BWP fokwaardes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:30

Het ligt er aan voor welke groep ruiters er gefokt wordt ;) :D

Eigenlijk zouden er dus 2 BWP fokwaardes moeten komen, 1 zoals hij nu is en 1 incl. de internationale resultaten :)*

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:35

s0173957 schreef:
SBS gekeurd maar wel BWP geboren, dus die wordt sowieso wel meegeteld hoor.

maar veel nakomelingen zijn sbs ingeschreven dus die tellen ook niet ...want bij Joris krijg je namelijk een sbs dekbewijs als je met Nabab dekbewijs ...
Vigo is SBS geboren ..BWP gekeurd

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:36

Jola schreef:
Of een index waar het overgrote deel van de ruiters wat mee kunnen? Want laten we eerlijk zijn, als gewone basisruiter, wat moet je dan met een paard dat internationaal kan springen? :D :+

want jij denkt dan bvb dat je met een Bonnie prince Charlie of een Eros platière makkelijker zal kunnen presteren dan met een Nabab bvb ..nou ik wens je veel succes !!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:38

Nogmaals, de populatie die internationaal presteert is enorm klein tov die dat nationaal presteert.
Bovendien heb je daar een enorm ruitereffect.

Het KWPN gebruikt wel Internationale gegevens, ik zou graag eens een vergelijk zien van de index met en zonder die internationale gegevens, veel verschil gaat daar nooit opzitten... terwijl je die dan wel nuttig zou vinden?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:38

Jola schreef:
Of een index waar het overgrote deel van de ruiters wat mee kunnen? Want laten we eerlijk zijn, als gewone basisruiter, wat moet je dan met een paard dat internationaal kan springen? :D :+

het gaat toch niet om wat de meeste basisruiters denken van de index voor hengsten..die fokken bijna nooit een veulen ...maar om fokkers van springpaarden

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:40

s0173957 schreef:
Nogmaals, de populatie die internationaal presteert is enorm klein tov die dat nationaal presteert.
Bovendien heb je daar een enorm ruitereffect.

Het KWPN gebruikt wel Internationale gegevens, ik zou graag eens een vergelijk zien van de index met en zonder die internationale gegevens, veel verschil gaat daar nooit opzitten... terwijl je die dan wel nuttig zou vinden?

en ik denk van wel ..wat te denken van al die BWP ers die onder buitenlandse ruiters presteren ?

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:43

besita schreef:
Jola schreef:

want jij denkt dan bvb dat je met een Bonnie prince Charlie of een Eros platière makkelijker zal kunnen presteren dan met een Nabab bvb ..nou ik wens je veel succes !!

Nee wat ik bedoel is dat als een basisruiter een paard zoekt wat aansluit bij zijn wensen niet speciaal voor een naam hoeven te gaan betalen maar in de index kunnen zien wat de nakomelingen van een minder bekende hengst doen. Als jij niet de ambitie hebt om (inter)nationaal te gaan springen maar gewoon regionaal 1 tot 1,20 mtr wilt springen, dan heb je meer keuze en toch een beetje zicht op andere nakomelingen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:45

Wel, lees in juli of augustus de Equitime er eens op na, daar zal wrs wel een artikel in verschijnen over mijn thesis... en dan weten we het direct.

Maar geloof me nu als ik zeg dat de Internationaal presterende BWP'ers slechts een fractie zijn van diegene die op nationale wedstrijden presteren en dat er daar dus gewoon vele minder info achter zit...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:47

Trouwens, ik sta zelf nogal sceptisch achter het gebruik van fokindexen als tool voor een hengstenkeuze. Wetenschappelijk klopt het allemaal, maar daar kom je in het geval van paardenfokkerij, die echt wel iets helemaal anders is als de varkens, schapen of koeienfokkerij, echt niet zo ver mee...

Nu praat ik tegen m'n eigen winkel aangezien ik hoop na m'n studies er op te kunnen blijven verder werken, maar kom ;)

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:48

besita schreef:
Jola schreef:

het gaat toch niet om wat de meeste basisruiters denken van de index voor hengsten..die fokken bijna nooit een veulen ...maar om fokkers van springpaarden

Nee, maar wat wordt er direct bij gezegd als er een paard te koop staat? De hengst, grote namen verkopen goed en wordt veel voor betaald, terwijl nakomelingen van een minder bekende hengst net zo goed aan de eisen van de ruiter kan voldoen.
Waarom worden zoveel paarden "verziekt/onhandelbaar"? Omdat ze gefokt worden om toppaard te worden, maar het overgrote deel komt bij de basisruiter terecht, die er niet mee overweg kan.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:58

s0173957 schreef:
Trouwens, ik sta zelf nogal sceptisch achter het gebruik van fokindexen als tool voor een hengstenkeuze. Wetenschappelijk klopt het allemaal, maar daar kom je in het geval van paardenfokkerij, die echt wel iets helemaal anders is als de varkens, schapen of koeienfokkerij, echt niet zo ver mee...

Nu praat ik tegen m'n eigen winkel aangezien ik hoop na m'n studies er op te kunnen blijven verder werken, maar kom ;)

ik gebruik ze helemaal niet , sterker nog ik wist niet eens van deze index af
maar als ik dan ga kijken en effe bestuderen dan staat dat haaks op wat ik elke week op concours zie

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:01

Jola...verziekt / onhandelbaar ..
ik zal je eens iets zeggen :
ik zie wekelijks heel veel paarden op concours rondspringen waar van ik denk .."ARM PAARD "...en "wat lopen er toch veel BRAVE paarden rond " die elke week weer dat geruk , gepluk en geprik pikken en altijd maar blijven springen en hun best proberen te doen om er nog foutloos willen blijven ook ..
Vaak denk ik dan ...koop geen nutteloze roze setjes en oornetjes voor de winter maar stop dat geld en begeleiding en wekelijks een les meepikken ;)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:02

op deze laatste post heb ik 1 ding te zeggen: groot gelijk :)

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:04

besita schreef:
Jola...verziekt / onhandelbaar ..
ik zal je eens iets zeggen :
ik zie wekelijks heel veel paarden op concours rondspringen waar van ik denk .."ARM PAARD "...en "wat lopen er toch veel BRAVE paarden rond " die elke week weer dat geruk , gepluk en geprik pikken en altijd maar blijven springen en hun best proberen te doen om er nog foutloos willen blijven ook ..
Vaak denk ik dan ...koop geen nutteloze roze setjes en oornetjes voor de winter maar stop dat geld en begeleiding en wekelijks een les meepikken ;)

Beide veroorzaakt door de onkunde van de ruiter...

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 14:36

besita schreef:
s0173957 schreef:

ik gebruik ze helemaal niet , sterker nog ik wist niet eens van deze index af
maar als ik dan ga kijken en effe bestuderen dan staat dat haaks op wat ik elke week op concours zie

De Duisters (FN) hebben wel een mooi systeem. Daar kun je elk jaar zien hoeveel nakomelingen de hengst in de sport heeft gehad en hoeveel daarvan presteren op 1.35 en hoger. Voor een oudere hengst een prima indicatie. (Baloubet bijv. scoort daar vrij hoog)

donia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:58

s0173957 schreef:

Het KWPN heeft in 1994 het diermodel ingevoerd (ipv het vadermodel) en de internationale sportprestaties toegevoegd. Bij de meeste hengsten is er nauwelijks verschil, maar een echt vergelijk is eigenlijk niet mogelijk omdat het overstappen van vadermodel naar diermodel ook verschuivingen heeft veroorzaakt. Hengsten, die in 1993 hoog stonden kunnen in 1994 daardoor wat gezakt zijn. Maar de echte toppers vóór 1993, hebben zich ook na 1994 als zodanig onderscheiden. Wil je het zelf bekijken dan moet je dus bij het KWPN de Fokwaarden Sport- en exterieur 1992/1993 en 1993/1994 opvragen. In het archief hebben ze van beide katerns vast nog wel een exemplaar liggen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:17

Het vadermodel is dan ook al lag achterhaalt, elke index die je nu ziet is op basis van een diermodel.
Spijtig dat er dan geen vergelijk mogelijk is tussen wel of geen internationale gegevens...

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 10:38

donia schreef:
s0173957 schreef:

Het KWPN heeft in 1994 het diermodel ingevoerd (ipv het vadermodel) en de internationale sportprestaties toegevoegd. Bij de meeste hengsten is er nauwelijks verschil, maar een echt vergelijk is eigenlijk niet mogelijk omdat het overstappen van vadermodel naar diermodel ook verschuivingen heeft veroorzaakt. Hengsten, die in 1993 hoog stonden kunnen in 1994 daardoor wat gezakt zijn. Maar de echte toppers vóór 1993, hebben zich ook na 1994 als zodanig onderscheiden. Wil je het zelf bekijken dan moet je dus bij het KWPN de Fokwaarden Sport- en exterieur 1992/1993 en 1993/1994 opvragen. In het archief hebben ze van beide katerns vast nog wel een exemplaar liggen.

Waarbij de in het buitenland presterende nakomelingen niet worden meegenomen.

donia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:54

Excuseme schreef:
donia schreef:
Waarbij de in het buitenland presterende nakomelingen niet worden meegenomen.

Helaas is dat inderdaad nu niet mogelijk, omdat
-de stamboeken importpaarden van nieuwe registratienummers voorzien en dus onherkenbaar worden als KWPN-paard
-de vereisten en de klasses in dressuur en springen per land verschillen
Daniëlle Arts van het KWPN heeft verleden jaar op een bijeenkomst van de WBFSH gepleit voor het respecteren van elkaars ULN. In Frankrijk is een studie gaande naar de vereisten binnen de verschillende klasses van de diverse nationale ruitersportbonden. Maar ook zonder deze paarden halen de meeste hengsten met hun in Nederland presterende nakomelingen een voldoende percentage betrouwbaardheid van hun fokwaarde. Hoogstens zou met in het buitenland presterende nakomelingen een voldoende betrouwbaardheid sneller gehaald worden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:40

De UELN zijn idd echt een ramp... paarden met 3 UELN's zijn geen uitzondering (en de U staat voor Uniek è!!)