[TI] beleren op 3 jaar en 2 maand is dat verstandig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

Re: beleren op 3 jaar en 2 maand is dat verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:12

zoë staat al vanaf april stil kwa groei
is wel breeder geworden
ga het gewoon proberen en is ze er niet aan toe stop ik gelijk
heb geen haast absoluut niet
ik ben wel van mening eerst paar keer opzitten en stap draf en dan de winter periode wegzetten
en dan in de zomerr weer oppakken

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:16

Slofje schreef:
Ik zou je paard nog veel langer uit laten groeien, maar dat is mijn idee.. Een paard is pas volledig uitgegroeid op zijn 5e/6e levensjaar. Ik heb zelf een IJsco, en die worden gelukkig pas rond die leeftijd ingereden, en op halverwege 4e al aan het bit en zadel gewend, maar pas op hun 5e iemand erop. Naar mijn idee veel beter voor het lichaam. Heb je later minder kans op een paard met een doorgezakt ruggetje of andere problemen. Het kán wel, op zn 3e inrijden, en vaak gebeurt er ook niets, maar ergens blokkeer je groeimogelijkheden.

Precies mijn idee. TS, je vraagt of het verstandig is. Mijn antwoord is nee. Lees dit artikel eens door: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:35

Ik heb 2 tinkers (moeder en dochter) ze zijn deze zomer 4jaar bij mij.
De moeder was toen we ze kochten 5jaar en heb ikzelf toen ingereden in de zomer zonder probs.
Sissy (mijn kleine meid xD) wordt in maart nu 4jaar.
Vorig jaar april vermoed ik stond ze op de weide van mijn DA: 2ha groot met andere tinkers. We waren wat aan het spelen (ze loopt dan los achter mij aan) en op een gegeven moment ga ik naar om boomstronk op de grond, ik ga erop staan en Sissy stond ernaast.
Ik ben toen voorzichtig over haar gaan hangen (ze had nog geen ruiter gedragen, wel al eens een paar keer het zadel) dat ging prima.
Vervolgens erop, er weer af, er weer op, er weer af, er weer op er weer af (ik ging erop langs de ene kant en er weer af langs langs de andere kant :P) er nog eens op voor de laatste keer en een minuutje blijven zitten en er weer af. Ze had geen halster/hoofdstel/zadel/... aan maar deed het uitstekend!
Op mijn verjaardag 14 mei heb ik haar eens opgezadeld en erop gaan zitten in de weide: ging prima.
Weer enkele weken stil en dan opgezadeld aan de hand gaan buiten wandelen, er onderweg 2x opgekropen en mijn kuiten aangespannen vanaf ze nog maar 1 klein pasjes zette er weer af en verder aan de hand.
Dan eens in de wei 2cirkels gestapt met iemand ernaast (zodat ze even makkelijker de associatie met mijn benen ging maken en vooruit gaan)
Dan eind vd zomer ben ik nog eens met haar gaan wandelen buiten (dat is overigens altijd alleen zonder ander paard of mens) en er 3x opgekropen en 10-20m gestapt op haar tempo.
In oktober heb ik er 2x 10m opgezeten toen we de paarden van wei veranderden (iemand anders reed met mijn bwp'r)
En gisteren zijn we gaan wandelen, bewust een ander paard mee gedaan van mij (voor moest ze niet meteen reageren op mijn benen dat ze de link zou leggen van als het andere paard begint te stappen, ik geef benen dat ze dan ook vooruit moest)
Heb er 4 of 5x opgezeten iedere keer enkele minuten (in totaal zijn we 3km max gaan wandelen waarvan ik nog geen km op haar heb gezeten vermoed ik) en ze liep zelfs mooi op kop.
Voor draven is ze absoluut nog niet klaar nu.
Maar wij doen alles op ons eigen tempo, ze gaat enorm graag mee altijd en dat wil ik zo houden.
Als ik nu mijn kuiten aanspan om een draf te vragen (heb gisteren eens geprobeerd) dan gaat ze eerst vlotter stappen, druk ik nog wat meer met mijn kuiten dan vertraagt ze enorm.

nu ga ik haar in het kort gaan (vrij) longeren (met pesoa) en ze dan ook over balkjes laten draven kwestie van haar spieren al wat op te bouwen terwijl ik er niet op zit.
Draven goh, dat zal deze zomer wel lukken maar galop hoeft ze voor mij dit jaar nog niet te kennen onder de man.
Volgende winter krijgt ze overigens weer een winterstop (van ong oktober tot maart) en als ze 5j is gaan we wat frequenter gaan werken (nu zal dat zo eens om de 2-3 weken zijn en kan zijn dat ik er zelfs een maand of langer tussen laat voor we nog eens rijden dat gaat er wat vanaf hangen) en dan zal de galop ook wel volgen.

Nuja wij hebben geen haast en we werken puur op gevoel. Is ze ergens niet klaar voor? goh geen erg we hebben nog een heel leven voor ons =)
Voor haar is deze aanpak écht ideaal! Nu de manier van werken hangt wat af van paard tot paard natuurlijk maar als je tijd hebt goh dan kan je alles echt suuuuper rustig gaan aanpakken (of je moest natuurlijk een paardje hebben dat echt een vast patroon nodig heeft want zo heb je er natuurlijk ook)

Oja even vermelde, mijn tinker was vorig jaar nog lichtjes overbouwd niet dat dat een doorslaggevende factor was hoor om haar niet te beleren vorig jaar. Ik vond ze met 3j gewoon nog te jong :) zelfs nu met haar 4j heb ik nog iets van achja waarom moet ze nu al alles kennen :)

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:28

mag je eigenlijk op een jong paard zonder zadel rijden of is dat slecht voor de rug?

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:35

Over het algemeen doet met zadel rijden meer schade als zonder. En voor alles geld het hangt af van de ruiter als je goed met de beweging mee kan zitten richt je nooit schade aan. Maar als je erop gaat zitten butsen wel.