Haflinger iets voor mij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saskia1973

Re: Haflinger iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:23

Al eens gedacht aan een Merens? (Als trotse eigenaar ben ik natuurlijk ernstig bevooroordeeld...)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:33

Ziek? Dat woord kent die van mij gelukkig niet. Hij is 17 en heeft eigenlijk nooit wat gemankeerd behalve dat hij erg gevoelig is voor hoefbevangenheid. Ik heb geen hoge ziektekosten, maar hoge hoefsmidkoste :D iedere drie tot vier weken komt de smit. DA ziet hij alleen voor entingen.

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:33

Ik zou gewoon eens langs gaan bij een aantal fokkers. b.v. bij H. van den Berg of fokstal Berghuis. Ik zou dan wel gaan voor eentje van 6-10 jaar aangezien je even genoeg hebt van het rodeorijden. Natuurlijk zijn er ook genoeg haflingers van 3 jaar die heel nuchter zijn maar ze kunnen ook heel erg eigenwijs en sterk zijn. Een fries zou ook goed bij jouw lengte passen. Haflingers zijn wel veel leuker.

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:39

Ik zou zeker is gaan kijken naar een haflingertje.
Ik was zelf op zoek naar iets anders dan mn KWPN ruin van 1m75.
Wilde perse een koudbloed, maar niet gedacht aan de haflinger.
En toen ik daar aan kwam, was ik gelijk verkocht, had er nog niet eens
op gezeten!
Heb ook altijd geroepen ik wil geen merrie, en dr staat nu toch echt een
merrie in mn stal hoor! Ben helemaal weg van d'r, en ze is zo relaxed
in dr koppie. Dat na 2 dagen al (:

En ik zou als ik jou was toch tussen de 6 en 10 gaan zitten, maar hou er
rekening mee dat ze tussen de 5 en 7 ook nog in de pubertijd kunnen
komen!

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:45

In de ruim 7 jaar dat ik hafs heb, heb ik op koliek en hooguit wat verwondingen na nog geen haf ziek gehad. Kreupel ook geen ervaring mee. Ze staan daarbij 24/7 buiten en kunnen met sober voeren uit de voeten. Zijn sterke paardjes. ;)

Toch hebben veel haflingers wel karakter en raad je aan dan inderdaad de leeftijd 6-10jaar te pakken.
Ga je voor een haflinger waar je in de toekomst nog eens een veulen van wilt, neem dan contact op met een fokker. Er staan er genoeg op de site http://www.kvth.nl die je verder willen helpen.
Ga je voor een gewoon leuke haflinger en maakt papier je niets uit dan staan er een hoop leuke paardjes op MP. Gewoon meerdere paardjes afgaan en laten keuren bij aankoop, dat is mijn advies.
Succes!

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:55

TS, je kunt best zoeken tot een jaar of 15/16 , ipv tot 10 jaar.
Een haflinger is sterk en nog reuze fit op die leeftijd,en hoe ouder,hoe meer gezien.
Meestal dan :)

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 09:23

Er staan inderdaad een aantal haflingers op mp, maar niet zo veel binnen een straal van ca. 50 km van mij vandaan. En als ik meerdere keren wil gaan kijken en rijden, is het wel zo handig als dit wat dichterbij is :-) Maar ik ben blij om van iedereen te horen dat een haflinger best bij me past! :-)

Misschien nog tips waar ik extra op moet letten bij de aanschaf van een haflinger? (ik ga ook even een nieuw topic openen voor dat "dilemma")

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:03

ellebell schreef:
Er staan inderdaad een aantal haflingers op mp, maar niet zo veel binnen een straal van ca. 50 km van mij vandaan. En als ik meerdere keren wil gaan kijken en rijden, is het wel zo handig als dit wat dichterbij is :-) Maar ik ben blij om van iedereen te horen dat een haflinger best bij me past! :-)

Misschien nog tips waar ik extra op moet letten bij de aanschaf van een haflinger? (ik ga ook even een nieuw topic openen voor dat "dilemma")

Laat hem of haar iig keuren door je eigen dierenarts! Ook als ze aanbieden dat hun dierenarts wel keuren, ze kunnen wel super oprecht lijken, maar met mensen weet je het nooit ;)

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 17:15

Maar hoe doe ik dat keuren door eigen paarden-DA dan als de haflinger bijvoorbeeld 150 km verderop staat...

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:21

niet door eigen DA maar een onafhankelijke zelf uitzoeken in de omgeving

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:43

ellebell schreef:
Maar hoe doe ik dat keuren door eigen paarden-DA dan als de haflinger bijvoorbeeld 150 km verderop staat...

Als je hem haar goed kent, eventueel vragen om mee te gaan, je kan het altijd proberen,
En als dat niet lukt idd hierboven :)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:45

Ik zou eerst een tijdje een haf gaan rijden of een aantal keren?
Het is wel heeeel verschillend: een paard of een haf :+ .

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:50

ellebell schreef:

Of een gepensioneerde dierenarts vragen om mee te gaan

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:11

over het algemeen zijn hafjes wel redelijk betrouwbaar
maar niet elk paard is het zelfde ( zoals hier al vaker is gezegd)

en over dat keuren - je kunt altijd iemand mee vragen met veel verstand ervan
( meer als het gemiddelde paardemeisje/jonge :P )

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:08

Ik moet zeggen, er zit wel een verschil tussen haflinger en haflinger.

Nu heb ik een haflinger die gewoon qua gedrag amper op een haflinger lijkt,
druk, kan heet zijn, dribbelig, noem maar op :D

Toch als ik dan op wedstrijd ben zie ik toch wel grote verschillen als je kijkt met mijn hyperpasientje en
de 'normale' haflingers!

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 08:11

Ik ben op zoek naar de "normale", koele haflinger whahaha

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 08:53

Hoi,

Leuk dat je aan een Haflinger dacht! Ze zijn over het algemeen zeker aards, maar ik vind 1 aspect toch nog wat onderbelicht in dit topic. Bomproof, daar heb je inderdaad een grote kans op, maar Haflingers zijn ook enorme clowntjes. Als ze een geintje of een streek uit kunnen halen, zullen ze dat over het algemeen niet nalaten. Vaak worden ze bv verkocht als kinderpony, maar daar zijn ze meestal niet zo geschikt voor. Ze zijn namelijk gruwelijk eigenwijs! Ik vind dat zelf erg charmant aan het ras, maar het betekent wel dat je af en toe wat met ze te stellen kunt hebben. Bij die van mij geldt bv: "nee is nee". Als je hun eigenwijsheid niet vanaf het begin duidelijk begrenst, kunnen het flinke lastpakken worden.

Het blijft een leuk ras, maar wilde je dit ook mee geven...

Groetjes, Sara

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:18

ellebell schreef:
Er staan inderdaad een aantal haflingers op mp, maar niet zo veel binnen een straal van ca. 50 km van mij vandaan. En als ik meerdere keren wil gaan kijken en rijden, is het wel zo handig als dit wat dichterbij is :-)

Dit was voor mij niet te doen.
Ik wilde ook graag meerdere keren kijken en rijden,maar alle
paarden stonden altijd minimaal 100 KM verderop.
Ik ben zelfs in duitsland en Belgie geweest !!!!!
Ik heb wat afgereden hoor,de afgelopen 5 maanden !!!

En nu heb ik eindelijk mijn paard gevonden,en die staat 45 KM verderop :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:35

Ik heb een beetjeeen vergelojkbaar verhaal. Heel vroegervwel op haflinger hengst gereden voor een hengstenhkuder, daarna de kwpn ers. Net iets teveel ongelukken en ellende gehad, en sinds drie jaar weer terug bij de haflingers.
Ik heb een pittige merrie en mijn ervaring is dat ze absoluut koel in het hoofd zijn, en niet zo panisch reageren maar ook dat je geen robot onder je hebt. Dus ze kunne. Ook gewoon bokken, eigenwijs zijn, schrikken etcetc, maar mijn ervaring. Minder dan de gemiddelde kwpn er.

Ik ben voor een vierjarige gegaan die net zadelmak was en een paar buitenritten had gemaak ,samen met een andere haf. Dat ging prima, maar soms bext handen vol aan haar gehad ;)

Wat ik ook aanraad als je een klein beetje budget hebt ( en vergeleken met een warmbloed zijn ze erg goedkoop) koop een goede van de fokker.
Het kost je meer dan wat er op marktplaatst staat, maar je vind makkelijker een goede, eentje die niet van een klein meisje is geweest wat niet met het eigenwijze karakter overweg kon bv... In het goedkope segment staan veel slechtere haflingers. ( mijn ervaring) en 3000 euro voor een warmbloed is niets, maar je hebt er een prima haflinger voor. ( vraag ook naar keuringsresultaten)

Er zijn uiteraard ook hele lieve brave kwpn ers te vinden ;)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:49

Meestal zijn ruinen wat koeler minder snel aanstellen als ze bijvoorbeeld iets vreemds zien.

Zelf heb ik een merrie van 5 jaar (toen ik haar kocht was ze 4) maar ze kan af en toe showen als een hengst heel grappig :D
Maar met deze tante heb ik best wel wat te stellen gehad het ging helemaal niet vanzelf wat was ze eigenwijs en lastig, daarvoor niet veel mee gedaan van een klein meisje geweest. Maar al met al wordt het alleen maar beter het wordt echt van jezelf je wordt zeg maar een team samen :j ... Soms moet je ergens voor werken om te bereiken wat je wil en dat gevoel is onbeschrijvelijk :D .. Daarvoor een haflinger gehuurd die al wat ouder was maar nooit het gevoel gehad van : Zoo dat hebbe we weer geflikt samen. Dus een jonge pony is echt een uitdaging :D

Op buitenrit zijn ze niet allemaal bomproef :D heb ik vorig weekend wel ondervonde. Ze is nog best groen dus neem het haar niet kwalijk als ik het vergelijk met eerst al hele vooruitgang. Mevrouw stoer voorop loopt ze heerlijk nagevelijk uit haar zelf maar zach een fiets met een vlaggetje. ENGGG en ze draaide zich om en huppa in galop met het groepje achter haar aan :P

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:55

Ik zal even goed nadenken.

De haflinger staat beschreven als 'leuke en lieve recreatie pony' .
Ik heb er zelf ook 1. En was met eeen stalgenootje lekker aan het wandelen op het cross- zandplaats bij ons. en we hebben verschillende xen kunnen rennen omdat ze het allebei grappig vonden om ervandoor te peren. Nu kennen we ze dus stoppen ze snel genoeg..

Het valt me op dat vele denken dat het lieve pony's zijn, maar onthou goed dat er een eigenwijs karakter achter zit. En die komen geregeld even boven draven.

Nu komt er waarschijnlijk; Die van jou neem een loopje met je.
Dat kan ik je beweren van niet. Maar elk paard heeft zijn jolige bui-en. En het is geen kwpn-er die je bij wijze van als die aan de kletter ga het bit even zwaagt. Of een tik geeft het is over..

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:23

de ene haflinger is de andere niet.
ik heb bij 3 adressen gekeken en de 3e adres was het raak.
eerste adres via marktplaats maar kwam via bokt er achter dat ze niet eerlijk was dus naar volgende adres die mijn schoonvader super vond. totaal niet voor mij. het was een hengst en volgens die man elke dag aan de hand maar dat was niet te zien. bijten steigeren enz.. dus toch maar naar een fokker en ja hoor daar stond 1 daar werd ik verlieft op. ze kwam meteen naar ons toe lopen in de wei. rijden kon ik er niet op want dat moest ze nog leren. we zijn er 2x geweest maar ik bleef bij die ene merrie. die nu bijna een jaar van mij is.
als ze los in de bak is kan ze een draak zijn maar zodra het zadel en hoofdstel er opzitten is ze erg braaf. ze ziet af en toe spoken ook al licht er iets al lang naast de bak het is ineens eng.
mijn dochter heeft er als eerste opgezeten.
succes met het zoeken ben erg benieuwd

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 10:58

Ik was er na veel lezen en verdiepen in het ras inderdaad achter dat haflingers behoorlijk eigenwijs kunnen zijn. Maar over het algemeen wel wat koeler heb ik begrepen. Om de juiste haflinger te vinden ga ik toch bij meerdere haflingers kijken (als ik ze vindt haha) en dan zal ik goed beleven hoe verschillende haflingers zijn (hoop ik) :-)