Mijn haffie kun je zo heet maken als je zelf wil. Wanneer mijn zusje ( meervoudig gehandicapt ) erop zit is ze vreselijk braaf en zal geen pas verkeerd zetten. In de omgang is ze gewoonweg heerlijk en heeft alle respect voor je persoonlijke ruimte. Wanneer ik of mijn bijrijdster haar rijden is het een dame met flink pit. Heerlijk eigenwijs en gaat graag haar eigen gang en verkend dan ook echt de grenzen in de zin van niet aan de hulpen staan e.d. Even de grenzen aangeven en ze loopt als een trein. Verder is ze wel bomproof! Zal nooit schrikken! Na een paar dagen niet rijden is het gewoon zitten en wegrijden, zal nooit gemeen bokken of steigeren. Goudeerlijk! Ze heeft flinke looplust en is ook leergierig, gek van springen. En eten is haar grootste hobby!
wouterpaard
Geplaatst: 26-01-11 00:15
Niet heet wel super dominant wat ook uit in het rijden als die boos word of het word moeilijk helemaal, ach daarom vind ik hem lief Heeft ook in de lessen gelopen (6 tot 9 jaar nu 16) en werd verkocht omdat hij te gevaarlijk werd voor de lessen. Ik kan er zo mee op buitenrit schrikt nergens van maar kon altijd wel zomaar uit het niets op hol slaan
Faringo
Geplaatst: 26-01-11 10:50
Die van mij is lekker voorwaarts, werkwillig, maar ook wel een boefje. Hij verzint van alles om onder hard werken uit te komen, maar als ie er door heen is dan loopt ie ook super. Nu bij de winterdag wil hij nog wel eens wegschieten (joost mag weten waarvan), maar dat is dan vaak een galopsprintje. Echt gemeen bokken als je er op zit doet ie niet. Hij is meer van de schijnbewegingen.
Buiten is ie in de winter veel schrikkeriger als in de zomer. Zomers kun je er achterstevoren een krantje op lezen. Dat zegt wel genoeg denk ik
Hij is ook erg sociaal naar mensen en andere paarden.
Sascha = Eigenwijs - Bazig - Lief - (hééééél soms) Rustig - Hilke = Lief - Verstandig - Houd zich beetje op de achtergrond - Doet geen vlieg kwaad, Maar wel het eten
SCHATTTTIEEEE'S<33333
Besje15
Geplaatst: 26-01-11 16:58
De haflinger waar ik op rijd , is in de omgang opzich wel leuk behalve met opzadelen. Met rijden verschilt het iedere keer weer.
Fu_Qi
Geplaatst: 26-01-11 17:03
.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Tjaa en dan heb je zo'n dagen als vandaag en dan loopt ze de sterren vd hemel..zo fijn.. Mooi nageeflijk lekker voorwaarts..nergens van schrikken....en dan is het weer lekker genieten van mijn pluizebol!!
ArlandoO
Geplaatst: 26-01-11 21:51
5jarige ruin v. Alcantara *Voorwaarts en werkwillig *Kan zich goed uiten (lees: piepen en grommen) *Grote mond, maar een heel klein hartje *Vaak vreeeselijk lomp en onhandig, vooral tijdens poetsen plotseling omdraaien en snuiven naar iets wat er niet is, na 3 jaar in dezelfde uitloopstal nog steeds over het randje struikelen *Braaf zeggen = stilstaan en hoofd omdraaien voor een koekje (nee das geen gewoonte van mij, maar een paar x gebruikt tijdens het inrijden, en nu denkt ie af en toe dat ie dat standaard krijgt) *Weigert geen sprong, in draf loopt ie alles omver, in galop bedenkt hij zelf nog 50cm bovenop de hoogte die er staat.. Hij vind het fantastisch *Buiten superverkeersmak, maar er moet niets veranderd zijn op de standaardroute, dan gaat ie alleen nog maar in z'n achteruit. Wil graag voorop lopen, totdat ie op een bepaald moment besluit dat dat toch wel heel eng is. *Op vreemd terrein is ie zo onder de indruk dat ie even vergeet om van "enge" dingen te schrikken en heel netjes zijn best doet!
mindful
Geplaatst: 26-01-11 22:13
@ArlandoO...helemaal geweldig Ik heb hier een evenbeeld staan, ook 5 jaar maar dan de vrouwelijke versie. Vooral dat struikelen over dat randje Wat lijken ze toch veel op elkaar, daarstraks kreeg ze een ferme mep van onze Alphamerrie...wat doet ze? Ze maakt een grote volte, steekt de Alpha voorbij in een speeddrafje en was als eerste binnen gaan smullen
Ik heb 2 Haflingers. Goldy is erg fel, en een heethoofd, maar hierdoor zeer werkwillig en fijn te rijden. Wolder is een macho, fel, maar daarintegen wel weer koel in het hoofd. Beide hebben een gebruiksaanwijzing, maar ik kan er super mee over weg. Vind het juist erg fijn dat ze feller zijn, fijn om mee te werken Ik hoef geen rustig sulletje
nessie, die Wolder van jou vind ik erg mooi! Het is ook net wat je gewent bent denk ik. Ik kom van een koebrave KWPN merrie af waar alle knopjes opzaten, een merrie van 1.70 hoog. En nu zo'n hittepetit van 1.55 da's even wennen..het gaat bij mij al snel te hard en te ongecontroleert. De KWPNer kon ik al mooi op de achterhand rijden en dan had je een fijne controlle...bij de haf kan dat nog niet.....ach..is allemaal even omschakelen en wennen..
nessie ik heb even in je profiel gespiekt, wolder is net zo oud als mijn lana...knap hoor wat jij al allemaal met hem kunt.....ik ben ook best een angsthaas..en dat schiet soms ook niet op..haha...zou nooit over het strand durven galloperen..hihi
Bedankt Hij pakt het allemaal super op. Ik rijd nu ook weleens alleen met een touwtje, dus zonder hoofdstel en zadel, geen idee hoe hij zou reageren, maar ondanks dat het 2 felle pony's zijn reageren ze er allebei erg goed op. Zeker met Wolder is er een enorme vertrouwensband heen en weer. Zelf ben ik opgegroeid tussen de paarden en reed altijd op Welsh, Kwpn, en Arabieren. Altijd de wat fellere pony's.
mijn haflinger merrie heeft een heel eigen wijs karakter. ze is wel heel lief maar kan ook het bloed onder je nagels vandaan halen. ze is bijna helemaal verkeersmak en als ze dan iets echt eng vind of ze schrikt ergens van gaat ze stilstaan. ze heeft een gout eerlijk karakter. heeft nog nooit gestijgert of gebokt om je er echt af te gooien (wel is 2 keer om je uit te proberen of als ze niet mocht omdraaien en vast gehouden werd om dan te kijken of ze het dan wel voor elkaar kreeg om toch haar eigen kant op te gaan)
veder doet ze met rijden soms nog of ze net zadel mak is en niet weet wat galop is en wat been hulp ook al weer betekent.
ik ben heel blij dat ze zo eerlijk en lief is wand mevrouw mag dan dit jaar 6 worden, ze heeft al heel wat mee gemaakt in haar leven wat ze alleen laat merken als je het zelfde doet wat haar ooit is aangedaan. en ook dan blijft ze nog lief (gaat op haar kond zitten of pakt bit beet en draaft harder dan gewoon de andere kant op tot jij weer doet wat we normaal ook doen )
ivonne85
Geplaatst: 28-01-11 20:31
Mijn haf wordt eind april 7 jaar. Hij heeft bij zijn vorige eigenaar ( ze had hem van zijn 1e tot zijn 6,5e ) nooit echt hoeven werken,, alleen maar buiten hoeven stappen / draven op het rechte stuk .. dus hij kende helemaal niets qua spiertraining in de bak en qua reageren op been en hulpen, de galop zat er helaas niet op Maar we zijn nu 6 maanden verder En het gaat al stukken beter ,,, nu probeert hij mij echt uit in de bak.. omdat hij buitenrijden veel leuker vindt haha. Hij is een afstamming van Arko van t Leefdaalhof
SRY
Geplaatst: 05-06-11 15:51
Ligt aan de bui van Cavella. Dan is ze heel rustig en dan weer eigenwijs, schrikkerig, constant naar alles kijken. bijv. 9 keer loopt ze langs dat ene rare paaltje en de 10e keer is het een groot drama. En als het geregend heeft, is het oppassen voor de waterplassen, want daar is ze doodsbang voor.
Ik heb ook nog een verzorg meisje, dan is Cavella heel anders. Ze test wat ze allemaal kan doen bij dat meisje. Vorige week ook fout gegaan.
Mijn haflinger merrie is ook een pittige tante hoor! ze is nu 21 maar nog steeds een echte maflinger! haha! ze is wel heel lief en eerlijk, rustig en betrouwbaar maar met een gebruiks aanwijzing!
rensenheid
Geplaatst: 07-06-11 16:04
Hier kan ik ook over mee praten. Mijn haflinger Heidy is een afstammeling van de hengst Sternschnuppe. Ik heb 3 nakomelingen van deze hengst gereden en alle drie waren het race monsters. Super van karakter! Bomproof en onwijs lief. Maar als het rijden hun niet beviel, ging de kop op slot en rennen.... Heidy's halfbroer en zus zijn verkocht, maar Heidy is rustiger geworden toen zij 7 jaar werd.
Bij mij hielp verandering in voer en een ander bit, vooral het bit heeft wonderen vericht!
als het bij jou Haf puberen is.... SUCCES nog 2 jaar te gaan en dan wil je hem nooit meer kwijt
Dapnik
Geplaatst: 13-06-11 11:02
Die van mij heeft 2 kanten; soms een echte haflinger, braaf maar niet sloom. En soms is het net een arabische hengst, meestal buiten en in de winter. Ze is geen haflinger volgens het boekje in ieder geval.
horses1990
Geplaatst: 16-07-11 02:05
Mijn haf is een echte koele kikker. Mijn geestelijk en lichamelijk gehandicapte zusje rijdt er ook op. Ze zet nooit een stap verkeerd, schrikt niet. En mocht ze schrikken dan gaat ze stilstaan. Tijdens de buitenrit wil ze alleen weleens omdraaien en naar huis lopen...ondeugd