Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
[***] schreef:Dit topic heet: bloedspreiding binnen de KWPN fokkerij.
En gaat tot nu toe helemaal nergens over.
Dobbelsteen schreef:Kom dan zelf eens met een goed punt! Zo te zien heb je zelf ook voorkeur voor het populaire bloed en ik ben benieuwd hoe je in de toekomst je hengstenkeuze gaat maken als blijkt dat hengsten zonder het FFJ bloed niet passen bij je merrie?
merelhof schreef:Altijd als er iemand jullie tegenargumenten geeft kunnen ze blijkbaar niet lezen. Ik snap echt niet wat er tegen vergelijkende data is. Ik vraag me af janne hoe jij aan verantwoorde bloedspreiding ( dus met hengsten en merries die iets toevoegen) zonder vergelijkbare data?
Nicole288 schreef:Als ik de posts van TS goed begrijp, vraagt zij zich af of er meer mensen met buitenlandse hengsten zouden durven dekken, als er meer info over bekend zou zijn die goed te vergelijken is met die van de KWPN hengsten. Een aantal andere mensen gaat daarop in door te denken aan een systeem waarin europese hengsten op dezelfde manier bekeken worden, waardoor duidelijker wordt hoe ze zich qua vererving ten opzichte van elkaar verhouden. Wie vindt dit een plan waar iets in zit en wie vindt het niet nodig/niets toevoegen en waarom? Ik denk dat het best een onderwerp is waar iedereen zijn eigen visie op kan geven, zonder te stellen dat die van de ander onzin is.
sarabande schreef:Nou nee ze vindt dat het KWPN die info over buitenlandse hengsten moet verstrekken en dat is onzin
sarabande schreef:Nicole288 schreef:Als ik de posts van TS goed begrijp, vraagt zij zich af of er meer mensen met buitenlandse hengsten zouden durven dekken, als er meer info over bekend zou zijn die goed te vergelijken is met die van de KWPN hengsten. Een aantal andere mensen gaat daarop in door te denken aan een systeem waarin europese hengsten op dezelfde manier bekeken worden, waardoor duidelijker wordt hoe ze zich qua vererving ten opzichte van elkaar verhouden. Wie vindt dit een plan waar iets in zit en wie vindt het niet nodig/niets toevoegen en waarom? Ik denk dat het best een onderwerp is waar iedereen zijn eigen visie op kan geven, zonder te stellen dat die van de ander onzin is.
Nou nee ze vindt dat het KWPN die info over buitenlandse hengsten moet verstrekken en dat is onzin
s0173957 schreef:Maar dan hebben de stamboeken schrik voor slecht uit te draaien in de vergelijking met andere stamboeken en dus zullen ze dit niet willen...
Maar dat het onzin is om van veel gebruikte hengsten in het buitenland, die interessant kunnen zijn voor het stamboek, info te verstrekken is niet correct.
Het is niet omdat de hengsten niet ini je stamboek goedgekeurd zijn dat je ze niet interessant kan vinden. Hengsten zoals Don Schufro bv zijn niet KWPN gekeurd, maar je maakt me niet wijs dat als die een aanvraag indienen voor goedkeuring (of hoe dat ook werkt) dat ze die niet nemen...