Help! Ik wil een haflinger aanschaffen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:51

Persoonlijk zou ik nooit een paard op proef meedoen bij verkoop.
Wat als je paard in de trailer bij de mogelijk nieuwe baasjes wat oploopt of been breekt? Of in de omgang/rijden fouten gebeuren.
Als het er op aan komt zijn veel mensen tegenwoordig niet zo eerlijk meer!
De TS heeft hier ook haar ervaring mee maar dan omgekeerd. Ik kan het me goed voorstellen dat je dan doordacht te werk wil gaan! En als het erop aan komt zegt een klinische keuring ook niet alles. Hoeveel discussie er al is over het goed toepassen van de buigproef...;)

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:35

Die proeftijd kan uitlopen op een drama !
Ik heb een aantal maanden terug een paardje gekocht,deze zou 2 weken op proef komen.
Ik heb het geweten !!!
De eigenaar wijgerde het paard terug te nemen.
Het heeft uiteindelijk 4 weken geduurd voor het paard terug kon,en toen wilde hij mijn geld
niet terug geven....het was echt een ellende allemaal !!

Hiermee zeg ik niet dat er geen eerlijke mensen meer zijn hoor ;)

Uiteindelijk heb ik ook een haflinger gekocht.
Ik heb gelet op wat voor mij heel belangrijk is,of hij rustig en betrouwbaar
mee naar buiten kan ! Mijn eerste vereiste !
Verder lief in de omgang en natuurlijk of we een klik hebben.
Het dressuurmatig rijden was/is voor mij van minder belang.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:37

Vooral het gevoel moet gewoon goed zijn. Ik heb mijn haflinger ook via marktplaats gekocht. Ik was al wel een aantal maanden aan het kijken op marktplaats en van de 100 die ik zag vond ik er misschien 1 of 2 leuk. Had ook verwacht dat ik eerst een aantal haflingers zou gaan kijken ook bij fokkers enz om een goede vergelijking te maken. Maar bij de eerste die ik ging kijken voelde het al zo goed en dat was hem gewoon helemaal. Ook laten keuren en toen gekocht. En ja dan bestaat er natuurlijk nog altijd de kans dat er iets is ofzo, maar goed dat sluit je nooit helemaal uit. Op proef zou ik ook niet doen omdat je dan ook een hoop ellende kan krijgen. Op je gevoel af gaan zou ik zeggen! Vaak voel je wel aan of mensen iets verzwijgen (veel vragen stellen ;) )

loveFlicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:41

zoek niet alleen in de beurt misschien is jou droompony niet in de beurt! ;)

xGuusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:17

Heel veel dingen zijn hierboven al genoemd.
Ik zou ook nog zeggen: zorg dat je alles heel goed nakijkt, zoals het de papieren.
Toen de eigenaar van mijn verzorghaflinger haar kocht heeft hij er namelijk de verkeerde papieren en stamboek bij gekregen. Op papier had hij dus een heel ander paard aan huis staan! Het was ook een beetje dom van hem dat hij het niet heeft gecontroleerd, maargoed. Het is wel een duur grapje geworden want die nieuwe papieren kosten toch heel wat en het haffie moest opnieuw ingeschreven worden in het stamboek.

Ik wens je heel veel succes en ik hoop dat je een leuk beestje vind! ;)

GittekeZ1

Re: Help! Ik wil een haflinger aanschaffen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:47

Dat je een leuke haf vindt staat is niet moeilijk wanneer is de vraag
we hebben er drie en ze zijn allemaal verschillend 2 veulens op komst dus een en al haf fan

Kijk eens naar de papieren bel met levens nr de knhs als er wedstrijden mee gereden zijn kun je
daar de uitslagen op vragen zij kunnen je een heel verslag geven dan heb je ook een overzicht
op medisch vlak een paard loopt geen wedstrijd als het kreupel is

Zo hebben wel eens een haf gekocht die erg lastig en vervelend voor kinderen was bleek dat hij M2
liep bij de eigenaar er voor dus niet echt geschikt voor kinderen van 7 en 9 zonder begleiding

Als je een paard koopt waar iets mee is en het aan toonbaar is dat de vorige eigenaar het had moet weten
sta je wetelijk sterk en is men verplicht de pony terug te nemen

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:05

Wat je kan doen is naar haflingerwedstrijden gaan: http://www.htc-competitie.nl of op de site van het KVTH staan er ook een paar.
Zo krijg je een beetje een beeld van wat je qua plaatje (type) in gedachte hebt: groot, klein, licht donker, slank stevig etc.

Ik raad je absoluut aan om naar de hengstenkeuring in de Brabanthallen te komen op 1 Februari!
Daar komen toch wel een boel toppers samen, de 3 jarige die niet goedgekeurd worden staan vaak te koop, ook zijn er nieuw te keuren oudere haflingers.
Nessie van bokt heeft bv. Wolder gevonden op de hengstenkeuring <3

Ga eens bij bv. deze stallen langs om een kijkje te nemen:
http://www.de-tschogglberg.nl
http://www.haflinger.nl
http://www.haflingerhofgi-ro.com/home.html

Neem je tijd durf heel veel haflingers te bekijken en misschien is het de eerste die je ziet waar je "het" mee hebt, misschien is het nummer 20 pas...
Heb geduld, als je vindt wat bij je past pluk je uiteindelijk de vruchten ervan.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:18

Als je naar Den Bosh komt Daar zijn wij ik en mijn dochter ook
Kom gerust een kijkje in de stallen nemen
We zijn er met een 5 jarige hengst

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 11:05

Ik wil er ook echt wel de tijd voor nemen, om de juiste haflinger te vinden. Ik heb er geen haast mee, ik wil echt de juiste keuze maken en vanalles uitzoeken, lezen, voordat ik de voor mij juiste haflinger ga aanschaffen :-)

En verder weet ik ongeveer al wel wat ik wil, niet te jong, lief, betrouwbaar, groot, stoer en moet bij mij passen (de "klik"), kleur (licht of donker) maakt daarom verder niet uit.

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:54

Hoi,

Wat betreft de proefperiode, je hebt wettelijk gezien recht op 'terug geven van het gekochte product' binnen een gekaderde periode. Je hebt er dus altijd recht op, de termijn weet ik niet meer uit mijn hoofd.

En als je gaat kijken, zou ik het belangrijk vinden dat hij/zij nog niet gezadeld is. Het liefste staan ze nog in de wei, dat je de hele omgang tot aan het zadelen al een beetje kunt bekijken. Let er ook op dat je Haf een niet te zwaar front heeft en in ieder geval niet overbouwd is. Ze zijn al erg zwaar aan de voorkant vaak en dan beperk je met een wat lichter front het risico dat ze te erg op de voorhand gaan lopen.

Groetjes, Sara

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:58

Misschien eens een kijkje nemen bij Haflingerstal de Wortel, daar woon je dicht bij.
Daar komt mijn haflinger vandaan, en ik ben erg blij met hem! Hele vriendelijke mensen. :j

http://www.haflingerstal-dewortel.nl/

Het is in Bentelo.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:21

farahtjuh schreef:
Robin_S schreef:
Zéker op letten dat hij geen zomereczeem heeft..

Veel plezier tijdens je zoektocht!

ik heb ook een merrie met zomer eeczeem met een deken en af en toe lekker wassen
kun je het goed houden , want op dit moment heeft mijn merrie vlechtjes van 50 cm
het is alleen of je het werk er van wil hebben, want zulke paardjes hebben ietsjes meer zorg nodig
en dat moet je net willen, wel krijg je er een mooie band mee vind ik persoonlijk

Ik heb 10 jaar lang een Haflingermerrie met ernstige zomereczeem gehad dus ik ken het wel ;) Ik heb haar altijd met veel liefde en toewijding verzorgd maar ik wil het persoonlijk nooit meer hebben..

Als je paard het in lichte vorm heeft, dan valt er inderdaad mee te leven. Maar mijn haflinger lag van haar gezicht tot haar achterwerk helemaal open. Geen manen, geen maantop, dunne staart, overal bloed en korstjes.. Gelukkig hadden we de laatste jaren een product ontdekt dat hielp, maar jongens, ik wens het toch niemand toe hoor. Dus vandaar: check op eczeem. (tenzij hij idd zooo onwijs leuk is dat je hem toch hebben wil, zoals bij mij dus het geval was :) )

Lautnerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:02

zwz NOOIT via marktplaats kopen ofzo,
meestal is er dan iets mis
en laat je eigen dierenarts ernaar kijken voor je koopt ..;)
er zijn heel veel leuke haflingerstallen overal in het land anders neem je daar gewoon een kijkje met een kenner.

xxx

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:06

Lautnerx schreef:
zwz NOOIT via marktplaats kopen ofzo,
meestal is er dan iets mis

Dat slaat echt nergens op! Waarom zou er per definitie iets mis mee zijn... Via welk kanaal je ook een paard koopt, je loopt ALTIJD het risico dat er iets mis is of dat iemand je een poot uit wil draaien. daarom is keuring altijd aan te raden...

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:32

ha ha ik had ook een lijstje toen ik mijn haf ging kopen.

ruin,minimaal 10 jaar,verkeersmak,netjes aangereden,enz enz.

ik kwam thuis met:merrie, 2,5 jaar jong,wel verkeersmak.
maar o ik was zo verliefd op haar.
ik heb haar via marktplaats gekocht en soms nog contakt met de verkopende kant.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:52

Heb ook nog contact met de verkopers van mijn ruin... Echt heel leuk en zij zijn blij dat ie zo goed terecht is gekomen!

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 18:00

Tsja, ik vind het wel lastig hoor haha!! Maar een (te) jonge haflinger zet ik sowieso maar uit mijn hoofd (ookal is het soms verleidelijk om erop in te gaan als je zo'n leuk dier te koop ziet staan), want ik wil nu echt een paard kopen dat al wat meer heeft "gezien"..

Misschien ga ik dit weekend al bij 2 haflingers kijken :-)
Ik hoop ik dat ik die "klik" echt duidelijk voel bij 1 van de 2 en anders.. verder zoeken..? Hoe was dat bij jullie? Direct de "klik" of pas bij de tweede of derde keer kijken en rijden?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:26

Ik had 10, 2 jarige haflingerhengsten bekeken.
Bij Alves was het meteen raak en ik wist dat hij het was.

Bij een haflinger die al is ingereden zou ik wel meer dan 1x gaan rijden!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:32

Ik heb dan een aantal Haflingers in mijn bezit, en bij elk dier had ik meteen vanaf het eerste moment een goed gevoel er over..
Een klik kan je dan nog niet van spreken, maar je weet het gewoon wanneer het goed zit. :j

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:15

ellebell schreef:
Ik hoop ik dat ik die "klik" echt duidelijk voel bij 1 van de 2 en anders.. verder zoeken..? Hoe was dat bij jullie? Direct de "klik" of pas bij de tweede of derde keer kijken en rijden?

Ik heb voordat ik mijn haffie kocht, een stuk of 6 andere gezien. Het was elke keer wel leuk, maar niet geweldig! En toen ik mijn huidige haffie zag staan, wist ik het gelijk. Dus je moet gewoon lekker op je gevoel afgaan...

lenlein12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:47

Ik zou het op een veilige locatie aanschaffen,, Via Marktplaats staan ze meestal goedkoop maar achteraf is er vanalles mis met de pony/paard, Maar misschien heb je geluk en heb je op Marktplaats je dreamhorse gevonden xd <33 :) ;)

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:43

lenlein12 schreef:
Ik zou het op een veilige locatie aanschaffen,, Via Marktplaats staan ze meestal goedkoop maar achteraf is er vanalles mis met de pony/paard

En wat is volgens jou dan een veilige locatie ??

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:44

Kolkje schreef:
lenlein12 schreef:
Ik zou het op een veilige locatie aanschaffen,, Via Marktplaats staan ze meestal goedkoop maar achteraf is er vanalles mis met de pony/paard

En wat is volgens jou dan een veilige locatie ??

HAAAAAAAAAAA ESSIE!!!!!!!!!!!

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:48

Overal heb je de kans wel dat je een paard koopt wat mankeert. Ga gewoon kijken bij wat haflingers en als je er een goed gevoel bij hebt, iemand mee nemen die wat meer verstand heeft van pony's en uiteindelijk later keuren door een DA.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:19

En wat is volgens jou dan een veilige locatie ??[/quote]

HAAAAAAAAAAA ESSIE!!!!!!!!!!![/quote]

HEEEJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ Sluul,dat is off-Topic Tatoetatoeeeee :+ *\o/*