[KG]Kleur van Ditisem en Devonte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:13

NatasjavE schreef:
Peterina schreef:
Het zou juist een MEERWAARDE zijn aan de hengst om te kunnen zeggen dat hij Zilver-vos is. De merriehouder heeft behalve de andere attributen ook nog een kans op een speciale kleurtje. Dat gezegt hebt je de keerzijde ... want ja zoals bekend is het een kleur met een genetisch risico ...

Het KWPN ziet alleen prestatie, gezondheid en een correct exterieur als een MEERWAARDE.
Dat gezegd hebbende...als het een kleur is met een verhoogd genetisch risico...inderdaad..testen en als het die kleur is...afkeuren....

Want daar zitten we niet op te wachten....

Jammer...want ik vind het vaak wel erg mooie kleurtjes...

Ja het is bekend dat alleen zwart een meerwaarde heeft als kleur bij het KWPN ... gelukkig zijn er andere WB Stamboeken die wel kunnen begrijpen dat je kleur EN prestatie/gezondheid/correct exterieur kan hebben.

Let wel ik geef je geen ongelijk ... als blijk dat een hengst drager is en ook nog aanleg zou hebben (door zijn homozygoot zijn) met een verhoogde risico (o.a. bijv. HERDA, HYPP bij de quarters, OLWS bij pintos en Paints ... om maar een paar erfelijke aandoeningen te noemen) ... dan ben ik ook van mening niet alleen afkeuren maar castreren omdat er nog altijd mensen zijn die de risico willen nemen en/of er geld aan willen verdienen.
Laatst bijgewerkt door petraaken op 15-02-11 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: stukje verwijderd

NatasjavE

Re: [KG]Kleur van Ditisem en Devonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 07:51

O...welke KWPN hengsten geven dan hart en longproblemen? of in ieder geval de aanleg daar toe?
En over wat voor een soort hart en longproblemen doelen je dan?

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:42

Ditisem trok ook mijnaandacht door de kleurvermelding. Ik denk niet dat hij zilverappel draagt. Zelf ben ik ooit deze merrie (KWPN) tegengekomen:

Afbeelding
haar benen waren chocoladebruin met ghostmarkings (appels) erop, en haar zoon was bisquit kleurig geboren en was duidelijk zilverappelbruin:

Afbeelding

Haar afstamming ben ik helaas kwijt...stom he?

Volgens Peterina was Goya (en Iregon) inderdaad zilverappel de enige KWPN drager.

Wil je deze kleur, dan effe bij de Rockies shoppen. :D Krijg je er nog een extra gang cadeau bij. ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:50

fokkerstrots schreef:
Wil je deze kleur, dan effe bij de Rockies shoppen. :D Krijg je er nog een extra gang cadeau bij. ;)

Bij het KWPN proberen we die extra gang koste wat kost te vermijden...maar bedankt ;) :D

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:12

NatasjavE schreef:
O...welke KWPN hengsten geven dan hart en longproblemen? of in ieder geval de aanleg daar toe?

Kletskoek van Peterina, n.b. zo te zien ook nog een kleurenfokker!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:00

Ja,..dat dacht ik ook al.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 21:09

fokkerstrots schreef:
Ditisem trok ook mijnaandacht door de kleurvermelding. Ik denk niet dat hij zilverappel draagt. Zelf ben ik ooit deze merrie (KWPN) tegengekomen:

Afbeelding
haar benen waren chocoladebruin met ghostmarkings (appels) erop, en haar zoon was bisquit kleurig geboren en was duidelijk zilverappelbruin:

Afbeelding

Haar afstamming ben ik helaas kwijt...stom he?

Volgens Peterina was Goya (en Iregon) inderdaad zilverappel de enige KWPN drager.

Was dat niet deze merrie:

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=27431

Of een van de nazaten van moeder Aafke?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:40

misterA schreef:
NatasjavE schreef:

Kletskoek van Peterina, n.b. zo te zien ook nog een kleurenfokker!

Mensen kunnen zo negatief reageren op iets waar ze helemaal geen verstand van hebben!
Ik probeer sport paarden te fokken en heb het geluk dat ik ook nog soms kleur krijg ... als dat mij een kleurenfokker maakt, ja dan die eer heb ik.

Kletskoek zal het wel zijn als jij dat denkt. Maar ik weet beter en heb het van zeer betrouwbare bronnen wat betreft de 'gezondheids' erfenis van verschillende hengsten.
En nee ik ga hier geen namen noemen omdat ik niet aangevallen wil worden omdat ik dan openbaar bepaalde hengsten "zwart" zou maken. Met meer dan 40 jaar ervaring met paarden en paarden fokken weet ik hoe de stelen in elkaar zitten bij de diverse warmbloed Stamboeken.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:49

Nee, namen noemen lijkt me niet verstandig, omdat dat ook op onzin is gebaseerd.
Alhoewel, wie zou dat nog serieus nemen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:58

MisterA: ik ben benieuwd waarom je hier zo fel tegen in gaat. Ook tophengsten kunnen ergens in de familie erfelijke gebreken hebben toch? Of het is KWPN beleid zo sluitend, dat er alleen perfecte hengsten dekken?
Ik zie nog weleens verhalen langskomen van KWPN paarden die een erfelijk gebrek hebben (al is het niet bij elk gebrek zeker of het erfelijk is natuurlijk, daar zijn ze nog niet ver genoeg mee). Liggen die gebreken dan altijd alleen aan de moeders? Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?

Geen aanval hoor, gewoon nieuwsgierigheid.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:43

Omdat hier ernstige beschuldigingen geuit worden die niet weersproken worden.
Ik weet niet waarop ze zijn gebaseerd, maar dat is vaak de teneur bij dergelijke insinuaties.
In het openbaar beschuldigingen uiten en niet de bron vermelden.
Eigenlijk neem ik zelden dergelijke insinuaties serieus.
Maar in het kort wil ik er het volgende nog wel op zeggen.
Bij elk stamboek met een serieus fokbeleid heeft het ontdekken en bestrijden van eventuele erfelijke aandoeningen een hoge prioriteit.
Dit keert bij het KWPN regelmatig terug op de agenda. O.a. d.m.v. een uitgebreide enquete aan fokkers die een doodmelding van een veulen hebben gedaan.
De respons was vrij hoog, deze gegevens gaven geen enkele aanleiding voor een vervolgonderzoek.
Het aantal afwijkingen was daarvoor te gering en te divers.
Daarnaast is er regelmatig overleg met verschillende dierenartsen uit de praktijk waar dit ook aan de orde komt en ook dat geeft geen aanleiding voor verdere stappen.
Verder heb ik zelf heel veel veulens geboren zien worden en ook opgefokt en meerdere jaren kunnen volgen, en dan heb ik het niet over tientallen.
Tot nu toe niet één met een duidelijke erfelijke afwijkingen, anders dan bijv. oc of cornage voor zover het al aantoonbaar erfelijk is.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:53

Oké, bedankt voor je antwoord. Ik begrijp nu meer de toon van je eerdere bericht.
Goed dat er onderzoek naar gedaan wordt, en dat moet idd hoge prioriteit hebben. Inhoudelijk kan ik er verder weinig van zeggen, ik kom net kijken ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 01:46

Peterina schreef:
Kletskoek zal het wel zijn als jij dat denkt. Maar ik weet beter en heb het van zeer betrouwbare bronnen wat betreft de 'gezondheids' erfenis van verschillende hengsten.
En nee ik ga hier geen namen noemen omdat ik niet aangevallen wil worden omdat ik dan openbaar bepaalde hengsten "zwart" zou maken. Met meer dan 40 jaar ervaring met paarden en paarden fokken weet ik hoe de stelen in elkaar zitten bij de diverse warmbloed Stamboeken.

Ik had nog een tweede vraag...welke hart problemen hebben we het dat over?
Lekkende hartkleppen? Anurisma van de Aorta? Gaatje tussen de kamers?

En die zeer betruwbare bron..is dat dan een concurrerende hengstenhouder?

Want echt waar...ik heb nog nooit van vermoedens rondom de vererving van hart en longproblemen binnen KWPN populatie gehoord.

Ik ken de verhalen dat bepaalde hengsten meer OC/OCD geven. We kennen het verhaal van L'Invasion en de hoefkatrol ontsteking.
Maar deze ken ik echt nog niet.

Dus...deze vermoedes gooien we voorlopig nog maar even in het ronde archief...want als er ook al geen namen genoemd kunnen worden...

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:40

Bovnedien dreigen we nu erg off-topic te gaan, het onderwerp is nl de zilverappel kleur.

@Coloured: Nee, dat is ze niet. Ze was geen ster en tamelijk klein...Moederlijn was ook niet zo sterk verder, maar wel een prachtbeestje voor de kleurliefhebber. De vader van het hengstveulen was overigens zwart.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:55

Ik ken Ditisem nog als veulen en hij was, voor zover ik me kan herinneren, in zijn veulenvacht echt vos, maar wel direct met hele licht manen en staart.
Zijn moeder is trouwens idd een echte bruinroan.

Verder snap ik overigens niet helemaal waar sommige mensen zich zo druk over maken wbt het DNA testen?
Binnen de tuigpaardenfokkerij doen ze volgens mij niet zo snel aan kleurtjesfokkerij. Hooguit een voorkeur voor 4 witte benen en een bles? ;)
Daar selecteren ze wel op andere eigenschappen volgens mij... Te beginnen met het inteelt percentage, gevolgd door type en beweging.
Ik ben het met Natasja eens dat we er binnen een jaar vanzelf achter gaan komen.

De informatieve kant van dit topic vind ik overigens wel interessant!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:16

fokkerstrots schreef:

Dit is niet waar.
Ook de hengsten Waverveen en Havanna waren zilverappelbruin.
Heel misschien ook wel de hengst Oceaan van Iregon kan de kleur hebben gehad. Hij stond geregistreerd als zwartvos maar evengoed zilverapelbruin zijn geweest. In die tijd werd er niet zoveel aandacht aan besteed.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:03

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:29

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:43

flyfly schreef:
fokkerstrots schreef:

Dit is niet waar.
Ook de hengsten Waverveen en Havanna waren zilverappelbruin.
Heel misschien ook wel de hengst Oceaan van Iregon kan de kleur hebben gehad. Hij stond geregistreerd als zwartvos maar evengoed zilverapelbruin zijn geweest. In die tijd werd er niet zoveel aandacht aan besteed.

Niet de enige KWPN drager ... kan haast niet met Iregon als voor-vader ... maar wel verantwoordelijk voor veel van de huidige 'zilver' paarden.
Waverveen gaat ook terug op Iregon en Havanno terop op Uron.
En inderdaad is de geregistreerde kleur van veel paarden in die tijd (en nu nog vandaag) verkeert waargenomen ... maar in alle eerlijkheid de kennis was er niet wat betreft kleuren en genetica.

sarabande schreef:
Indertijd is dit boekje uitgebracht
Toen waren er nog veel meer kleurverschillen binnen de KWPN en met name de Welsh fokkerij

http://www.jkwiersema.nl/boek.html

Schitterend naslag boek uit ?1971? met vele foto's van nederlandse 'kleur' paarden uit de voorbije jaren.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 18:02

Ik denk dat Ditisem een "gewone"vos is met "Flaxen" Ff. Die kunnen ook een soort van zilverstaart hebben zonder dat dat iets met het zilvergen te maken heeft.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:37

Peterina schreef:
Schitterend naslag boek uit ?1971? met vele foto's van nederlandse 'kleur' paarden uit de voorbije jaren.

Er staat een voorwoord voorin dat stamt uit 1977.

Een aantal jaar terug (lees, een flink aantal jaar terug) Heb ik nog eens een aanvulling gekocht over wit en witvererving.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:52

Ik wist het niet meer zeker '71 of '77 vandaar de vraagtekens.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:47

Even over de kleur van Ditisem,

passage uit IDS (verslag veulenkeuring nr. 16 '08)
"... We waren de beentjes aan het opscheren. Toen bleken er onder de voskleurige haren schimmelkleurige haren te zitten..." (aldus de eigenaar)

Overigens vind ik persoonlijk het hele kleurenverhaal nogal discutabel.
Aantal jaar geleden was een shetlandertje waarvan iedereen zei 'dat is een lichte vos' ineens een Creme-dun omdat sommige mensen in de gaten kregen dat het pony'tje op die manier ineens €100,- meer waard was.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:11

Tja, de shetland markt is helemaal baar de klote, dus een kleurtje levert nog iets op