Eigenlijk zouden er dus 2 BWP fokwaardes moeten komen, 1 zoals hij nu is en 1 incl. de internationale resultaten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jola schreef:Of een index waar het overgrote deel van de ruiters wat mee kunnen? Want laten we eerlijk zijn, als gewone basisruiter, wat moet je dan met een paard dat internationaal kan springen?![]()
Jola schreef:Of een index waar het overgrote deel van de ruiters wat mee kunnen? Want laten we eerlijk zijn, als gewone basisruiter, wat moet je dan met een paard dat internationaal kan springen?![]()
s0173957 schreef:Nogmaals, de populatie die internationaal presteert is enorm klein tov die dat nationaal presteert.
Bovendien heb je daar een enorm ruitereffect.
Het KWPN gebruikt wel Internationale gegevens, ik zou graag eens een vergelijk zien van de index met en zonder die internationale gegevens, veel verschil gaat daar nooit opzitten... terwijl je die dan wel nuttig zou vinden?
besita schreef:Jola schreef:Of een index waar het overgrote deel van de ruiters wat mee kunnen? Want laten we eerlijk zijn, als gewone basisruiter, wat moet je dan met een paard dat internationaal kan springen?![]()
want jij denkt dan bvb dat je met een Bonnie prince Charlie of een Eros platière makkelijker zal kunnen presteren dan met een Nabab bvb ..nou ik wens je veel succes !!
besita schreef:Jola schreef:Of een index waar het overgrote deel van de ruiters wat mee kunnen? Want laten we eerlijk zijn, als gewone basisruiter, wat moet je dan met een paard dat internationaal kan springen?![]()
het gaat toch niet om wat de meeste basisruiters denken van de index voor hengsten..die fokken bijna nooit een veulen ...maar om fokkers van springpaarden
s0173957 schreef:Trouwens, ik sta zelf nogal sceptisch achter het gebruik van fokindexen als tool voor een hengstenkeuze. Wetenschappelijk klopt het allemaal, maar daar kom je in het geval van paardenfokkerij, die echt wel iets helemaal anders is als de varkens, schapen of koeienfokkerij, echt niet zo ver mee...
Nu praat ik tegen m'n eigen winkel aangezien ik hoop na m'n studies er op te kunnen blijven verder werken, maar kom
besita schreef:Jola...verziekt / onhandelbaar ..
ik zal je eens iets zeggen :
ik zie wekelijks heel veel paarden op concours rondspringen waar van ik denk .."ARM PAARD "...en "wat lopen er toch veel BRAVE paarden rond " die elke week weer dat geruk , gepluk en geprik pikken en altijd maar blijven springen en hun best proberen te doen om er nog foutloos willen blijven ook ..
Vaak denk ik dan ...koop geen nutteloze roze setjes en oornetjes voor de winter maar stop dat geld en begeleiding en wekelijks een les meepikken
besita schreef:s0173957 schreef:Trouwens, ik sta zelf nogal sceptisch achter het gebruik van fokindexen als tool voor een hengstenkeuze. Wetenschappelijk klopt het allemaal, maar daar kom je in het geval van paardenfokkerij, die echt wel iets helemaal anders is als de varkens, schapen of koeienfokkerij, echt niet zo ver mee...
Nu praat ik tegen m'n eigen winkel aangezien ik hoop na m'n studies er op te kunnen blijven verder werken, maar kom
ik gebruik ze helemaal niet , sterker nog ik wist niet eens van deze index af
maar als ik dan ga kijken en effe bestuderen dan staat dat haaks op wat ik elke week op concours zie
s0173957 schreef:Het KWPN gebruikt wel Internationale gegevens, ik zou graag eens een vergelijk zien van de index met en zonder die internationale gegevens, veel verschil gaat daar nooit opzitten... terwijl je die dan wel nuttig zou vinden?
donia schreef:s0173957 schreef:Het KWPN gebruikt wel Internationale gegevens, ik zou graag eens een vergelijk zien van de index met en zonder die internationale gegevens, veel verschil gaat daar nooit opzitten... terwijl je die dan wel nuttig zou vinden?
Het KWPN heeft in 1994 het diermodel ingevoerd (ipv het vadermodel) en de internationale sportprestaties toegevoegd. Bij de meeste hengsten is er nauwelijks verschil, maar een echt vergelijk is eigenlijk niet mogelijk omdat het overstappen van vadermodel naar diermodel ook verschuivingen heeft veroorzaakt. Hengsten, die in 1993 hoog stonden kunnen in 1994 daardoor wat gezakt zijn. Maar de echte toppers vóór 1993, hebben zich ook na 1994 als zodanig onderscheiden. Wil je het zelf bekijken dan moet je dus bij het KWPN de Fokwaarden Sport- en exterieur 1992/1993 en 1993/1994 opvragen. In het archief hebben ze van beide katerns vast nog wel een exemplaar liggen.
Excuseme schreef:donia schreef:Waarbij de in het buitenland presterende nakomelingen niet worden meegenomen.