Merrie wel of niet laten dekken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Merrie wel of niet laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:22

Onze merrie reageerde ook zo op haar eerste veulen, ze snapte er niets van en moest hem niet. Stonden we erbij dan tolereerde ze het zolang het veulen niet aan haar zat, gingen we weg dan werkte ze het veulen gewoon de box uit (onder voorkant was open gelukkig). Het veulen mocht absoluut niet drinken, het onhandige geduw en gestoot irriteerde haar vreselijk en ze sloeg hem echt weg, zelfs met 2 man, pony in de hoek geduwd en praam erop ging het met moeite. Als het veulen om haar heen liep en 'bescherming' zocht en tegen haar aan ging staan duwde ze het weg, stond het achter haar dan drukte ze het plat tegen de muur en ik heb gezien dat ze haar echt in de nek greep en letterlijk van de grond tilde.
Veel mensen zouden het na een paar uur al opgegeven hebben, wij hebben de eerste 2 dagen het veulen onder dwang laten drinken en bijgevoerd. Derde dag had ze uierontsteking (düh) en heeft ze een kuur gehad, de 5e dag was er nog weinig verbetering, uierontsteking was wel al minder maar het advies was het veulen veel te laten drinken, tjah.
We waren het 'zat' dus ik bedacht de oplossing; merrie kon erg zuur zijn op andere paarden dus ik dacht als we haar nu eens samen met mijn makke merrie zetten, die zal het veulen niets doen maar wie weet maakt het wat los bij de merrie.
Dus het hele spul in de bak, mijn merrie natuurlijk direkt heel geintresseerd op het veulen af, mama stond even verbaasd maar ging vervolgens als een slang erop af, ze had ineens door dat het van haar was en ze draaide om als een blad aan de boom.
Daarna was het veulen echt van haar, we hadden ze alleen 's nachts op stal en overdag zoveel mogelijk buiten bij de rest om dat moedergevoel wakker te houden maar was helemaal niet nodig. Ze is later zelfs extreem de andere kant op gegaan; toen het veulen al 3 jaar was was het nog steeds haar kleine baby en wilde ze de hengst vermoorden ondanks dat ze zelf ook hengstig was :=

Dus ik zou zeggen; probeer het gewoon, nee heb je al...
Mocht het niet lukken dan heb je het in elk geval geprobeerd en hoef je jezelf niets kwalijk te nemen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 02:32

ajesca123 schreef:
@ptiteblue bedankt voor je reactie.
Het waarom zal altijd een vraag blijven vrees ik.
Zelf denk ik dat er teveel mensen handen aan geweest zijn en de artsen van de kliniek waar ze stond konden ook geen verklaring vinden.
Het veulen is rond middenacht geboren en heeft veel geprobeert op te staan en 1 keer is het gelukt maar daarna was ze zo uitgeput dat het tot de volgende ochtend niet meer gelukt is.
In die tussentijd had het veulen toch voeding nodig en om die reden hebben ze de merrie moeten melken en het veulen moeten sonderen.
De volgende ochtend was de merrie het spuugzat wat ik ook goed begrijp en kreeg ze steeds minder interesse in het veulen waardoor ze het veulen vanuit het niets aanviel en dus alleen nog maar kon drinken als de merrie een praam omhad en op een gegeven ogenblik hebben ze haar zelfs verdoofd.
Ik heb toen voorgesteld zelf het voeden over te nemen en uiteindelijk had ik de merrie zover dat ze het veulen liet drinken als ik er bij stond maar zodra ik weg liep viel ze het veulen meteen aan.
We kunnen nu natuurlijk een discussie starten over wat op dat moment anders had gemoeten maar mijn vraag is of mensen dit herkennen en of ik kan verwachten dat het de 2de keer anders kan verlopen als de merrie thuis in haar eigen stal blijft?
Voor mij en mijn merrie was dit het eerste veulen dat we gefokt hebben en om die reden heb ik haar naar de kliniek gebracht 3 weken van te voren.
De artsen in de kliniek hebben het verder echt super gedaan want ze stonden echt dag en nacht voor de merrie en het veulen klaar.
Het gekke is ook dat de merrie sinds het veulen van de pleegmerrie af is weer gewoon samen staat met het veulen en een ander veulen en dat gaat super.

Iemand die een paard goed melkt geeft de zelfde kracht en prikkeling als een veulen doet tijdens het zoogen. Ik vraag me dus echt af of het door het melken komt. Ik krijg eerder het idee dat ze het ook zonder het melken door de dierenarts en assistenten gedaan had bij het veulen. Ten tweede hoe zeker ben je dat het veulen gezond was?? Vaak reageren merries ook nog wel eens op deze manier als een veulen iets mankeert, je hoeft dit niet te zien van buitenaf en kan ook met de jaren ontwikkelen of juist nu minimaal aanwezig zijn en met de jaren verslechteren.

Zo hebben wij een merrie op stal gehad die na het veulene helemaal niet omkeek naar het veulen, we mochten haar wel melken maar het veulen mocht niet bij haar drinken. Veearts zei dat het veulen koliek en cocsidiose had en naar de kliniek moest als de eigenaar verbetering wou zien. Veulen had van de geboorte af aan al een onregelmatige hartslag, sloeg er eens 1 of 2 over en dan 3 of 4 keer heel hard en snel achter elkaar. Uiteindelijk kreeg hij cocsidiose en heeft na 7 dagen vechten en niks binnen kunnen houden een spuitje gehad.

Moeder natuur heeft nog wel wat oer instinct achter gelaten bij het paard, en de merrie weet dan vaak ook meer als wij. In het wild laten ze de veulens achter en trekken verder, terwijl het veulen sterft of verlost wordt uit zijn lijden door een passerende hengst.

Maar eht kan natuurlijk ook gewoon door onnervarenheid komen

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 10:20

bedankt voor je reactie.
Of het wel of niet door het melken komt kan ik niet zeggen.
Ze hebben haar een praam opgezet omdat ze van zich af sloeg en op een gegeven moment hebben ze haar zelfs moeten sederen omdat ze niemand in de buurt wilde hebben dus pijnlijk was het voor haar zeker.
Mijn merrie is nogal een karaktertje en kan erg boos worden als iemand haar pijn doet dus mijn vermoeden zit toch echt die kant op.
Mensen zeggen wel dat het een paard niet uitmaakt wie er bij is maar ik merkte aan mijn merrie echt dat er heel veel spanning van haar af viel zodra ik er bij was.
Om die rden hebben we ook afgesproken dat ik er zelf zo veel mogelijk zou zijn om het veulen de kans te geven bij de merrie te drinken want dat liet ze op een gegeven moment alleen nog toe als ik er bij stond en ik mocht uiteindelijk eerst de druk van het uier halen zonder dat ze boos werd en dan kon ik het veulen laten drinken maar helaas was er naar mijn idee al teveel pijn geweest bij de merrie die ze met het veulen is gaan linken.
Nogmaals dit is mijn gevoel hoor,helemaal zeker weten zullen we het natuurlijk nooit.
Het veulen is helemaal onderzocht inclusief bloed etc en de merrie ook en ze hebben ook haar baarmoeder gespoelt omdat ze veel afscheiding had.
Ik begrijp ook dat het veulen misschien iets heeft wat er in de toekomst ooit uit gaat komen maar zoals het er nu uitziet is ze kerngezond en is er echt niets mis mee.

Newbee83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:14

Dit soort dingen kun je zelf het beste aanvoelen toch?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 20:22

ik kan het zeker zelf het beste aanvoelen maar reacties van mensen die het zelf ervaren hebben of veel ervaring hebben met het fokken zijn altijd fijn om mee te nemen in mijn overweging

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:25

dit soort dingen kan je idd zelf het beste aan voelen!

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:11

Ik denk dat het wel kan, maar je kan het idd het beste zelf aanvoelen :)

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 23:44

Helaas vandaag slecht nieuws gehad.
Ajesca heeft spat gradatie 3-4 dus fokken gaan we niet meer doen dat risico ga ik echt niet nemen.
We gaan nu kijken in hoeverre ze nog pijnvrij verder kan.
Het is echt behoorlijk balen allemaal helemaal nu haar oude blessure zo goed als weg lijkt te zijn maar nu helaas de kreupelheid achter spat blijkt te zijn.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:52

Balen dat je dit slechte nieuws er nog eens bij krijgt, heel veel sterkte meid.

DonnaKanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:22

balen zeg....

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 22:29

@DonnaKanta,
Het is inderdaad behoorlijk balen.
Waarschijnlijk is de spat wel ontstaan door trauma dus niet erfelijk maar de pijn is er wel.
Ze krijgt volgende week het Tildren infuus en als dat niet helpt zullen we afscheid van haar nemen want ze is zonder pijnstilling echt pijnlijk op het been.
Ik zie in je onderschrift van der Vlist staan...
Krijgt de moeder van mijn merrie dit jaar ook nog een veulen?
Ik heb begrepen dat ze naar van der Vlist gegaan is namelijk en hoorde al eerder in het topic dat het een fijn dier is.
Wat dat betreft mag ik over die van mij ook niet klagen dat was echt een droom om mee te werken.
Ik hoop echt dat haar veulen van vorig jaar later ook zon fijn paard wordt :)