[TI] Wat geven jullie je tinker als 'extraatje'?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 07:06

ik voer brood, wortels en appels bij, ik ben een beetje vh soort, ik hou van wat lekkers dus mijn dieren ook haha.

de mijne heeft nogal de neiging om snel in te vallen en daarom ook vooral het brood, appel en wortel kan ie gewoon zo lekker van genieten.

ik voer subli zonder en subli senior slobber, ben ik heel erg over te spreken en word verkocht bij de welkoop.

natures best vind ik echt 3 x niks

saskia_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:19

De mijne krijgt niet of nauwelijks extra's. Hij heeft zomereczeem en door de winter heen ook gevoelig voor veel suikers, harde manenkam met scheuren.
Gelukkig is het een Tinker en vindt hij zijn brokken (Equine Sensitive van Dodson & Horrell of Healthy Herbs) een enorme traktatie. En 1 keer in de week krijgt hij Slobber van Subli.
Hij krijgt kuil (2-e snee) of 1-e gemengd met graszaadhooi.
Voor de rest heeft ie een luizen leven hoor. Kan lekker buiten staan 24/7 met schuilstal.

tinkert_tje

Re: Wat geven jullie je tinker als 'extraatje'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:29

die van mij krijgt af en toe een paardensnoepje of een beetje brokjes wat ik standaard in mijn zak heb zitten
verder wel eens een appel of een boterham
hij krijgt iedere dag een flinke bak vol hooi en een halve schep basisbrok van subli
1 a 2 keer in de week krijgt hij slobber van subli
verder staat hij 24/7 buiten

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:51

ik geloof meer in minimaal krachtvoer (zo weinig mogelijk eiwit en melasse) en een goeie portie wortels en een halve (voeder)biet en regelmatig wat droog brood (toastjes)

ik hoor ze niet klagen - ze zijn gezond (beeb is beetje te dik maar ben ik aan bezig, heb ze nog maar n weekje apart op stal staan zodat ze mammie's eten niet meer kan pikken) - en vooral: ze hebben veel liever de wortels en bietjes dan hun korreltjes

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:58

De mijne krijgt tegenwoordig geen krachtvoer, alleen maar onbeperkt hooi. Als beloning na het werken of als tussendoortje wortelen, appels, manderijntjes of stukken komkommer. Af en toe haal ik kruidensnoepjes van subli, zijn handiger voor in m'n broekzak onderweg of met oefenen van kunstjes :D

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:08

Mijn tink krijgt als extra na het rijden een halve schep slobber van st hippolyt.
Laatst weer eens samen met een vriendin een zak wortel gekocht en daar krijgt ze ook af en toe wat van, daar hoeft ze niks voor te doen.
En heeeel af en toe krijgt ze een snoepje (vazuintjes) maar das ook alleen na het rijden.
Ze krijgt ook af en toe van dinnetje half schepje droge wiesencobs van st hippolyt.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:53

Mijn merrie heeft hetzelfde probleem als de merrie van Whis_serada. Ze kan buiten peen/appel ook niet tegen kuil/voordroog en lucerne. Merriebrok heb ik niet eens geprobeerd... Ze krijgt nu alleen hooi, beetje basis brok en ik voer haar zelf na het werk nog wat Equifyt Herbs bij. Echt superspul en idd ook prima te geven als een snoepje. Het heeft namelijk het formaat van een snoepje. Als je het echt als voer wilt geven wordt wel aangeraden om het te weken in water. Maar een enkel brokje is geen probleem.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:12

wat ik altijd heb begrepen van penen, is dat het stukje waar normaal het groen aan groeid, dat dat juist not done kan zijn voor paarden die gevoelig zijn.
hier krijgen ze alles wat voor handen ligt, zo zijn het wortels, appels. soms suikerbieten, maar ik leg die dus eerst 2 dagen in bakken water om al het zand eraf te weken...
Brood?? kan het niet aanslepen, gaan hier zo een 20 broden per dag door heen ( ok verdeelt over 9 paarden) ze krijgen zo een 2 broden per paard, per dag. Doe het al jaren, en nog nooit last mee gehad

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:30

Ik geef nooit brood, is mij ooit gezegt dat het een bal kan worden als ze niet goed kauwe en dan verstopt kunnen raken( val me niet aan als het niet zo is)
Whis heeft de jaren hier voor ook weinig tot niks aan krachtvoer gehad, als enkel in haar dracht.
Maar nu ze veel getraint word en wedstrijden loop moet ze wel iets extra's binnen krijgen

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 15:52

Dat van dat brood daar heb ik ook wel wat van gehoord ja, dat het een slokdarmverstopping kan veroorzaken, maar dat is dus vooral bij vers brood. Je kan het beste wel droog brood geven..... Maar 2 broden per paard per dag dat is best veel, de bakker is vast blij met je :D.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:06

zou best kunnen, maar hier hebben ze slokdarm verstoppingen gehad, regelmatig, maar dan van brokken
nog nooit vh brood
je moet het ook niet op een hoopje voeren ofzo, ik smijt al die sneetjes kriskras door de wei.
ieder zijn ding, doe het al jaren zonder problemen, brooken geven hier veel meer problemen, dus dat krijgen ze maar minimaal.

bakker is heel blij met me, want dan komt ie vh oude brood af haha, scheelt manlief werkt op de bakkerij, zo is het ook ontstaan dat we brood voeren

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 16:30

Ow maar dat is dan zeker handig ja als je man op de bakkerij werkt! ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:27

Mandarijntjes! Vind dit van mij zo ontzettend lekker! Of heel af en toe een pepermuntje, of wat wortels.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:19

sil heb ik in de winter periodes (toen ie nog een onbedorven schattig mannetje was) en 24/7 buiten liep hem op voerderwortelen, hooi hier en daar wat gedroogd brood, appels en mineralen brok met lijnzaadolie gehad
(wat een dieet :+ ik weet het maar er zat logica achter)

en donders wat deed ie het er goed op

meneer stond bij een koeien boer die van flink veel en vol gras houd :+ dus in de winter moet je dat dan wat compenseren om hem in de zomer niet met olifanten voetjes aan te treffen
daar in tegen is meneer haast in zijn geheel tonnetje rond geweest (mocht ook wel hij was tot zijn 4e aan de dunne kant en nog o zo verschrikkelijk puppy)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:34

Mijn zoontje van 4 geeft de paarden altijd hooi. Mijn tinker is een echt cob type, maar krijgt geen buik (wel dikke kont :D ). Hij heeft wel zomereczeem, dus ben erg voorzichtig. Ook is hij het type die je gaat aanzien voor wandelende snoepautomaat en dat moet je niet hebben, zekers niet als er wel eens kindjes mee komen.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 01:08

Hier krijgen ze ook vanalles.

Paardensnoepjes, appels wortels, brood sla peer banaan daar is vooral Tom helemaal gek van!

En daarnaast gewoon krachtvoer en onbeperkt hooi

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:02

Loesje en Abby krijgen wat ik in huis heb. De ene keer zijn dat wortels, dan eens appels of bananen (zijn ze helemaal gek op) of summerfit van pavo of wat ponybrok/veulenkorrel. Het is maar net wat ik heb liggen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:51

wat een interessant topic!!!

Zoë krijgt nu sinds december
Marstall

heb eerst de naturell geprobeert met simfonie

nu ga ik op advies van verkoper de vito met simfonie proberen
zien wat ze het lekkerst vindt

Zoë haar probleem was ook mok en is nu gelukkig over
heeft snel jeuk op staart dus daarom ga ik de vito proberen.

voer als tractatie na het poetsen de lijnsnacks van marstall
is een suikervrij snoepje
is een staafje die je in 3 en kan delen en elke dag krijgt ze 2 stukjes

verder krijgt ze niks.

fiewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:54

ik geef die van mij als extra slobber met wortels en soms een stukje droog brood.
Dit geef ik um altijd na het rijden als een beloning.
en als zijn normale voer geef ik hem pavo nature best.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:01

De tinkies hier krijgen gedroogde brandnetel en rozenbottel door hun brok (speciaal sobere brok) en verder een in lijnzaadolie gesopte bruine boterham...lekker smekken hoor die snorremannen. Verder niks speciaals hier...naast een goed leven, veel buiten met flink wat goede kwaliteit ruwvoer.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:53

die van mij krijgt alleen marstall force sávonds en kuil en als ie heeeeel lief is ( dat is ie vaak) een snoepje, kruidensnoepje van de paardendrogist vind ie helemaal fijn is ie super blij mee. verder krijgt ie niks. wortel lust ie niet appel lust ie niet. is een rare tinker

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:28

Muesli, vazuintjes, paardensnacks (van die grotere), wortel, appel

cindy1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:28

muesli , paarden snoejes , hooi , lik steen etc :P

emke2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:29

beetje warme slobber of een appeltje

TinkerMarley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:39

Marley wordt altijd stierlijk verwend, hij krijgt op het moment lekker appels leg ik altijd in zn bakje voor als hij terug van de wei in stal komt:) en als we gereden hebben, of lekker een paardensnoepje.. en zo afentoe sneetje bruinbrood.

Als het wortel seizoen eris dan krijgt hij weer lekker worteltjes, dit kan echt geen kwaad zolang je er niet teveel van geeft uiteraard, dus je mag je paardje echt wel lekker verwennen hoor;).. ze kunnen wel wat hebben ;) ..
en dan is het ook nog es belangrijk om je paardje goed te kunnen belonen, maar daar zijn de meningen ook lekker over verdeeld:P

Zou zeggen verwennen mag echt wel hoor;)