ajesca123 schreef:@ptiteblue bedankt voor je reactie.
Het waarom zal altijd een vraag blijven vrees ik.
Zelf denk ik dat er teveel mensen handen aan geweest zijn en de artsen van de kliniek waar ze stond konden ook geen verklaring vinden.
Het veulen is rond middenacht geboren en heeft veel geprobeert op te staan en 1 keer is het gelukt maar daarna was ze zo uitgeput dat het tot de volgende ochtend niet meer gelukt is.
In die tussentijd had het veulen toch voeding nodig en om die reden hebben ze de merrie moeten melken en het veulen moeten sonderen.
De volgende ochtend was de merrie het spuugzat wat ik ook goed begrijp en kreeg ze steeds minder interesse in het veulen waardoor ze het veulen vanuit het niets aanviel en dus alleen nog maar kon drinken als de merrie een praam omhad en op een gegeven ogenblik hebben ze haar zelfs verdoofd.
Ik heb toen voorgesteld zelf het voeden over te nemen en uiteindelijk had ik de merrie zover dat ze het veulen liet drinken als ik er bij stond maar zodra ik weg liep viel ze het veulen meteen aan.
We kunnen nu natuurlijk een discussie starten over wat op dat moment anders had gemoeten maar mijn vraag is of mensen dit herkennen en of ik kan verwachten dat het de 2de keer anders kan verlopen als de merrie thuis in haar eigen stal blijft?
Voor mij en mijn merrie was dit het eerste veulen dat we gefokt hebben en om die reden heb ik haar naar de kliniek gebracht 3 weken van te voren.
De artsen in de kliniek hebben het verder echt super gedaan want ze stonden echt dag en nacht voor de merrie en het veulen klaar.
Het gekke is ook dat de merrie sinds het veulen van de pleegmerrie af is weer gewoon samen staat met het veulen en een ander veulen en dat gaat super.
Iemand die een paard goed melkt geeft de zelfde kracht en prikkeling als een veulen doet tijdens het zoogen. Ik vraag me dus echt af of het door het melken komt. Ik krijg eerder het idee dat ze het ook zonder het melken door de dierenarts en assistenten gedaan had bij het veulen. Ten tweede hoe zeker ben je dat het veulen gezond was?? Vaak reageren merries ook nog wel eens op deze manier als een veulen iets mankeert, je hoeft dit niet te zien van buitenaf en kan ook met de jaren ontwikkelen of juist nu minimaal aanwezig zijn en met de jaren verslechteren.
Zo hebben wij een merrie op stal gehad die na het veulene helemaal niet omkeek naar het veulen, we mochten haar wel melken maar het veulen mocht niet bij haar drinken. Veearts zei dat het veulen koliek en cocsidiose had en naar de kliniek moest als de eigenaar verbetering wou zien. Veulen had van de geboorte af aan al een onregelmatige hartslag, sloeg er eens 1 of 2 over en dan 3 of 4 keer heel hard en snel achter elkaar. Uiteindelijk kreeg hij cocsidiose en heeft na 7 dagen vechten en niks binnen kunnen houden een spuitje gehad.
Moeder natuur heeft nog wel wat oer instinct achter gelaten bij het paard, en de merrie weet dan vaak ook meer als wij. In het wild laten ze de veulens achter en trekken verder, terwijl het veulen sterft of verlost wordt uit zijn lijden door een passerende hengst.
Maar eht kan natuurlijk ook gewoon door onnervarenheid komen