Wat te doen met onze welsh A dekhengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:49

Rosaly_Mirre schreef:
jury schreef:
Tja, mijn eerste vraag die opkomt is deze hengst echt goedgekeurd bij welsh stamboek?
Ik zie voor wat doorgezakte kogels, een diep uit de borst komende hals en achter overbouwd.
Waar veel "fokkers" een hengst uitkiezen is op zijn manen en die zie ik ook niet.
Ook mis ik het echte wakkere, elegante welsh hoofdje.

Is er niet een welsh fokker bij je in de buurt die eens kan kijken wat er mogelijk is en wat de moeite waard is?

Mag ik even vragen hoe je hier bij komt?
Mijn opa fokt namelijk ook en let helemaal NIET op de manen! Meer op het karakter en voor zover ik dus lees is dat goed!

Wel een leuk beestje trouwens,maar op je vragen heb ik helaas geen antwoord.

de echt fokker kijkt natuurlijk niet naar kleur en en manen.
maar de hobbyfokker, je moet een weten hoe die kiezen ...... op manen, koppie etc. (verschrikkelijk maar je zal ze de kost moeten geven)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 20:38

Melanie5 schreef:
Koenlover, zoals Yorick al zegt, er komt echt heel wat bij kijken. Er wordt streng gejureerd op de hengsten keuring en de kans dat een hengst doorgaat, is klein.
Als ik heel eerlijk ben, zie ik op deze foto's niets spectaculairs aan deze hengst. Ik zou eerder gewoon de pony gebruiken waar je hem voor gekocht hebt.
Al zou hij goedgekeurd worden (of je houdt het bij de Engelse licentie), dan komt er daarna ook nog een hoop werk bij. Als er mensen hun merrie brengen, zul je je daar ook mee bezig moeten gaan houden. Kan je op jou stal extra merries kwijt? Merries met veulens is nog lastiger. Heb je voldoende land? Kan de hengst in de koppel of moet je aan de hand dekken? 1 van mijn hengsten kan niet in de groep bij merries, dus moet ik alles aan de hand dekken. Dat kost een hoop tijd en gedoe.
Ga anders eerst komend jaar eens naar regionale keuringen of de Premium show van het WPCV. Kijk eens wat jury leden van hem vinden. Dat is goedkoper dan de hengstenkeuring.

Ik ben absoluut met je eens dat ik er niet aan moet beginnen als hij geen kans maakt. Maar ik wil eerst eens kijken wat een paar fokkers ervan vinden. Ik ben ook reeel, als de kenners er niks in zien zal ik er ook niet aan beginnnen, maar...

Ik heb 3 grote merrie veulenboxen vrij bij mij op stal, dat lijkt me zat. Verder heb ik nog 1 kleinere box voor alleen een merrie en 1.5 hectare weiland vrij voor de natuurlijke dekking (tot nu toe heeft hij de merrie's waarvan ik het weet bij de vorige eigenaar altijd gewoon in de groep in de wei gedekt).

Maar bedankt voor je tip over regionale keuringen en ik neem je advies zeker serieus. Maar ik heb 8 grote en kleine paarden en genoeg tijd daarvoor, dus de tijd die het extra kost met de merrie's die gedekt moeten worden kan ik ook wel missen mocht het zover komen. :)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:25

Revi Pepper.
De foto is idd wat ongunstig, maar een paar maanden geleden zag hij wel iets beter uit. Revi Pepper heeft bij stal Madelief (stal is inmiddels gestopt) een aantal jaar gedekt, maar daarbuiten heeft hij volgens mij niet veel nakomelingen.

Afbeelding

Onze merrie heeft 2 veulens van hem gehad. Eerste veulen ken ik niet (was een hengst) en het tweede veulen is bij ons geboren. Dat was op zich een leuk veulen, met (gelukkig) de beweging van zijn moeder.

Afbeelding

En ik zie in je profiel dat je Grace en haar veulen ook hebt gekocht van Danielle. Leuk!
De bruine merrie op bovenstaande foto is de moeder van Grace.

Adviezen heb je denk ik voldoende gehad inmiddels. Je kunt gerust advies aannemen van echte Welsh fokkers (Yorick, Melanie5)

anneliesdj

Re: Wat te doen met onze welsh A dekhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:44

Kijk die foto ziet er al een stuk beter uit.
Waarom zeg je dat het veulen 'gelukkig' de beweging van zijn moeder heeft?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 00:23

Eventjes een kort berichtje vanaf mijn telefoon, ik zal morgen uitgebreider reageren.
Ik heb inderdaad grace en haar veulen (levi om het makkelijk te houden ;) ) ook van Danielle gekocht. Helaas word grace waarschijnlijk verkocht als levi groot genoeg is. Levi is trouwens ook een veulen van revi pepper.
Revi pepper ziet er op die foto wel stukken beter uit, zo goed heb ik hem nog niet gezien maar daar gaaan we zeker aan werken deze zomer.
Ik vraag me ook af hoezo het veulen gelukkig de beweging van zijn moeder heeft? Ik heb dan wel niet veel verstand van welshjes maar een heel stuk meer van bewegen en revi beweegt echt heel erg lekker!

@girlgamer; ik hoor hier niet veel positieve reacties op revi weet jij waarom ze op stal madelief dan wel met hem gedekt hebben? En heb je toevallig meer foto's van hem en grace haar moeder? Vind ik wel leuk om te zien :-)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:50

Revi Pepper heeft idd bij Schuler inMade gestaan. daarvoor was hij in Duitsland.
Het is een leuk hengstje om zo te zien maar gewoon geen echte topper. Wij hadden een veulen van hem, wat rondom correct was, met bijv. ook een mooie hals,voldoende bot, etc, maar het hoofd was erg gewoon. Ik heb nog wel foto's van deze, maar dan moet ik zoeken.
Het veulen was geregistreerd bij het NWPCS, maar ik betwijfel of Pepper een basisboekhengst was. Waarschijnlijk gewoon een engelse deklicentie. Maar hier kun je ook prima mee uit de voeten. En maak je verder weinig kosten.je moet wel lid worden van enig stamboek om je veulens geregistreerd te krijgen en de hengst op naam.
Maar dat spreekt voor zich.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 14:14

Leuk dat er toch nog mensen op bokt zijn die hem kennen :)

Regtur; als je een foto heb van het veulen wil ik die wel heel erg graag zien :) Het merrie veulen van hem dat dit jaar staat volgens mij ook gewoon ingeschreven bij het NWPCS.

Toen wij Revi Pepper kochten stond hij al hele dagen op de wei en was er al 3 maanden niks mee gedaan, en vlak nadat wij hem kochten werd het winter en helaas hebben wij geen binnenbak, dus ook toen er veel mee gedaan. In die conditie heb ik hem nooit gezien, maar t is fijn om te weten dat het mogelijk is :)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:45

koenlover schreef:
Eventjes een kort berichtje vanaf mijn telefoon, ik zal morgen uitgebreider reageren.
Ik heb inderdaad grace en haar veulen (levi om het makkelijk te houden ;) ) ook van Danielle gekocht. Helaas word grace waarschijnlijk verkocht als levi groot genoeg is. Levi is trouwens ook een veulen van revi pepper.
Revi pepper ziet er op die foto wel stukken beter uit, zo goed heb ik hem nog niet gezien maar daar gaaan we zeker aan werken deze zomer.
Ik vraag me ook af hoezo het veulen gelukkig de beweging van zijn moeder heeft? Ik heb dan wel niet veel verstand van welshjes maar een heel stuk meer van bewegen en revi beweegt echt heel erg lekker!

@girlgamer; ik hoor hier niet veel positieve reacties op revi weet jij waarom ze op stal madelief dan wel met hem gedekt hebben? En heb je toevallig meer foto's van hem en grace haar moeder? Vind ik wel leuk om te zien :-)

Ik persoonlijk vind Revi niet bijzonder in zijn beweging, hij is wat vlak daarin. Waarom Schuller met hem gedekt heeft kan ik niet zeggen. Ieder maakt zijn eigen keuzes en hoopt het goed te doen. Dus het is altijd een persoonlijke keuze, en alleen hij kan daar antwoord op geven.

Van Grace heb ik nog wel een paar foto's en van haar moeder een album vol.
Heb jij foto's van het veulen? Ik heb haar nooit gezien.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 11:33

Ik ga ze even uploaden, maar echt mooie foto's heb ik nog niet van het veulen gemaakt.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:01

Dat maakt niet uit, ben gewoon benieuwd hoe het veulen eruit ziet.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:49

[EA-TK-PP] TK; 4 jarige lieve Welsh A merrie evt. met merrie veulen

Grace en haar veulen staan te koop. In de advertentie staan geen mooie foto's maar zo zie je wel hoe het veulen eruit ziet. Ik ga met een beetje beter weer wel betere foto's maken want ik verwacht niet dat ik ze met deze foto's verkoop.

Ik ben wel benieuwd naar de foto's die jij hebt van grace. Je mag ze eventueel ook mailen als dat makkelijker is.

abbaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:28

Beste,

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar als je wilt dekken met deze hengst hier een paar tips:

* Nooit slechte foto's van een hengst op internet zetten (die gaan altijd mee!)
* afstamming altijd vermelden (mensen fokken vaak op afstamming)
* een hengst moet TOP zijn en niet alleen 'maar leuk' (die zijn er al genoeg)
* vraag informatie bij kenners (Patrick/Yorick/Melanie enz.)
* vraag informatie bij het stamboek (NWPCS of WPCV)

Succes en denk eraan, vermeerderen kan iedereen, wil je fokken om te verbeteren, of wil je fokken want je hebt een hengst?

Veel wijsheid gewenst, Jacqueline

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:49

abba schreef:
Beste,

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar als je wilt dekken met deze hengst hier een paar tips:

Succes en denk eraan, vermeerderen kan iedereen, wil je fokken om te verbeteren, of wil je fokken want je hebt een hengst?

_/-\o_ :j _/-\o_ :j _/-\o_

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:51

naar toe sturen om onze shetlandmerrie te dekken (mij merrie is rintintin van stal wilcas 1e en 2e premie!)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:00

abba schreef:
Beste,

Beste advies! +:)+

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:37

KLfan schreef:
naar toe sturen om onze shetlandmerrie te dekken (mij merrie is rintintin van stal wilcas 1e en 2e premie!)

Lijkt me geen strak plan. Een Shet is een Shet en een Welsh is een Welsh. Een kruising van die twee voegt niets toen.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:49

Melanie5 schreef:
KLfan schreef:

Lijkt me geen strak plan. Een Shet is een Shet en een Welsh is een Welsh. Een kruising van die twee voegt niets toen.

nee maar dat leek me uiteindelijk een leuk maatje voor mij neefjes. die zijn jong maar nu al paardenfan haha

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 18:53

abba schreef:
Beste,

(even een kort berichtje vanaf mijn mobiel)
Ik dacht dat ik hierin al duidelijk genoeg was maar blijkbaar niet. Ik ben absoluut niet van plan om te gaan fokken met een hengst die het net niet is. Wij hebben de hengst voor het mennen en absoluut niet om mee te fokken. Ik ben ook GEEN Welsh kenner (ik ben alleen van de KWPN paarden, dit was leuk als extra voor mijn broer).

Vandaar dat ik in mijn openingsbericht schreef;
Hij heeft vaker gedekt, en zijn karakter is daar niet negatief door veranderd dus als het nou echt een goeie hengst is vinden wij het zonde om hem alleen voor eigen gebruik te houden.
(En met eigen gebruik bedoel ik dus het mennen!) En of het een echt goeie hengst is kan ik zelf al niet bepalen, ik weet dat hij een gouden karakter heeft, maar qua bouw e.d. heb ik geen idee vandaar dat ik daar hier naar vroeg.

Verder op jou punten;
*Het hoeft geen dure dekhengst te worden, we hebben hem voor de hobby dus hoe hij op internet staat kan mij weinig schelen. Maar bedankt voor de tip!
*En in de verkoopadvertentie waarvan ik speciaal de link erbij had gezet staat dat zijn vader; Arvon Pip is en zijn opa Revel Orange Pip.
*Daar vraag ik naar, ik wil graag horen of hij zo leuk is qua bouw als qua karakter omdat ik daar zelf geen verstand van heb. Nogmaals ik wil niet fokken met een hengst die niet top is!
*Ik ben niet bekend met Welsh nog hier op het Welsh subtopic dus geen idee van te voren wie de kenners zijn.
*Het stamboek had ik willen bellen maar die kunnen mij door de telefoon niet vertellen of mijn hengst eventueel geschikt zou zijn om mee te dekken of om de moeite te doen om hem te laten keuren.

Wij hebben wel een veulen van hem, maar die hebben wij gekocht en niet zelf gefokt.

Ik vang zelf genoeg kneusjes op (paarden) en ik zie ook op internet continue paarden te koop staan die het net niet zijn dus mijn bedoeling was dus niet om te fokken omdat ik een hengst heb, maar als hij iets zou bijdragen zou ik het wel erg leuk vinden om daarmee verder te gaan.

abbaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:34

@KOENLOVER

Super, je denkt dus over na, gelukkig maar. Ik ben ook geen 'Welsh' kenner, (daarvoor fok ik ze nog niet lang genoeg), maar ik weet wel dat als ik twijfel of ik een hengst bij mijn merrie vindt passen ik gewoon zo brutaal ben om verstandiger fokkers te vragen wat ze van mijn keuze vinden. Ik let op bouw, beweging, karakter. Een kleurtje is leuk maar niet belangrijk en hun afstamming (vooral moeders) vind ik erg belangrijk.

Daarnaast kijk ik altijd goed rond op de H.K., ga naar diverse Shows en keuringen (vooral naar nakomelingen van de hengst die mijn voorkeur op dat moment heeft probeer ik dan te bekijken) en ik maak een lijstje. Vandaar dat ik zei opletten op foto's, altijd afstamming erbij zetten (moederlijn is net zo belangrijk als vaderlijn trouwens) en vooral veel vragen. Ik ben erachter gekomen dat heel veel mensen dit juist erg waarderen en je graag helpen!

Succes met je keuze (wel of niet laten dekken), veel plezier met het mennen en welkom in de (verslavende) wereld die Welsh heet!

Groetjes Jacqueline.

Danny_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:19

@KOENLOVER

Super, je denkt dus over na, gelukkig maar. Ik ben ook geen 'Welsh' kenner, (daarvoor fok ik ze nog niet lang genoeg), maar ik weet wel dat als ik twijfel of ik een hengst bij mijn merrie vindt passen ik gewoon zo brutaal ben om verstandiger fokkers te vragen wat ze van mijn keuze vinden. Ik let op bouw, beweging, karakter. Een kleurtje is leuk maar niet belangrijk en hun afstamming (vooral moeders) vind ik erg belangrijk.

Daarnaast kijk ik altijd goed rond op de H.K., ga naar diverse Shows en keuringen (vooral naar nakomelingen van de hengst die mijn voorkeur op dat moment heeft probeer ik dan te bekijken) en ik maak een lijstje. Vandaar dat ik zei opletten op foto's, altijd afstamming erbij zetten (moederlijn is net zo belangrijk als vaderlijn trouwens) en vooral veel vragen. Ik ben erachter gekomen dat heel veel mensen dit juist erg waarderen en je graag helpen!

Succes met je keuze (wel of niet laten dekken), veel plezier met het mennen en welkom in de (verslavende) wereld die Welsh heet!

Groetjes Jacqueline.
[/quote]

Hallo allen,

als meer dan 30 jaar (succesvolle??) fokkerij wil ik toch wel even meegeven dat 1 en 1 niet 2 is,
daarmee bedoel ik dat kampioen x kampioen geen kampioen opleverd.
Je ziet genoeg het verschil in het moederland ivm kampioenschapspony's en goede fokpony's.

Mvg,
Danny

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:57

KLfan schreef:
nee maar dat leek me uiteindelijk een leuk maatje voor mij neefjes. die zijn jong maar nu al paardenfan haha

dan kun je beter meteen een welsh a of b veulentje kopen,heb je meteen de perfecte maat als je neefjes groter zijn...en het is tenminste geen kruising,met een beetje geluk heb je er zelfs een met een mooi papiertje erbij en kun je daarmee fokken(mits het een merrie is natuurlijk).

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:42

Koenlover@ Ik heb bij toeval vorige week een foto van het veulen van Pepper bij ons in mijn bestand gevonden. Als je mij je email even PB't dan stuur ik hem door.