben..
Goh laat ik even een lelijk paard op de wereld zetten?

Ik vind mijn paard totaal geen lelijk dier, vind haar zelfs een plaatje om te zien..
Voor mij hoeft ze geen grand prix niveau te worden.
Gewoon lekker rijden en genieten van je eigen veulen..
(overigens ging de titel om het idee, wat moet ik er volgends jou neer zetten, ''vuilnisbakkie'', lekker positief over me eigen paard)

Ik zal wel heel dom zijn maar ik bedoelde het gewoon normaal. :)
Waarom staat er in je titel Engles volbloed x Andalusier?
Ik lees net dat het een Engels volbloed x Theoloog (tuiger) is. :)

Verder geen opmerkingen over vuilnisbak van mij hoor, die kwam niet van mij.
Is gewoon een normale vraag. Ik snap niet waarom er staat x Andalusier.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:53

ik kan me wel iets voorstellen dat je gewoon een leuk veulen uit jouw merrie wil krijgen. Zelf gefokt, zelf voor een leuke nakomeling zorgen. Het geeft toch een speciale band. Doe ik ook. En tuurlijk weet je niet wat je krijgt, maar je kunt er deels wel rekening mee houden door echt te zoeken naar een hengst die erbij past, en die vererft en datgene wat je graag wil. Rustig, beetje body. Je wilt gewoon een leuk bruikbaar paardje voor de toekomst. Vivaldi zou ik niet direct doen, vind over het algemeen dat hij ook wat smal is en wat weinig body (toen ik hem voor het laatst gezien had vond ik hem maar erg iel)
De gelderse paarden zijn echt heel fijn, qua karakter, body en je kunt er alles mee (mennen, dressuur, springen, buitenritten).
Vind zelf Alexendro erg goed. Rubus is zwart. Het dekgeld van de gelderse paarden is ook wat goedkoper dat de kWPN-rijpaarden. Ik geloof dat er nu ook een erg leuke 3 jarige het verrichtingsonderzoek in gaat.
Verder zou ik anders een leuke all-rounder, NRPS of zo, op jouw volbloed proberen...
Succes met zoeken

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:00

xxLarella schreef:
En nog maals.. zo slecht is mijn merrie nou ook weer niet.

Je hebt een mooie merrie.

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 20:12

hihi..

Nou kijk met deze reacties kan ik echt wat!
Een gelders paard zou inderdaad bij mijn paard haar bloedlijn wel het beste uit komen..
Theoloog zit totaal niet ver van haar vandaan..

@F_Orumster: dank je wel voor je reactie, echt leuk!
@fokkertje: nee inderdaad, jij snapt het, gewoon een veulen voor mij zelf, zodat als mijn paard er niet meer is dat ik voor me zelf een gevoel heb dat ik dan toch nog een beetje van haar bij me hebt.

Dank je wel voor de reacties!!

Dit jaar zal het er zeker nog niet in zitten, maar het begint zooo te kriebelen..
Ben ook echt blij dat ik het niet in me 1tje hoef te doen.. hahahahaha..
me paard is nog geen 9.. dus opzich heeft ze nog wel ffies.. dit jaar lekker wedstrijden rijden, en dan alles lekker rustig aan doen..

Thankss...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:37

een kennis van mij heeft een kruising tuiger x andalusier paard is prachtig om te zien,loopt ook zeer goed in de dressuur op m nivo.
zoek voor een mooie zwarte andalusier hengst en laat je merrie dekken,als jij dat graag wilt en het paardje word voor je zelf.succes,ben benieuwd welke hengst het word.en je hebt best een leuke merrie,hou alleen zelf niet van vos.

en gelderse paarden zitten erg mooie tussen heb zelf een kruising gelder gehad super

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:07

xxLarella schreef:
Dank je wel voor de reacties!!

Dit jaar zal het er zeker nog niet in zitten, maar het begint zooo te kriebelen..Ben ook echt blij dat ik het niet in me 1tje hoef te doen.. hahahahaha..
Thankss...

Ja..je bent nog geen 39. :(:)

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 23:16

hahaha..
Nee inderdaad.. Ookal voel ik me wel oud over 4 weken!
Alweer 21.. whoehahaha :=

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:35

wat denk je van Ahoy?
Gelders, zwart, geeft brave karakters en vaak ook kleur.
Beweging is vaak niet het laatste, maar jouw merrie heeft beweging genoeg om dat te compenseren.
Rubus is ook een goede optie als je zwart wilt, weet alleen niet wat voor karakters hij vererft, maar zal ongetwijfeld ook braaf doorgeven met Ahoy als vader ;)
Rubus doet het in sportief opzicht ook erg leuk.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:45

Beetje eenzijdig om Theoloog een tuiger te noemen, terwijl hij juist binnen het Gelders paard de meeste invloed heeft gehad. Rubus B is geen slechte keus.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:55

Weliswaar geen Andalusier of PRE, maar een Lusitano is ook een idee; bijv. onze homozygooth zwarte hengst Ultramar; zie profiel voor foto's. Paard met een fantastisch karakter,is een heel relaxed en eerlijk paard, veel dressuuraanleg en body en geeft alleen maar de zwarte kleur door. Kans op een zwart veulen bij jouw merrie is dan heel groot. Zijn 1e dochter is vorig jaar geboren, dit jaar komen er 4 veulens van hem; 3 volbloed Lusitano's en 1 kruising met een quarter ( dat heet dan een Azteca). Hij geeft maat en massa door en een heel mooi type.

Hij was kampioen in 2008 en is toen goedgekeurd voor de dekdienst en heeft meerdere medailles gewonnen op zijn type, ook op onze website staan diverse foto's. Voor meer info kan je altijd een PB sturen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:00

TS, ik wil helemaal je paard niet afkraken hoor. Ik vind het een erg leuk dier om te zien! Ik snap ook dat je graag een nakomeling wil van je merrie, dat is toch iets speciaals! Het enige waar ik je op wilde wijzen is dat het dus geen Engels Volbloed is, maar een Volbloed x Gelder. Ook een prima combinatie. Ik heb zelf een Anglo Arabier x Arabier/Gelder. Ook een een heethoofd trouwens! ;)

Omdat je de Gelderse afkomst/invloed eerder niet noemde wilde ik je daar op wijzen. Juist als je gaat fokken kunnen deze invloeden naar boven komen. Je veulen zal dan een combinatie worden van Gelders, Engels Volbloed en PRE. Welk van deze raskenmerken het meest naar voren komt is eigenlijk niet te voorspellen. Als je je merrie laat testen op kleur weet je wat zij doorgeeft en zo kun je de kleurkansen berekenen. Verder is het denk ik echt afwachten, maar het zal ongetwijfeld een leuk veulen worden. Misschien niet zoals je in eerste instantie verwacht of hoopt, het kan natuurlijk ook een heel Gelders uiterlijk krijgen of juist Volbloed in plaats van barok. Maar als je dat niet erg vindt dan zou ik er gewoon voor gaan. Bijzonder is het sowieso! Succes!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:10

En een fries? Is dat wat voor je? Massa, cool en kleur. :7

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:25

Een Lusitano die een koel hoofd doorfokt zou een leuk vaderpaard zijn.

Hier in Portugal zijn Anglo-Lusos zeer populair als sportpaard en hebben zich al bewezen.
Daarnaast fokt men wel door met deze Anglo-Lusos door er dan weer een Duiste of KWPN hengst op te zetten. Dan krijg je een driebloed sportpaard met alle goede eigenschappen: mak, uithoudingsvermogen, dressuurgangen en en mooi uiterlijk. En in alle kleuren te fokken. ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 01:20

Lusitana schreef:
Dan krijg je een driebloed sportpaard met alle goede eigenschappen: mak, uithoudingsvermogen, dressuurgangen en en mooi uiterlijk. En in alle kleuren te fokken. ;)

Of een stijve bok met rechte achterbenen, een grote kop, korte hals en diepe rug en stamperige bewegingen, dat is het probleem met zulke kruisingen, je weet nooit welke kant het opgaat.

Albert, ze noemde de merrie een volbloed, daarna heeft ze die afstamming (v x mv) uit haar profiel gehaald en andere foto's toegevoegd, dus de eerste antwoorden slaan op die eerste info.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 01:34

Zou je niet beter weer kunnen inkruisen met volbloed of gelder? En er geen 3e bloed bijhalen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 02:33

Mijn opa gebruikte vroeger ook basispaarden (=volbloedxtuiger) om deze te laten dekken met een paard met springbloed.
Deze veulens hadden (gemiddeld gesproken) een wat sneller voorbeengebruik en een sterker achterbeen.

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 16:28

@ Suzanne F.: in mijn titel staat dus engels volbloed X andalusier omdat ik dit als veulen wou fokken, ik geloof dat ik dat ook omschreven had in mijn tekst.

@ sarabande: ik denk dus dat albert bedoeld dat theoloog niet zomaar een eenzijdige ''tuiger'' is, maar een groot begrip is in het gelderse stamboek.
Tevens vraag ik me af wat je bedoeld met foto's toevoegen?

@ Jessix : het maakt mij inderdaad niet uit wat voor kleur, vorm, geslacht mijn paard word. (naja het lieefsst.. zwart en ruin en groot), maar ik weet heel goed dat je daar geen invloed op hebt.
Als het maar gezond is, zeg ik dan maar. het lijkt mij echt heel bijzonder om dit te doen.

@ F_Orumster: een 3e bloedlijn, ik weet het niet je hebt natuurlijk kans dat het een overbouwd of totaal niet in juiste verhouding word. maar volbloed erbij word het m zeker niet, hahaha heethoofd X heethoofd = heethoofd. Gelders lijkt me wat dat betreft nog het beste, denk ook dat en gelders het beste tot zijn recht komt. Ookal vraag ik me af hoe het veulen er uit zou zien als ik er een andalusier op zet, als je op google afbeeldingen kijkt naar volbloed X andalusier kom je mooie foto's tegen van mooie paarden...

Overigens ken ik een mooie merrie, dat gekruist is met ZiZi top, en dat beest is echt niet mooi om te zien, ook kwa bouw helemaal niet in verhouding, maaar springen dat dat beest doet.. geweldig.

@ JJane: een fries... eehmm....... nee, dat zijn voor mij persoonlijk al niet mijn paarden...
Mooi om te zien, maar ik hoef er zelf geen te hebben... hahah maar als nog bedankt voor je reactie.
Overigens ken ik een paar friezen, die tegenwoordig de ''sport'' editie genoemd worden, meer sportgericht, dus wat smaller, hoger, minder behang, erg zenuwachtig en zeker niet cool in de hoofd.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:38

sarabande schreef:
Lusitana schreef:
Dan krijg je een driebloed sportpaard met alle goede eigenschappen: mak, uithoudingsvermogen, dressuurgangen en en mooi uiterlijk. En in alle kleuren te fokken. ;)

Of een stijve bok met rechte achterbenen, een grote kop, korte hals en diepe rug en stamperige bewegingen, dat is het probleem met zulke kruisingen, je weet nooit welke kant het opgaat.

Albert, ze noemde de merrie een volbloed, daarna heeft ze die afstamming (v x mv) uit haar profiel gehaald en andere foto's toegevoegd, dus de eerste antwoorden slaan op die eerste info.

Het betreft hier een meisje van nog net niet 21 jaar.
Laat haar een beetje in haar waarde. Zij is blij met haar paard. Ook ik zou haar merrie niet laten dekken door een PRE hengst, maar ik begrijp haar gedachte wel.
Fokken blijft ten alle tijden gokken. Pas onder het zadel of in het tuig, kan je zien wat het resultaat is.