Bloedspreiding binnen de KWPN fokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:53

ze zouden die wel met mekaar kunnen uitwisselen, wordt iedereen beter van. Zou ook handig zijn dat er voor die gegevens eens een paar standaarden worden afgesproken: cijfers frankrijk duitsland, nederland vergelijken is nu niet te doen, maar zou wel helpen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:41

Een paar standaarden is niet genoeg. Ofwel helemaal dezelfde berekening ofwel niet vergelijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:25

Ik zie geen voordelen in het uitwisselen van info van stamboeken onder elkaar over allerlei hengsten.
Het KWPN hoeft geen hengsten van andere stamboeken te promoten. Bovendien mag je best trots zijn op je eigen hengstenbestand, zeker als je boven aan de wereldranglijst staat.

Dus gewoon de info van de desbetreffende hengst bij het desbetreffende stamboek, zo moeilijk is het tegenwoordig niet om info op te vragen. Bovendien snap ik nog steeds niet wat het met bloedspreiding te maken heeft.
En hoe moet het KWPN aan die info komen als ze die hengsten niet zelf getest hebben? Je gaat toch niet iets publiceren waarvan je niet weet waar het op gebaseerd is?

Als er dan een systeem was dat alle stamboeken dezelfde berekeningen/standaarden gebruiken dan zou dat onderling te vergelijken zijn en dus misschien wel handig. Maar hoe maak je dat mogelijk? Wedstrijd/keuringssystemen zijn ook niet hetzelfde.

En ik zou nooit een hengstenkeuze op cijfertjes alleen maken, dus in hoeverre fokkers er gebruik van zouden maken...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:08

Buitenlandse hengsten zijn voor mij alleen interessant als ze een mooi ouderwets model hebben( denk aan Normann, Farn, Amor), goedgekeurd zijn voor een door het KWPN erkend stamboek en rontgenologisch goed zijn en een laag volbloedaandeel hebben.

Waarschijnlijk zijn dat er wel 5 in heel Duitsland :') (als het er niet minder zijn.)

Ik denk dat als Nederlandse fokkers met een Duitse hengst dekken daar al veel over uitgezocht hebben. Daar hoeft het KWPN dan niet meer in te voorzien denk ik.
Om tot bloedspreiding te komen zijn er in Nederland ook nog heel wat hengsten waar je bij kunt dekken..

De rede waarom dat niet gebeurt is ten eerst de centjes(commerciële hengsten) en ten tweede de populaire hengsten zijn natuurlijk ook populair omdat ze gewoon goed fokken.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:47

"Ik zie geen voordelen in het uitwisselen van info van stamboeken onder elkaar over allerlei hengsten."

ik zeg niet dat ze ze moeten promoten, een stamboek moet voor de eigen hengsten gaan, maar ik denk wel dat het lokale hengstenhouders zou kunnen helpen: hun hengsten kunnen op een objectievere manier beoordeeld worden. Hoe dikwijls wordt er niet over de grenzen gedekt met het idee dat daar meer kwaliteit is terwijl eigen hengsten beter zijn. Nu is het zo dat je geen deftige vergelijking kan maken vermits iedereen op een andere manier meet.

Anoniem

Re: Bloedspreiding binnen de KWPN fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:45

Hoe zie je dat dan voor je?
En over welke lokale hengstenhouders heb je het?

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:29

je zou een ranking kunnen maken op basis van een aantal criteria voor alle erkende stamboeken en die op een centrale plaats online kunnen zetten. Zoals nu bij de stamboekrankings. Met lokale hh bedoel ik eigenlijk dat (en ik denk dat het erger is in België dan in Nederland) er sneller gedekt word met een slechte buitenlander met de juiste kleur en een fijn video dan door een plaatselijk hengst, die beter vererft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:32

merelhof schreef:
(en ik denk dat het erger is in België dan in Nederland).

Dit topic heet: bloedspreiding binnen de KWPN fokkerij.

En gaat tot nu toe helemaal nergens over.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:59

idd, maar het is niet omdat ik zeg erger dat het bij het kwpn niet aanwezig is (het is niet omdat je het niet begrijpt dat het slecht bedoeld is). Als je kijkt naar de vaders van de kwpn veulens zie ik veel buitenlandse namen staan (die niet kwpn gekeurd zijn maar in vreemde stamboeken). Als je aan bloedspreiding wil doen kan dit via niet kwpn hengsten maar dan is het wel aangewezen dat ze zeker even goed zijn als kwpn'ers (en liefst beter) wat betreft vererving. Ze moeten dus iets kunnen toevoegen, vergelijkbare fokwaardenstatistieken kunnen daar een hulp bij zijn.

Dobbelsteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 15:04

[***] schreef:
Dit topic heet: bloedspreiding binnen de KWPN fokkerij.

En gaat tot nu toe helemaal nergens over.

Kom dan zelf eens met een goed punt! Zo te zien heb je zelf ook voorkeur voor het populaire bloed en ik ben benieuwd hoe je in de toekomst je hengstenkeuze gaat maken als blijkt dat hengsten zonder het FFJ bloed niet passen bij je merrie?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:10

Dobbelsteen schreef:
Kom dan zelf eens met een goed punt! Zo te zien heb je zelf ook voorkeur voor het populaire bloed en ik ben benieuwd hoe je in de toekomst je hengstenkeuze gaat maken als blijkt dat hengsten zonder het FFJ bloed niet passen bij je merrie?

Dat was jouw vraag helemaal niet, je wilde dat het KWPN gegevens van alle hengsten van door hun erkende stamboeken zou gaan leveren.
Daar heeft Janne duidelijk op geantwoord met goede argumenten.
Wellicht zou je daar eerst op kunnen reageren.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:26

Zie nergens een deftig argument waarom je geen data zou delen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:04

Dan heb je niet goed gelezen.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:55

Altijd als er iemand jullie tegenargumenten geeft kunnen ze blijkbaar niet lezen. Ik snap echt niet wat er tegen vergelijkende data is. Ik vraag me af janne hoe jij aan verantwoorde bloedspreiding ( dus met hengsten en merries die iets toevoegen) zonder vergelijkbare data?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:45

merelhof schreef:
Altijd als er iemand jullie tegenargumenten geeft kunnen ze blijkbaar niet lezen. Ik snap echt niet wat er tegen vergelijkende data is. Ik vraag me af janne hoe jij aan verantwoorde bloedspreiding ( dus met hengsten en merries die iets toevoegen) zonder vergelijkbare data?

Je haalt een paar dingen door elkaar
TS heeft het over gegevens van hengsten van andere stamboeken die door het KWPN verstrekt zouden moeten worden, er wordt hier duidelijk door diverse mensen uitgelegd dat dat onzin is

Daarnaast heb je het over bloedspreiding en ook dat is in relatie tot de openingspost uitgelegd.

Dus ik zie jou tegenargument eigenlijk niet buiten dat je onze argumenten en uitleg, zonder onderbouwing ontkent.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 02:37

En zo wordt iedere wat meer theoretisch topic door dezelfde mensen in de kapot gemaakt. Spijtig.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 05:10

indd. ik ging dit volgen omdat het thema me boeide maar ik haal mijn stipje weg, dit schiet niet op zo en gaat nergens meer over....

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:58

Als ik de posts van TS goed begrijp, vraagt zij zich af of er meer mensen met buitenlandse hengsten zouden durven dekken, als er meer info over bekend zou zijn die goed te vergelijken is met die van de KWPN hengsten. Een aantal andere mensen gaat daarop in door te denken aan een systeem waarin europese hengsten op dezelfde manier bekeken worden, waardoor duidelijker wordt hoe ze zich qua vererving ten opzichte van elkaar verhouden. Wie vindt dit een plan waar iets in zit en wie vindt het niet nodig/niets toevoegen en waarom? Ik denk dat het best een onderwerp is waar iedereen zijn eigen visie op kan geven, zonder te stellen dat die van de ander onzin is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:00

Nicole288 schreef:
Als ik de posts van TS goed begrijp, vraagt zij zich af of er meer mensen met buitenlandse hengsten zouden durven dekken, als er meer info over bekend zou zijn die goed te vergelijken is met die van de KWPN hengsten. Een aantal andere mensen gaat daarop in door te denken aan een systeem waarin europese hengsten op dezelfde manier bekeken worden, waardoor duidelijker wordt hoe ze zich qua vererving ten opzichte van elkaar verhouden. Wie vindt dit een plan waar iets in zit en wie vindt het niet nodig/niets toevoegen en waarom? Ik denk dat het best een onderwerp is waar iedereen zijn eigen visie op kan geven, zonder te stellen dat die van de ander onzin is.

Nou nee ze vindt dat het KWPN die info over buitenlandse hengsten moet verstrekken en dat is onzin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:06

sarabande schreef:
Nou nee ze vindt dat het KWPN die info over buitenlandse hengsten moet verstrekken en dat is onzin

Mee eens.

Je kan geen info verstrekken over iets wat je zelf niet getest/beoordeeld hebt.

Dan zou je ze op dezelfde manier moeten testen in ieder stamboek, dan zouden ze aan dezelfde gezondheidseisen moeten voldoen, dan zou de sport in elk land vanaf basisniveau dezelfde klasses moeten kennen. En dat is allemaal niet zo, dus kun je onmogelijk cijfertjes van hengsten en hun nakomelingen onderling vergelijken.

Bovendien heeft het voor de bloedspreiding ook helemaal geen toegevoegde waarde.

De manier waarop het nu gaat, buitenlands bloed voorstellen op de KWPN hengstenkeuring en testen en meedraaien in dit systeem, werkt prima. Dan pas kan je wat vergelijken.

Merelhof: ik heb je echt nog helemaal niks zinnigs zien schrijven over waarom het wel zinvol zou zijn, op wat voor manier het dan zou moeten of waarom het zelfs maar nodig zou zijn. Dus misschien kan je daar eens mee beginnen voor je begint dat een ander vanalles moet uitleggen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:14

Kan zijn dat TS het goed zou vinden als dit vanuit het KWPN zou komen, daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar dat dus daargelaten, zou er iets in zitten als zo'n vergelijkend systeem er zou zijn?

Een topic hoeft niet te worden opgehangen aan zijn openingspost, als er een onderwerp uit voort komt waar over na te denken valt, kan het nog best een interessant topic worden. Elkaar verwijten maken over de manier van verwoorden is alleen zo jammer, daardoor loopt een onderwerp spaak terwijl het mss best een goede doorstart zou kunnen maken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:17

sarabande schreef:
Nicole288 schreef:

Simpel op te lossen: 1 centrale organisatie (zoals Interstallion) die de gegevens van alle stamboeken ontvangt en er mee aan de slag gaat en geen nationale fokwaardeschatttingen meer.

Maar dan hebben de stamboeken schrik voor slecht uit te draaien in de vergelijking met andere stamboeken en dus zullen ze dit niet willen...

Maar dat het onzin is om van veel gebruikte hengsten in het buitenland, die interessant kunnen zijn voor het stamboek, info te verstrekken is niet correct.
Het is niet omdat de hengsten niet ini je stamboek goedgekeurd zijn dat je ze niet interessant kan vinden. Hengsten zoals Don Schufro bv zijn niet KWPN gekeurd, maar je maakt me niet wijs dat als die een aanvraag indienen voor goedkeuring (of hoe dat ook werkt) dat ze die niet nemen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:18

Wat een zeldzaam nutteloze discussie zeg.... :roll:

Sportindexen geven in cijfers weer wat fokkers, paardenhandelaren en andere aanverwante lieden doorgaans allang weten: welke hengsten zijn de betere verervers.

Waarom zou het KWPN dan heel veel tijd en geld investeren in een systeem dat alle indexen met elkaar vergelijkbaar maakt?
Dat kost enorm veel geld. Het KWPN en de gemiddelde fokker heeft er helemaal niets aan(die doen nog doorgaans nog steeds heel weinig met de eigen sportindexen)

Om bloedspreiding te realiseren...een probleem(is het al een probleem?) wat binnen de eigen hengstenstapel ook nog goed is op te lossen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:22

s0173957 schreef:
Maar dan hebben de stamboeken schrik voor slecht uit te draaien in de vergelijking met andere stamboeken en dus zullen ze dit niet willen...

Maar dat het onzin is om van veel gebruikte hengsten in het buitenland, die interessant kunnen zijn voor het stamboek, info te verstrekken is niet correct.
Het is niet omdat de hengsten niet ini je stamboek goedgekeurd zijn dat je ze niet interessant kan vinden. Hengsten zoals Don Schufro bv zijn niet KWPN gekeurd, maar je maakt me niet wijs dat als die een aanvraag indienen voor goedkeuring (of hoe dat ook werkt) dat ze die niet nemen...

Hoezo er slecht uit te draaien???? Slecht ten opzichte van elkaar??..
Er zijn allang rankings waaruit blijkt wat de betere verevers van Europa zijn (Dressuur...Jazz).

Zodra Don Schufro goedgekeurd wordt in Nederland dan zal er ook informatie worden gepubliceerd.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:23

Ik snap deze discussie ook niet echt...Ik zou het veel interessanter vinden wanneer het KWPN bepaalde hengsten uit Duitsland (maar nog een veel groter aandeel uit Frankrijk) zou erkennen... :Y)