Betrouwbaarheid Ibop?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:23

weule schreef:
jaren ervaring heeft uitgewezen dat een IBOP score een betrouwbare en positieve relatie heeft tot de latere prestaties qua sport. (significant en statistisch betrouwbaar).

Het is maar wat je wilt zien
De ervaringen van Thora staan niet op zich, er staat altijd de eigen smaak en voorkeur in de baan, dat is menselijk.

weule

Re: Betrouwbaarheid Ibop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:29

ervaringen, meningen en inzichten zijn altijd minder betrouwbaar als 'kille' cijfers. En natuurlijk is er voorkeur en smaak, maar dat voorkom je ook nooit. Maar kijkend naar de cijfers kun je gewoon concluderen dat een hogere IBOP staat voor meer talent en meer kans op betere prestaties in de sport.

Al zijn punten ook niet zaligmakend, zo is het ook weer...

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:43

Als ik eerlijk ben,
dan ben ik vorig jaar compleet van mijn Ibopgeloof gevallen.
Wanneer een zwaar billarderende merrie, die daardoor bij elke wending zwalkte om haar evenwicht te behouden en een andere merrie
die haar ene sprongewricht nauwelijks tot niet kon buigen en bovendien in elke gang en op beide handen het andere achterbeen midden onder de massa plaatste,
allebei in elke gang boven de 80% scoren, dan haak ik af.

weule

Re: Betrouwbaarheid Ibop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:55

@ Idje: en de andere 10/20/30??? merries in diezelfde test???

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:51

ik rij zelf ook vaak paarden in de ibop.
Niet voor bekende mensen of bekende fokkers.
Maar voor de gewone mensen die een leuk paardje hebben.
En daar zitten zeker goede paarden tussen.
Ik vind een ibop rijden heerlijk je kan de paarden in hun eigenwaarde laten en rijden op een makkelijke manier. Niet de proef rijden als een echte proef geen druk op de paarden zetten,
de ontspanning is erg belangrijk en dat zie je dan ook terug in de cijfers.
Het kan dat je de 1e keer 6 of 7 punten lager kan hebben en de 2e keer wel op 75 punten uitkomt.
Het zijn jonge paarden en die kunnen op dat moment gespannen zijn en ja dan krijg je voor elke gang toch minder punten.
Ik heb dat zelf ook al een paar keer gehad met die jonge paarden.
En dan ga ik ook voor een 2e keer als dat zin heeft.
En als je een paard hebt die vaak gespannen is dan is een eptm beter voor z'n paard.
Een ibop is een moment opname en dat kunnen niet alle paarden.

En soms helpt het zeker om er een andere ruiter op te zetten die ervaring heeft met ibop of jonge paarden.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:57

weule schreef:
@ Idje: en de andere 10/20/30??? merries in diezelfde test???

Van wat ik me verder nog herinner was het een beetje wisselende groep.
Ik kan me nog een paar fijne correcte merries herinneren, met fijne correcte gangen, die best een paar procent meer hadden mogen krijgen in mijn optiek.
En nog een paar die best wel wat lager mochten scoren, omdat ze erg maaiden of schepten.
Ik kreeg erg de indruk dat het voorbeen bepalend was voor de score.
Oke, daar kun je als stamboek, wijs of niet, voor kiezen.
Maar naar mijn mening mag je nooit en te nimmer een merrie (of hengst) met een gemankeerde gang van een predikaat voorzien.
Beide merries liepen gewoon slecht en horen (in elk geval op dat moment) niet thuis in de hoogste regionen.
Ja, billarderen KAN slapte zijn (dat was waarmee de jury zich rechtvaardigde tegenover de aardig wat toeschouwers die niet met hun oordeel eens waren),
maar dan nog rechtvaardigt dat op DAT moment geen 80 en 85% procent in de beoordeling van deze gangen.
Als ze zo slap is, dat ze bij elke wending bijna omvalt, dan hoort ze niet in de ring thuis en kan m.i. ook niet op haar kwaliteiten beoordeeld worden.
De ander was simpelweg niet rad en daardoor waren haar gangen absoluut niet correct.
Zelfde verhaal.
Wanneer je dergelijke merries dus op een eindtotaal zet van boven de 80 gemiddeld, geef je op dat moment een verkeerd signaal af naar de fokkers, ongeacht de kwaliteit van de rest.
Exterieur hoge beoordeling?.... oke. Gangen moeten beoordeeld worden op wat er dan te zien is en dat was verregaand incorrect.
Het was m.i. veel beter geweest beide merries er uit te halen met het verzoek later terug te komen.
Sinds deze dag (sorry) twijfel ik meer en meer aan de waarde van predikaten ster en keur.