NatasjavE schreef:Peterina schreef:Het zou juist een MEERWAARDE zijn aan de hengst om te kunnen zeggen dat hij Zilver-vos is. De merriehouder heeft behalve de andere attributen ook nog een kans op een speciale kleurtje. Dat gezegt hebt je de keerzijde ... want ja zoals bekend is het een kleur met een genetisch risico ...
Het KWPN ziet alleen prestatie, gezondheid en een correct exterieur als een MEERWAARDE.
Dat gezegd hebbende...als het een kleur is met een verhoogd genetisch risico...inderdaad..testen en als het die kleur is...afkeuren....
Want daar zitten we niet op te wachten....
Jammer...want ik vind het vaak wel erg mooie kleurtjes...
Ja het is bekend dat alleen zwart een meerwaarde heeft als kleur bij het KWPN ... gelukkig zijn er andere WB Stamboeken die wel kunnen begrijpen dat je kleur EN prestatie/gezondheid/correct exterieur kan hebben.
Let wel ik geef je geen ongelijk ... als blijk dat een hengst drager is en ook nog aanleg zou hebben (door zijn homozygoot zijn) met een verhoogde risico (o.a. bijv. HERDA, HYPP bij de quarters, OLWS bij pintos en Paints ... om maar een paar erfelijke aandoeningen te noemen) ... dan ben ik ook van mening niet alleen afkeuren maar castreren omdat er nog altijd mensen zijn die de risico willen nemen en/of er geld aan willen verdienen.