Geslacht veulen: feiten en fabels..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Geslacht veulen: feiten en fabels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:17

Ik meen me te herinneren dat er voor dit jaar een aantal Bokkers waren die hun merrie vorig jaar Appelazijn gegeven hebben voor een merrieveulen.

Wie waren dat nou ook alweer, is misschien wel leuk om te volgen of dat nou een fabel of een feit is. :+

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:19

Iris82 schreef:
Ik meen me te herinneren dat er voor dit jaar een aantal Bokkers waren die hun merrie vorig jaar Appelazijn gegeven hebben voor een merrieveulen.

Wie waren dat nou ook alweer, is misschien wel leuk om te volgen of dat nou een fabel of een feit is. :+

Wat raar hihi
Het sperma verandert toch niet door een beetje appelazijn? :o?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:21

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:24

malih schreef:
lijkt me behoorlijke onzin, immers maakt de hengst het geslacht... En heeft het weer of de draagtijd daar geen drol mee te maken.

Dit vraag ik mij af aangezien de hengst die ik bij mijn merrie heb gekozen vorig jaar meer merries dan hengsten heeft gegeven. Mijn merrie heeft nu 4 veulens gegeven van 4 verschillende hengsten en 3 hengsten. Ik hoop echt op een hengst aangezien die vaak groter worden

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:31

Feit of fabel:
De buik vorm maakt het geslacht.
Draagt de merrie in de zij dan wordt het een merrie.
Draagt de merrie onder de buik dan wordt het een hengst.

Als de merrie zich tijdens de dracht gedraagt als een hengst wordt het ook een hengst.
Is ze liever, knuffeliger en meer als een merrie (nee ik wil niet zeggen dat hengsten niet lief of knuffelig kunnen zijn hoor!) dan wordt het een merrie.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:33

NienkeNiels schreef:
poeeh dacht bij de titel even aan iets anders. Maar ik dnek dat het altijd kwestie is van afwachten hihi! :)
veel succes

Haha, idem!

aquafan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:34

Ik dacht dat het topic ging over veulens naar de slacht brengen, ik dacht huh waarom een veulen naar de s;acht :D

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:36

Dacht ik ook even :P
@ Ponyparadijs: jha dat zijn echte fabels :+

Merrie gaat zich hengstiger gedragen als het een hengst is door het testosteron van de hengst, maar wat als je nou een zeer rustige hengst hebt of een ruige merrie :+

Nog 1: Als je een schets van hoe je je veulen wilt op stal hangt, in het zicht van de merrie, komt het ook uit

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:54

Hahahaha die schets ga ik de volgende dracht maar eens proberen.
Nu was ze tijdens de dracht veel met een vos met witte benen en brede bles. Dus denk dat die schets echt gaat werken!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:51

Saffier schreef:
Waarin ik wel verschil merkten tussen de drachten was het gedrag van mijn merrie.
In de eerste dracht was ze vreselijk aanhankelijk en knuffelig, meer dan normaal.
De tweede dracht was ze wat op zichzelf, had geen behoefte aan veel knuffelen etc.
Bij de derde dracht heb ik vanaf het begin gezegd dat ik dacht dat het een merrie zou worden, omdat haar gedrag hetzelfde was als bij de eerste dracht.

Ik hoop dit zo!!! Mijn merrie was de eerste twee drachten ook veel aanhankelijker dan wanneer ze niet drachtig is; beide veulens waren merries. Ook nu is ze veel knuffeliger! :D

Miekemuis_ schreef:
Meestal blijft een hengstenveulen wat langer zitten, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
verder weet ik niet zoveel over het dragen, maar ik ken wel iemand die vanop afstand kan zeggen hoelang het nog gaat duren voor de merrie bevalt. En die zit er ELKE KEER pats op! Echt nog nooit gemist, en ook altijd het geslacht juist, een extra zintuig zeker?

Stuur haar even langs! Dat scheelt een hoop brakke nachten straks :)

setteke schreef:
Nieuw fabeltje of feit :D . Als de merrie's tijdens de dracht hengstigheid vertonen, krijg je een merrieveulen...
Bij ons 1 keer waar geweest :D

Dit gaat dan voor mijn merrie niet op. Zij heeft tijdens haar dracht nooit hengstig gedrag vertoont en alleen merries.

Chaos schreef:
Het heeft geen invloed op geslacht ed. Dat klopt. Maar het kan wel degelijk de draagtijd beinvloeden. Ik zit nu op het werk maar ik kan het vanavond allemaal goed uittypen.

Hier ben ik heel erg benieuwd naar, kom maar op! :)

caro29 schreef:
malih schreef:
lijkt me behoorlijke onzin, immers maakt de hengst het geslacht... En heeft het weer of de draagtijd daar geen drol mee te maken.

Dit vraag ik mij af aangezien de hengst die ik bij mijn merrie heb gekozen vorig jaar meer merries dan hengsten heeft gegeven. Mijn merrie heeft nu 4 veulens gegeven van 4 verschillende hengsten en 3 hengsten. Ik hoop echt op een hengst aangezien die vaak groter worden

De hengst bepaalt inderdaad het geslacht. De geslachtscellen van een vrouw/merrie bevatten namelijk altijd een X-chromosoom en de geslachtscellen van een man/hengst bevatten een X- en een Y-chromosoom.
XX is vrouwtje en XY is mannetje. Van de vrouw/merrie komt altijd een X en de man/hengst 'bepaalt' dus of er bij de X van de vrouw een X of een Y-chromosoom komt.

Die schets heb ik ook maandenlang in de stal gehangen, dus ik ben heel benieuwd :+

Volgende fabel of feit:
Als de winter lang en streng is, dragen veel merries over (o, dit heeft niets met het geslacht te maken.. jammer.. off-topic.. Maar nu het toch al getypt is, weet iemand of dit waar is? Zou vanwege de energie zijn die de merrie dan meer nodig heeft om zichzelf warm te houden en het veulen dan langzamer groeit).

Mijn merrie heeft bij mij twee merries gekregen.
Eén op 327 dagen
Eén op 348 dagen.
Zegt dus ook niets..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:57

Die eerste dracht van mijn merrie dat ze op dag 330 bevallen is was op 24-06
De derde dracht op 352 dagen was op 14-04.
Ik geloof wel dat er meer merries over dragen in het begin van het jaar.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:04

Leuk topic!

AGarcia schreef:
Merrie gaat zich hengstiger gedragen als het een hengst is door het testosteron van de hengst, maar wat als je nou een zeer rustige hengst hebt of een ruige merrie :+

Nog 1: Als je een schets van hoe je je veulen wilt op stal hangt, in het zicht van de merrie, komt het ook uit

Die eerste, wat als je een rustige hengst en een rustige merrie hebt? Overigens gedroeg onze merrie zich niet hengsteriger toen ze drachtig was van de jongens maar je merkt sowieso weinig van haar, ook als ze hengstig is.

Die tweede gaan we uitproberen, wie weet. :D

Ik heb ooit iets gelezen over het tijdstip waarop een merrie geinsemineerd/bevrucht wordt, dat dat bepalend kan zijn voor het geslacht. Hoe dichterbij voor het ei weggaat hoe meer kans op een hengst. Weet dat het bij de eerste jongen iig klopte. Paard was vrij laat geinsemineerd ('gooi het hele kwakkie er maar in, wie weet is er nog wel eentje op tijd' :') ).

De ander was uit een tijdschrift, stukje over een Tennessee Walker fokker die, om zijn droomveulens te krijgen, een droomvanger boven de stal hing. Is niet per definitie geslachtbepalend, tenzij je droomveulen een merrie of hengst is. Heb ik ook geprobeerd, werd idd het veulen uit mijn droom, eentje die ik had vlak voordat de merrie beviel, een hengstje...En in de kleur van de droomvanger, beigeachtig (werd uiteindelijk een palodinges, dat veulen), ga de volgende keer een blauwe ophangen en mijn best doen om over merries te dromen. :P (misschien dan ook maar in de slaapkamer schetsjes ophangen)
Is trouwens niet rasgebonden, dat van die dromenvangers, wij hebben Quarters...

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:20

Dat van het tijstip van insemineren heb ik ook gehoord, ja. Maar dat kan ook wel kloppen. Mannelijk zaad zwemt sneller, maar gaat ook sneller dood. Vrouwelijke zaadjes zijn langzame zwemmers, maar leven langer.
Precies tijdens de eisprong is de kans dus groter dat een mannelijk zaadje op tijd bij het eitje is. Vrouwtjes komen pas aan als de eisprong dan al geweest is en het eitje niet meer bevrucht kan worden.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:37

ponyparadijs schreef:
Feit of fabel:
De buik vorm maakt het geslacht.
Draagt de merrie in de zij dan wordt het een merrie.
Draagt de merrie onder de buik dan wordt het een hengst.

Als de merrie zich tijdens de dracht gedraagt als een hengst wordt het ook een hengst.
Is ze liever, knuffeliger en meer als een merrie (nee ik wil niet zeggen dat hengsten niet lief of knuffelig kunnen zijn hoor!) dan wordt het een merrie.

die buikvorm was bij de mijne 3 maal precies andersom :)
edit: dus bij merrie onder de buik en bij de 2 hengstjes opzij.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:47

Cynthia82 schreef:
Miekemuis_ schreef:
Meestal blijft een hengstenveulen wat langer zitten, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
verder weet ik niet zoveel over het dragen, maar ik ken wel iemand die vanop afstand kan zeggen hoelang het nog gaat duren voor de merrie bevalt. En die zit er ELKE KEER pats op! Echt nog nooit gemist, en ook altijd het geslacht juist, een extra zintuig zeker?

Stuur haar even langs! Dat scheelt een hoop brakke nachten straks :)

Haha, het is een hij! De beste man is al 79 jaar oud en toch zat hij dr vorig jaar weer pats op. Misschien door de ervaring, hij heeft al tig veulens gefokt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:13

Als ik het meeste lees, krijg ik een merrie ;).
Ah afwachten gewoon, ik zou het zo niet weten, is het eerste veulen dat de merrie hier bij mij krijgt, dus dan is er zowiezo weinig voorspelbaars aan. Ze heeft wel al 3 hengstveulens gehad, dus tijd voor een merrie zou ik zeggen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:24

Een fabel tussen door: ik heb gehoord, als de linkerbal van de hengst groter is, dan is de kans groter op een merrie, dan een hengst (rechts) of welke bal eerder 'zaad' loslaat, dat het bepaald. (dus, links is merrie? :P )

Maar het is altijd afwachten :)

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:33

Nog een feit of fabel?
Ik heb gehoord dat als het 1e veulen van een merrie een merrie is, de kans groot is dat er alleen nog maar merrie veulens volgen. iig het 2e veulen.

Feit of fabel?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:42

Liesfabel

Hier hebben we al zoveel veulens gehad ik denk niet dat je ergens invloed op hebt...

Wij houde 2 hengsten mits ze goed ogen voor later aan en die gaan de weide op elk jaar2 hengsten dus er staan er altijdintotaal 6

Merries worden over het algemeen ook wel aan gehouden licht er net aan hoe ze gebouwt zijn enz enz

Door de ervaring raden wij altijd het geslacht en hebben er misschien 2 keer naast gezeten maarja als je zoveel drachtige merries hebt lopen leer je het denk ik wel te zien?

Bij mensen kan het volgens mij wel ofnouja dat denk ik kijk hoeveel meisjes er in afrika geboren worden beduidend meer als jongetjes

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:51

Oke, dat zou goed nieuws zijn.
Ik wil namelijk de merrie van mijn moeder laten dekken maar wil absoluut geen merrie.
haar 1e veulen van 3 jaar geleden was dus een merrie ( een ECHTE! )

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:59

toch kan je natuur beetje helpen in geslacht wat je wilt

als sperma 1 dag langer in de baarmoeder zit en ei laat volgende dag pas los heb je meeste kans op een merry veulen

is ei al los en je laat de merry dekken of ki dan heb je meeste kans op een hengst veulen

dit is bij heel veel diersoorten zo zelf bij de mens !!!!!

als merry drachtig is van hengst veulen zijn ze meestal zeer braaf

is de merry drachtig van een merry veulen is ze vaak wat wakker dan anders

ik zie wel degelijk verschil en weet meestal al bij scannen van ei wat geslacht wordt van ongeboren veulen

een dierenarts die veel oude rassen wilt gehouden van koeien, schapen, geiten en paarden
heeft me 1 dag mee genomen en heeft me heel veel over verteld, heb er heel veel van geleerd

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:10

Iris82 schreef:
Via Google trouwens snel gevonden. :)
[KS] Wie doet ermee voor 2011? Test appelazijn
Staat ook de uitleg in _R_G_

Haha wat grappig!
Dat ga ik even in de gaten houden.

Als ik dit zo allemaal lees bij jullie, zou ik dus in theorie een hengst veulen bij mijn merrie krijgen dit jaar.
Ben benieuwd :P

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:17

Lies21 schreef:
Nog een feit of fabel?
Ik heb gehoord dat als het 1e veulen van een merrie een merrie is, de kans groot is dat er alleen nog maar merrie veulens volgen. iig het 2e veulen.

Feit of fabel?

haha,pepper haar eerste veulen was een merrie en haar tweede ook.

even op een rijtje hier.

pepper;
2008/2009- droeg in de breedte en heel bescheiden,1 dag voor uitgetelde datum bevallen van een merrieveulen,vos geboren met bles en 4 witte benen,blijft ook vos

2009/2010- droeg in de breedte en heel bescheiden,1 dag voor de uitgetelde datum bevallen van een merrieveulen,schimmel maar vos geboren met bles en 4 witte benen

2010/2011- draagt in de breedte en heel bescheiden....

winoa;
2008/2009- droeg heel erg naar beneden en best wel royale buik voor een maiden merrie, bijna 2 weken te laat bevallen van een hengstveulen,schimmel en bruin geboren met veel wit op het hoofd en benen

2009/2010- droeg heeeeeeeeel erg naar beneden en heeeeeel erg royaal,bijna 2 weken te vroeg bevallen van een hengstveulen,schimmel en bruin geboren met niet al te veel wit.

ben benieuwd wat pepper mij dit jaar gaat brengen maar je kunt het eigenlijk al heel goed voorspellen :D :D

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:20

sporten schreef:

Dan krijgen we hier een merrieveulen. Mooi :D
Maar de vorm van de buik zegt echter dat het een hengstje wordt :?
Tja...afwachten maar.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:22

Mikkee schreef:
sporten schreef:

Dan krijgen we hier een merrieveulen. Mooi :D
Maar de vorm van de buik zegt echter dat het een hengstje wordt :?
Tja...afwachten maar.

voorspelt het volgende denk ik dan: een tweeling :P merrie en hengst *\o/*