Gangenpaard bitloos en toch tolt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:01

@Hestejente, dat bedoelde ik ook inderdaad, staat er beetje krom :+ Ik heb een paar IJslanders met spanning in mijn zit gereden, puur omdat deze dat wel nodig hadden. Deed ik dat bij een andere IJslander, dan had ik binnen 3 minuten het bos gezien :P

xcomplientx

Re: Gangenpaard bitloos en toch tolt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 17:20

Ik heb vandaag voor de verandering met bit gereden. Hij was erg onrustig in zijn mond jammer genoeg, maar de gangen waren beter en nauwkeuriger te onderscheiden. Hij is ontzettend sensibel, dus ook in zijn mond. De minste druk zorgt wel voor spanning bij hem.
Ik zit dus beetje in dubio wat ik ga doen. Missch ander bit (nu heb ik dubbelgebroken watertrens voor hem), of het moet gewoon beetje wennen. Ik kan evt tijdelijk met bit rijden en daarna bitloos. Ik zou het niet fijn vinden als hij er last van heeft (van zijn bit).
Wel is mij nu duidelijk, dat hij toch wat stijf is waardoor de tolt ook niet helemaal goed gaat. Ook is balans niet altijd goed, want hij zwabbert beetje over de weg.
Aangezien het niet mijn eigen paardje is, is het nog beetje aftasten allemaal.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:00

lekker blijven oefenen dus ;) Eventueel een ander bitje proberen, maar waarom niet gewoon bitloos blijven rijden? De zuiverheid van de gangen ligt echt niet aan het bitje zoals ik ( en anderen) al zei(den).

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 18:10

Toen de teugels er nog niet eens aanzaten wat hij al zo onrustig in zijn mond. Kauwen, mond openen, onrustig met tong. Ik ben altijd voor bitloos hoor, maar moet nog even afweging maken van voor en nadelen.

Hij was vorige keer in het bos bitloos nl niet goed te houden, toen hij zijn maatje op afstand hoorde hinniken. liep door neusriem heen (verder overal op 2 pinken te rijden). Daar hou ik niet zo van :+
Met harde wind vandaag was het goed om verschil te ervaren met bit.
Bitloos veel meer ontspanning, maar met bit veel nauwkeuriger te rijden. De gangen waren beter te onderscheiden, maar ik heb idee dat bitloos de al aanwezige problemen wat camoufleert, maar dat onderliggende oorzaak idd ligt bij stijfheid en onbalans van paard. (zoals jullie ook al denken)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:19

Een dubbelgebroken bit, en dan ook nog een watertrens, is ook wel heel erg veel gewiebel in zo'n mond he. Zijn er zat die het lekker los vinden maar ook genoeg paarden die het helemaal niet prettig vinden. Weet je of het paard ook zo doet met bijvoorbeeld een bustrens of ongebroken trens? Is maar een ideetje natuurlijk :)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 18:28

Daar ga ik even naar informeren bij de eigenaar.
Ik rij altijd bitloos met mijn eigen paard, dus moet weer even omschakelen :-)
Misschien wiebelt het idd teveel.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:19

ik denk dat je voor een echt goede tölt meer op oprichting en vezameling rijdt. Dan zou je in principe niet per se een bit nodig hebben.

tenminste, volgens Hempfling kun je ook bitloos prima verzameld rijden (is mij nog nooit gelukt hoor)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:07

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:16

Ik heb mijn merrie bitloos ingereden.. Ik merk geen verschil met tolten en al die dingen dan als ik een paard met bit rij.. Het is maar wat je paard gewend is en kent (ik denk dat de meeste paarden het gewoon niet goed snappen, ze zijn nou eenmaal een bit gewend). We zijn nu bezig met de verzameling, in alle gangen. Ze is daar nu klaar voor. Het is nog moeilijk, want we zijn nog net begonnen, maar dat zou het ook zijn met bit....

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:21

hestejente schreef:
Alsjeblieft: tölt, met bit maar zonder teugels http://www.youtube.com/watch?v=v-nVL5XJFt8

Kan ik ook niet hoor. Maar ik denk dat Hempfling wel gelijk heeft ;)

ik denk het ook wel, heb het iig wel vaak genoeg gezien bij anderen

wolknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:26

Laatst gewoon "voor de lol" de teugels in de ringetjes van de neusriem (typisch ijslandse neusriem lijkt op hannoveraans, maar dan met een klein extra riempje dat voorkomt dat het neusgedeelte te laag zakt) gehaakt en een stukje zonder zadel in de bak. dat ging prima.haar reacties waren heel goed, paardje was juist extra attent op alles. halthouden, voltes. tolt ,draf dat ging allemaal heel goed op alleen de neusriem. zelf een soort van verzameling lukte prima.
wel zo makkelijk, met bit heeft mn merrie ook maar heel weinig contact op de teugel nodig in de tolt (bij te veel wordt zij juist lateraal) dus dat is geen groot verschil ts. met of zonder bit.
wel vond ik een openbaaring voor de tolt de lichaamsspanning. ben de laatste tijd veel hiermee bezig.zoals al genoemd vooral in je buikspieren en het bekken lichtjes kantelen. maar ik vind ook een fijn en behulpzaam beeld dat van sally swift: vanuit je centrum/buik strekken naar boven en naar beneden, dus stel je voor je bent een boom: je voeten jewortels en je hoofd de takken die tot in de hemel rijken. ik merk ook dat zonder zadel tolten (met of zonder schapenvacht eronder) je gevoel voor de beweging, je evenwicht maar ook het bewust rijden op zit versterkt. ik vind dat een hele goede oefening .
ik hoop je kan hier iets mee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:14

wolknol schreef:
Laatst gewoon "voor de lol" de teugels in de ringetjes van de neusriem (typisch ijslandse neusriem lijkt op hannoveraans, maar dan met een klein extra riempje dat voorkomt dat het neusgedeelte te laag zakt)

Dat is juist hannoveraans, vroeger op de manege met grote paarden had je die neusriemen al. Een "typisch IJslandse" neusriem, als zoiets al bestaat, heeft juist halsterringen ;)

wolknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:39

oke wat onhandig omschreven wellicht, ik wou eigenlijk alleen maar zeggen, dat je met een aantal neusriemen, zeker als er ringetjes aan zitten, waar je de teugels kan inhaken (handig met van die clipjes) ook prima bitloos kan rijden.
dat wou ik vooral zeggen, niet de "typisch ijslandse " neusriem promoten, dat hoeft niet hoor.

wolknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:02

wolknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:09

deze jarpur doet het ook heel leuk, he.
zo lekker losjes. volgens mij ook bitloos, wel wat moeilijk te zien.
en wel een interressante optoming...
wie weet wat dat er voor een is???

http://www.youtube.com/watch?v=0pHA2TPUtew

wolknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:12

goh ik vind het echt leuk om naar filmpjes te zoeken...
deze gunni met halsring ziet er ook heel erg leuk uit, leuk paardje, leuk stel zo samen.
geen tolt maar toch smullen om te kijken

http://www.youtube.com/watch?v=6CjxbuQoSU8

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 17:00

k rij op m everzorgdraver, bitloos, kan tolt + telgang! gaat heel goed (voor hem dan, ik vind het soms heeeel irritant!)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:34

wolknol schreef:
kijk even deze 2 doen het wel leuk, he? :9
wil ik ook nog eens kunnen samen...

http://www.youtube.com/watch?v=8QnFKPI11vA

Ik heb alleen het begin van het filmpje gezien. Dat is geen tölt met af en toe een galoprol, dat is gewoon galop met af en toe een töltwiebel. Mijn paard kan dat ook :j Ook bitloos :j Hij kan dat zelfs heeeeeel goed, met z'n vette pens :(:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:38

wolknol schreef:
goh ik vind het echt leuk om naar filmpjes te zoeken...
deze gunni met halsring ziet er ook heel erg leuk uit, leuk paardje, leuk stel zo samen.
geen tolt maar toch smullen om te kijken

http://www.youtube.com/watch?v=6CjxbuQoSU8

Op hun site kun je denk ik dat hoofdstel wel bekijken. Vind 't paard in tölt iets diagonaal, en een beetje wiebelig in de aanleuning. Is denk ik een jonge vierganger?